اخبار داغ

یک کارشناس تربیت بدنی مطرح کرد؛

در خانه ماندن؛ فرصتی برای احیای بازی های بومی محلی سیستان و بلوچستان/ چقک پور ورزشی که شادابی را به خانواده ها تزریق می کند

در خانه ماندن؛ فرصتی برای احیای بازی های بومی محلی سیستان و بلوچستان/ چقک پور ورزشی که شادابی را به خانواده ها تزریق می کند
مصطفی ذوالفقاری، یکی از کارشناسان تربیت بدنی سیستان و بلوچستان گفت: «چقک پور» یکی از بازی های محلی قدیمی است که می تواند در این ایام که بهترین راه برای در امان ماندن از ابتلای به ویروس کرونا در خانه ماندن است، لحظاتی شاد و سرگرم کننده را به دور از دغدغه های روزمره برای خانواده ها به ارمغان آورد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش عصرهامون، سیستان و بلوچستان با فرهنگی غنی انواع بازی های بومی و محلی را در خود پرورش داده است که متاسفانه در گذر زمان بسیاری از این بازی ها به فراموشی سپرده شده است، تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای احیای چنین ورزش هایی که ریشه در فرهنگ مردم این خطه دارد محسوب می شود و به ویژه در این روزهای کرونایی که خانواده ها باید در خانه بمانند، می تواند ورزشی مناسب و پر هیجان برای پر کردن اوقات فراغت خانواده ها باشد، به همین منظور در گفت و گو با یک کارشناس تربیت بدنی به معرفی یکی از ورزش های بومی و محلی استان پرداخته ایم.

فرهنگی عجین شده
 
مصطفی ذوالفقاری در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: فرهنگ مردم سیستان و بلوچستان از دیرباز با بازی‌های بومی- محلی عجین بوده است.

وی با بیان این که این روزها فرصتی برای احیای بازی های بومی و محلی است گفت: با توجه به شیوع کرونا و کنار یکدیگر بودن اعضای خانواده در خانه، انجام دیگر بازی های بومی محلی می تواند فرصتی برای پر کردن اوقات فراغت خانواده ها باشد و شادابی را به آن ها تزریق کند.

این کارشناس با معرفی بازی «چقک پور» بیان کرد: چقک همان گنجشک و پور به معنای پرواز است، این بازی در دیگر استان های کشور به کلاغ پر شهرت دارد.
 
ذوالفقاری با بیان این که در این بازی محدودیتی برای تعداد شرکت کنندگان در این بازی وجود ندارد، اظهار کرد: در ابتدا یک نفر که شروع کننده بازی است اسامی پرندگان و حیوانات را به دلخواه بیان و پس از آن بلافاصله کلمه پور را تکرار می کند و دست خود را بالا می برد.

 به گفته وی، شرکت کنندگان پس از شنیدن این آن، اگر کلمه مطرح شده پرنده یا حیوان قادر به پرواز کردن باشد، دست خود را به نشانه تایید بالا می برند، در غیر این صورت حرکتی انجام نمی دهند.

این کارشناس ادامه داد: شروع کننده بازی، به  کار اسم بردن از موجودات ادامه می دهد تا این که از چیزی نام می برد که پرواز نمی کند، اگر افراد شرکت کننده تیزهوش باشند، دستشان را بالا نمی برند و اولین کسی که به اشتباه دست خود را بلند کند، بازنده معرفی و جریمه می شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: جریمه فرد بازنده به این صورت است که باید خم شود تا همه شرکت کنندگان به پشت وی ضربه بزنند و با هم بخوانند تپ تپ خمیر، شیشه پر پنیر، دست کی بالا ؟ و فرد بازنده که قادر به دیدن شرکت کنندگان نیست پس از ضربه زدن آنان به پشتش، برای پاسخ به سوالشان باید حدس بزند که دست چه کسی بالاست. شرکت کنندگان به کار خود ادامه می دهند تا حدس بازنده مبنی بر تشخیص فردی که دستش بالاست، درست از آب درآید.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
, فرهنگی عجین شده ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه