اخبار داغ

کارگران روزمزد همچنان چشم به راه حمایت دولت/ لیست مشمولان به روز می‌شود؟

کارگران روزمزد همچنان چشم به راه حمایت دولت/ لیست مشمولان به روز می‌شود؟
درحالی که کمیسیون ویژه حمایت از تولید به بحث پرداخت بسته حمایتی برای کارگران روزمزد رامصوب کرده است که هنوز وزارت کار شناسایی مشمولان را انجام نداده است و نگرانی کارگران این است که مانند سایر طرح های حمایتی از لیست دولت حذف شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کمسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 با استفاده از فناوری دیجیتال و دوسویه در 13 فروردین ماه در محل کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد و در این جلسه راهکارهای جهش تولید بررسی شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 با توجه به اینکه دولت پیش از این برای حل مشکل اقتصاد در زمان شیوع کرونا تعویق اقساط بانکی رادر نظر گرفته بود در آن جلسه مقرر شد تمهیدات ویژه ای برای حوزه بیمه، مالیات و امهال جرایم بانکی صاحبان مشاغل و کمک به خانواده و اقشار آسیب پذیر به صورت هدفمند دنبال شود. 

,

همچنین مقرر شد علاوه بر ارائه تسهیلات مناسب به کارگران رسمی، امکانات و بسته های حمایتی مناسبی برای کارگران روزمزد و افرادی که دارای قرارداد رسمی نیستند، پیش‌بینی شود.

,

اما نکته مهم اینجاست که  طبق تصیم دولت قرار است به 3 میلیون نفر از دهک‌های پایین درآمدی که سرپرستان آنها فاقد شغل و درآمدثابت، بیمه و پس‌انداز بانکی هستند، طی چهار ماه (اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد) ماهانه مبلغی بعنوان کمک بلاعوض (مازاد بر یارانه نقدی و کمک معیشتی که در حال پرداخت است) پرداخت می‌شود.

,

 طبق گفته ی نوبخت، برای این خانوارها، به تناسب تعداد افراد خانوار طی چهار ماه مذکور، هر ماه از 200 تا 600 هزار تومان به حساب سرپرستان واریز خواهد شد.

,

 بخش دوم کمک های حمایتی دولت مربوط به پرداخت وام قرض الحسنه است. در این دسته دوم مقرر شد با پرداخت وام قرض الحسنه کم بهره  کارگران مورد حمایت قرار گیرند، عمدتاً کارگران بیکار شده همان 10 رسته شغلی بودند که به گفته نوبخت، برای این افراد از یک میلیون تا دو میلیون تومان وام قرض الحسنه در کارت بانکی شأن شارژ خواهد شد؛ این وام، قرض الحسنه با سود 4 درصد خواهد بود و 8 درصد سود را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهد کرد چرا که سود این وام در واقع 12درصد است.

,

نوبخت گفته بود که حائزین شرایط دریافت این وام شناسایی شده‌اند و در وبسایتی که معرفی خواهد شد، می‌توانند ثبت نام کنند. اقساط این کمک قرض الحسنه بعداً از رقم کمک معیشتی این افراد کسر خواهد شد و نیازی به معرفی ضامن و… نخواهد بود.

,

 طبق گفته ی نوبخت شناسایی این افراد به عهده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است. با توجه به اینکه دولت قصد دارد اقساط این وام را از کمک معیشتی برداشت کند، به نظر می رسد که لیست پرداخت این وام ها از لیست افراد مشمول کمک معیشتی خواهند بود که در دوره های قبلی پرداخت این بسته حمایتی (بنزینی) بخش زیادی از کارگران و رانندگان تاکسی،مسافرکش های شخصی، دستفروش ها و... از آن محروم شدند. 

,

 طبق اخبار رسیده افرادی مشمول دریافت کمک بلاعوض می شوند که قبل از شیوع کرونا بعنوان افراد فاقد بیمه، مستمری و منزل شخصی و… شناسایی شده بودند؛ ممکن است برخی از اینها دستفروش باشند اما اینکه همه دستفروشان الزاماً مشمول شده باشند، مشخص نیست؛ ضمن اینکه کارگران فصلی و ساختمانی ورانندگان تاکسی که بدلیل شیوع ویروس کرونا و توقف و ممنوعیت فعالیت مواجه شده و درآمدشان صفر شده است، مشمول دریافت این بسته بلاعوض نشده اند چرا که از قبل این وضعیت را نداشته اند.

,

 ضرورت دارد دولت بامکانیزمی جدیدتر افراد مشمول را شناسایی کند چرا که کپی برداری از لیست های قبلی اجحافی در حق بخش زیادی از کارگرانی است که رومزد هستند و بدون هیچ حمایتی مانند طرح های حمایتی دیگر از لیست دولت حذف شده اند. 

,

یعنی عملیاتی شدن مصوبه کمیسیون ویژه  حمایت از تولید ملی نیازمند بازنگری دولت در شناسایی افراد مشمول و به روز رسانی لیست وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از مشاغلی است که تحت تأثیر ویروس منحوس کرونا درآمدشان صفر شد. 

,

 

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه