اخبار داغ

لزوم اتکا به توان مردم برای رونق تولید؛

شرط تحقق "جهش تولید"، خیزش سلیمانی‌های عرصه اقتصاد است/تولید ملی؛ رمز تحقق پیشرفت اقتصادی

شرط تحقق "جهش تولید"، خیزش سلیمانی‌های عرصه اقتصاد است/تولید ملی؛ رمز تحقق پیشرفت اقتصادی
موتور تولید در سال 98 روشن شد و به حرکت درآمد؛ اما لازمه تحول اساسی در اقتصاد فاصله گرفتن از شرایط قبلی و جهش به سمت وضعیت جدید است یعنی تغییر وضع موجود و حرکت به سمت وضعیت مطلوب؛ البته جهشی که با کنترل مناسب و حرکت متوازن و هماهنگ به سمت بالا همراه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ به رونق تولید و تحرکات مثبت انجام‌گرفته، سال ۹۹ را به نام جهش تولید نام‌گذاری کردند.ایشان درباره چرایی نام‌گذاری امسال به جهش تولید فرمودند: "و امّا شعار سال؛ سال ۹۸ را ما به‌عنوان سال «رونق تولید» معرّفی کردیم و من به ملّت عزیز ایران عرض می‌کنم از این شعار استقبال شد، در عمل؛ حالا در آغازِ کار، صاحب‌نظران استقبال کردند، گفتند تولید نقطه‌ی اصلی است امّا در عمل هم استقبال شد.

طبق گزارش‌های موثّقی که در اختیار بنده هست، تولید کشور حرکتی پیدا کرد؛ برخی از کارخانه‌هایی که راکد شده بودند و تعطیل‌شده بودند، به کار برگشتند؛ بعضی که زیر ظرفیت کار می‌کردند، ظرفیت خوبی پیدا کردند؛ شرکت‌های دانش‌بنیان وارد میدان شدند؛ دستگاه‌های مختلف تلاش کردند و کارکردند، تولید حرکتی پیدا کرد، یک کاری انجام گرفت. مسئله‌ی پژوهش -که سرچشمه‌ی تولید، پژوهش و تحقیق است- در کشور به‌طورجدی در این سال انجام گرفت که ما نمونه‌هایش را دیدیم.

خب، این کارها شده است در کشور، این‌جور نیست که کار نشده باشد، لکن آنچه من می‌خواهم بگویم این است که این کاری که تا حالا شده شاید حتّی یک‌دهمِ آن چیزی که برای کشور احتیاج است نباشد. البتّه من «یک‌دهم» را از روی آمارِ دقیق نمی‌گویم، بلکه حدس می‌زنم «یک‌دهم»؛ یعنی شاید واقعاً ده برابرِ این، کار باید انجام بگیرد؛ چه‌کار تحقیقی، چه‌کار تولیدی، چه‌کارهای گوناگون از همین قبیل، تا رونق تولید در زندگی مردم اثر خودش را نشان بدهد. در سال ۹۸ تولید تکان خورد، حرکت کرد و راه افتاد تا یک حدودی، لکن اثری در زندگی مردم از آن محسوس نشد. ما بایستی تولید را به‌جایی برسانیم که در زندگیِ مردم اثر بگذارد.

سال گذشته گفتیم «رونق تولید»، امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد.

البتّه این احتیاج به برنامه‌ریزی دارد؛ سازمان برنامه به نحوی، مجلس شورا و مرکز تحقیقاتش به نحوی، قوه‌ی قضائیّه به نحوی -قوه‌ی قضائیّه هم نقش دارد- مجموعه‌های دانش‌بنیان به نحوی. مجموعه‌های جوان و مبتکر بحمدالله در کشور زیادند و بنده در طول امسال -سال ۹۸- و سال قبل، با تعدادی از این‌ها نشست‌های بسیار خوب و مفیدی داشتم، آن‌ها را از نزدیک دیدم، حرف‌هایشان را از نزدیک شنفتم؛ جوان‌های علاقه‌مند به کار و پای‌کار و پُر‌امید و پُر‌نیرو و پُر‌انگیزه و پراستعداد و ابتکار. این‌ها بحمدالله هستند؛ این‌ها باید همه در برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند و این کار با برنامه‌ریزی ان‌شاء‌الله پیش برود".
 
پذیرش نخبگانی یک موضوع
با توجه به اینکه در سال ۹۸،استقبال خوبی از سوی صاحب‌نظران از موضوع رونق تولید شد فلذا پذیرش نخبگانی از یک موضوع، می تواند نقطه عزیمت مناسب و گام اول در پیشبرد آن باشد. همچنین طبق گزارش‌های موثق،اقدامات خوبی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها انجام شد و جلوی رکود تولید در موارد زیادی گرفته شد به‌طوری‌که برخی از مراکز تولیدی که با مشکل افت تولید روبرو بودند و با بخشی از ظرفیت خود کار می‌کردند، با کمک‌های صورت گرفته به سمت استفاده از تمام ظرفیت خود، پیش رفتند.
 
با همه این اوصاف،کارهای انجام‌گرفته؛ بنا به فرمایش مقام معظم رهبری یک‌دهم تلاش‌های مورد انتظار است و باید 10 برابر شود که ازاین‌رو مهم‌ترین شاخص برای رسیدن به نقطه مطلوب این است که مردم باید اثر رونق تولید را در زندگی خود احساس کنند. بنابراین" جهش تولید" یعنی همه بخش‌ها و دستگاه‌ها و تولیدکنندگان و مردم با تلاش ده برابری به‌گونه‌ای عمل کنند که مردم اثر رونق تولید را در قالب " رفاه عمومی"، در زندگی خود، احساس کنند.
 
تفاوت رونق تولید و جهش تولید

از بیانات رهبر انقلاب اسلامی این‌گونه برمی‌آید که بین رونق تولید که امری لازم و ضروری است و جهش تولید، تفاوت‌هایی وجود دارد. تفاوت‌هایی از جنس تفاوت بین " حرکت" و " سرعت"! با یک مثال، این تفاوت روشن‌تر می‌شود.

«هواپیمایی را در نظر بگیرید که قصد پرواز دارد.ابتدا این هواپیما که از قبل بررسی‌شده و آماده پرواز است، باید روشن شود و سپس حدود یک کیلومتر و بیشتر روی باند حرکت کند.درست است که این هواپیما به حرکت درآمده است، اما برای پرواز نیاز به " خیز" ( ( take oof-تیک آف دارد. تیک آف یا "خیز" یعنی " کندن از شرایط قبلی در زمین و پرواز تا رسیدن به سطح مناسب پرواز"!
 
موتور تولید در سال 98 روشن شد و به حرکت درآمد؛ اما لازمه تحول اساسی در اقتصاد فاصله گرفتن از شرایط قبلی و جهش به سمت وضعیت جدید است یعنی تغییر وضع موجود و حرکت به سمت وضعیت مطلوب، البته جهشی که با کنترل مناسب و حرکت متوازن و هماهنگ به سمت بالا همراه است و صدالبته تکانه‌های طبیعی خود را برای قرار گرفتن در سطح مناسب، برای ادامه حرکت دارد. اینجاست که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی معنا پیدا می‌کند که حرکت‌های انجام‌شده اگرچه خوب است اما یک‌دهم حرکت مورد انتظار نیست!
 
همه ما از روایت سردار دل‌ها در این سال‌ها آشنا هستیم و می‌دانیم این یکتا سردار جبهه مقاومت در مقابل محاصره امنیتی و نظامی و حتی سیاسی ایران انقلابی ایستاد و علاوه بر پیروزی در جنگ کم‌سابقه نیابتی تمام استکبار برعلیه تمام جبهه مقاومت، مرزهای مقاومت را از سواحل گرم اقیانوس هند تا سواحل مدیترانه گسترش داد و بیش از ۴۰۰ میلیون نفر را مخاطب و مشتری پیام خود ساخت!

اکنون‌که خون پاک او بیش از گذشته تأثیرگذار گردیده است، آیا نمی‌توان با همین نگاه، با همین رویکرد با همین جهت‌گیری ولایی و انقلابی، بازار ایران را با ۵۰۰ میلیون نفر ایجاد و تقویت کرد؟ بدون تردید این کار شدنی است! به شرطی که کسانی مانند سلیمانی در این میدان وارد شوند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, پذیرش نخبگانی یک موضوع,
,
,
,
,
, تفاوت رونق تولید و جهش تولید,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه