اخبار داغ

آنچه که لازم است در مورد کارایی ماسک‌ها بدانید؛

ماسک‌های پارچه‌ای و کاغذی توانایی جلوگیری از ورود ویروس را ندارند/ ضدعفونی کردن ماسک‌ها منجر به گسترش آلودگی می‌شود

ماسک‌های پارچه‌ای و کاغذی توانایی جلوگیری از ورود ویروس را ندارند/ ضدعفونی کردن ماسک‌ها منجر به گسترش آلودگی می‌شود
توصیه می شود افراد برای حضور در اجتماع حتما از ماسک‌های N95 و ماسک‌های جراحی برای ممانعت از نفوذ ویروس به دستگاه تنفسی استفاده کنند و لازم است بدانیم مدت زمان استفاده از ماسک‌های جراحی ۲ تا ۳ ساعت و برای ماسک‌های N95 حدود ۱۰ تا ۱۲ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، با شیوع ویروس کووید ۱۹ در جهان مسئله استفاده از انواع ماسک ها در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری مطرح شد، حال آنکه سازمان بهداشت جهانی در ابتدا زدن ماسک برای افراد سالم را توصیه نمی کرد اما اخیرا به همه افراد جامعه توصیه کرده حتما از ماسک استفاده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

گرچه شیوع این ویروس سبب کمبود ماسک در بازار شد اما مهم ترین نکته در استفاده از انواع مختلف ماسک ها کارایی و قدرت نفوذ آن ها نسبت به انواع موجودات ذره بینی است.

,

در تصویری که مشاهده می کنید قدرت نفوذ هر یک از ماسک ها را نسبت به ویروس ها و باکتری ها نشان داده شده است.

,

, ,

بر اساس اطلاعات درج شده در تصویر بالا بهترین ماسک برای جلوگیری از نفوذ ویروس ها ماسک های N95 هستند و ماسک های کربن فعال، پارچه ای و اسفنجی عملا کاربردی در مقابل نفوذ ویروس ها ندارند.

,

در اینجا به بررسی اجمالی خصوصیات رسپیراتور (ماسک های فیلتر دار) و ماسک های معمولی می پردازیم:

,

معمولا از رسپیراتورها برای حفاظت سیستم تنفسی از ذرات تنفسی بیولوژیکی مانند ویروس ها و باکتری ها استفاده می شود حال آنکه ماسک های تنفسی تنها مانعی برای ورود ذرات تنفسی از طریق عطسه و سرفه هستند.

,

در ارتباط با نحوه طراحی این دو نوع ماسک می توان گفت رسپیراتورها به علت طراحی خاصی که دارند به صورت فرد کاملا می چسبند از این رو لازم است افراد از مدل و اندازه مناسب آن جهت حفاظت استفاده کنند اما ظاهر ساده ماسک های معمولی سبب شده تا این گونه ماسک ها اتصال چندانی با صورت نداشته باشند.

,

باید توجه داشت که رسپیراتورها قدرت فیلتر کردن هوای تنفسی را دارند و حداقل میزان فیلتراسیون آن ها ۹۵ درصد است حال آنکه ماسک های معمولی به طور موثر ذرات کوچک هوا را فیلتر نمی کنند.

,

, ,

کاربردهای انواع مختلف ماسک ها

, کاربردهای انواع مختلف ماسک ها, کاربردهای انواع مختلف ماسک ها,

ماسک های جراحی یا سه لایه: این ماسک ها دارای سه لایه هستند، لایه بیرونی مسدود کننده آب برای جلوگیری از ورود قطرات به ماسک است، لایه میانی وظیفه فیلتر را برعهده دارد و لایه داخلی جذب کننده رطوبت حاصل از هوای تنفسی است.

, ماسک های جراحی یا سه لایه,

ماسک های معمولی دو لایه: این ماسک ها محافظت یک طرفه برای جلوگیری از خروج مایعات بدن و ورود آن ها به هوا است و برای جلوگیری از ورود ذرات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه طراحی شده اند.

, ماسک های معمولی دو لایه,

ماسک های کربن دار یا کربن اکتیو: در این ماسک ها لایه هایی از کربن فعال شده وجود داردکه در مقابل گازها و بخارات حفاظت ایجاد می کند و باعث می شود که بوی آلودگی ها و گازهای مضر هوا به داخل ماسک نفوذ نکند.

, ماسک های کربن دار یا کربن اکتیو,

باید توجه داشت که ماسک های کاغذی و پارچه ای قدرت حفاظت در برابر ویروس ها و باکتری ها را ندارند از این رو استفاده از این نوع ماسک توصیه نمی شود.

,

نکته قابل توجه این است که نمی توان ماسک ها را از طریق شستشو با آب، شوینده ها و یا محلول های ضدعفونی کننده همچون الکل ضدعفونی کرد چرا که این کار باعث باز شدن منافذ موجود در ماسک شده و نفوذ پذیری ماسک را افزایش می دهد.

,

ضدعفونی کردن ماسک ها سبب تغییر ساختار فیزیکی ماسک شده و در این صورت است که ماسک تاثیرگذاری خود را از دست می دهد، باید توجه داشت که این اقدام می تواند منجر به تشدید آلودگی شود.

,

عبدالله جعفر زاده در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با توجه به طراحی و ساختار ماسک های متعدد بهترین ماسک از نوع N95 است و می تواند تا ۹۵ درصد از ذرات هوا را فیلتر کند.

,

استاد ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: با توجه به اینکه این ماسک به طور کامل بر روی صورت قرار می گیرد، قدرت فیلتر بالایی دارد و بهترین انتخاب برای کادر درمان و بیماران مبتلا به کرونا محسوب می شود.

,

وی افزود: ماسک های جراحی قابلیت ممانعت از ورود قطرات تنفسی و گرد و غبار حاوی باکتری یا ویروس را دارند اما به علت طراحی آن ها به صورت کامل بر روی صورت قرار نمی گیرند.

,

جعفر زاده در پایان خاطرنشان کرد: افراد زیادی در جامعه از ماسک های کربن فعال برای جلوگیری از انتقال بیماری استفاده می کنند که تاثیری در جلوگیری از ورود ویروس و باکتری ندارند و تنها برای ممانعت از استنشاق گازهای سمی از آن ها استفاده می شود.

,

ضدعفونی کردن ماسک ها منجر به گسترش آلودگی می شود

, ضدعفونی کردن ماسک ها منجر به گسترش آلودگی می شود, ضدعفونی کردن ماسک ها منجر به گسترش آلودگی می شود,

به گزارش آرمان کرمان، در شرایط کنونی که انتشار ویروس کرونا در کشور ما همه گیر شده، استفاده از ماسک های مختلف نسبت به گذشته از اهمیت بالاتری برخوردار است.

,

توصیه می شود افراد برای حضور در اجتماع حتما از ماسک های N95 و ماسک های جراحی برای ممانعت از نفوذ ویروس به دستگاه تنفسی استفاده کنند و لازم است بدانیم مدت زمان استفاده از ماسک های جراحی ۲ تا ۳ ساعت و برای ماسک های N95 حدود ۱۰ تا ۱۲ است.

,

بنابراین در جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس تحت هیچ شرایطی از ماسک های استفاده شده و یا ضدعفونی شده استفاده نکنید.

,

با توجه به اینکه امکان ناقل بودن هر یک از ما وجود دارد، افراد حتما باید پس از استفاده از ماسک آن را در پاکتی قرار داده و داخل سطل زباله بیندازند چرا که رها کردن این ماسک ها در محیط احتمال آلودگی را افزایش می دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه