اخبار داغ

یک نماینده مجلس در گفتگو با دانا:

نرخ خرید تضمیمی گندم نباید بیشتر از قیمت جهانی باشد/ نامه نمایندگان برای تعیین عادلانه قیمت

نرخ خرید تضمیمی گندم نباید بیشتر از قیمت جهانی باشد/ نامه نمایندگان برای تعیین عادلانه قیمت
حسینی کیا گفت: متاسفانه اختلاف قیمتی که برای خرید گندم بین کشاورزان و دولت وجود دارد، باعث می شود که ما شاهد صادرات این کالای استراتژیک باشیم. مجلس شورای اسلامی باید تمهیداتی را برای نرخ خرید تضمیمنی گندم بیاندیشد تا کشور دپار کمبود نشود.
[

سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم که ۲۵۰۰ تومان اعلام شد، گفت: نرخ تضمینی خرید گندم در جهان ۲۶۸ دلار برای هر تن گندم است که معادل این قیمت در ایران برای هرکیلو بیشتر از 3 هزار تومان محاسبه می شود. نرخ خرید تضمینی گندم در ایران عددی نزدیک به قیمت جهانی است اما اگر ما بتوانیم این رقم را افزایش دهیم قطعا کشاورزی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد. نرخ خرید تضمیمی گندم نباید بیشتر از حد جهانی آن باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه باید حفظ منابع کشور از مهمترین اقدامات دستگاه های اجرایی و قانون گذاری است عنوان کرد: متاسفانه اختلاف قیمتی که برای خرید گندم بین کشاورزان و دولت وجود دارد، باعث می شود که ما شاهد قاچاق این کالای استراتژیک به سمت خارج از مرزها باشیم. مجلس شورای اسلامی باید تمهیداتی را برای نرخ خرید تضمیمنی گندم بیاندیشد تا کشور دچار کمبود نشود که در همین راستا جمعی از نمایندگان مجلس برای بالا بردن نرخ تضمیمی گندم نامه ای به دولت ارسال کردند.

,

این نماینده تصریح کرد: وقتی نرخ تضمینی خرید گندم کمتر از حد استاندارد باشد و کشاورز از فروش آن خودداری کند، دولت مجبور است برای جبران کمبود ها، گندم وارد کند. واردات این کالای استراتژیک مشکلات متعددی را برای کشور بوجود می آورد که یکی از آن ها خروج ارز از کشور است. بدیهس است که باید به خودکفایی در تولید گندم برسیم اما واردات آن باعث می شود هم کشاورز ایرانی نابود شود و هم مردم محصولاتی مانند نان را با بهای بیشتر تهیه کنند. 

,

وی افزود: خروج ارز از کشور آن هم برای خرید گندم در این شرایط بحرانی که کشور به سختی منابع ارزی خود را فراهم می کند، هیچ توجیه اقتصادی ندارد. دولت باید از کشاورز داخلی که محصول استراتژیک کشت می کند، حمایت همه جانبه ای داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه