اخبار داغ

به همت هیئت علمی دانشگاه های کرمان؛

سیستم پلاسمای سرد برای نخستین بار در کشور تولید شد

سیستم پلاسمای سرد برای نخستین بار در کشور تولید شد
داوود کلانتر گفت: پلاسمای سرد حالت چهارم ماده است که تحت ولتاژ بالایی از گاز تولید می شود و ایجاد رادیکال ها یا عوامل ضد میکروبی می کند که غالب میکرو ارگانیسم هایی که روی سطوح یا در هوا وجود دارند را از بین می برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ این روزها ویروس منحوس کرونا باعث شده تا تعدادی از نخبه ها، مدرسین و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها به فکر این باشند تا دستگاه هایی را اختراع، تولید و وارد بازار کنند تا بسیاری از مشکلات مردم در راستای این ویروس مرتفع شود از آن جمله می توان به ساخت سیستم پلاسمای سرد (ضدعفونی کننده هوا)، تونل UV و تصفیه هوا اشاره کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

داوود کلانتر نیستانکی عضو هیئت علمی دانشگاه  علوم پزشکی استان کرمان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: سیستم پلاسمای سرد با همکاری  یک تیم تحقیقاتی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و مجموعه هایتک از چند سال قبل طراحی  و روی آن کار شده که توانستیم این سیستم را با تلاشهای شبانه روزی از 7 ماه پیش به تولید انبوه برسانیم.

,

وی گفت : پلاسمای سرد حالت چهارم ماده که تحت ولتاژ بالایی از گاز تولید می شود و ایجاد رادیکال ها یا عوامل ضد میکربی می کند  که غالب میکرو ارگانیسم هایی که روی سطوح یا در هوا وجود دارند را از بین می برد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان هدف از تولید را این طور بیان کرد: در واقع این پروژه از دو سال پیش استارت آن زده شد و هدف از آن  ساخت نوعی اتوکلاو سرد بود که در آن پلاسمای سرد استفاده می شود و برای استرلیزه کردن لوازم پرشکی و غیره کاربرد دارد.

,

کلانتر نیستانکی عنوان کرد: همچنین این سیستم در صنعت کشاورزی برای نگه داری طولانی مدت میوه ها و صیفیجات نیز کاربرد زیادی می تواند داشته باشد.

,

وی اذعان کرد: همچنین از 6 ماه گذشته اقدام به ساخت دستگاه تصفیه هوا کردیم و در واقع توانستیم دو نوع دستگاه ضد عفونی کننده هوا تولید کنیم یکی براساس استفاده از پلاسمای سرد جهت تولید ازن که دستگاه های مشابه آن برای ضد عفونی کننده هوا استفاده می شود، بدین صورت که با دمیدن ازن داخل ظرف محتوی آب باعث می شود تا میوه ها و سبزیجات ضدعفونی شوند که در حال حاضر طراحی و ساخت این دستگاه انجام شده است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان تصریح کرد: دستگاه تصفیه هوا براساس اشعه UV کار می کند به علاوه اینکه با چندین فیلتری که در دستگاه موجود است خواص ضد میکربی دارد.

,

کلانتر نیستانکی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی دستگاه ازن ساز در دست تولید داریم  که طی 2 الی 3 روز آینده آماده خواهند شد.

,

وی گفت: از  دستگاه تصفیه هوا می توان به صورت خانگی همچنین در اماکنی همچون بانک ها، کلاس های درس، ادارات می توان از آن  استفاده کرد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان با بیان اینکه  این دستگاه در داخل بیمارستان ها کاربرد زیادی دارد، عنوان کرد: در واقع هوای آلوده را مکش کرده و هوای پاک و سالم از آن خارج می شود.

,

کلانتر نیستانکی در پاسخ به این سوال که آیا این دستگاه مشابه خارجی هم دارد، اذعان کرد: مشابه خارجی آن که  دربرندهای متفاوتی همچون کره ای، چینی و ترکیه ای وجود دارد که بسته به نوع فیلتر و کارایی آن دارد و با قیمت 6 میلیون تومان به بالا در بازار عرضه می شود، اما تولید داخل با حداقل سودی که برای سازندگان در نظر بگیرند نزدیک به 2 میلیون و 800 الی 3 میلیون تومان عرضه می شود.

,

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا نمونه این دستگاه در کشور وجود دارد ، بیان کرد: دستگاه تصفیه هوا به این شکل مصرف خانگی داشته باشد و در واقع درون آن از  فیلترهای حفا و فتوکاتالیز استفاده و مونتاژ نباشد در کشور وجود ندارد و این سیستم تولید بومی کرمان است  و در جای دیگر کشور مشابه آن وجود ندارد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان،  در راستای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید اذعان کرد: در واقع  80 درصد از اعضای این پروژه عضو هیئت علمی دانشگاه ها هستند و ما به عنوان جزو کوچکی از جامعه علمی کشور برای تحقق جهش تولید از چند سال قبل در این امر گام نهادیم و خوشبختانه با همکاری و پیگیری علمی در قسمت های مختلف  در حال حاضر توانستیم پنج محصول را تولید و وارد بازار کنیم.

,

کلانتر نیستانکی تصریح کرد: تونل UV که برای ضد عفونی و میکرب زدایی مواد غذایی ، میوه ها، سبزیحات، صفیجات و ماسک کاربرد دارد، تونل پلاسما  در ابعاد 4 و نیم متر که 3 متر آن تحت تابش پلاسما و ذرات فعال قرار می گیرد که این باعث می شود در برخی از تولیدات کشاورزی از جمله پسته، خشکبار و میوه های تازه ضدعفونی شود بنابراین مدت زمان نگهداری آن نیز بیشتر می شود حتی این تونل UV  و پلاسما می توانند قارچ ها و عواملی که باعث ایجاد آفات و سمومی همچون آفلاتوکسین که باعث ایجاد سرطان می شوند از بین ببرد.

,

وی، دستگاه ازن ساز دو منظوره را از دیگر تولیدات برشمرد و  گفت: این دستگاه ازن را داخل هوا منتشر می کند و یا اینکه به مکانیسمی مجهز است که می تواند ازن را به داخل آب منتقل کند تا مردم مجبور نباشند برای ضدعفونی کردن میوه ها و یا غیره از مواد شیمیایی استفاده کنند .

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: تولید دستگاه ازن ساز سفارشی است و شرکت ها، کارخانجات و یا ارگانها و ادارات به متراژی که می خواهند باید سفارش دهند تا برای آنان تولید شود اما در حال حاضر نمونه های اولیه آن برای بازدید آماده است و البته ازن ساز دو منظور در حال تولید است که طی 3 روز آینده 50 الی 60 دستگاه تولید خواهد شد.

,

کلانتر نیستانکی افزود: دستگاه تصفیه هوا تولید شده و تعدادی از آن در بازار عرضه شده است.

,

وی ادامه داد: دستگاه ژنراتور ازن متحرک که کارایی جابجایی دارد برای اماکن بزرگ قابل استفاده است.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان اذعان کرد: استفاده از ازن دارای استانداردهای خاصی است که باید طبق دستورالعمل و استانداردهایی که روی بروشور و دستگاه ها وجود دارد  از آن استفاده کرد که خدای ناکرده باعث آسیب نشود.

,

کلانتر نیستانکی در پاسخ به این سوال که آیا برای سال 99 برنامه های جدیدی در دست اقدام دارید؛ عنوان کرد: برنامه جدید مستلزم سرمایه گذاری است و این جامعه کوچک علمی که تاکنون تولیداتی را ارائه کرده از لحاظ مالی در تنگنا قرار دارد و باید گفت تاکنون  این دستگاه هایی که ساخته شده از هزینه شخصی بوده  اما آن عشق و علاقه همکاران باعث شد تا این محصولات تولید شوند.

,

وی گفت : اما از اینجا به بعد برای ارائه محصولات بیشتر  و یا پروژه هایی  که در ذهن داریم و قرار است به مرحله اجرا برسانیم نیاز به  حمایت های مادی و معنوی مسئولان دارد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به موانع تولید نیز اشاره و بیان کرد: تولید یک بحث پیچیده است از زمان شروع برای دریافت مجوز  سختی های زیادی در پیش رو قرار می گیرد اما  آنچه باعث شده دور تا این تیم دور هم جمع شوند بحث عشق و علاقه است گرچه موانعی زیادی  با توجه به اوضاع و شرایطی که هم اکنون در دنیا وجود دارد باعث شده کار سخت تر شود اما اگر مسئولین علاوه بر حمایت مادی از تیم حمایت معنوی داشته باشند کار به خوبی پیش خواهد رفت.

,

کلانتر نیستانکی افزود: ناگفته نماند که این پروژه باعث ایجاد اشتغال نیز شده است از جمله اینکه هم اکنون تعداد 5 نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های استان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال فعالیت هستند و این ظرفیت و پتانسیل که بحث صادرات  و مصرف داخلی می تواند داشته باشد باعث  اشتغال در مقیاس بیشتری که در حال حاضر است ایجاد کند و این حمایت های ارگان ها را به عنوان سرمایه گذار می طلبد.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه