اخبار داغ

گلایه هایی که بوی دغدغه می دهد؛

اشتغال، مسکن و ازدواج مهمترین دغدغه جوانان/ بهره گیری از نیروی جوان؛ گامی در تحقق شعار سال

اشتغال، مسکن و ازدواج مهمترین دغدغه جوانان/ بهره گیری از نیروی جوان؛ گامی در تحقق شعار سال
جمعی از جوانان سیستانی وبلوچستانی به مناسبت روز جوان به بیان پاره ای از مشکلات موجود پرداخته و گفتند: اشتغال، مسکن و ازدواج مهمترین دغدغه جوانان درعصرکنونی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در تقویم جمهوری اسلامی ایران یازدهم شعبان سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع)، روز جوان نامگذاری شد بدین جهت که جوانان هر کشور بدنه فعال و پویا و پر انگیزه هر ملت و بهترین منابع انسانی محسوب شده و سهم مؤثری در تضمین حیات فرهنگی و ملی بر عهده دارند.

نسل جوانی که امروز علیرغم تحصیلات عالیه اما با دغدغه هایی همچون شغل، مسکن، ازدواج و...  دست و پنجه نرم می کند. روزهایی تکرار نشدنی که به قول جوانان دیروز باعث فتح قله های پیشرفت و موفقیت مادی و معنوی بود و امروز اما جوانان آن طور که باید جوانی نکردند چرا که دغدغه هایی همچون بیکاری، نبود واحدهای تولیدی، اقتصاد، مسکن، ازدواج، نبود مراکز تفریحی و... از عمده مشکلات آنان به شمار می رود.

در این زمینه نیاز است مسئولان پاسخگوی نیازهای آنها باشند وبگویند تا چه میزان از توانمندی و ظرفیت جوانان تحصیل کرده در راستای تحقق اهداف کشور بهره برده و چه اقدامی در راستای اشتغالزایی آنان انجام داده و حال این جوانان باید برای کسب درآمد خود چه اقدامی انجام دهند تا آسیب های اجتماعی افزایش نیابد.

شهاب درزاده یکی از جوانان شهرستان سراوان در گفت و گو با خبرنگار شستون با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان از جمله استان های جوان کشور محسوب می شود، از مسئولین و دولتی ها خواست تا با برنامه ریزی صحیح برای جوانان بیکار و جویای کار این منطقه زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه بیکاری اصلی ترین معضل جوانان است، افزود: جوانان سراوانی برای امرار معاش خود اقدام به سمبوسه فروشی یا فروش بنزین بر سر چهار راه ها کرده، بسیاری از جوانان این منطقه در سایه بی توجهی دولتی ها به قاچاق روی آورده و این خود یک معضل بزرگ به شمار می رود که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.

به گفته این جوان، سیستان وبلوچستان ظرفیت و توانمندی های فوق العاده نادر و فراوان و حتی منحصر به فردی در ایران و جهان دارد که باید به نحو احسن از آنها در راستای تحقق شعار سال که همان جهش تولید است، بهره برد.

وی ادامه داد: از مسئولان انتظار می رود با راه اندازی کارخانه و کارگاه های تولیدی متعدد زمینه اشتغال جوانان در راستای تحقق شعار سال را فراهم کنند.

رویا حسن پور، معلم مقطع ابتدایی در گفت و گو با خبرنگار چهاربهاران گفت: برای معلمان نیروی آزاد شرایط استخدامی در نظر گرفته نشده و از دیگاه مسئولین، نیروی آزاد جزئی از آموزش و‌پرورش نیست؛ این نیروها از مزایایی همچون بُن، صندوق قرض الحسنه و...مانند معلمان رسمی برخوردار نیستند وساعت ها در کلاس ضمن خدمت می نشینند اما گواهینامه ای برایشان صادر نمی شود.

استفاده از توان بومی در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی دارد

محمد افشار یکی از دانشجویان بلوچ دانشگاه پیام نور شهرستان چابهار گفت: به عنوان یک جوان ایرانی از مسئولین درخواست دارم به جای گفتن ما تحریم و محدود هستیم، همه اراده و توان خودشان را برای حل مشکلات گذاشته و بهانه ای برای انجام کارها نداشته باشند.
 
وی بیان کرد: دولت باید راه حل مناسبی برای اشتغال جوانان ایجاد کند، استفاده از توان بومی هر منطقه می تواند در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی داشته باشد، فقط نیازمند کار کارشناسی، با برنامه ریزی دقیق و ارائه تسهیلات مناسب است که قطعا در استان ما با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت ها بسیار پاسخگو می باشد.
 
این جوان در ادامه گفت: در زمینه مسکن باید دولت تورم را به حداقل برساند، دست دلال ها کوتاه شود و طرحهایی مثل مسکن مهر و جوانان با یک پروتکل کارشناسی  شده اجرا شود تا هیچکس مشکل مسکن نداشته باشد.
 
وی گفت: مشکل اقتصاد ما فقط با قطع دست آقازاده ها و نور چشمی ها حل می شود، دلالها و مفسدان اقتصاد اگر با همکاری قوه قضاییه و دستگاه های مرتبط دستگیر و روانه زندان شوند قطعا نرخ ارز و تورم کاهش پیدا میکند و اقتصاد ما حال و روز بهتری پیدا خواهد کرد.
 
دانشجوی دانشگاه پیام نور چابهار عنوان کرد: از مسئولین خواستار آن هستیم تا در بحث مسائل فرهنگی ورود جدی داشته باشند زیرا بی توجهی به مسائل فرهنگی چندین برابر اقتصادی زیان آور می شود و جبران ناپذیرخواهد بود.
  
اعتماد به جوانان شاهد تحولات و تغییرات مثبتی می شود

مسلم بشکار، فعال اجتماعی شهرستان چابهار گفت: از آنجاییکه جوانی از دوره های حساس رشد یا از دورهای جنب و جوش و تلاش است هر انسانی طی این دوره از ویژگی های مثبت بسیار زیادی برخوردارست بنظر می رسد در صورت اعتماد و توجه به آنان شاهد تحولات و تغییرات مثبتی در جامعه خواهیم بود.

وی ادامه داد: مسئولین در واگذاری مسئولیت ها به جوانان اعتماد داشته باشند و در مشاوره های کلان با توجه به توانایی هوش سیال و خلاقیت جوانان بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه مسئولین با ایجاد بستر سازی مناسب جهت هدایت جوانان به فضای کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی گام های محکم تری بردارند، بیان کرد: آگاه سازی های لازم از آسیب های مختلف جهت جلوگیری از آسیب های اجتماعی و شناسایی استعدادهای جوانان و بکارگیری آنان متناسب با پتانسیل های موجود بهره ببرند.
 
بشکار افزود: تسهیلات لازم به جوانان در جهت استقلال شخصی چه از نظر تشکیل خانواده و چه از نظر فضای کسب و کار و مدیریت های جزئی و کلان اعطا شود، همچنین فضای بارش فکری بصورت برنامه های مدون در امورات مختلف چه در زمینه فرصت ها و چه در زمینه تهدیدها و تقدیر از بهترین ایده ها ایجاد شود.

 اشتغال مهم ترین دغدغه جوانان

زهره پورصباح، مدیر باشگاه ورزشی اکسیژن چابهار گفت: مهم ترین خواسته من در جامعه فراهم شدن شرایط برای پیشرفت جوانان است که متاسفانه محیا نیست، با توجه به مدرک فوق لیسانس حسابداری بنده هنوز بیکار هستم و علیرغم تحصیلات و حرفه مربیگری مهم ترین دغدغه من به عنوان یک جوان بیکاری است.

وی گفت: جوان‌ها دغدغه‌های زیادی دارند؛ ازدواج، مسکن، تفریحات... همه اینا وقتی حاصل می‌شود که ما شغل داشته باشیم.

محسن صفرزهی یکی از جوانان فعال منطقه سیستان نیز در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا گفت: ایران کشور جوانی است، جوانانی سرشار از انرژی و استعداد که می توانند پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند. این جوانان نشان داده اند که می‌توانند با توجه به امکانات پیش روی خود به بالاترین درجات علمی دست یابند.

وی بیان کرد: در سیستان و بلوچستان مسئله برای جوانان کمی متفاوت است، بسیاری ازجوانان استعداد و هوش بالایی دارند ولی برای امرار معاش به خارج از استان مهاجرت کنند به این علت که عدم وجود اشتغال برای آنان باعث شده تا جوان ترین استان کشور نیروی انسانی خود را از دست بدهد.

این جوان سیستانی تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت مرز و جذب سرمایه گذار برای ایجاد مشاغل کارگاهی می تواند در اشتغالزایی جوانان موثر باشد. امروز مهم ترین دغدغه جوانان عدم حمایت است، اگر حمایت صورت گیرد نیاز بسیاری از جوانان بر طرف خواهد شد و به سوی اشتغال گام برمی دارند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت های نامحدود برای کسب درآمد است، از گردشگری تا تولید می تواند برای جوان جویای کار ایجاد اشتغال کند اما این نوع فعالیت ها نیاز به حمایت دارد.

صنایع غیروابسته به خارج، می تواند زمینه اشتغال بیشتری فراهم کند

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با تبریک ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روزجوان گفت: ایران بیشترین جمعیت جوان و پرتلاش را داراست که این مزیت نیروی انسانی جوان و کارآمد باید مورد توجه قرار گرفته شود تا با داشتن جوانان پرشور و انقلابی حرف های زیادی برای گفتن در جوامع بین المللی و منطقه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال جوانان و مرتفع شدن مشکلات آنها تلاش های زیادی انجام شده اما کافی نیست، ادامه داد: دولت باید رونقی به بخش معادن و صنعت بدهد تا بتوانیم از ظرفیت های پنهان آنها بهره کافی را ببریم اما متاسفانه با وجود تحریم های سالهای اخیر 100درصد نتوانستیم بسته های اشتغالزایی را برای جوانان فراهم کنیم و باید نمایندگان مجلس یازدهم با امیدبخشی به جامعه جوان، افق های نویی به روی اشتغال آنها باز کنند.

یارمحمدی افزود: کمیته های زیادی در بخش عمرانی نیز برگزار شد تا این بخش که تاثیر بسزایی در اشتغال جوانان دارد را به تحرک وادار کنیم به گونه ای که نزدیک به 3 هزار شغل در این بخش مدنظر قرار گرفت تا ساخت و سازها و پروژه های عمرانی با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاههای اجرایی باید برای برطرف کردن مشکلات جوانان پای کار باشند، تصریح کرد: نیروی انسانی ما امروز توان لازم برای کار را دارد و باید دولت برخی از مشکلات سد راه را برطرف نماید تا پروژه های عمرانی سرپا باشند که با این حمایت، جوانان بیشتری مشغول به کار خواهند بود و در این صورت حرف بیشتری برای گفتن خواهیم داشت.

یارمحمدی با اشاره به اینکه دولت باید به صنایعی که وابستگی به خارج ندارند بیشتر سرمایه گذاری کند، گفت: با توجه به اینکه بیشتر درآمد دولت از بحث صادرات کالا است و ما می توانیم هم صنایع داخلی و هم خارجی را به خصوص آن صنایعی که با توجه به تحریم های ظالمانه امریکا، وابستگی به خارج ندارند و یا وابستگی کمتری دارند را سرپا نگه داریم و با استفاده از این مزیت، نوآوری و کیفیت بیشتری به تولیدات این صنایع بدهیم تا حرف برای گفتن در منطقه داشته و وضعیت اشتغال جوانان را بهبود بخشیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان در زمینه اجرای مراکز تفریحی برای جوانان اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است، بیان کرد: تفریحات جوانان نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که جامعه غمگین می تواند تاثیرات مخربی بر کل جامعه و نیروی کار آن جامعه داشته باشد و در زمینه ایجاد مراکز تفریحی در سیستان و بلوچستان هم تا امروز فعالیت هایی انجام گرفته اما کافی نبوده و در شان این استان نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت اگر مجال کافی داشته باشد و اهمیت بیشتری به بحث تفریحات جوانان دهد، می تواند با اجرای زیرساخت های مناسب به این مهم دست یابد، خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر ابتدا باید زیرساخت های ورزشی، تفریحی، گردشگری و ... را فراهم کرده و سپس با تبلیغات درست جاذبه ها را نشان دهیم تا بتوان جوانان را به فعالیت های تفریحی درست سوق دهیم و نیروی انسانی شاداب تر و سرزنده تری داشته باشیم.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, استفاده از توان بومی در تولید و اشتغالزایی و صنعت تاثیر چشمگیر و بسزایی دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, اعتماد به جوانان شاهد تحولات و تغییرات مثبتی می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,  اشتغال مهم ترین دغدغه جوانان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, صنایع غیروابسته به خارج، می تواند زمینه اشتغال بیشتری فراهم کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه