اخبار داغ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با دانا:

نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم پایین است/ گرایش گندم‌کاران برای فروش محصول خود در بازار آزاد

نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم پایین است/ گرایش گندم‌کاران برای فروش محصول خود در بازار آزاد
نظر افضلی گفت: تا حد زیادی نوسانات ارزی بر قیمت گندم تاثیر می گذارد و این موجب می شود تا کشاورزان محصولات خود را نگه دارند و از فروش آن به دولت خودداری کنند.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی هفته گذشته نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شد و با اعلام 2500 تومان برای هر کیلو مشخص شد که امسال دولت این نرخ را 47 درصد افزایش داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سال 98 نرخ خرید تضمینی گندم حدود 1700 تومان بود به این معنا که دولت برای خرید هر کیلو گندم از گندم کاران، حدود 1700 تومان می پرداخت که این رقم بر اساس هزینه های گندمکاران بسیار پایین بود.

,

در همین راستا از اردیبهشت ماه سال 98 که موعد تحویل گندم ها به دولت فرا رسید خبرهای ناخوشایندی از وضعیت خرید گندم منتشر شد؛ دلالان با حضور و جولان در شهرهای مرزی تمامی محصولات گندم کشاورزان را با رقم دو برابر قیمت اعلامی دولت خریداری کردند.

,

خرید گندم توسط دلالان باعث شد علیرغم بارندگی شدید در سال 97 و 98 و همچنین سطح بالای زیر کشت برای گندم، در نهایت دولت و شرکت بازرگانی دولتی به یک وارد کننده گندم تبدیل شود. کارشناسان زیادی علت این مساله را نرخ پایین خرید تضمینی گندم و از طرف دیگر عدم پرداخت مطالبات گندمکاران در موقع مقرر اعلام کردند.

,

 

,

در همین راستا نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به اختلاف قیمتی که بین نرخ خرید تضمینی گندم در ایران و قیمت جهانی آن دارد، اظهار کرد: در کشوری که همه منابع اقتصادی خود را با دلار گرده زده است، نمی توان انتظار داشت که نرخ تضمیمنی گندم کمتر از ۲۵۰۰ تومان باشد؛ تا حد زیادی نوسانات ارزی بر قیمت گندم تاثیر می گذارد و این موجب می شود تا کشاورزان محصولات خود را نگه دارند و از فروش آن به دولت خودداری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: از طرف دیگر بررسی های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی مجلس نشان می دهد که توان دولت برای پرداخت بیش از نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم نیست؛ لذا ما شاهد صادارت محصولات کشاورزی خواهیم بود. باید سعی شود تا قیمت از ۲۵۰۰ به بالاتر از حد جهانی آن که بیشتر از ۳ هزار تومان است برسد.

,

این نماینده با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان که شرکت ها و نهاد های بزرگی را متضرر کرده است، گفت: در شرایط فعلی که ویروس کرونا همه دنیا را دربرگرفته است، محصولات کشاورزی دچار آسیب های جدی قرار خواهد گرفت. بدیهی است که نرخ تضمینی گندم باید بیش از ۲۵۰۰ باشد اما وقتی دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص می‌دهد، با کدام منابع می‌خواهد از کشاورزان یا از دیگر موارد تولیدی حمایت کند؟

,

افضلی تصریح کرد: اختلاف نرخ تضمینی گندم با قیمت جهانی آن، دولت را مجبور می کند تا قسمتی از نیاز گندم کشور را وارد کند. از طرف دیگر بخش قابل توجهی از تولیدات گندم در بازارهای آزاد به فروش می رسد. در هر صورت گندم یک کالای اساسی است و کشور در این موضوع باید خودکفا باشد. عدم خودکفایی در موضوع گندم کشور را در بحران شدیدی قرار می دهد.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به آثار مخرب واردات گندم بر بازار کالاهای اساسی در کشور که موجب گرانی برخی اقلام مصرفی مردم می شود، خاطر نشان کرد: واردات باعث افزایش قیمت گندم خواهد شد و این رشد قیمت تاثیر خود را بر محصولاتی مثل نان که از فرآورده های گندم است می گذارد. خودکفایی در این زمینه باعث حفظ منابع ارزی و تخصیص کمترین بودجه برای تولید گندم در کشور می شود.

,

 

,

انتهای پیام/ب

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه