اخبار داغ

اولیور استون:

آمریکا از نظر قانونی و اخلاقی مسئول جان قربانیان کرونا در ایران است

آمریکا از نظر قانونی و اخلاقی مسئول جان قربانیان کرونا در ایران است
کارگردان اسکاری سینمای آمریکا تحریم‌های کشورش علیه ایران، ونزوئلا و دیگر کشور‌ها را در شرایط کنونی شیوع کرونا ظالمانه توصیف کرد و واشنگتن را مسئول جان قربانیان کرونا در ایران دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیلی نیوز، اولیور استون، کارگردان معروف آمریکایی، تحریم‌های یک جانبه این کشور علیه ایران، ونزوئلا، نیکاراگوئه و دیگر کشور‌ها را در بحبوحه شیوع ویروس کرونا ظالمانه توصیف کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از دیلی نیوز، اولیور استون، کارگردان معروف آمریکایی، تحریم‌های یک جانبه این کشور علیه ایران، ونزوئلا، نیکاراگوئه و دیگر کشور‌ها را در بحبوحه , شیوع ویروس کرونا,  ظالمانه توصیف کرد.,

او در یادداشتی در روزنامه آمریکایی دیلی نیوز نوشت: شاهد آن بودیم که کوبا دست به یک اقدام انسان دوستانه زد و به یک کشتی تفریحی که هیچ کشوری به دلیل نگرانی از شیوع کرونا به آن اجازه پهلو گرفتن نمی‌داد، اجازه داد در بندر این کشور پهلو بگیرد. اکثر مسافران این کشتی اهل انگلیس بودند و از طریق کوبا به کشورشان بازگشتند. علاوه بر آن کوبا به همراه چین برای کمک به کشور‌های مختلف در سراسر جهان در مقابله با کرونا پزشک اعزام کرد.

,

این کارگردان آمریکایی در ادامه نوشت: «این اقدامات نشان دهنده نوعی همبستگی بین‌المللی و انسانیت است که جهان در حال حاضر به آن نیاز دارد. اما متاسفانه، دولت فدرال آمریکا رفتاری کاملا متفاوت در این شرایط از خود نشان می‌دهد، تمامی کارکنان صلح خود را در سراسر جهان بیکار و حتی بدتر از آن، تحریم‌ها علیه کشورهایی، چون ایران، کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه را در اوج شیوع کووید-۱۹ تشدید کرده است. با این توصیفات درست است که بگوییم آمریکا این ویروس را به سلاحی علیه این کشور‌ها تبدیل کرده است.»

,

استون در ادامه به شیوع کرونا در ایران اشاره کرد و نوشت: «آمار شیوع کرونا در ایران موجب نگرانی بسیاری از کارشناسان بین‌المللی بهداشت شده است. تحریم‌های آمریکا در این میان اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده و به نظام بهداشتی این کشور و توانایی آن در مقابله با شیوع کرونا آسیب زده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توئیتی اعلام کرد این کشور به ماسک، دستگاه‌های تنفسی، لباس جراحی نیاز مبرم دارد و آمریکا را به خاطر آنچه آن را تروریسم اقتصادی خواند مقصر دانست.»

,

او نوشت: «بنابر گزارش‌ها، ایران تنها کشور در جهان است که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند دارو‌های مورد نیاز برای مقابله با بیماری کرونا را خریداری کند. اگر آمار قربانیان ایران بر اثر کرونا بالا برود، آمریکا از نظر قانونی و اخلاقی مسئول خواهد بود، چون آگاهانه در شیوع این بیماری در ایران نقش داشته است.»

,

در ادامه یادداشت استون به ونزوئلا اشاره شده است: «تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا یکی از عوامل کمبود دارو و تجهیزات برای مقابله با کروناست. رئیس‌جمهور آمریکا تنها به دنبال افزایش تحریم‌هاست و به هر بهانه‌ای کشور‌های خاصی را تحریم می‌کند. از تازه‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین نمونه فشار‌ها علیه ونزوئلا رد شدن درخواست وام این کشور از صندوق بین‌المللی پول بود. به اجبار آمریکا این وام که برای مقابله با شیوع کرونا در ونزوئلا درخواست شده بود رد شد. یک وام ۵ میلیارد دلاری که مبلغ زیادی در مقیاس وام بانکی نیست.»

,

استون در ادامه، به رفتار‌های متناقض آمریکا پرداخت و نوشت واشنگتن در حالی این کشور‌ها را تحریم می‌کند که از یک سو در خانه خود در حال مقابه با ویروس کروناست و از سوی دیگر به دنبال یافتن منابع، تجهیزات و مقرارتی است که بتواند جنگ‌های خود را در عراق و افغانستان ادامه دهد و از جنایت‌های عربستان سعودی در یمن حمایت کند. جنگ یمن علاوه بر جنایت‌های بسیار که در آن صورت می‌گیرد به شیوع بزرگترین وبا در تاریخ مدرن منجر شده، همه گیری‌ای که بیش از یک میلیون نفر در آن به وبا مبتلا گشتند.»

,

این کارگردان آمریکایی در پایان یادداشت خود نوشت: همانطور که تعدادی از پژوهشگران دینی گفته‌اند «شیوع امراض پایه‌های بی‌عدالتی را در جامعه افشا می‌کند» همه‌گیری کنونی نیز نه تنها شکست کامل دولت ما را در حفاظت از شهروندانش نمایان می‌کند، بلکه فقدان عمیق انسانیت را در برخورد با دیگر ملت‌ها نیز نشان می‌دهد. زمان آن رسیده که به دنبال این واقعیت بسیار ناخوشایند، به خوداندیشی جدی اخلاقی بپردازیم و پیش از آنکه به دلیل حماقت اخلاقی کشور ما، جان‌های بیشتری به کام مرگ کشیده شود، تغییری سریع در این رویه صورت گیرد».

,

استون، کارگردان، فیلمساز و نویسنده آمریکایی است که تاکنون دو بار موفق شده جایزه اسکار را از آن خود کند. او به واسطه کارگردانی سری فیلم‌هایی که در مورد جنگ ویتنام ساخته شده بود، به شهرت رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه