اخبار داغ

تغییر در هشدارهای جوی؛

«اطلاعیه» و «اخطاریه»های هواشناسی جایشان را به رنگ ها دادند

«اطلاعیه» و «اخطاریه»های هواشناسی جایشان را به رنگ ها دادند
محسن حیدری گفت: برای اطلاع رسانی بهتر رخدادهای هواشناسی و پدیده های مخرب جوی از این به بعد هشدارها در سه سطح با معرف رنگ های زرد، نارنجی و قرمز صادر می شود که بالاترین سطح هشدار به رنگ قرمز اختصاص دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با عصرهامون بیان کرد: در شیوه نامه جدید صدور هشدار های جوی رنگ زرد برای آگاهی، رنگ نارنجی برای آمادگی و رنگ قرمز برای اقدامات پیشگیرانه صادر می شود.

وی افزود: هشدار زرد زمانی صادر می شود که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود که در این سطح از هشدار، بیشتر افراد ممکن است بتوانند به کارهای روزمره خود ادامه دهند اما برخی دیگر بسته به مکان و یا نوع فعالیت آنها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: رنگ نارنجی نشانگر احتمال بالای اثرات مخرب پدیده های جوی است که می‌تواند برنامه زندگی عادی مردم را مختل کند، به این معنا که احتمال تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم وجود دارد.

حیدری با بیان این که در شیوه جدید صدور هشدار ها، مخاطب هواشناسی فقط مسئولان نیستند، افزود: مردم با مشاهده رنگ های مختلف باید واکنش مناسب داشته باشند. برای نمونه با مشاهده رنگ نارنجی باید در مورد تغییر برنامه‌ها و محافظت از خود و اموال شان آمادگی داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسئولین نیز باید در این شرایط آمادگی لازم برای مواجه با آثار مخرب پدیده های جوی را داشته باشند از جمله دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، سازمان های آب منطقه‌ای، هلال احمر، ادارات کل راه و شهرسازی و ... تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارات احتمالی را فراهم کنند.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان درباره سطح قرمز هشدار های هواشناسی نیز گفت: رنگ قرمز در هشدارها از هوای خطرناکی خبر می دهد که وقوع آن حتمی است و با دیدن این رنگ باید برای در امان نگه‌داشتن خود و دیگران از اثرات مخاطرات جوی اقدام کرد.

حیدری ادامه داد: پس از صدور هشدار قرمز این احتمال وجود دارد که با اختلال قابل توجهی در سفرهای زمینی و هوایی، تأمین انرژی، خسارت گسترده به دارایی و زیرساخت‌ها و تهدید جانی روبرو شویم که باید از مسافرت و حضور در مناطق پرخطر اجتناب کرده و از توصیه‌های نیروهای امدادی و مقامات محلی پیروی شود.

وی با بیان اینکه سطح هشدارها بر اساس ظرفیت اقلیمی شهرستان ها و مناطق مختلف تعیین می شود، افزود: برای نمونه در زابل که سالانه بیش از 200 روز وزش باد با سرعت 54 کیلومتر بر ساعت در جریان است، ممکن است برای باد 70 تا 80 کیلومتر بر ساعت هشدار سطح زرد صادر شود اما همین باد در شهر دیگری با سطح هشدار نارنجی یا قرمز همراه باشد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این موضوع برای بارش، موج های گرمایی و سرمایی، کولاک برف و... نیز برقرار است برای نمونه ممکن است برای پیش بینی دمای 40 درجه در برخی شهرهای کشور هشدار سطح قرمز صادر شود اما در برخی شهرها این شرایط در وضعیت عادی قرار داشته باشد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه