اخبار داغ

درخواستی که عدم استقلال نهادهای جهانی را نشان داد؛

چالش تسهیلات کرونایی ایران برای صندوق بین المللی پول

چالش تسهیلات کرونایی ایران برای صندوق بین المللی پول
درخواست تسهیلات کرونایی ایران از صندوق بین‌المللی پول چالشی برای این نهاد جهانی است که عدم استقلال آنها را نشان می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز بعد از ۶۰ سال از عضویت ایران در صندوق بین‌المللی پول و پرداخت حق عضویت سالانه این اولین باری بود که ایران از این صندوق درخواست تسهیلات کرد و این درخواست هنوز هم بی‌پاسخ مانده است و رایزنی ها برای آن ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

در پی شیوع بیماری کرونا در جهان و اعلام رییس صندوق بین‌المللی پول در خصوص اعطای یک بسته وام اضطراری ۵۰ میلیارد دلاری برای کشورهایی که بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند و اقتصاد آنها دچار مشکل شده است برخی از کشورهای عضو صندوق از جمله ایران برای استفاده از این وام اعلام نیاز کردند.

,

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اسفندماه سال گذشته با ارسال نامه‌ای رسمی به رئیس صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد تا منابعی به میزان ۵ میلیارد دلار برای جبران آسیب‌های ناشی از شیوع این ویروس در اقتصاد ایران را دریافت کرده و به مرور زمان اقساط آن را هم بپردازد.

,

بعید می دانم این‌ها به کشور ما وام بدهند

, بعید می دانم این‌ها به کشور ما وام بدهند,

عبدالرضا مصری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: اینکه ما موفق شویم این وام را بگیریم یا نه این یک بحث جدایی است، اما ما عضو صندوق های جهانی هستیم (مثل صندوق بین‌المللی پول) و در آنجا حقوقی داریم و باید از این حقوق خود استفاده کنیم؛ هرچند بعید می دانم این ها به کشور ما وام بدهند.

,

وی بیان داشت: بحث دیگر درخواست دولت است  که اگر ما موفق شویم این تسهیلات را در شرایط موجود اقتصادی کشور دریافت کنیم وام‌های صندوق بین المللی پول بهره ای  ندارد خوب این یک برگ برنده است.

,

مصری گفت: اما این موضوع از چند جهت مثبت است، البته برخی دوستان بر بیان بدی‌های این تسهیلات اصرار دارند و اینکه چرا دولت باید وام  بگیرد که این موضوع دارای یک بحث سیاسی و یک بحث کلی و اقتصادی است.

,

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نظر سیاسی ممکن است ما مخالف باشیم، اما از نظر اقتصادی نظر مثبتی داریم البته اگر ما بتوانیم که من بعید می‌دانم اصلاً به ما وامی بدهند.

,

وی خاطرنشان کرد: اگر به ما وام بدهند، این به معنی این است که تحریم‌ها را شکستیم، چون وقتی تحریم هستیم یک سازمان بین المللی همچون صندوق یا بانک به ما وام بدهد - مثلاً بخواهد ۵ میلیارد دلار به ما پول بدهد- خود این یعنی شکستن تحریم و بعدش می‌خواهد اقساط  بگیرد و خود آن هم یعنی شکستن تحریم پس آمریکایی‌ها به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد که ما این تسهیلات را دریافت کنیم.

,

 

,

, ,

فرصتی برای دریافت طلب‌های نفتی در پرداخت اقساط

, فرصتی برای دریافت طلب‌های نفتی در پرداخت اقساط,

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: حتی جاه هایی که نفت فروختیم و به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم پول آن را دریافت کنیم، اگر بتوانیم ۵ میلیارد دلار بگیریم و پول را وارد کشور کنیم به نظر من این برگ برنده است که بتوانیم از همان محل هایی که اجازه نمی دهند پول را وارد کشور کنیم از همان‌جا اقساط بانک جهانی را بدهیم و اینها نکات مثبتی برای دریافت وام است.

,

مصری عنوان کرد: اما اگر بخواهند وامی را به ما بدهند و آن‌ها مشخص کنند از کجا باید چه بخریم و پولی هم دست ما را نگیرد یعنی بگویند فلان کالا را از فلان کارخانه خارجی دریافت کنید، طبیعتا اگر بخواهد اختیار با آنها باشد و ما بدهکار شویم و یک سری اجناس و امکانات را برای ما بفرستند که مورد تایید ما نباشد نظر من در مورد دریافت وام منفی است.

,

 وی گفت: اما ما نباید فقط عینک خوش بینی یا بدبینی بزنیم؛ اگر کسی حاضر باشد ۵ میلیارد تومان به شما بدهد و بهره هم  نگیرد و در دراز مدت پول را پرداخت کنید و از حقوقی هم که دارید پرداخت کنید، این مثبت یا منفی است؟

,

مصری بیان داشت: اگر ما بتوانیم پول را دریافت و وارد کشور کنیم، این سبب نگرانی آنها خواهد شد که پول آنها پیش ما است نه سبب نگرانی ما که چرا پول آنها پیش ما است.

,

این نماینده مجلس تصریح کرد:  با این وضعیت تحریم، این درخواستی که دولت داده به نظر من بیشتر این جنبه را دارد که می خواهد به این صندوق ها و بانک ها ثابت کند که علی رغم اینکه هیچ گونه تحریم جهانی نیستیم، اما همین که تحریم آمریکا هستیم شما همه زیر نظر آمریکا هستید .

,

وی افزود: صندوق بین المللی پول چنین قانونی ندارد که اگر آمریکا  کشور‌ی را تحریم کرد، صندوق به آن کشور  پول ندهد، پس ما تحریم آمریکایی داریم اگر به ما وام ندهند معنایش این است که صندوق بین‌المللی پول زیر نظر آمریکا و نه یک سازمان جهانی است.

,

مصری گفت: این حرکتی که  از طرف دولت درخواست شده من این حرکت را می‌پسندم، اما مطمئنم که چنین وامی داده نخواهد شد، اما برای اثبات این موضوع که این سازمان های جهانی در اختیار آمریکا هستند همچون FATF و خودشان استقلالی از خود ندارند، به نظرم این کار شایسته است.

,

نایب رییس مجلس بیان کرد: هرچند آنها  وام را نخواهند داد و یک درصد هم احتمال نمی دهم که ما موفق شویم وامی از این صندوق دریافت کنیم،چون اینها همه زیر نظر آمریکایی هاست و آمریکایی ها هم نخواهند گذاشت به ما وامی داده شود.

,

درخواست تسهیلات در این مقطع فعلی کار مناسبی نبود

, درخواست تسهیلات در این مقطع فعلی کار مناسبی نبود,

حجت الاسلام سیدجواد حسینی کیا، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در این شرایط  در خواست وام به نوعی  نشان می‌دهد که شرایط ما شرایط مناسبی نیست.

,

وی افزود: درحالی که بقیه وضعیتشان بدتر است؛ اروپا که ادعایش می شود، اما حالا می بینید که پزشکان و پرستاران از کیسه زباله به عنوان محافظ استفاده می کنند.

,

نماینده مردم سنقروکلیایی در مجلس تصریح کرد: درخواست تسهیلات در این مقطع فعلی کار مناسبی نبود، اما از یک سو هم تجربه‌ای برای دولت است که هرجا نگاه به خارج از کشور بوده، این نگاه عملیاتی نشده و می‌تواند درس عبرتی برای آنها باشد.

,

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا بیان داشت: اصل وام اگر مدیریت شود و اشتغال ایجاد کند، قطعا کسی با این مخالف نیست، اما اگر خود وام بیاید و در نهایت نقدینگی ایجاد کند و نتواند به تولید اشتغال کمکی کند و همین طور توزیع شود، مشکل‌ساز است.

,

بر اساس این گزارش، تا به حال صندوق بین‌المللی پول در مورد درخواست ایران چیزی اعلام نکرده است؛ اما مهمترین وجهه این درخواست می‌تواند نشان دادن عدم استقلال این نهاد جهانی باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه