اخبار داغ

کارشناس روابط بین الملل عنوان کرد؛

جنگ قدرت شاهزادگان سعودی تنها دستاورد جنگ 6 ساله عربستان با یمن/ ائتلاف علیه انصارالله بسیار ضعیف‌تر شده است

جنگ قدرت شاهزادگان سعودی تنها دستاورد جنگ 6 ساله عربستان با یمن/ ائتلاف علیه انصارالله بسیار ضعیف‌تر شده است
محمود بابایی گفت: اگر بازیگران جدید جنگ یمن را در سال ۲۰۲۰ را در نظر بگیریم و معادله این جنگ را محاسبه کنیم به نظر می‌رسد که وضعیت اتئلاف علیه انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰ خیلی بدتر و ضعیف تر از آغاز جنگ در سال ۱۳۹۴ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود بابایی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با راه آرمان؛ در خصوص آخرین تحولات جنگ یمن گفت: در روابط بین الملل در راستای مباحث جنگ مسئله ای تحت عنوان جنگ نامتقارن در اواسط قرن بیستم مطرح شد که در این نوع جنگ قدرت های کوچک در برابر قدرت های بزرگ برنده و پیروز می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه آندره مارک در مقاله خود در خصوص این نوع جنگ مطالبی را بیان کرده است، تصریح کرد: در آن مقاله بررسی شد که تمام مواردی که در جنگ مطرح می شود معادلات کاغذ و مادی نیست و شاید قدرت های بزرگ از نظر تجهیزات و امکانات برنده باشند؛ اما در عمل نتوانسته اند پیروز نهایی جنگ محسوب شوند.

,

نمود مولفه های جنگ نامتقارن در یمن

, نمود مولفه های جنگ نامتقارن در یمن, نمود مولفه های جنگ نامتقارن در یمن,

وی با بیان اینکه در جنگ ویتنام و جنگ های دیگر در خاورمیانه و مناطق دیگر که قدرت های بزرگ راه انداخته بودند این موضوع را به کرات مشاهده می کنیم، افزود:  مولفه های زیادی در جنگ نامتقارن تأثیر گذار هستند که ما این مولفه ها و شاخصه ها را در جنگ یمن و در ائتلافی که علیه انصارالله و دولت رسمی یمن شکل گرفته است مجددا می بینیم و شاهد بازی قدرت در روابط بین الملل هستیم.

,

بابایی با بیان اینکه از اوایل قرن بیستم بازی قدرت به هم ریخته و مولفه های دیگری به آن اضافه شده است، ابراز کرد: دو مولفه جنگ نامتقارن در روابط بین الملل و جنگ نرم که از آن به عنوان قدرت نرم یاد می شود در انصارالله یمن مخلوط و همگن شده است به این معنی که انصارالله یمن توانسته است از مولفه های جنگ نامتقارن استفاده کند.

,

کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: از جمله مولفه های جنگ نامتقارن بومی کردن جنگ، ابراز و محیط جنگ است که انصارالله یمن به خوبی توانسته این مسئله را انجام دهند چرا که سلاح ها و پهبادهایی که انصارالله استفاده می کند از دستاوردهای بومی یمن محسوب می شود.

,

عدم کنترل عربستان بر مرزهای خود در مقابله با یمن

, عدم کنترل عربستان بر مرزهای خود در مقابله با یمن , عدم کنترل عربستان بر مرزهای خود در مقابله با یمن,

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با تأکید بر اینکه در جنگ یمن تحولی ایجاد شده است، عنوان کرد: انصارالله در سال ۹۴ و آغاز جنگ قدرت بسیار محدود و بدون امکانات مادی و بازنده قطعی جنگ در مقابل عربستان تا بن دندان مسلح بود و حامیان بزرگی از عربستان حمایت می کردند و آنان به نوعی بازی را از پیش برنده می پنداشتند.

,

وی افزود: مقام معظم رهبری در ایام ابتدا شروع جنگ یمن فرمودند که این جنگ هیچ دستاوردی برای عربستان نخواهد داشت و امروز مشاهده می کنیم که مرزهای جنوبی عربستان با یمن کاملا برای عربستان ناامن شده است و حتی در برخی از جاها آنان کنترل صد در صدی بر مرزهای خود ندارند.

,

بابایی با بیان اینکه عملیات های یمن در خاک عربستان برای آل سعود بسیار گران تمام شده است، اظهار کرد: اولین هدف عربستان از جنگ در یمن به تثبت رساندن دولت غیر قانونی در این کشور بود که به هیچ وجه به آن نرسیده اند؛ آنان می خواستند یمن را کاملا خلع سلاح کنند و گروه های سیاسی را به گروه های بدون قدرت تبدیل کنند که به این هدف خود نیز دست نیافتند.

,

جنگ قدرت در بین شاهزادگان سعودی تنها دستاورد جنگ شش ساله عربستان با یمن

, جنگ قدرت در بین شاهزادگان سعودی تنها دستاورد جنگ شش ساله عربستان با یمن, جنگ قدرت در بین شاهزادگان سعودی تنها دستاورد جنگ شش ساله عربستان با یمن,

کارشناس روابط بین الملل با تأکید بر اینکه عربستان به هیچ دستاوردی در جنگ با یمن دست پیدا نکرد و حتی این اقدام موجب اختلافاتی در داخل عربستان شده است، تصریح کرد: اختلافات مکرری را در یک سال و نیم اخیر در بین شاهزادگان سعودی شاهد بوده ایم و این مسئله تنها دستاورد نهایی عربستان از شش سال جنگ در یمن بوده است.

,

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص چشم انداز جنگ یمن ابراز کرد: عربستانی که در سال ۹۴ آغازگر جنگ در یمن بوده ؛ عربستانی پر انرژی پس از فوت پادشاه و جایگزینی پادشاه جدید و با حضور نیروهای جدید بود که می توان گفت با قوای تازه مقابل گروهی بدون تجهیزات قرار گرفته بودند.

,

وی افزود: عربستانی را که هم اکنون پس از شش سال جنگ با یمن مشاهده می کنیم در حالی است که در داخل این کشور به شدت جنگ قدرت وجود دارد و این کشور از نظر اقتصادی با توجه به مسئله آرامکو تحت فشار قرار گرفته است و همچنین شاهد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی هستیم که این مسئله نیز به آنان فشار می آورد.

,

وضعیت ضعیف بازیگران ائتلاف علیه انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰

, وضعیت ضعیف بازیگران ائتلاف علیه انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰, وضعیت ضعیف بازیگران ائتلاف علیه انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰,

بابایی با بیان اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا شاهد عدم حضور زائر در این کشور هستیم در حالی که حضور زائران می توانست درآمد هنگفتی برای این کشور رقم بزند، عنوان کرد: حامیان عربستان اعم از کشورهای اروپایی، آمریکایی و عربی همگان درگیر مسائل داخلی خود هستند.

,

کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: در آمریکا شاهد رقابت های انتخاباتی هستیم و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا مسائل داخلی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است و سایر کشورهای دیگر نیز به مسائل داخلی خود مشغول هستند.

,

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان کرد: اگر بازیگران جدید جنگ یمن را در سال ۲۰۲۰ بچینیم و معادله این جنگ را محاسبه کنیم به نظر می رسد که وضعیت اتئلاف علیه انصارالله یمن در سال ۲۰۲۰ خیلی بدتر و ضعیف تر از سال آغاز جنگ در سال ۱۳۹۴ است که آنان قدرتمند بودند و فعالیت هایی را علیه یمن انجام می دادند.

,

چشم انداز جنگ یمن به نفع گروه های مقاومت خواهد بود

, چشم انداز جنگ یمن به نفع گروه های مقاومت خواهد بود, چشم انداز جنگ یمن به نفع گروه های مقاومت خواهد بود,

وی ادامه داد: به نظر می رسد که چشم انداز جنگ یمن به نفع گروه های مقاومت یمن خواهد بود و شاید به زودی به مسائلی کشیده شود که این گروه های مقاومت به رسمیت شناخته شوند.

,

بابایی در رابطه با اقدام سازمان ملل در خصوص جنگ یمن اظهار کرد: مدیریت سازمان ملل به گونه ای طراحی شده است که تصمیم گیر اصلی در رابطه با مسائل صلح و روابط بین الملل، شورای امنیت است و تا زمانی که این شورا موضوعی را مورد بررسی قرار می دهد و به بن بست نرسیده است هیچ رکن دیگری از سازمان ملل نمی تواند وارد آن موضوع شود.

,

کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه این مسئله بن بست های بزرگی را در نظام بین الملل به وجود آورده است، تصریح کرد: در سازمان ملل ائتلافی تحت عنوان روابط صلح و قطعنامه آکسون تدبیر شده است که این قطعنامه می تواند گره هایی را باز کند به این معنی که اگر شورای امنیت نتوانست در رابطه با موضوعی تصمیم گیری کند مجمع عمومی سازمان ملل می تواند ورود پیدا کند.

,

عملکرد یک جانبه سازمان ملل در قبال جنگ عربستان علیه یمن

, عملکرد یک جانبه سازمان ملل در قبال جنگ عربستان علیه یمن, عملکرد یک جانبه سازمان ملل در قبال جنگ عربستان علیه یمن,

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به اینکه در راستای مسائل صلح و امنیت بین المللی قطعنامه آکسون توانسته است ده موضوع را از دست شورای امنیت خارج و خود آنها را مدیریت کند، ابراز کرد: مسئله ای که در چند سال گذشته با آن مواجه هستیم این است که قدرت های بزرگ برای آنکه مدیریت از دستشان خارج نشود قطعنامه آکسون را دور می زنند.

,

وی ادامه داد: قدرت های بزگ به این صورت وانمود می کنند که شورای امنیت مسئول صلح و امنیت بین المللی است و به هیچ وجه به بن نرسیده است و فعالیت های مقدماتی را انجام می دهد؛ اما در عمل این شورا به بن بست رسیده است و فقط در مسائل نوشتاری و مکتوب مشاهده می کنیم اقداماتی انجام می دهد.

,

بابایی در پایان خاطر نشان کرد: در انهدام مینی بوس کودکان یمین که فاجعه محسوب می شود شورای امنیت فقط یک توصیه نامه می دهد؛ یک عنوان بی خاصیتی که نگویند شورای امنیت کاری نکرده است؛ خروجی سازمان ملل آن چیزی نیست که تأثیر گذار، از روی بی طرفی، انسان دوستانه و معطوف به نتیجه باشد و عملکرد سازمان ملل در خصوص جنگ عربستان با یمن کاملا یک جانبه بوده که این امر مشهود است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه