اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

«جهش تولید» و درس عبرت تاریخی کارشکنی آمریکا در بحران کرونا/ کانال‌های ناقصی که باعث عقب ماندگی ایران می‌شوند

«جهش تولید» و درس عبرت تاریخی کارشکنی آمریکا در بحران کرونا/ کانال‌های ناقصی که باعث عقب ماندگی ایران می‌شوند
کارشکنی آمریکا در بحران کرونا که سلامت مردم ایران را به خطر می اندازد به خوبی نشان می دهد نگاه سازشکارانه به غرب از ابتدا اشتباه بوده و کشورمان برای جهش تولید باید به توان داخلی بیش از گذشته تکیه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شیوع بیماری کرونا در کشورمان ابعاد دیگری از خصومت کشورهای غربی بویژه آمریکا در قبال ایران را به نمایش گذاشت. درحالی که بسیاری ازکشورهای دنیا با این ویروس منحوس در حال مقابله هستند ایران بایستی با سد تحریم ها نیز در این عرصه مقابله کند. موضوعی که حتی باعث شده است بسیاری از کشورها از جمله سازمان ملل متحد نیز به آن انتقاد کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
این درحالی است که دیپلماسی دولتی همواره در جهت ایجاد سازوکاری برای ارتباط با غرب و تعامل با کشورهای اروپایی بوده است. بعد از اینکه ترامپ برجام را کنار گذاشت قرار بود اروپایی ها با ایجاد کانال های ارتباطی و مالی این نقیصه را جبران کنند اما حالا بعد از گذشت یکسال از این ماجرا هنوز در زمانه بحران کرونا نیز این کانال های مالی نتوانسته نیاز کشورمان را مرتفع کند.
, ,
 
,
در همین رابطه، برخی از کاربران شبکه های اجتماعی آزمایش ساده ای را انجام دادند و سعی کردند برخی اقلام بهداشتی مانند ماسک را به ایران وارد کنند اما نتیجه این بود که این اجناس بهداشتی در گمرک کشور مبدا ماند و هیچگاه از این کشورها اجازه صادرات نگرفت. 
,
 
,
یکی از کاربران شبکه اجتماعی با عنوان « یه ایرانی معمولی» با کنایه نوشت: « برای سومین بار تلاش کردم ماسک بفرستم ایران، پست هم میشه ولی بسته هیچوقت به ایران فرستاده نمیشه و انبارهای گمرک کشور مبدا نگه داشته میشه. یادتون باشه دارو و وسایل بزشکی تحریم نیست، فقط نمیشه فرستاد ایران.»
, « برای سومین بار تلاش کردم ماسک بفرستم ایران، پست هم میشه ولی بسته هیچوقت به ایران فرستاده نمیشه و انبارهای گمرک کشور مبدا نگه داشته میشه. یادتون باشه دارو و وسایل بزشکی تحریم نیست، فقط نمیشه فرستاد ایران.»,
 
,
, ,
 
,
کانال های ناقصی که جوابگوی نیاز ایران نیست
, کانال های ناقصی که جوابگوی نیاز ایران نیست, کانال های ناقصی که جوابگوی نیاز ایران نیست,
 
,
این درحالی است که حتی کارشناسان سیاسی نزدیک به جریان اصلاح طلب هم عنوان می کنند که این کانال ها اگر هم باز شوند نمی توانند تامین کننده نیاز کشور باشند و تنها آب باریکه‌ای خواهند بود که کشورمان را مشغول خود کرده و جلوی توجه به ظرفیت های داخلی و رشد و پیشرفت ایران را می گیرند.
,
 
,
«کوروش احمدی»، کارشناس امور سیاست خارجی با اشاره به مشکلات کشور در مقابله با شیوع ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که آمریکا در حالی از تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی سخن می‌گوید که علاوه بر آنچه وزارت امور خارجه کشورمان سنگ‌اندازی در مسیر مبادلات مربوط به خرید دارو حتی در رابطه با کانال مالی سوئیس می‌نامد؛ رئیس‌جمهور این کشور نیز اخیرا اعلام کرده که ایران درخواستی برای خرید دارو به ایالات متحده نداده است. این تناقض در اقدامات و سخنان واشنگتن تا چه میزان می‌تواند به تهران در همراه ساختن جامعه جهانی کمک کند، گفت: « نفس راه‌اندازی کانال سوئیس حاکی از آن بود که صدور اقلام دارویی و غذایی به ایران نیز عملا تحت تحریم بود؛ و الا دلیلی برای راه‌اندازی این کانال وجود نداشت. یعنی مشخص شد که موانع حقوقی و مالی برای صدور این اقلام به ایران وجود داشته که باید برداشته می‌شد. به هر حال، معاملاتی از طریق این کانال در حال انجام است و برخی تسهیلات مالی برای انجام این معاملات از طریق منابع مسدود شده بانک مرکزی در سوئیس فراهم شده است.»
,
 
,
, ,
 
,
وی  در گفت و گو با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا ادامه داد: مسئله این است که نیازهای کشور بسیار بیشتر از قابلیت‌های این کانال است و به گفته رئیس کل بانک مرکزی طی ۱۰ ماه اول سال ۹۸ حدود ۴ میلیارد دلار دارو و سایر امکانات پزشکی وارد کشور شده است. در کنار این کانال، اینستکس هم از جانب اتحادیه اروپا اخیرا یک معامله انجام داده و باید دید در عمل چگونه کار خواهد کرد. بی شک آمریکا تلاش خواهد کرد تا این دو کانال را به عنوان اقدامی از سوی خود برای دسترسی ایران به غذا و دارو معرفی و در تبلیغات خود از آن برای خنثی کردن تلاش‌های ایران و دوستان ایران برای لغو تحریم‌ها استفاده کند.
, وی  در گفت و گو با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا ادامه داد: مسئله این است که نیازهای کشور بسیار بیشتر از قابلیت‌های این کانال است و به گفته رئیس کل بانک مرکزی طی ۱۰ ماه اول سال ۹۸ حدود ۴ میلیارد دلار دارو و سایر امکانات پزشکی وارد کشور شده است. در کنار این کانال، اینستکس هم از جانب اتحادیه اروپا اخیرا یک معامله انجام داده و باید دید در عمل چگونه کار خواهد کرد. بی شک آمریکا تلاش خواهد کرد تا این دو کانال را به عنوان اقدامی از سوی خود برای دسترسی ایران به غذا و دارو معرفی و در تبلیغات خود از آن برای خنثی کردن تلاش‌های ایران و دوستان ایران برای لغو تحریم‌ها استفاده کند., وی  در گفت و گو با خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا ادامه داد: مسئله این است که نیازهای کشور بسیار بیشتر از قابلیت‌های این کانال است و به گفته رئیس کل بانک مرکزی طی ۱۰ ماه اول سال ۹۸ حدود ۴ میلیارد دلار دارو و سایر امکانات پزشکی وارد کشور شده است. در کنار این کانال، اینستکس هم از جانب اتحادیه اروپا اخیرا یک معامله انجام داده و باید دید در عمل چگونه کار خواهد کرد. بی شک آمریکا تلاش خواهد کرد تا این دو کانال را به عنوان اقدامی از سوی خود برای دسترسی ایران به غذا و دارو معرفی و در تبلیغات خود از آن برای خنثی کردن تلاش‌های ایران و دوستان ایران برای لغو تحریم‌ها استفاده کند.,
 
,
کارشکنی های تابلو امریکا در بحران کرونا 
, کارشکنی های تابلو امریکا در بحران کرونا , کارشکنی های تابلو امریکا در بحران کرونا ,
 
,
با این اوصاف اگر این کانال های محدود هم باز شوند بازهم بایستی نگران و دلواپس کارشکنی آمریکا در بستن این کانال ها باشیم که اغلب نیز تاثیرگذار است. 
,
 
,
آمریکایی ها حتی در حوزه مجبور به دروغ گویی شدند اما دست از کارشکنی های خود برنداشتند. ترامپ یک هفته قبل گفته بود که «آماده کمک به ایران هستیم.» اما دیروز «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (یکشنبه) در صفحه توئیترش نوشت: «تحریم اقلام بهداشتی٬ اقدامی غیرقانونی و ضد حقوق بشری و نماد دشمنی آشکار ترامپ با ملت ایران است».
,
 
,
, ,
 
,
وی افزود: «مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.»
, وی افزود: «مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.», وی افزود: «مخالفت آمریکا با اعطای تسهیلات درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای تامین اقلام مورد نیاز مقابله با کرونا مصداق واقعی جنایت علیه بشریت است.»,
 
,
به هر حال شیوع بیماری کرونا و کارشکنی آمریکا در ورود اقلام بهداشتی به کشورمان یک موضوع دیگر را دوباره و چندین باره مشخص کرد. موضوعی که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است و ایشان به اقتصاد درون زا تاکید ویژه ای داشته اند.
,
 
,
آمریکایی ها و اروپایی ها به هیچ وجه نه تنها خیر خواه ایران نیستند بلکه سعی می کنند با بهانه ها و تاکتیک های مختلف کشورمان را مشغول مذاکرات بیهوده و باطل نگاه دارند. در این حوزه درس مهم و حیاتی که با توجه به شعار سال در زمینه بحران کرونا می توان گرفت این است که نگاه به غرب را کنار گذاشت و با خودباوری در جهت جهش تولید که رمز رسیدن به این هدف تکیه بر توان داخلی است، حرکت کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه