اخبار داغ

بلومبرگ گزارش می دهد؛

امتناع اروپا با آمریکا از کمک های بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا/ ایران در تحریم دارویی قرار دارد

امتناع اروپا با آمریکا از کمک های بهداشتی برای مبارزه با ویروس کرونا/  ایران در تحریم دارویی قرار دارد
بر اساس ادعای وزارت خارجه ایالات متحده، کالاهای بشردوستانه از جمله دارو و تجهیزات پزشکی از این تحریم ها معاف هستند و هیچگونه محدودیتی در تجارت ندارند اما سالها اقدامات تنبیهی علیه ایران، این کشور را برای بسیاری از بانکها و شرکتهای خارجی به یک مطرود تجاری تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در شرایطی که مردم چهان به ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، اما مسئولین کشور های غربی به دعواهای سیاسی خود ادامه می دهند و هیچ کمک دارویی و پزشکی به ایران تا کنون به ایران نشده است در همین راستا شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی نوشت: از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات این کشور بارها خواستار رفع تحریم های اقتصادی آمریکا شده اند تا بتوانند به طور مؤثر با این بیماری مبارزه کنند و از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,


بر اساس ادعای وزارت خارجه ایالات متحده، کالاهای بشردوستانه از جمله دارو و تجهیزات پزشکی از این تحریم ها معاف هستند و هیچگونه محدودیتی در تجارت ندارند اما سالها اقدامات تنبیهی علیه ایران، این کشور را برای بسیاری از بانکها و شرکتهای خارجی به یک مطرود تجاری تبدیل کرده است.

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا (OFAC) مدعی است که آمریکا به طور مداوم استثنائات و مجوزهای گسترده ای را برای پشتیبانی از معاملات بشردوستانه با ایران صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، پس از آنکه آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی در سال 2015 با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور توافق کردند، وزارت خارجه آمریکا سعی کرد تا از طریق جلسات سفارتخانه ها، به بانکها و بازرگانان نسبت به معاملات با ایران اطمینان دهد اما این رویکرد پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از این توافق خارج شد و سیاست "فشار حداکثری" را آغاز کرد، تغییر یافت.

در حال حاضر چندین مشکل برای واردات کالاهای بشردوستانه به ایران وجود دارد. سال ها تحریم های مختلف به این معنی است که اکثر بانک ها با توجه به رعایت این امر، انگیزه تجاری برای معامله با ایران را ندارند. به طور خلاصه، این موضوع پرداخت هزینه خریدهای خود را برای ایران دشوار می کند.

بر اساس این گزارش بلومبرگ، تحریم های جدید علیه صادرات نفت ایران نیز منجر به کاهش چشمگیر درآمد و تضعیف واحد پول ایران شد و این کشور را با منابع کمتری برای پرداخت حتی کالاهایی که تحریم نیستند مواجه کرد. این فشار همچنین دولت را مجبور کرده است که میزان ارز خارجی را که در اختیار واردکنندگان بخش خصوصی قرار می دهد به شدت محدود کند.

یکی از تاثیرات سیاست سختگیرانه آمریکا کاهش تعداد تقاضای مجوز برای واردات برخی کالاهای پزشکی به ایران است؛ کالاهایی که تحت پوشش مجوز عمومی OFAC قرار ندارند. (کالاهایی که تحت پوشش مجوزهای عمومی هستند می توانند بدون هیچگونه کاغذبازی اضافی به ایران صادر شوند.) طبق اعلام خزانه داری، چنین تقاضاهایی از 220 مورد در سه ماهه آخر سال 2016 به 36 مورد در سه ماهه اول سال 2019 رسیده است که این آخرین رقمی است که در دسترس است.

بنا بر این گزارش، کسب و کار ها و واردکنندگان، از داروسازهای محلی گرفته تا شرکتهای بزرگی که داروهای عمده تولید می کنند، تحت تأثیر این تحریم ها قرار گرفته اند و عواقب آن توسط عموم مردم احساس می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

واردات دارویی ایران از اتحادیه اروپا در سال 2019 نسبت به سه سال قبل 15٪ کاهش یافته است، در حالی که ارزش محموله های کالاهای بشردوستانه ارسالی از آمریکا که مشمول تحریم نبوده اند در ماه فوریه به 3.9 میلیون دلار کاهش یافت که نشان می دهد نسبت به فوریه 2016 88٪ کاهش یافته است.

این شامل بیماران با شرایط وخیم و نادر مانند سرطان خون، صرع یا صدمات چشم در اثر قرار گرفتن در معرض سلاح های شیمیایی در طول جنگ ایران و عراق می شود.

یک سازمان غیردولتی ایرانی که به درمان یک بیماری نادر پوست کمک می کند گفت: 15 کودک پس از آنکه شرکت های سوئدی ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را متوقف کردند جان خود را از دست دادند.

,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه