اخبار داغ

نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟

نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟
امروز 19 فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ «شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، در کتاب های لغت، ترجمه شده اند. پس «شرف الشمس» به معنای : شرافت خورشید، می باشد. (1)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت (خوبی و صلاح) و نحوست (شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد 19 فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه 19 حَمَل (فروردین) باشد.

,

البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِی الْحَمَل‏). (2)

,

اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا  خیر؟».

,

در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم:

,

نکته ی اول: از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. (3)

,

نکته ی دوم: با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز 19 فروردین نمی کنند؛ (4) اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. (5)

,

نکته ی آخر: همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن 7 به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت»  هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است.

,

نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله،  حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟!

,

لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند.

,

پی نوشت ها:

,
  1. فرهنگ ابجدی، ص: 524
  2. بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏54، ص: 227
  3. دیوان أمیر المؤمنین علیه السلام، ص: 393
  4. آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426،
  5. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا
,
  • فرهنگ ابجدی، ص: 524
  • ,
  • بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج‏54، ص: 227
  • ,
  • دیوان أمیر المؤمنین علیه السلام، ص: 393
  • ,
  • آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426،
  • ,
  • آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا
  • ,

    جواد حیدری

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه