اخبار داغ

یک منتقد سینما در گفتگو با دانا مطرح کرد:

سریال "پایتخت" تبلور نفوذ فرهنگی را نشان می‌دهد

سریال "پایتخت" تبلور نفوذ فرهنگی را نشان می‌دهد
امیرحسین جوانشیر گفت:سریال پایتخت تبلور نفوذ فرهنگی را به ما نشان می دهد، چیزی که ما سالهاست فریاد می زنیم.
[

امیرحسین جوانشیر منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص حواشی اخیر سریال "پایتخت۶" گفت: سریال پایتخت تبلور نفوذ فرهنگی را به ما نشان می دهد، چیزی که ما سال هاست داریم فریاد می زنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: صدای رئیس صداوسیما که متولی اصلی تولید این اثر محسوب می شود هم در آمد، دیگر ببینید که چقدر آش شور بوده است.
,
این منتقد کشورمان اظهار داشت: سریال پایتخت قطعا نکات مثبتی هم داشته است و باید به آن توجه شود، پایتخت اثری است که از لحاظ هنری دارای یک غنای هنری بازیگری است، بازی هایی که در این سریال می بینیم طنازانه و قابل قبول هستند و چند بازیگر اصلی آن نمره قبولی را می گیرند.
,
 
,
وی عنوان کرد: به دلیل فوت خشایار الوند فرد جدیدی به گروه فیلمنامه نویسی اضافه شد، شواهدی مبنی بر این وجود دارد که گرایشات خاص و تند سیاسی هم دارد، انتخاب این فرد انتخابی شائبه دار است، کاری که برای تلویزیون تولید می شود و برای ایام نوروز هم هست که بیشترین مخاطب را دارد باید در تمام مراحل تولید بیشترین نظارت و دقت وجود داشته باشد، یکی از مهم ترین حاشیه های این سریال انتخاب فیلمنامه نویس آن است؛ در این زمینه قطعا قصور و کوتاهی شده است.
,
جوانشیر در ادامه افزود: آرش عباسی فردی است که در اینستاگرامش و اظهاراتی که داشته مشخص است که در حوادث سال گذشته موضع گیری های انتقادی به نظام داشته است باید توجه می شد که اثر به دست چه کسی نوشته می شود.
,
 
,
این کارشناس فرهنگی اذعان داشت: تنابنده یک مشکل بسیار اساسی دارد، مثلا بر سر موضوع رخشان بنی اعتماد سال گذشته تنابنده گفت من دیگر در تلویزیون کار نخواهم کرد؛ کسی که رسما در برابر تلویزیون اعلام موضع کرده است تلویزیون چرا باید به او کار بسپارد؟
,
وی اضافه کرد: حتی اگر در هر مرحله ای از تولید سریال هم بود می توانستند کار را از تنابنده بگیرند، می توانستند یک ناظر بر سر پروژه بگذارند که فیلم آن طور که لازم و شایسته سیمای ملی ایران است تولید شود که مشخص است تلویزیون این کار را نجام نداده است، نظارت کافی که مدیران باید انجام می دادند قطعا صورت نگرفته است و نتیجه اش همین می شود.
,
جوانشیر خطاب به رئیس رسانه ملی گفت: باید از آقای علی عسکری پرسید شما چرا این اثر را به کسی سپردید که رسما می گوید تلویزیون را قبول ندارد؟
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: البته باز هم می گویم این سریال نکات مثبتی هم داشته است، به عنوان مثال در سریال چند مورد وجود دارد که به دولت به خاطر مسائل و مشکلاتی که وجود دارد انتقاداتی می کند و بازتاب آن را در فضای مجازی دیدیم که مورد اقبال مردم قرار گرفت اما جنبه های منفی این سریال بیش از نکات مثبتش بود.
,
جوانشیر اذعان داشت: قبح شکنی ها و دیالوگ های زیادی را توسط بازیگران جوان این سریال می دیدیم که می تواند الگوهای غلط و نامناسبی برای جامعه باشد که همین الان هم می توانیم اثر آن را در سطح جامعه ببینیم.
,
 
,
وی بیان کرد: به راحتی استفاده از مواد مخدر را در سریال نشان می دهند، سارا و نیکا که نقش دختران نقی معمولی را بازی می کنند هم حواشی خود را داشتند که نشان می دهد از چه فرهنگی هستند، این اتفاق ها بازخورد خوبی در جامعه ندارد، حتی در انتخاب برخی از بازیگران هم اشتباه کرده اند.
,
 
,
این منتقد تلویزیون اظهار داشت: با توجه به حضور بی معنای این دو دختر جوان در سریال که می بینیم نقش خاص و تاثیرگذاری ندارند، کاملا مشخص است که برای بازی در این سریال سفارش شده اند و گفته اند که این ها حتما باید در پایتخت بازی کنند، بعضی از دیالوگ های آنان هم معلوم است که از جایی به آن ها دیکته شده است که باید گفته شوند.
,
 
,
وی اذعان داشت: بحث مواد مخدر و حرمت شکنی های کوچک تر از بزرگتر در سریال بارها دیده می شد که بازخورد بدی در جامعه داشت، این ها در شان رسانه ملی نبود.
,
امیرحسین جوانشیر با اشاره به نامه ویژه رئیس صداوسیما به معاون سیما گفت: آقای علی عسکری با نامه ای که به معاونت سیما زد، خواست این بحث را از سر خودش باز کند و بگوید که من اصلا خبر نداشته ام یا نسبت به این مسائل حساسم، این نوش دارو بعد از مرگ سهراب است.
,
وی در ادامه افزود: آقای علی عسکری باید از همان اوایل تولید نظارت می کرد که چنین اثری تولید نشود، الان دیگر کار از کار گذشته است و سریال تولید و پخش شده است، الان این حساسیت فقط باعث می شود که بیشتر عمق نفوذ را نشان بدهند که واقعا مدیران ما خواب هستند و رئیس صداوسیما تازه نامه نوشته است، این کار را می توانست اول انجام بدهد.
,
 
,
کارشناس سینما و تلویزیون اذعان داشت: تلویزیون نمره قبولی را با پخش این سریال نمی گیرد و این نشان می دهد که علاوه بر وزارتخانه ارشاد، تلویزیون هم در سطح مدیران دچار نفوذ شده است، امیدوارم این حساسیت به وجود بیاید تا دیگر شاهد چنین گاف هایی نباشیم.
,
 
,
وی عنوان کرد: این سریال با توجه به شنیده ها حدود ۲۲،۲۳ میلیارد تومان بودجه برای تولید هزینه کرده است که اصلا معقول نیست که متاسفانه بیشتر پول آن هم به جیب یک سری شبه سلبریتی می رود، این هم اقدام خوبی نبود که تلویزیون انجام داد.
,
جوانشیر خاطرنشان کرد: تمام حواشی سریال از دیالوگ ها تا بودجه نامتعارف آن و... به مدیران تلویزیون بر می گردد و نمی توانند پای خود را از آن کنار بکشند، هنرمند مجری است و این مدیر است که سیاستگزار است؛ سیاستگزاری این اثر غلط بوده و این مساله به مدیران تلویزیون مربوط می شود و نشان دهنده و تبلور نفوذ عمیق در تلویزیون ایران است.
,
 
,
این کارشناس فرهنگی ادعا کرد: بحث نفوذ فقط در تلویزیون نیست، نفوذ در سطح مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد هم وجود دارد و تمام کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر فعال هستند و می توانند تاثیرگذار باشند می بینیم که به نوعی دشمن در کنار این ها نفوذ کرده است.
,
وی در ادامه گفت: الان شاهد چیزهایی هستیم که زنجیروار همدیگر را تکمیل می کنند، در همین خیابان ولیعصر تهران می بینیم دستفروشانی هستند که نماد ها و علائم فراماسونری، شیطان پرستی، نماد های مقدس یهودیت و فرق ضاله را به راحتی می فروشند و هیچ برخوردی هم با این ها نمی شود، همه این ها به هم ربط دارند، همه این ها زنجیروار و در یک جهت از یک اتاق فکر بیرون می آید تا فضای جامعه ایران اسلامی را بر هم بزنند، نظارت بر این مساله دستفروشان هم به شهرداری و برخی ارگان های فرهنگی کشور مربوط می شود.
,
این منتقد کشورمان در خصوص کلیپی منتشر شده ازسیروس مقدم کارگردان پایتخت ادعا کرد: در ویدیو کلیپی که از استوری یکی از بازیگران پایتخت در پشت صحنه این سریال منتشر شده است می بینیم که سیروس مقدم وقتی می خواهد با مردم سلام علیک کند با دست علامت فراماسونری نشان می دهد، آقای مقدم از کارگردانان حرفه ای کشورمان است و قطعا نمی توان گفت که نمی دانسته آن علامت، از علامت های فراماسونری است. 
,
, ,
 
,
امیرحسین جوانشیر در پایان گفت: می خواهند فرهنگ فاسد غرب را در ایران جا بیاندازند و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را از بین ببرند، همین دیالوگ های توهین آمیز و نامتعارف سریال پایتخت هم دقیقا تایید کننده این حرف ها است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه