اخبار داغ

فعال حوزه کارگری در گفتگو با دانا:

تصمیمات برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا در حد حرف ماند/تعطیلی 5 میلیون شغل به خاطر کرونا

تصمیمات برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا در حد حرف ماند/تعطیلی 5 میلیون شغل به خاطر کرونا
حمید حاج اسماعیلی، یک فعال حوزه کارگری با بیان اینکه شیوه ویروس کرونا به 5 میلیون شغل آسیب وارد کرده است، گفت: حمایت‌های دولت در حد حرف باقی ماند و هنوز هیچ اقدامی انجام نداده که باید اقدامات عاجلی انجام دهد.
[

حمید حاج اسماعیلی فعال حوزه کارگری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصادی ایران، اظهار کرد: این ویروس همه اقتصاد دنیا را تحت تأثیر قرار داده و در همه کشورهای  بخصوص کشورهای توسعه‌یافته اثرات منفی آن بیش مشخص است که با سقوط بورس‌ها و افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی مواجه شده‌اند.

, , شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی به کاهش بی‌سابقه قیمت نفت به کانال 20 دلار به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: این ویروس باعث سقوط بی‌سابقه بورس‌های آمریکا و اروپا شد البته فعلاً تأثیرات منفی آن در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است هرچند شاخص‌های آن در کشور ما متفاوت است.

,

 

,

تعطیلی 5 میلیون شغل به خاطر شیوع کرونا

, تعطیلی 5 میلیون شغل به خاطر شیوع کرونا, تعطیلی 5 میلیون شغل به خاطر شیوع کرونا,

این فعال حوزه کارگری ادامه داد: آسیب‌های ویروس کرونا در فعالیت‌های کسب‌وکار کاملاً مشخص است به‌طوری‌که امروز بخش‌های خدماتی به حالت تعطیلی درآمدند و اکثر کارگاه‌ها با مشکل مواجه نشدند و نمی‌توانند فعالیت کنند . حداقل حدود 3 میلیون مشاغل در کشور تعطیل رسمی و 5 میلیون مشاغل در بخش‌های دیگر با مشکلات تعدیل روبرو شدند و در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند و نمی‌دانند کارشان چه زمان آغاز می‌شود و آیا  به کار دعوت می‌شوند یا نه.

,

حاج اسماعیلی گفت: برخی فعالیت‌ها در کشور ما هم به‌شدت آسیب دیدند و خیلی از کسب‌وکارهایی که در سال‌های اخیر ایجاد شدند با مشکل جدی روبرو هستند؛ امروز  برخی فعالیت‌های اقتصادی مانند صنعت حمل‌ونقل، اصناف با دستور دولت تعطیل هستند معلوم نیست آیا در اوایل اردیبهشت کارشان دوباره آغاز می‌شود.

,

وی با اشاره به آثار زیان‌بار ویروس کرونا بر اقتصاد کشور تصریح کرد: ممکن است در اقتصاد کلان اثرات آن قابل ارزیابی نباشد اما در اقتصاد خرد کاملاً عیان است زیرا  در اقتصاد خرد، مردم و کسب‌وکارهای کوچک و مشاغل کاملاً درگیر هستند و اثرات منفی این ویروس را حس می‌کنند.

,

این فعال حوزه کارگری تأکید کرد: آنچه در اقتصاد کلان رخ می‌دهد و در حوزه مدیریت سیاستمداران و مسئولین کشور است را با اتفاقات اقتصاد خرد مقایسه کنیم؛ زیرا تأثیرات در اقتصاد خرد را مردم کاملاً لمس می‌کنند و امروز شغل و درآمد خود را ازدست‌داده‌اند و از سوی دیگر با مشکلات گرانی و تورم روبرو هستند.

,

 

,

ادامه تعطیلی بنگاه‌های تولیدی به نفع کارگران نیست

, ادامه تعطیلی بنگاه‌های تولیدی به نفع کارگران نیست, ادامه تعطیلی بنگاه‌های تولیدی به نفع کارگران نیست,

حاج اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید موضوع کرونا تا پایان فرودین ماه مدیریت شود، گفت: درست است که دنیا همگام با ایران تعطیل است ولی تعطیلی تنها راه‌کار نیست، زیرا امکان دارد این شرایط تا یک سال آینده  باقی بماند و نمی‌توان کشور را تا یک سال آینده با این شرایط اداره کرد.

,

 وی اضافه کرد: دولت شرایط را  فراهم کند که از اول اردیبهشت فعالیت‌ها با رعایت مسائل و اجرای پروتکل‌های بهداشت شروع شود زیرا ادامه این روند  به مردم و کشور آسیب می‌زند که جبران آن در آینده ممکن نخواهد بود.

,

این فعال حوزه کارگری در مورد اقدامات دولت برای حمایت از کسب‌وکارها و کاهش اثرات کرونا بر اقتصاد ایران گفت: به تصمیمات و اقدامات دولت انتقاد وارد است و خوب نبود بخصوص در حمایت از مردم و کسب‌وکارها. البته دولت هم مدعی است که ظریفت‌ اعتباری  لازم و منابع را ندارد و اما بازهم به‌اندازه کافی اقدام و حمایت نکرد زیرا این حمایت‌ها امروز در دنیا امری طبیعی است انجام می‌شود و کشورها از کسب‌وکارها بخصوص در چنین مواقعی هزینه و حمایت می‌کنند.

,

 

,

کسب و کارهای آسیب دیده، چشم به راه تسهیلات بانکی

, کسب و کارهای آسیب دیده، چشم به راه تسهیلات بانکی , کسب و کارهای آسیب دیده، چشم به راه تسهیلات بانکی ,

حاج اسماعیلی افزود: دولت تصمیماتی را اتخاذ کرده اما هنوز هیچ کاری انجام‌نشده است. دولت اعلام کرد حدود 100 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که بیش از 75 هزار میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی است ولی تا الآن بانک‌ها هیچ کاری انجام ندادند و یا اینکه ارزیابی دقیقی برای تخصصی این اعتبارات و پروتکل جبرانی به بنگاه وجود ندارد.

,

به گفته وی، بخش از حمایت‌ها  صدور کارت‌های اعتباری 1 الی 2 میلیونی برای کسب‌وکارها است ولی این هم عملی نشده و مشخص نیست گروه هدف دولت کیست و با چه اطلاعاتی می‌تواند این کمک‌ها در اختیار فرد قرار می‌گیرد؛ بنابراین دولت هنوز هیچ اقدامی انجام نداده و هرچند  این اعتبارات و کمک‌ها بسیار پایین و کم است و کفاف حمایت‌های لازم را از کسب‌وکارها نمی‌کند البته دولت در رعایت پروتکل‌های بهداشتی  خوب عمل کرد.

,

این فعال حوزه کارگری گفت:  با توجه به وضعیت حمایت‌های دولت اصلاً قابل‌قبول نیست و باید منتظر روزهای آینده باشیم تا اینکه آیا این تصمیمات اجرا می‌شود؟.

,

حاج اسماعیلی اظهار کرد: الآن خود آمریکا که ممکن است در تولید این ویروس ذی‌نفوذ باشد و این موضوع هنوز مشخص نشده  و تجهیزات بهداشتی بیشتری نسبت به ما دارد و کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا با شیوع این ویروس مستأصل شدند.

,

وی در پایان گفت: باید بپذیرفت که این مشکل جهانی و بحران بی‌سابقه است امروز در آمریکا  در 3.5 میلیون نفر شغل خود را از دست دادند و پیش‌بینی می‌شود بیش از 10 میلیون نفر بیکار شوند بنابراین دولت ما هم باید اقدامات عاجلی انجام دهد و امیدوارم کمک کند زیرا ممکن است عوارض آن کشور را تا 5 سال آینده آسیب‌پذیر کند.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه