اخبار داغ

در جلسه «کرونایی» مجلس چه گذشت؟

نخستین جلسه علنی مجلس در سال 99 با طعم کرونا/از چالش های معیشت تا کنکور سراسری

نخستین جلسه علنی مجلس در سال 99 با طعم کرونا/از چالش های معیشت تا کنکور سراسری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین جلسه علنی سال 99 ضمن بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور به طرح چالش های موجود در حوزه های مختلف از جمله بخش کشاورزی و معیشت پرداختند.
[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 99 صبج امروز در حالی برگزار شد که ریاست جلسه بر عهده مسعود پزشکیان ، نایب رئیس اول مجلس بود.
,
 
,
براین اساس مهمترین دستور کار نمایندگان بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور با حضور چهره های دولتی بود. جلسه علنی اگرچه ساعت 9:19 دقیقه و با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان آغاز شد اما نایب رئیس مجلس از عدم حضور مقامات دولتی در نشست کرونایی مجلس انتقاد کرد.
,
 
,
وی خطاب به امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: گویا دولت مسئله حضور در مجلس را جدی نگرفته است، این رفتار دولت به هیچ وجه درست نیست. 
,
 
,
نمایندگان مجلس نیز نسبت به عدم حضور وزرای بهداشت، کشور و رئیس سازمان برنامه در جلسه علنی امروز معترض بوده و مقابل محل هیأت رئیسه تجمع کرده و اعتراض خود را بیان کردند، اما نایب رئیس مجلس در واکنش به انتقادات وکلای ملت از آنها خواست به صندلی‌های خود بازگشته و بنشینند.
,
 
,
الیاس حضرتی: ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر توسط دولت
, الیاس حضرتی: ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر توسط دولت, الیاس حضرتی: ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر توسط دولت,
 
,
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اولین نماینده ای بود که در جایگاه سخنرانی ایستاد. وی بر ضرورت حمایت از اقشار آسیب پذیر اعم از افراد کم درآمد یا فاقد شغل که به دلیل تعطیلی برخی صنوف ناشی از انتشار ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی مواجه شده اند، تاکید کرد و گفت: ماجراها و مسائلی که در پی انتشار این ویروس به وجود می آید از این لحظه به بعد اقشار حاشیه نشین که فاقد شغل ثابت هستند یا افرادی که شغل خود را از دست داده و فاقد درآمد هستند، تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین این افراد در سطح اول خطر قرار داشته که باید حکومت برای حمایت از آنها تدبیری بیاندیشد.
,
 
,
حضرتی خاطرنشان کرد: کشور ما با تمام مشکلات و مسائلی که با آن مواجه بود، در دو مرحله به مدت 2 سال در این دوره و 2 سال در سال 91 تحت شدیدترین تحریم ها و مشکلات قرار گرفت، اما توانست در مقایسه با کشورهای مدعی ابرقدرتی، دقیق و منسجم عمل کند، در حالی که تمام تلاش ضدانقلاب در روزهای اول این بود که جمهوری اسلامی ایران را حکومتی ناکارآمد جلوه دهد، کما اینکه به این نکته اشاره کردند که مسئولان حوزه درمان خود به بیماری کرونا مبتلا شده اند.
,
 
,
حضرتی در پیشنهاد به دولت اظهار کرد: توزیع بسته اقتصادی دولت در گام نخست بد نیست، اما باید تکمیل شود. همچنین در بخش ارائه وام و تسهیلات 12 درصدی و بن خرید یک میلیون تومانی برای 23 میلیون یارانه بگیر باید محقق شود، هرچند از دو سال قبل مواردی را در زمینه تامین مایحتاج حیاتی مردم متذکر شده بودیم که ای کاش محقق می شد.
,
 
,
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش درآمدهای دولت ناشی از فروش نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی عنوان کرد: هم اکنون به دلیل تعطیلی صنوف و اعمال سیاست های حمایتی، امکان اخذ مالیات تا آخر خرداد ماه وجود ندارد، بنابراین مجلس باید در این رابطه تصمیمات اساسی اتخاذ کند تا از طریق اعمال تغییرات در سیستم بانکی کشور، بازار مالی و انتشار اوراق مالی بتوان منابع لازم را تامین کرد تا دست دولت برای انجام وظیفه باز باشد.
,
 
,
عبدالرضا عزیزی: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید به شیوه نظامی عمل کرد
, عبدالرضا عزیزی: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید به شیوه نظامی عمل کرد, عبدالرضا عزیزی: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باید به شیوه نظامی عمل کرد,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه علت موفقیت چین در ووهان نظامی‌ عمل کردن دولت چین بود، تأکید کرد: چین حتی پلیسی عمل نکرد بلکه با رفتاری نظامی خروج مردم از منازل را ممنوع و آذوقه آنها را تأمین کرد، ما نیز باید در ایران معیشت کارگران را تأمین و از خروج آنها از منزل جلوگیری کنیم.
,
 
,
عزیزی با بیان اینکه چین با یک میلیارد و 500 میلیون جمعیت توانست ویروس کرونا را کنترل کند، افزود: به طور قطع ما با 80 میلیون جمعیت امکان کنترل آن را خواهیم داشت، به طور مثال ما در روز سیزده به در توانستیم با کنترل شرایط مردم را در خانه‌ها ماندگار کنیم.
,
 
,
وی با بیان اینکه هر روز هزار تا دو هزار نفر به تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا اضافه می‌شود، تأکید کرد: اگر ما به گونه‌ای رفتار کنیم که در شرایط مزمن قرار گیریم آسیب آن متوجه اشتغال، تولید، مردم همراه با افزایش استرس خواهد شد.
,
 
,
عزیزی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کنیم باید نظامی عمل کنیم، افزود: در این راستا قوای سه‌گانه و تمام دستگاه‌های ذیربط باید کنار هم نشسته و تصمیم‌گیری قاطع داشته باشند، در این زمینه بهترین شیوه این است که خرج و مخارج مردم را به مدت یک ماه تأمین و از خروج آنها از منزل جلوگیری کنیم.
,
 
,
محمد مهدی زاهدی: ضرورت اختصاص یارانه خاص به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد برای جبران خسارت اقتصادی
, محمد مهدی زاهدی: ضرورت اختصاص یارانه خاص به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد برای جبران خسارت اقتصادی, محمد مهدی زاهدی: ضرورت اختصاص یارانه خاص به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد برای جبران خسارت اقتصادی,
 
,
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به وضعیت سیستم‌های آموزشی در شرایط کرونا گفت: جلسات متعددی با وزرای آموزش و پرورش و علوم برگزار شده بنابر گزارشات ارائه شده جهت جبران خسارات اقتصادی باید یارانه خاص به موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اختصاص یابد.
,
 
,
نماینده مردم کرمان، راور در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از وزارت بهداشت و کادر درمانی و بیمارستانی افزود: در حوزه علم و فناوری نیز وزارت بهداشت و علوم و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اقدامات بزرگی را انجام دادند، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و موسسات فناوری زیرمجموعه دستگاه‌های مذکور، فعال و بسیاری از لوازم مورد نیاز در حوزه ساخت کیت تشخیص کرونا، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و استریل و ضدعفونی و تولید ماسک را تهیه کردند.
,
 
,
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین تأکید شد که پروتکل وزارت بهداشت ملاک تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های آموزشی قرار گیرد البته مشکلات وزارت آموزش و پرورش کمتر از وزارت علوم و بهداشت در حوزه آموزشی است به نوعی که وزارت آموزش و پرورش توانسته تقریباً 80 درصد سرفصل‌های درسی را در این مدت به دانش‌آموزان ارائه کند بنابراین تأکید شد که نباید برای ارائه 20 درصد باقی کلاس‌ها را دایر کنند.
,
 
,
 
,
زاهدی یادآور شد: در صورتی که تصمیم برای آزمون گرفته شود باید بر اساس همان سرفصل‌های 80 درصدی ارائه شده باشد، همچنین همین میزان سرفصل‌ها باید ملاک آزمون کنکور قرار گیرد. همچنین قرار شد تا هفته آینده زمان برگزاری آزمون‌های استاندارد بنابر دستور وزارت بهداشت برای کنکور مشخص شود.
,
 
,
محمدحسین قربانی: دانشگاه ها باید یک ترم تعطیل شوند
, محمدحسین قربانی: دانشگاه ها باید یک ترم تعطیل شوند, محمدحسین قربانی: دانشگاه ها باید یک ترم تعطیل شوند,
 
,
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی به منظور کنترل بیماری کرونا گفت: پیشنهاد می شود دانشگاه ها به مدت یک ترم کامل تعطیل شوند.
,
 
,
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان در رابطه با مباحث اقتصاد مقاومتی  در طول 5 سال اخیر همواره پیشگام بوده است، گفت: زیرساخت هایی که در طول این سالها با کمک مجلس نهم و دهم برای حوزه بهداشت و درمان فراهم شد، باعث شد در شرایط امروزی بتوانیم در مقابله با کرونا بایستیم، چرا که حوزه بهداشت و درمان خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا بوده و بالغ بر 50 شهید خدمت تقدیم این عرصه کرده است.
,
 
,
وی ادامه داد: امروز دولت با اذن رهبری بالغ بر یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. با توجه به ضرورت توجه به زیرساخت های بهداشت و درمان پیشنهاد می شود، حداقل 60 درصد از این منابع در این حوزه هزینه شود، چرا که اهمیت حوزه درمان و بهداشت در شرایط بحرانی به صورت کامل مشخص شد و همگی به آن اذعان داریم.
,
 
,
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه حاکمیت باید در برابر سلامت آحاد ملت حساس باشد، افزود: تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی پروتکلی برای کنترل این ویروس منحوس ارائه نکرده است، باید قرنطینه و رعایت اصول بهداشت فردی در دستور کار مجلس، دولت و قوه قضائیه قرار بگیرد.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی و ادامه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها باید در شرایط فعلی کشور به صورت جدی رعایت شود. از این رو پیشنهاد می شود دانشگاه ها به مدت یک ترم تعطیل شوند، چرا که دانشجوها از نقاط مختلف کشور در یک مکان محدود حاضر می شوند و این می تواند خطرناک باشد.
,
 
,
حمبدرضا فولادگر: جهش تولید راهکار برون رفت از رکود تورمی کرونا است
, حمبدرضا فولادگر: جهش تولید راهکار برون رفت از رکود تورمی کرونا است, حمبدرضا فولادگر: جهش تولید راهکار برون رفت از رکود تورمی کرونا است,
 
,
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه راهکار برون رفت از رکود ناشی از کرونا، جهش تولید است، گفت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی به تشریح وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی پرداخت و سه شرایط خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه را برای آینده در نظر گرفت.
,
 
,
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در پی ابلاغ اولویت های جهش تولید از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی راهکارهای تحقق شعار سال و کاهش تبعات اقتصادی کرونا را با حضور نمایندگان بخش خصوصی، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی و اصناف بررسی کرد.
,
وی با گلایه از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه خواستار همکاری بیشتر این سازمان ها شد.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه راهکار برون رفت از رکود ناشی از کرونا، جهش تولید است، اظهار کرد: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی به تشریح وضعیت اقتصادی کشور در شرایط کنونی پرداخت و سه شرایط خوش بینانه، واقع بینانه و بدبینانه را برای آینده در نظر گرفت.
,
 
,
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید آثار اقتصادی کرونا را همراه با راهکارهای تحقق جهش تولید مورد بررسی قرار داد، اضافه کرد: دولت باید با در نظر گرفتن بسته های ویژه در حوزه بانکی، مالیاتی، عوارض و ... به کمک اقشار آسیب دیده و کسب وکارها بشتابد.
,
 
,
 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس ادامه داد: برای تحقق جهش تولید در مرحله نخست باید تعریف واحدی از این مهم انجام گیرد که براساس بررسی های صورت گرفته جهش تولید را می توان رشد پرشتاب اقتصادی و استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود دانست.
,
 
,
عزیز اکبریان: دولت با ابلاغ پروتکل های بهداشتی مانع از تعطیلی اقتصاد کشور شود
, عزیز اکبریان: دولت با ابلاغ پروتکل های بهداشتی مانع از تعطیلی اقتصاد کشور شود, عزیز اکبریان: دولت با ابلاغ پروتکل های بهداشتی مانع از تعطیلی اقتصاد کشور شود,
 
,
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود 40 روز است که صنعت میوه جات کشور تعطیل شده و بنابر اظهارنظرهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد، تداوم این روند سم بزرگی برای این بخش است.
,
 
,
وی تصریح کرد: اعمال قرنطینه باید از 2 ماه قبل انجام می شد بنابراین تحقق این امر در این شرایط برای اتخاذ تصمیماتی در پسا کرونا آینده اصناف مختلف و صاحبان صنایع را به گونه ای رقم می زند که مشکلات ناشی از تعطیلی آن ها قابل جبران نخواهد بود.
,
 
,
اکبریان با یادآوری اینکه تلاش های خوبی در زمینه کنترل ویروس کرونا انجام شده اما رعایت پروتکل های بهداشتی باید به طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از موارد حائز اهمیت در کنترل ویروس کرونا در کشور این است که به کوری چشم دشمنان به رغم تحریم ها توانستیم در این زمینه جواب مثبت بگیریم کما اینکه عملکرد کشور در مقایسه با سایر کشورهای دنیا درخور تحسین است.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به نمایندگان مجلس و وزرا یادآور شد: تعطیلی اصناف مختلف در پی تردد در سطح شهر به خوبی نمایان است بنابراین مجلس باید برای خروج از این وضعیت تدبیری بیاندیشد چرا که بسیاری از صاحبان صنایع و اصناف دارای چک های چندین میلیون تومانی هستند که در معرض برگشت خوردن قرار دارد و تعدادی از آن ها نیز باید رقم های کلانی را بابت اجاره ملک خود بپردازند.
,
 
,
وی افزود: هم اکنون نمی توان با ارائه وام یک میلیون تومانی که مدام از رسانه ملی اعلام می شود پاسخگوی نیاز مردم بود، ضمن اینکه باید به این نکته توجه شود که عدم حمایت از چرخه تولید، اقتصاد و صنوف کشور به نابودی آن ها منتهی می شود چرا که بسیاری از شرکت ها و کارخانجات که تعطیل هستند باید حقوق کارکنان خود را بپردازند، کمااینکه بسیاری از قطعه سازان و خودروسازان ماهانه بیش از 300 میلیارد تومان حقوق به کارکنان خود پرداخت می کنند.
,
 
,
احمدعلی کیخا: دولت کاهش صادرات و واردات محصولات کشاورزی به واسطه شیوع کرونا را جبران کند
, احمدعلی کیخا: دولت کاهش صادرات و واردات محصولات کشاورزی به واسطه شیوع کرونا را جبران کند, احمدعلی کیخا: دولت کاهش صادرات و واردات محصولات کشاورزی به واسطه شیوع کرونا را جبران کند,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا را کاهش صادرات تولیدات بخش کشاورزی و ممنوعیت واردات کالاهای اساسی به کشور دانست و گفت: دولت باید برای جلوگیری از ایجاد چالش در ماه‌های آینده تدبیری بیندیشد.
,
 
,
وی ادامه داد: ثابت شد پایدارترین بخش اقتصادی کشور، بخش کشاورزی است که تأمین کننده غذا و ضروریات مردم است که سال‌ها نسبت به آن غفلت شده است.
,
 
,
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه یکی از تبعات شیوع ویروس کرونا را کاهش صادرات به دلیل ممنوعیت آن عنوان کرد و افزود: ممنوعیت صادرات محصولات بخش کشاورزی بر روی تولید این بخش تأثیر گذاشته و آثار منفی آن چند ماه آینده مشخص شده و کشور را دچار چالش می‌کند.
,
 
,
کیخا در ادامه با اشاره به قیمت جوجه یک روزه که به 300 تومان رسیده است، عنوان کرد: به دلیل کاهش تقاضای گوشت مرغ، در روزهای اخیر با کاهش قیمت آن روبه‌رو بوده‌ایم که اگر دولت به این موضوع توجه نکند در ایام ماه مبارک رمضان با مشکل تأمین مرغ روبه‌رو می‌شویم.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه اظهار داشت: هم اکنون در فصل کوچ به سر می‌بریم که اگر این جابه‌جایی‌ها با حمایت دولت و طبق برنامه‌ریزی نباشد، به گسترش بیماری کرونا کمک کرده و تولیدات عشایر را نیز دچار دردسر می‌کند.
,
 
,
ذوالقدر: قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی جدی گرفته شود
, ذوالقدر: قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی جدی گرفته شود, ذوالقدر: قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی جدی گرفته شود,
 
,
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی باید جدی گرفته شود، افزود: ازدحام جمعیت در وسائل نقلیه نشان داد با شروع هفته کاری این مسائل رعایت نمی شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه ویروس کرونا هنوز در کشور مهار نشده است، به آمار مرکز پژوهش های مجلس اشاره کرد و ادامه داد: براساس آمارهای ارائه شده تعداد بیماران کرونا صعودی بوده و باید به طرح سه فوریت نمایندگان مبنی بر تعطیلی دو تا سه هفته ای توجه ویژه شود.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه در حال حاضر ادارات با حداکثر نیروی کار خود فعال هستند، اضافه کرد: در برخی ادارات به کارمندان گفته می شود از ما انتظار اضافه کاری نداشته باشید، با این سیاست ها کارمندان تحت فشار قرار خواهند گرفت.
,
 
,
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بسته های بهداشتی و ماسک در اختیار ادارات قرار نمی گیرد، اظهار کرد: در سال جهش تولید باید به حقوق تولیدکنندگان و کارگران توجه ویژه شود و از طریق ارائه بسته های معیشتی و به تعویق انداختن پرداخت مالیات و قبوض آب، برق و گاز به اقشار آسیب پذیر کمک شود.
,
 
,
ذوالقدر ادامه داد: افرادی که حقوق و درآمدی ندارند ناچار هستند برای کسب درآمد از منزل خارج شوند باید با برنامه ریزی ویژه از این افراد حمایت شود.
,
 
,
مهرداد بائوج لاهوتی: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد منابع برای مدیریت فضای فعلی کشور نیاز است
, مهرداد بائوج لاهوتی: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد منابع برای مدیریت فضای فعلی کشور نیاز است, مهرداد بائوج لاهوتی: ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد منابع برای مدیریت فضای فعلی کشور نیاز است,
 
,
ماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشنهاد نایب رئیس مجلس مبنی بر حضور نمایندگان در مجلس برای تشکیل جلسات صحن علنی طی 2 یا 3 هفته آینده، افزود: نمایندگان آمادگی دارند تا در مجلس بمانند اما باید مشخص شود که برنامه مجلس تا 3 هفته آینده چیست و چگونه می تواند به شرایط کنونی کشور کمک کند.
,
 
,
وی با بیان اینکه در شرایط رکود تورمی قرار داریم، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا موجب تشدید رکود تورمی شد بنابراین منابعی لازم است که طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس 200 تا 300 هزار میلیارد تومان منابع برای مدیریت فضای فعلی کشور باید تخصیص داده شود.
,
 
,
لاهوتی یادآور شد: دولت پیشنهاد داده 75 هزار میلیارد را از کاهش ذخیره سوخت می توان تامین کرد اما این خلاف قانون پولی و بانکی است بنابراین مجلس باید مشکل را حل کند.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه 100 هزار میلیارد تومان با توجه به شرایط کشور در امسال کسری بودجه خواهیم داشت، گفت: در بودجه برای فروش نفت پیش بینی هایی شده اما شرایط فعلی صادرات فروش نفت را با مشکل مواجه کرده است.
,
 
,
روح الله بابایی صالح: دولت برای تأمین معیشت مردم در قرنطینه تدبیر کند
, روح الله بابایی صالح: دولت برای تأمین معیشت مردم در قرنطینه تدبیر کند, روح الله بابایی صالح: دولت برای تأمین معیشت مردم در قرنطینه تدبیر کند,
 
,
نماینده مردم  بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه درمانی مبتلایان به کرونا از چه طریق پرداخت می‌شود، آن هم در شرایطی که گزارش‌های واصله در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیانگر این است که54 گروه از اصناف مختلف در این مدت بیکار شده‌اند، همچنین یک میلیون نفر در کشور فاقد شغل هستند که وضعیت آنها در آینده کشور را با مشکل مواجه می‌کند.
,
وی تصریح کرد: دولت چه برنامه‌ای برای حمایت از هتلداران، گردشگران، کارخانجات، کارگاه‌ها و سایر مشاغلی دارد که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شده‌اند.
,
 
,
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیا امکانات بهداشتی در شهرها و روستاها متناسب با نیازشان توزیع شده است آن هم در شرایطی که مردم از وضعیت معیشتی مناسب برخوردار نیستند و این امر می‌طلبد که دولت تدابیری در این خصوص بیاندیشد چرا که نگاه مردم در این زمینه به تصمیمات مجلس و دولت است.
,
 
,
بابایی صالح در ارائه پیشنهاد به ستاد ملی مقابله با کرونا که از سوی تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی مطرح شده است، یادآور شد: آنچه مسلم است برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا باید از ایجاد تجمعات جلوگیری شود چرا که در هر شهر و استان که این مهم محقق شده آمار مبتلایان کاهش یافته است.
,
 
,
فردین فرمند: دولت در رابطه با میزان منابع مالی خود با مردم شفاف باشد
, فردین فرمند: دولت در رابطه با میزان منابع مالی خود با مردم شفاف باشد, فردین فرمند: دولت در رابطه با میزان منابع مالی خود با مردم شفاف باشد,
 
,
فردین نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات تامین گوشت مرغ گفت: اگر به این موضوع توجه نشود، در 45 روز آینده با پایان ماه مبارک رمضان با مشکل جدی تامین مرغ مواجه خواهیم شد که این موضوع بر طبقه ضعیف جامعه که تنها منابع دریافت پروتئینش مرغ است، اثر منفی دارد.
,
 
,
وی با بیان اینکه باید به کشورهای درگیر با بیماری کرونا توجه کنیم که کدام موفق بوده اند، ادامه داد: ترامپ پس از گاف بزرگی که در رابطه با بیماری کرونا و مدیریت آن در کشورش داد، از کره جنوبی که کشوری موفق در مدیریت این بیماری بوده است، کمک خواست.
,
 
,
فرمند اظهار کرد: ما در مجلس حاضر شدیم تا فکری برای شرایط فعلی کشور کنیم، در حال حاضر طرحی سه فوریتی مبنی بر تعطیلی کامل کشور به مدت یک ماه از سوی نمایندگان ارائه شده است ، اما هیچ فکری برای درآمد و معیشت اقشار ضعیف جامعه نشده است.
,
 
,
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: مردم انتظار دارند دولت مبلغی را برای بهبود وضعیت اقتصادی شان اختصاص دهد، اما هیچکس نمی پرسد که این پول از چه طریقی باید تامین شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه مشکل اصلی در کشور ما شفافیت است، افزود: متاسفانه ما یک جلسه نتوانستیم برای بررسی لایحه بودجه کشور برگزار کنیم، چرا باید بودجه سالانه کشور در این وضعیت قرار بگیرد؟ آیا منابع درآمدی بودجه سال آینده با وجود مشکلاتی که در فروش نفت داریم، قابل تحقق است و پولی برای پرداخت حقوق داریم؟
,
 
,
فرمند با بیان اینکه توقع مردم بالا رفته، چرا که دولت در رابطه با میزان منابع موجود خود شفاف نبوده است، اظهار داشت: حال دولت در شرایط فعلی باید تمامی دارایی و موجودی خود را به صورت شفاف با مردم در میان بگذارد. ما در این انقلاب قول رفع محرومیت و استقرار عدالت دادیم و باید به آن عمل کنیم.
,
 
,
بهرام پارسایی: دولت پرستار و کادر پزشکی تازه نفس استخدام کند
, بهرام پارسایی: دولت پرستار و کادر پزشکی تازه نفس استخدام کند, بهرام پارسایی: دولت پرستار و کادر پزشکی تازه نفس استخدام کند,
 
,
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ضرورت استفاده از برخی ذخایر ملی نهادها برای مقابله با این بحران، اظهار داشت: لازم است از منابع صندوق ذخیره ملی و نهادهایی که امتیاز خاص و معافیت دارند به مدت 2 ماه برای خدمت گذاری به مردم استفاده شود و نهادهایی همچون آستان قدس، سازمان مستضعفین و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این زمینه همکاری کنند.
,
 
,
وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید آمار غلط از سوی مسئولان ارائه شود، عنوان کرد: اعلام وجود 20 هزار تخت خالی بیمارستانی در کشور یک موضوع واهی است و نباید باعث شد قشر مردد جامعه ویروس کرونا را جدی نگیرد.
,
 
,
پارسایی ادامه داد: همچنین نباید برای درمان بیماری کرونا تحقیقات خود را از صفر شروع کنیم بلکه می توان با استفاده از تجربیات سایر کشورها از داروهای تست شده استفاده کنیم.
,
 
,
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه بیشترین آمار مبتلایان و تلفات ناشی از ویروس کرونا از کادر پزشکی است، خاطرنشان کرد: دولت باید برای جبران این موضوع پرستار و کادر پزشکی استخدام کند تا فشار از روی کادر درمان برداشته شود.
,
 
,
وزیر بهداشت: تا پایان اردیبهشت کرونا را مهار می‌کنیم
, وزیر بهداشت: تا پایان اردیبهشت کرونا را مهار می‌کنیم, وزیر بهداشت: تا پایان اردیبهشت کرونا را مهار می‌کنیم,
 
,
براساس این گزارش سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با حضور در جلسه علنی اظهار داشت: برای ما از قبل مشخص بود که یک ویروس کشور و مردم ما را گرفتار خواهد کرد.
,

وی افزود: در سال 2003 ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد.

نمکی ادامه داد: این کرونای جدید یک رفتار کاملاً متفاوت نسبت به کروناهای قبلی داشت و به نوعی دیگر بروز کرد و در پی آن در کشور چین کشتار مردم را در پی داشت.

از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم 

وزیر بهداشت عنوان کرد: از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم و حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردیم.

وی بیان کرد: از همان اوایل بهمن ماه ما بیمارستان‌ها را برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و تخت آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتوپاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت جدید تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم. 

نمکی بر همین اساس اضافه کرد: ما اولین مورد را در پیک پاییزه به صورت H1 و N1 داشتیم و منتظر این هم بودیم که پیک آنفولانزا در زمستان بروز کند.

وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: ما مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در 29 بهمن ماه سال گذشته گزارش شد که گفتند دچار علایمی مشکوک شده که ما همان موقع گفتیم این گزارش با گزارش‌های قبلی متفاوت است و باید شک کنیم که احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.

 صبح 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا داشتیم 

وی همچنین بیان داشت: ما در صبح روز چهارشنبه 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم که البته از نظر کلینیک کرونا تشخیص داده شده بود و در پی آن اعلام شد از سه مورد آزمایش یک مورد مثبت اعلام شده است اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست اما من تأکید کردم که راستگویی خدمت به مردم است هر چند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود.

کرونا در گیلان با قم دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است 

نمکی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است و برای تک‌تک موارد مبتلا ما توضیح داریم و همه آنها را مورد به مورد بررسی کردیم که در جلسه غیرعلنی باید گفته شود البته این به این معنی نیست که ما با مردم بیگانه هستیم.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: امروز، روز ریشه‌یابی منشأ بیماری کرونا نیست بلکه روز مبارزه تمام عیار با این ویروس است. 

وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: انشالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما در بهمن ماه قبل از بروز نخستین کیس ها در 36 مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.

مهمترین افتخار کشور سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک کرونا 

وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت 4 تا 5 برابر ایران است.

وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.

نباید دچار توهم شده و تصور کرد به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

سازمان جهانی بهداشت خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران به سایر کشورها شد

وی با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.

وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.

نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون 71 میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود 15 هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

افزایش آمار بیماران کووید 19 به علت اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صحبت‌های عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، بیماریابی افزایش یافت به همین دلیل آمار بیماران کرونایی روزانه افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه کرد که با اجرای طرح مذکور بار بیمارستان‌ها کاهش و رسیدگی به بیماران افزایش پیدا کرد.

رتبه ایران در مبتلایان و مرگ و میر مطلوب‌تر می‌شود

وی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد نمایش زیباتری از مقابله با کرونا خواهیم بود، تصریح کرد: فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ  و میر ششم هستیم که این عدد در روزهای آینده مطلوب تر می‌شود.

نمکی با بیان اینکه در گام نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند را اجرایی کردیم ادامه داد: بر اساس نظر تمامی کارشناسان برای مبارزه و مهار کرونا باید اجرای فاصله‌گذاری استمرار داشته باشد اما باید به این امر نیز توجه شود که کشور در حال حاضر با حصر و جنگ اقتصادی روبه‌رو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم  تصریح کرد: فردی که شغل او جوراب‌فروشی است را نمی‌توانیم به حال خود رها کنیم، دو راهکار وجود دارد نخست آن که باید کمک‌های مالی به این افراد پرداخت شود و دوم آن که باید اجازه ادامه فعالیت داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد، گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.

,

وی افزود: در سال 2003 ویروسی تحت عنوان سارس کشور چین را گرفتار کرد و منشأ آن خفاش بود که این ویروس را به انسان منتقل کرد.

,

نمکی ادامه داد: این کرونای جدید یک رفتار کاملاً متفاوت نسبت به کروناهای قبلی داشت و به نوعی دیگر بروز کرد و در پی آن در کشور چین کشتار مردم را در پی داشت.

,

از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم 

, از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم ,

وزیر بهداشت عنوان کرد: از همان ابتدا ما برای پروازهای چین تصمیم گرفتیم و حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم ابلاغ کردیم.

,

وی بیان کرد: از همان اوایل بهمن ماه ما بیمارستان‌ها را برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و تخت آماده کردیم و از همان روزهای اول با انستیتوپاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت کیت جدید تشخیص کرونای جدید را تولید کردیم. 

,

نمکی بر همین اساس اضافه کرد: ما اولین مورد را در پیک پاییزه به صورت H1 و N1 داشتیم و منتظر این هم بودیم که پیک آنفولانزا در زمستان بروز کند.

,

وزیر بهداشت همچنین یادآور شد: ما مواردی را در شهر قم در قالب سرماخوردگی آنفولانزا داشتیم که گزارش شده بود و پس از آن متأسفانه دو مورد در 29 بهمن ماه سال گذشته گزارش شد که گفتند دچار علایمی مشکوک شده که ما همان موقع گفتیم این گزارش با گزارش‌های قبلی متفاوت است و باید شک کنیم که احتمالاً همان ویروس جدید کرونا است.

,

 صبح 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا داشتیم 

,  صبح 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا داشتیم ,

وی همچنین بیان داشت: ما در صبح روز چهارشنبه 30 بهمن اعلام کردیم دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در قم داشتیم که البته از نظر کلینیک کرونا تشخیص داده شده بود و در پی آن اعلام شد از سه مورد آزمایش یک مورد مثبت اعلام شده است اگر چه برخی اعلام کردند که اعلام این قبل از انتخابات درست نیست اما من تأکید کردم که راستگویی خدمت به مردم است هر چند این موارد باید به تفصیل در جلسه غیرعلنی توضیح داده شود.

,

کرونا در گیلان با قم دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است 

, کرونا در گیلان با قم دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است ,

نمکی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: البته ذکر این نکته هم ضروری است که آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم رخ داد دو مقوله کاملاً متفاوت بوده است و برای تک‌تک موارد مبتلا ما توضیح داریم و همه آنها را مورد به مورد بررسی کردیم که در جلسه غیرعلنی باید گفته شود البته این به این معنی نیست که ما با مردم بیگانه هستیم.

,

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: امروز، روز ریشه‌یابی منشأ بیماری کرونا نیست بلکه روز مبارزه تمام عیار با این ویروس است. 

,

وزیر بهداشت در ادامه عنوان کرد: انشالله تا آخر اردیبهشت ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.

,

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه ما در بهمن ماه قبل از بروز نخستین کیس ها در 36 مبدأ ورودی، کنترل گذاشته و تب سنجی کردیم، ادامه داد: از اوایل بهمن ماه نیز خروج ماسک از کشور را ممنوع کردیم.

,

مهمترین افتخار کشور سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک کرونا 

, مهمترین افتخار کشور سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک کرونا ,

وی مهمترین افتخار کشور را سرگردان نشدن بیماران در دوران پیک بیماری ناشی از ویروس کرونا دانست و گفت: این در حالی است که این ویروس بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی را به زانو درآورده، به طوری که بیماران در چمن های بیرون بیمارستان ها سرگردان هستند، این در حالی است که میزان تخت بیمارستان های اروپایی در بدترین حالت 4 تا 5 برابر ایران است.

,

وزیر بهداشت با قدردانی از حمایت مقام معظم رهبری در مبارزه با ویروس کرونا تاکید کرد: حمایت های ایشان قوت قلبی برای ما بود، علاوه بر این از خدمات دولت، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه های مربوطه که ما را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کردند، تشکر می کنم.

,

نباید دچار توهم شده و تصور کرد به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم

, نباید دچار توهم شده و تصور کرد به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم,

نمکی گفت: در حال حاضر کشور در مرحله مدیریت بیماری است و نباید دچار توهم شده و تصور کرد که به مرحله مهار و کنترل رسیده‌ایم.

,

سازمان جهانی بهداشت خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران به سایر کشورها شد

,

وی با بیان اینکه برای واردات ماسک و لباس پرستاران با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران با مشکلات بسیار روبه‌رو بودیم، افزود: سازمان جهانی بهداشت با برقراری ویدئوکنفرانس خواهان ارائه تجربه موفقیت‌آمیز ایران در مبارزه با کرونا به سایر کشورها شد.

,

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: همدلی ملی با پشتوانه مقام معظم رهبری موجب شد برای نخستین بار نمازهای جمعه، مدارس، دانشگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع)، اعتکاف و سفرهای راهیان نور در کشور تعطیل شود.

,

وی غربالگری عمومی که به عنوان بسیج ملی مبارزه با کرونا از آن یاد می‌شود را یکی از راهکارهای اصلی کشور برای مبارزه با این ویروس توصیف کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح شناسایی بیماران در مراحل اولیه انجام گرفت به همین دلیل آمار بیمارستان‌ها و تعداد مرگ و میرها کاهش یافت.

,

نمکی اضافه کرد: با اجرای غربالگری عمومی، بیماریابی فعال‌تر شد و همین امر موجب کاهش فشار به کادر درمان و بیمارستان‌ها شد.

,

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون 71 میلیون نفر در بستر پرونده الکترونیک در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر حداقل 30 تا 50 درصد تخت‌های بیمارستان‌های ایران خالی است، علاوه بر این تعداد حدود 15 هزار تخت در نقاهتگاه‌ها آماده است.

,

افزایش آمار بیماران کووید 19 به علت اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا بود

, افزایش آمار بیماران کووید 19 به علت اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا بود,

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صحبت‌های عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مبنی بر افزایش روزانه تعداد بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح بسیج مقابله با کرونا، بیماریابی افزایش یافت به همین دلیل آمار بیماران کرونایی روزانه افزایش می‌یابد اما باید به این نکته توجه کرد که با اجرای طرح مذکور بار بیمارستان‌ها کاهش و رسیدگی به بیماران افزایش پیدا کرد.

,

رتبه ایران در مبتلایان و مرگ و میر مطلوب‌تر می‌شود

, رتبه ایران در مبتلایان و مرگ و میر مطلوب‌تر می‌شود,

وی با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد نمایش زیباتری از مقابله با کرونا خواهیم بود، تصریح کرد: فاصله بین مرگ و میر و تعداد افراد آلوده کاهش چشمگیری یافته است به گونه‌ای که از نظر ابتلا در دنیا در مرتبه هفتم و از نظر مرگ  و میر ششم هستیم که این عدد در روزهای آینده مطلوب تر می‌شود.

,

نمکی با بیان اینکه در گام نخست فاصله‌گذاری اجتماعی و گام دوم فاصله‌گذاری هوشمند را اجرایی کردیم ادامه داد: بر اساس نظر تمامی کارشناسان برای مبارزه و مهار کرونا باید اجرای فاصله‌گذاری استمرار داشته باشد اما باید به این امر نیز توجه شود که کشور در حال حاضر با حصر و جنگ اقتصادی روبه‌رو است.

,

عضو کابینه دولت دوازدهم  تصریح کرد: فردی که شغل او جوراب‌فروشی است را نمی‌توانیم به حال خود رها کنیم، دو راهکار وجود دارد نخست آن که باید کمک‌های مالی به این افراد پرداخت شود و دوم آن که باید اجازه ادامه فعالیت داشته باشند.

,

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمی‌توان تولید و صنعت را تعطیل کرد، گفت: باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدیریت بیماری کرونا نیست. باید این ویروس در حداقل زمان مهار شود.

,

وزیر کشور: وزارت بهداشت در آمادگی کامل در تامین امکانات و تجهیزات قرار دارد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت:با هماهنگی که در سطح ملی و استانی نسبت به موضوع مبارزه با کرونا بین مسئولین انجام شده، آنچه الان در آن واقع هستیم و می توانیم یک ارزیابی نسبت به آن داشته باشیم این است که همه مسئولین و دستگاه های اجرایی نسبت به مساله توجیه، شناخت مکفی دارند و هماهنگی ها بسیار خوب است.

وزیر کشور با اشاره به وجود ضعف هایی در روزهای ابتدایی مبارزه با بیماری کرونا، گفت: در شرایط کنونی با توجه به ضعفی که در روزهای ابتدایی در تامین امکانات، تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستان ها، مشکل احتمالی تخت و یا دغدغه و نگرانی که پزشکان و پرستاران عزیز داشتند،  ما الان در جایی ایستادیم که وزارت بهداشت ما در آمادگی کامل در شناخت مناسب و در تامین امکانات و تجهیزات کامل قرار دارد.

مردم  با افزایش سطح آگاهی و خود کنترلی  توانستند به ما کمک کنند

وی ادامه داد: این موضوعات با هماهنگی همه دستگاه های اجرایی در کشور انجام شد و نتیجه آن شده که ما امروز در مدیریت این مساله مسیری را که در پیش گرفتیم کاملا برای مسئولین و مردم مشخص است؛ مردم عزیزمان در این ایام با افزایش سطح آگاهی و خود کنترلی و مدیریت خودشان توانستند به ما کمک های عظیمی کنند.

وزیر کشور اضافه کرد: یکی از مباحثی که از روزهای اول مطرح بود این بود که ما با توجه به این طرح کاهش فاصله اجتماعی اقداماتی همچون تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مراکز تجمع جمعیتی انجام شد، و در مرحله دوم این طرح از هفتم فروردین شدت بیشتری پیدا کرد.

وی ادامه داد: همه مسئولین و مردم با هماهنگی و همکاری بسیار خوبی که داشتند باعث شد، شرایط مطلوب تری داشته باشیم که همین جا لازم می دانم از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت، فرمانداران، استانداران و بخشداران تشکر کنم.

رحمانی فضلی بیان داشت: حدود ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ شهر داریم که شهرداران در زمینه ضد عفونی کردن شهر و کمک های مختلف فعالیت داشتند. 


وزیر کشور گفت : ما در کنار انجام فعالیت و هماهنگی پیگیری و انجام اقدامات لازم که وزارت بهداشت تشخیص در حوزه امنیتی،اقتصادی و اجتماعی تشخیص می داد وطارت کشور با مسائل بحرانی در شهرستان های مختلف مثل مسئله سیل روبرو بودیم و همین طور  با مسائلی در موضوعات مرزی نیز با اقداماتی روبرو بودیم که باید اقدام می شد .

از ۲۳ فروردین مشاغل با ریسک کم بجز در تهران فعالیت خود را شروع کنند 

رحمانی فضلی ضمن بیان اینکه وزارت کشور در کنار انجام مسائل خودش باید این وظایف را نیز انجام می داد، اظهار داشت: با شروع مرحله جدید این طرح تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند، اصناف به سه دسته تقسیم شده اند.مشاغل با ریسک کم، متوسط و بالا تقسیم بندی شده است

وی ادامه داد: مقرر شده از ۲۳ فروردین مشاغل با ریسک کم بجز در تهران فعالیت خود را شروع کنند و ما هم پروتکل های لازم را به همه فرمانداران و استانداران داده ایم تا نظارت های دقیق انجام شود و در تهران هم از ۳۰ فروردین این کار انجام می شود.

ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از ۳۰ فروردین در مورد مدارس تصمیم می گیرد

وزیر کشور تصریح کرد: برای موضوعاتی مثل تجمعات، آموزش و پرورش به همین روند ادامه می دهند و قبل از ۳۰ فروردین مجدداً ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تشکیل جلسه بدهد و تصمیمات مقتضی گرفته شود.

وی ادامه داد: ما جلسات متعددی در قالب کمیته امنیتی و انتظامی که بر عهده وزارت کشور است و مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تصویب مقام معظم رهبری را هم داشته که وزارت کشور عهده دار هماهنگی استانها باشد ما نیز فعالیت های بیشتری را در این حوزه تدارک دیدیم.

باید مشارکت را ادامه دهیم

رحمانی فضلی با اشاره به فعالیت های رئیس جمهور در این مدت اظهار داشت:  روند در کشور خیلی کاهشی بوده است البته این بدان معنا نیست که بگوییم فعالیت ها باید عادی باشد، بلکه باید این روند را ادامه بدهیم که یک طرف نظام و حاکمیت است و یک طرف دیگر مردم هستندکه باید مشارکت را ادامه دهیم.

,

وزیر کشور: وزارت بهداشت در آمادگی کامل در تامین امکانات و تجهیزات قرار دارد

, وزیر کشور: وزارت بهداشت در آمادگی کامل در تامین امکانات و تجهیزات قرار دارد, وزیر کشور: وزارت بهداشت در آمادگی کامل در تامین امکانات و تجهیزات قرار دارد,

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت:با هماهنگی که در سطح ملی و استانی نسبت به موضوع مبارزه با کرونا بین مسئولین انجام شده، آنچه الان در آن واقع هستیم و می توانیم یک ارزیابی نسبت به آن داشته باشیم این است که همه مسئولین و دستگاه های اجرایی نسبت به مساله توجیه، شناخت مکفی دارند و هماهنگی ها بسیار خوب است.

,

وزیر کشور با اشاره به وجود ضعف هایی در روزهای ابتدایی مبارزه با بیماری کرونا، گفت: در شرایط کنونی با توجه به ضعفی که در روزهای ابتدایی در تامین امکانات، تجهیزات و شرایط بستری شدن در بیمارستان ها، مشکل احتمالی تخت و یا دغدغه و نگرانی که پزشکان و پرستاران عزیز داشتند،  ما الان در جایی ایستادیم که وزارت بهداشت ما در آمادگی کامل در شناخت مناسب و در تامین امکانات و تجهیزات کامل قرار دارد.

,

مردم  با افزایش سطح آگاهی و خود کنترلی  توانستند به ما کمک کنند

,

وی ادامه داد: این موضوعات با هماهنگی همه دستگاه های اجرایی در کشور انجام شد و نتیجه آن شده که ما امروز در مدیریت این مساله مسیری را که در پیش گرفتیم کاملا برای مسئولین و مردم مشخص است؛ مردم عزیزمان در این ایام با افزایش سطح آگاهی و خود کنترلی و مدیریت خودشان توانستند به ما کمک های عظیمی کنند.

,

وزیر کشور اضافه کرد: یکی از مباحثی که از روزهای اول مطرح بود این بود که ما با توجه به این طرح کاهش فاصله اجتماعی اقداماتی همچون تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و مراکز تجمع جمعیتی انجام شد، و در مرحله دوم این طرح از هفتم فروردین شدت بیشتری پیدا کرد.

,

وی ادامه داد: همه مسئولین و مردم با هماهنگی و همکاری بسیار خوبی که داشتند باعث شد، شرایط مطلوب تری داشته باشیم که همین جا لازم می دانم از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، وزارت بهداشت، فرمانداران، استانداران و بخشداران تشکر کنم.

,

رحمانی فضلی بیان داشت: حدود ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ شهر داریم که شهرداران در زمینه ضد عفونی کردن شهر و کمک های مختلف فعالیت داشتند. 

,


وزیر کشور گفت : ما در کنار انجام فعالیت و هماهنگی پیگیری و انجام اقدامات لازم که وزارت بهداشت تشخیص در حوزه امنیتی،اقتصادی و اجتماعی تشخیص می داد وطارت کشور با مسائل بحرانی در شهرستان های مختلف مثل مسئله سیل روبرو بودیم و همین طور  با مسائلی در موضوعات مرزی نیز با اقداماتی روبرو بودیم که باید اقدام می شد .

,
,

از ۲۳ فروردین مشاغل با ریسک کم بجز در تهران فعالیت خود را شروع کنند 

, از ۲۳ فروردین مشاغل با ریسک کم بجز در تهران فعالیت خود را شروع کنند ,

رحمانی فضلی ضمن بیان اینکه وزارت کشور در کنار انجام مسائل خودش باید این وظایف را نیز انجام می داد، اظهار داشت: با شروع مرحله جدید این طرح تحت عنوان فاصله گذاری هوشمند، اصناف به سه دسته تقسیم شده اند.مشاغل با ریسک کم، متوسط و بالا تقسیم بندی شده است

,

وی ادامه داد: مقرر شده از ۲۳ فروردین مشاغل با ریسک کم بجز در تهران فعالیت خود را شروع کنند و ما هم پروتکل های لازم را به همه فرمانداران و استانداران داده ایم تا نظارت های دقیق انجام شود و در تهران هم از ۳۰ فروردین این کار انجام می شود.

,

ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از ۳۰ فروردین در مورد مدارس تصمیم می گیرد

, ستاد ملی مبارزه با کرونا قبل از ۳۰ فروردین در مورد مدارس تصمیم می گیرد,

وزیر کشور تصریح کرد: برای موضوعاتی مثل تجمعات، آموزش و پرورش به همین روند ادامه می دهند و قبل از ۳۰ فروردین مجدداً ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تشکیل جلسه بدهد و تصمیمات مقتضی گرفته شود.

,

وی ادامه داد: ما جلسات متعددی در قالب کمیته امنیتی و انتظامی که بر عهده وزارت کشور است و مصوبه شورای عالی امنیت ملی و تصویب مقام معظم رهبری را هم داشته که وزارت کشور عهده دار هماهنگی استانها باشد ما نیز فعالیت های بیشتری را در این حوزه تدارک دیدیم.

,

باید مشارکت را ادامه دهیم

, باید مشارکت را ادامه دهیم,

رحمانی فضلی با اشاره به فعالیت های رئیس جمهور در این مدت اظهار داشت:  روند در کشور خیلی کاهشی بوده است البته این بدان معنا نیست که بگوییم فعالیت ها باید عادی باشد، بلکه باید این روند را ادامه بدهیم که یک طرف نظام و حاکمیت است و یک طرف دیگر مردم هستندکه باید مشارکت را ادامه دهیم.

,

محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه، 19 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با بیان گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کرونا، با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی بیماری کرونا، گفت: این آثار در دو بخش اقتصادی و مالی دولت و مردم تقسیم می کنیم. این بیماری در کنار تامین منابع دولت از طریق فروش نفت و فرآورده های نفتی که با کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت مواجه شد، اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: دولت در رابطه با تامین منابع مالی بودجه از طریق دریافت مالیات هم با مشکلاتی مواجه شد چرا که برای همراهی مشاغل و کسب و کارهای خرد و امهال سه ماهه وام ها اقداماتی صورت گرفت و منابع مالی دولت از طریق مالیات با عدم تحقق مواجه شد.

نوبخت: دولت در حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد

محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه امروز (سه‌شنبه 19 فروردین) در جلسه علنی مجلس که درباره شیوع کرونا و تاثیرات آن در کشور برگزار شده بود، اظهار داشت: آثار کرونا تاکنون روی منابع دولت اثر گذاشته است.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌های آن بوده که با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توانیم اعلام کنیم بیماری کرونا روی منابع ریالی ما تاثیر گذاشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دریافت مالیات در کشور افزود: با توجه به شرایط رکود و تصمیم دولت برای همراهی با بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای خرد در این بخش امحال سه ماهه را اعمال کردیم که از نظر درآمدهای دولت از بخش مالیات این بخش هم با عدم تحقق مواجه شد. لذا فقط بخش واگذاری دارایی‌های مالی دولت باقی مانده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: با  منابع فعلی دولت، مخارج غیرقابل اجتناب هم داشته‌ایم که این منابع نه تنها روی خزانه و منابع عمومی و بودجه‌ای تاثیر گذاشته است بلکه باید بگویم ما باید بخشی از تعهدات مان مانند پرداخت 40 و اندی هزار میلیارد ریال یارانه ماهانه و 30 و اندی هزار میلیارد ریال یارانه معیشتی و 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و 5300 میلیارد تومان برای حمایت از طرح سلامت و 5500 میلیارد تومان سهم دولت برای پرداخت به نهادهای حمایتی باید تحقق پیدا کند البته فردا هم قرار است4400 میلیارد تومن برای یارانه‌ها پرداخت شود ضمن اینکه پرداخت 10 فروردین یارانه معیشتی بنزین هم انجام شد.

مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر به 42 میلیون لیتر در روز رسیده است

وی گفت: مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر در روز در حال حاضر به 42 میلیون لیتر رسیده است و آنچه می‌توانستیم از محل صرفه جویی بنزین داشته باشیم و بتوانیم به کشورهای همسایه صادرات کنیم به دلیل وضعیت کرونا در آنجا، امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد:‌امکان تاخیر در حقوق‌ها و یارانه‌ها وجود ندارد به همین دلیل دولت باید هنر زیادی به خرج داده تا جایی که امکان دارد طرح‌های عمرانی و پروژه‌هایی که مردم انتظار دارند اجرایی و دنبال کنند.

نوبخت گفت: در حوزه سلامت تلاش کردیم ضمن پرداخت اعتبارات این بخش به ویژه اعتبار بیمه سلامت را بدهیم چرا که این بیمه فقط زمانی که اعتبارات لازم را کسب کند می‌تواند به مردم خدمات ارائه کند.

صد در صد اعتبارات بهداشت درمان تا فردا تسویه می‌شود

وی افزود: سیاست دولت پرداخت صد در صد اعتبارات بیمه سلامت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز یا فردا همه صد در صد اعتباراتی که مربوط به حوزه ردیف‌های بهداشت و درمان است تسویه خواهد شد.

نوبخت افزود:‌ تاکنون 3560 میلیارد تومان به صورت ویژه برای تقویت ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه پرداخت کرده‌ایم، ضمن اینکه 600 میلیارد دیگر هم در نظر گرفته‌ایم که به برخی از دانشگا‌ه‌هایی که نیازی به تنخواه مجدد دارند، داده شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ماه‌های آینده بالغ بر 12 هزار و 400 میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستانی و به منظور مقابله با کرونا و همچنین برای تامین دارو و برای البسه و پوشاکی که به صورت ویژه کادر درمانی نیاز دارند و برای خرید کیت‌های آزمایشگاهی و همچنین برای جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کرونا باعث شد تا اقدامات و خدمات درمانی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی متوقف شود. لذا این دانشگاه‌ها انتظار دارند مجدد دولت به آنها کمک کند.

اعتبار 12400 میلیارد تومانی برای تجهیزات بهداشت و درمان

نوبخت گفت: دولت در معرض آسیب سخت کرونا و تبعات آن قرار گرفته ولی با این وجود 12400 میلیارد تومان طراحی کرده‌، لیست کرده و به همه شرکت‌های داخلی و دانش بنیان اعلام کردیم تا بتوانیم لیست مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان برای خرید آن تجهیزات ارائه دهیم.

وی افزود: اگر شرکت‌های دانش بنیان داخلی بتوانند تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت را تهیه کنند حتی یک سنت از خارج را خریداری نخواهیم کرد. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: با اجازه صورت گرفته از مقام معظم رهبری توانستیم یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت خواهیم کرد تا بتوانیم برای ماه‌های آینده وزارت بهداشت به جهت مدیریت و مقابله با کرونا هزینه کنیم.

دولت خود را موظف به حمایت از کسب و کارها می‌داند

نوبخت گفت: کسب و کار مردم و مغازه داران هم در اثر کرونا آسیب دیده است ولی دولت با وجود تحمل همه سختی‌های تامین اعتبارات خود را موظف کرده جامعه هدف را شناسایی کرده و در حد مقدورات خود به آنها کمک کند.

وی افزود: ما سه میلیون نفر از افرادی که بر اساس آمارهای دولت حقوق ثابت نداشتند را شناسایی کرده‌ایم و مالکیت دیگری هم ندارند به همین جهت دولت از 200 هزار تا 600 هزار تومان در اسفند ماه به این افراد پرداخت کردیم. مرحله دیگر هم تا چند روز آینده در فروردین انجام خواهد شد. 

نوبخت خاطرنشان کرد: قرار است دو مرتبه دیگر هم به حساب این سه میلیون نفر یارانه کرونایی پرداخت کنیم که در مجموع دولت در 4 وعده یارانه‌ای از آنها حمایت خواهد کرد.

تا فردا به 4 میلیون نفر از افراد روزمزد یارانه یک تا دومیلیونی پرداخت می‌کنیم

وی گفت:‌ دولت به سراغ افرادی که حقوق داشتند اما حقوق آنها روزمزد و یا فصلی درآمد داشتند آمد و به همین دلیل تخمین دولت از این افراد حدود 4 میلیون نفر بود که برای آنها هم  امروز یا فردا به حساب یارانه‌شان بین یک تا دو میلیون تومان واریز خواهیم کرد و با یک تنفس چند ماهه از محل پرداخت یارانه پرداختی به آنها به تدریج ظرف دو سال اقساط آنها را دریافت خواهیم کرد. به همین دلیل حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم را در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است که بانک‌ها سود 12 درصدی از این پرداخت مطالبه کرده‌اند اما دولت اجازه چنین کاری را نداده و اعلام کرد که باید سود این تسهیلات پرداختی 4 درصد باشد و به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه مامور شد که 8 درصد سود این تسهیلات را پرداخت کند.

کارت خرید یک میلیون تومانی برای تمام یارانه بگیران

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: روز گذشته هم در دولت مصوب شد که برای 78 میلیون نفر مردم یارانه بگیر یک میلیون تومان در صورت متقاضی بودن به کارت خریدشان واریز کنیم.البته بانک‌ها مطالبه 12 درصد سود از این تسهیلات کرده‌اند.

شناسایی یک میلیون واحد تولیدی آسیب دیده و اعطای تسهیلات به ازای هر کارگر

نوبخت گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی هم دچار مشکلات اقتصادی هستند و اگر به وضعیت و مشکلات آنها رسیدگی نکنیم کارگران آنها اخراج خواهند شد. دولت سه میلیون واحد تولیدی را شناسایی کرده است که باید بر اساس تعداد کارکنان و کارگرانشان تسهیلات لازم بدهد که این تسهیلات بین 12 تا 14 میلیون تومان به ازای هر کارگر است؛ اعتبار در نظر گرفته دولت 75 هزار میلیارد تومان است که دولت بنا دارد با اعطای تنفسی چند ماهه دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارد.

وی تصریح کرد: با 10 ردیف و بسته شغلی امهال پرداخت مالیات را برای این قشر در نظر گرفته‌ایم تا به آنها کمک کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:دولت هم اکنون در حال مدیریت تعهداتش به کارمندان و افراد شاغل در پروژه‌ها و کارهای عمرانی است ضمن اینکه باید نسبت به کسب وکارها هم ایفای وظیفه داشته باشیم و منابع آنها را تامین کنیم. 

نوبخت تصریح کرد:‌دولت به هیچ  وجه اظهار عجز و ضعف نخواهد کرد چرا که خداوند یار ماست و ما انشاالله با موفقیت از دوره سخت فعلی عبور خواهیم کرد.

پزشکیان: دولت سریع تر برنامه ملی مبارزه با ویروس کرونا را تقدیم مجلس کند

مسعود پزشکیان نیز پس از پایان مذاکرات با بیان اینکه از خداوند متعال برای ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر علی لاریجانی که در شرایط قرنطینه بسر می برند، طلب شفای عاجل داریم، گفت: در عدم حضور ما در مجلس آقای دکتر لاریجانی از صبح تا شب درگیر و پیگیر موضوع بحران کرونا بوده و صحبت ها و بازدیدهای زیادی داشتند که به دلیل همین تلاش ها، متاسفانه گرفتار ویروس کرونا شدند که باید از تلاش های ایشان قدردانی کنیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از کادر بهداشت و درمان، پرستاران، پزشکان که به صورت شبانه روزی و عاشقانه جان خود را به خطر انداخته اند نیز تشکر می کنیم، متاسفانه در جریان مبارزه با این ویروس تعدادی از عزیزان کادر درمانی جان خود را از دست دادند که امیدواریم با معصومین (ع) محشور شوند و خداوند به خانواده آنها صبر عنایت فرماید.

نایب رئیس مجلس خطاب به نمایندگان با بیان اینکه همه ما نمایندگان باید هم قسم شویم که با انجام اقداماتی تلاش کنیم تا کسی جان خود را از دست ندهد، همچنین از اقدامات صداوسیما در این زمینه که تمام وقت و در تمامی کانال ها توصیه و اطلاع رسانی لازم را انجام می دهند، تشکر می کنیم.

پزشکیان با بیان اینکه بالاترین قدردانی را باید از رهبر معظم انقلاب داشت، تاکید کرد: اگر دستورات و توصیه های ایشان نبود، به راحتی نمی توانستیم توصیه های مرکز ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی نماز جمعه ها، مساجد و زیارتگاه ها را اجرایی کنیم، به طور قطع توصیه های مقام معظم رهبری در پیشبرد این منویات بسیار موثر بود.

نایب رئیس مجلس خطاب به نماینده دولت تاکید کرد: دولت باید تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه را به مجلس ارائه کرده تا اینگونه نباشد که هر روز یک تصمیم بگیریم.

وی با انتقاد از بی توجهی دولت در اجرای قانون مدیریت بحران گفت: اگر چه که این قانون را در شهریور ماه سال گذشته به تصویب رسانده و به دولت ابلاغ کردیم، اما مشخص نیست که چرا دولت در جریان بحران کرونا در اجرای این قانون قصور کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تشکر از زحمات رئیس جمهور تاکید کرد: روسای کمیسیون ها در هفته جاری و هفته آینده نظرات کارشناسی خود را جمع بندی کرده تا در جلسه هیات رئیسه تصمیم گیری های لازم برای ادامه روند مبارزه با کرونا انجام شود.

پزشکیان با تشکر از نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و مردم به خانواده تمامی افرادی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، تسلیت گفت و افزود: همچنین به همکاران محترم آقایان شهریاری، بی مقدار، رجبی و اسماعیلی که عزیزانی را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند، تسلیت عرض می کنیم.

رای منفی نمایندگان به طرح تعطیلی یک ماهه کشور

برپایه این گزارش پس از پایان مذاکرات مجلس در خصوص کرونا طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت به دلیل ایراد قانونی با آن مخالفت کردند.

انتهای پیام/ک 

,

محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه، 19 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با بیان گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کرونا، با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی بیماری کرونا، گفت: این آثار در دو بخش اقتصادی و مالی دولت و مردم تقسیم می کنیم. این بیماری در کنار تامین منابع دولت از طریق فروش نفت و فرآورده های نفتی که با کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت مواجه شد، اثرگذار بوده است.

,

وی ادامه داد: دولت در رابطه با تامین منابع مالی بودجه از طریق دریافت مالیات هم با مشکلاتی مواجه شد چرا که برای همراهی مشاغل و کسب و کارهای خرد و امهال سه ماهه وام ها اقداماتی صورت گرفت و منابع مالی دولت از طریق مالیات با عدم تحقق مواجه شد.

,

نوبخت: دولت در حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد

, نوبخت: دولت در حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد, نوبخت: دولت در حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد,
محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه امروز (سه‌شنبه 19 فروردین) در جلسه علنی مجلس که درباره شیوع کرونا و تاثیرات آن در کشور برگزار شده بود، اظهار داشت: آثار کرونا تاکنون روی منابع دولت اثر گذاشته است.
,
محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه امروز (سه‌شنبه 19 فروردین) در جلسه علنی مجلس که درباره شیوع کرونا و تاثیرات آن در کشور برگزار شده بود، اظهار داشت: آثار کرونا تاکنون روی منابع دولت اثر گذاشته است.
,

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری فروش نفت و فرآورده‌های آن بوده که با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توانیم اعلام کنیم بیماری کرونا روی منابع ریالی ما تاثیر گذاشته است.

,

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دریافت مالیات در کشور افزود: با توجه به شرایط رکود و تصمیم دولت برای همراهی با بنگاه‌های تولیدی و کسب و کارهای خرد در این بخش امحال سه ماهه را اعمال کردیم که از نظر درآمدهای دولت از بخش مالیات این بخش هم با عدم تحقق مواجه شد. لذا فقط بخش واگذاری دارایی‌های مالی دولت باقی مانده است.

,

نوبخت خاطرنشان کرد: با  منابع فعلی دولت، مخارج غیرقابل اجتناب هم داشته‌ایم که این منابع نه تنها روی خزانه و منابع عمومی و بودجه‌ای تاثیر گذاشته است بلکه باید بگویم ما باید بخشی از تعهدات مان مانند پرداخت 40 و اندی هزار میلیارد ریال یارانه ماهانه و 30 و اندی هزار میلیارد ریال یارانه معیشتی و 12 هزار و 500 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و 5300 میلیارد تومان برای حمایت از طرح سلامت و 5500 میلیارد تومان سهم دولت برای پرداخت به نهادهای حمایتی باید تحقق پیدا کند البته فردا هم قرار است4400 میلیارد تومن برای یارانه‌ها پرداخت شود ضمن اینکه پرداخت 10 فروردین یارانه معیشتی بنزین هم انجام شد.

,

مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر به 42 میلیون لیتر در روز رسیده است

, مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر به 42 میلیون لیتر در روز رسیده است,

وی گفت: مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر در روز در حال حاضر به 42 میلیون لیتر رسیده است و آنچه می‌توانستیم از محل صرفه جویی بنزین داشته باشیم و بتوانیم به کشورهای همسایه صادرات کنیم به دلیل وضعیت کرونا در آنجا، امکان پذیر نیست.

,

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد:‌امکان تاخیر در حقوق‌ها و یارانه‌ها وجود ندارد به همین دلیل دولت باید هنر زیادی به خرج داده تا جایی که امکان دارد طرح‌های عمرانی و پروژه‌هایی که مردم انتظار دارند اجرایی و دنبال کنند.

,

نوبخت گفت: در حوزه سلامت تلاش کردیم ضمن پرداخت اعتبارات این بخش به ویژه اعتبار بیمه سلامت را بدهیم چرا که این بیمه فقط زمانی که اعتبارات لازم را کسب کند می‌تواند به مردم خدمات ارائه کند.

,

صد در صد اعتبارات بهداشت درمان تا فردا تسویه می‌شود

, صد در صد اعتبارات بهداشت درمان تا فردا تسویه می‌شود,

وی افزود: سیاست دولت پرداخت صد در صد اعتبارات بیمه سلامت است.

,

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز یا فردا همه صد در صد اعتباراتی که مربوط به حوزه ردیف‌های بهداشت و درمان است تسویه خواهد شد.

,

نوبخت افزود:‌ تاکنون 3560 میلیارد تومان به صورت ویژه برای تقویت ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه پرداخت کرده‌ایم، ضمن اینکه 600 میلیارد دیگر هم در نظر گرفته‌ایم که به برخی از دانشگا‌ه‌هایی که نیازی به تنخواه مجدد دارند، داده شود.

,

وی خاطرنشان کرد: برای ماه‌های آینده بالغ بر 12 هزار و 400 میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستانی و به منظور مقابله با کرونا و همچنین برای تامین دارو و برای البسه و پوشاکی که به صورت ویژه کادر درمانی نیاز دارند و برای خرید کیت‌های آزمایشگاهی و همچنین برای جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت خواهیم کرد.

,

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کرونا باعث شد تا اقدامات و خدمات درمانی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی متوقف شود. لذا این دانشگاه‌ها انتظار دارند مجدد دولت به آنها کمک کند.

,

اعتبار 12400 میلیارد تومانی برای تجهیزات بهداشت و درمان

, اعتبار 12400 میلیارد تومانی برای تجهیزات بهداشت و درمان,

نوبخت گفت: دولت در معرض آسیب سخت کرونا و تبعات آن قرار گرفته ولی با این وجود 12400 میلیارد تومان طراحی کرده‌، لیست کرده و به همه شرکت‌های داخلی و دانش بنیان اعلام کردیم تا بتوانیم لیست مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان برای خرید آن تجهیزات ارائه دهیم.

,

وی افزود: اگر شرکت‌های دانش بنیان داخلی بتوانند تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت را تهیه کنند حتی یک سنت از خارج را خریداری نخواهیم کرد. 

,

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: با اجازه صورت گرفته از مقام معظم رهبری توانستیم یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت خواهیم کرد تا بتوانیم برای ماه‌های آینده وزارت بهداشت به جهت مدیریت و مقابله با کرونا هزینه کنیم.

,

دولت خود را موظف به حمایت از کسب و کارها می‌داند

, دولت خود را موظف به حمایت از کسب و کارها می‌داند,

نوبخت گفت: کسب و کار مردم و مغازه داران هم در اثر کرونا آسیب دیده است ولی دولت با وجود تحمل همه سختی‌های تامین اعتبارات خود را موظف کرده جامعه هدف را شناسایی کرده و در حد مقدورات خود به آنها کمک کند.

,

وی افزود: ما سه میلیون نفر از افرادی که بر اساس آمارهای دولت حقوق ثابت نداشتند را شناسایی کرده‌ایم و مالکیت دیگری هم ندارند به همین جهت دولت از 200 هزار تا 600 هزار تومان در اسفند ماه به این افراد پرداخت کردیم. مرحله دیگر هم تا چند روز آینده در فروردین انجام خواهد شد. 

,

نوبخت خاطرنشان کرد: قرار است دو مرتبه دیگر هم به حساب این سه میلیون نفر یارانه کرونایی پرداخت کنیم که در مجموع دولت در 4 وعده یارانه‌ای از آنها حمایت خواهد کرد.

,

تا فردا به 4 میلیون نفر از افراد روزمزد یارانه یک تا دومیلیونی پرداخت می‌کنیم

, تا فردا به 4 میلیون نفر از افراد روزمزد یارانه یک تا دومیلیونی پرداخت می‌کنیم,

وی گفت:‌ دولت به سراغ افرادی که حقوق داشتند اما حقوق آنها روزمزد و یا فصلی درآمد داشتند آمد و به همین دلیل تخمین دولت از این افراد حدود 4 میلیون نفر بود که برای آنها هم  امروز یا فردا به حساب یارانه‌شان بین یک تا دو میلیون تومان واریز خواهیم کرد و با یک تنفس چند ماهه از محل پرداخت یارانه پرداختی به آنها به تدریج ظرف دو سال اقساط آنها را دریافت خواهیم کرد. به همین دلیل حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم را در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است که بانک‌ها سود 12 درصدی از این پرداخت مطالبه کرده‌اند اما دولت اجازه چنین کاری را نداده و اعلام کرد که باید سود این تسهیلات پرداختی 4 درصد باشد و به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه مامور شد که 8 درصد سود این تسهیلات را پرداخت کند.

,

کارت خرید یک میلیون تومانی برای تمام یارانه بگیران

, کارت خرید یک میلیون تومانی برای تمام یارانه بگیران,

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: روز گذشته هم در دولت مصوب شد که برای 78 میلیون نفر مردم یارانه بگیر یک میلیون تومان در صورت متقاضی بودن به کارت خریدشان واریز کنیم.البته بانک‌ها مطالبه 12 درصد سود از این تسهیلات کرده‌اند.

,

شناسایی یک میلیون واحد تولیدی آسیب دیده و اعطای تسهیلات به ازای هر کارگر

,

نوبخت گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی هم دچار مشکلات اقتصادی هستند و اگر به وضعیت و مشکلات آنها رسیدگی نکنیم کارگران آنها اخراج خواهند شد. دولت سه میلیون واحد تولیدی را شناسایی کرده است که باید بر اساس تعداد کارکنان و کارگرانشان تسهیلات لازم بدهد که این تسهیلات بین 12 تا 14 میلیون تومان به ازای هر کارگر است؛ اعتبار در نظر گرفته دولت 75 هزار میلیارد تومان است که دولت بنا دارد با اعطای تنفسی چند ماهه دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارد.

,

وی تصریح کرد: با 10 ردیف و بسته شغلی امهال پرداخت مالیات را برای این قشر در نظر گرفته‌ایم تا به آنها کمک کنیم.

,

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:دولت هم اکنون در حال مدیریت تعهداتش به کارمندان و افراد شاغل در پروژه‌ها و کارهای عمرانی است ضمن اینکه باید نسبت به کسب وکارها هم ایفای وظیفه داشته باشیم و منابع آنها را تامین کنیم. 

,

نوبخت تصریح کرد:‌دولت به هیچ  وجه اظهار عجز و ضعف نخواهد کرد چرا که خداوند یار ماست و ما انشاالله با موفقیت از دوره سخت فعلی عبور خواهیم کرد.

,

پزشکیان: دولت سریع تر برنامه ملی مبارزه با ویروس کرونا را تقدیم مجلس کند

, پزشکیان: دولت سریع تر برنامه ملی مبارزه با ویروس کرونا را تقدیم مجلس کند, پزشکیان: دولت سریع تر برنامه ملی مبارزه با ویروس کرونا را تقدیم مجلس کند,
مسعود پزشکیان نیز پس از پایان مذاکرات با بیان اینکه از خداوند متعال برای ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر علی لاریجانی که در شرایط قرنطینه بسر می برند، طلب شفای عاجل داریم، گفت: در عدم حضور ما در مجلس آقای دکتر لاریجانی از صبح تا شب درگیر و پیگیر موضوع بحران کرونا بوده و صحبت ها و بازدیدهای زیادی داشتند که به دلیل همین تلاش ها، متاسفانه گرفتار ویروس کرونا شدند که باید از تلاش های ایشان قدردانی کنیم.
,
مسعود پزشکیان نیز پس از پایان مذاکرات با بیان اینکه از خداوند متعال برای ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر علی لاریجانی که در شرایط قرنطینه بسر می برند، طلب شفای عاجل داریم، گفت: در عدم حضور ما در مجلس آقای دکتر لاریجانی از صبح تا شب درگیر و پیگیر موضوع بحران کرونا بوده و صحبت ها و بازدیدهای زیادی داشتند که به دلیل همین تلاش ها، متاسفانه گرفتار ویروس کرونا شدند که باید از تلاش های ایشان قدردانی کنیم.
,

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از کادر بهداشت و درمان، پرستاران، پزشکان که به صورت شبانه روزی و عاشقانه جان خود را به خطر انداخته اند نیز تشکر می کنیم، متاسفانه در جریان مبارزه با این ویروس تعدادی از عزیزان کادر درمانی جان خود را از دست دادند که امیدواریم با معصومین (ع) محشور شوند و خداوند به خانواده آنها صبر عنایت فرماید.

,

نایب رئیس مجلس خطاب به نمایندگان با بیان اینکه همه ما نمایندگان باید هم قسم شویم که با انجام اقداماتی تلاش کنیم تا کسی جان خود را از دست ندهد، همچنین از اقدامات صداوسیما در این زمینه که تمام وقت و در تمامی کانال ها توصیه و اطلاع رسانی لازم را انجام می دهند، تشکر می کنیم.

,

پزشکیان با بیان اینکه بالاترین قدردانی را باید از رهبر معظم انقلاب داشت، تاکید کرد: اگر دستورات و توصیه های ایشان نبود، به راحتی نمی توانستیم توصیه های مرکز ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی نماز جمعه ها، مساجد و زیارتگاه ها را اجرایی کنیم، به طور قطع توصیه های مقام معظم رهبری در پیشبرد این منویات بسیار موثر بود.

,

نایب رئیس مجلس خطاب به نماینده دولت تاکید کرد: دولت باید تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه را به مجلس ارائه کرده تا اینگونه نباشد که هر روز یک تصمیم بگیریم.

,

وی با انتقاد از بی توجهی دولت در اجرای قانون مدیریت بحران گفت: اگر چه که این قانون را در شهریور ماه سال گذشته به تصویب رسانده و به دولت ابلاغ کردیم، اما مشخص نیست که چرا دولت در جریان بحران کرونا در اجرای این قانون قصور کرد.

,

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با تشکر از زحمات رئیس جمهور تاکید کرد: روسای کمیسیون ها در هفته جاری و هفته آینده نظرات کارشناسی خود را جمع بندی کرده تا در جلسه هیات رئیسه تصمیم گیری های لازم برای ادامه روند مبارزه با کرونا انجام شود.

,

پزشکیان با تشکر از نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و مردم به خانواده تمامی افرادی که در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، تسلیت گفت و افزود: همچنین به همکاران محترم آقایان شهریاری، بی مقدار، رجبی و اسماعیلی که عزیزانی را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند، تسلیت عرض می کنیم.

,

رای منفی نمایندگان به طرح تعطیلی یک ماهه کشور

, رای منفی نمایندگان به طرح تعطیلی یک ماهه کشور, رای منفی نمایندگان به طرح تعطیلی یک ماهه کشور,

برپایه این گزارش پس از پایان مذاکرات مجلس در خصوص کرونا طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور به رای نمایندگان گذاشته شد که وکلای ملت به دلیل ایراد قانونی با آن مخالفت کردند.

,

انتهای پیام/ک 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه