اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان:

کسری بودجه در انتظار دولت هایی که چشم امید به درآمدهای نفتی دارند/ شکل گیری موج تورمی به دنبال هدایت سرمایه به سمت بازار طلا و ارز

کسری بودجه در انتظار دولت هایی که چشم امید به درآمدهای نفتی دارند/ شکل گیری موج تورمی به دنبال هدایت سرمایه به سمت بازار طلا و ارز
حسین اکبری فرد گفت: به نظر می رسد بسیاری از دولت ها که چشم امیدی به صادرات نفت و محصولات وابسته به آن همچون پتروشیمی داشتند، با کسری بودجه قابل توجهی در سال جاری مواجه می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین اکبری فرد در ارتباط با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تحت تاثیر کرونا و اثر منفی آن بر بودجه ایران به خبرنگار راه آرمان گفت: با توجه به اینکه امسال در حوزه اقتصاد با مسائلی از جمله رکود در بخش تولید مواجه شدیم و این رکود تنها متخص ایران نیست بلکه اقتصاد جهانی را درگیر کرده به عبارت دیگر بحران کرونا، بحرانی اقتصادی را در همه کشورهای دنیا ایجاد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

بحران کرونا آسیب های زیان باری بر پیکره اقتصاد جهانی وارد کرد

, بحران کرونا آسیب های زیان باری بر پیکره اقتصاد جهانی وارد کرد, بحران کرونا آسیب های زیان باری بر پیکره اقتصاد جهانی وارد کرد,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح کرد: این بحران اقتصادی آثار زیان بار خود را در کوتاه مدت به بخش های تولید و قیمت محصولات مشخص از جمله قیمت جهانی نفت نمایان کرده است، به گونه ای که در این برهه زمانی نفت با کاهش قیمت چشمگیری در بازار جهانی مواجه شده است.

,

وی افزود: برخی کشورها همچون ایران که بودجه سالیانه آن ها بیشتر مبتنی بر درآمدهای نفتی است، دچار مشکل می شوند چرا که در این بحران تولید نفت و قیمت آن کاهش خواهد یافت، تحقق این امر سبب رو به رو شدن دولت با کسری قابل توجهی در بودجه سال ۹۹ خواهد شد، چرا که بودجه ای که در سال قبل نوشته شده بدون در نظر گرفته شدن شرایط مقابله با بحران کرونا تصویب شده است.

,

اکبری فرد بیان کرد: به عبارت دیگر قبل از ایجاد بحران کرونا بودجه نوشته شده، پیش بینی درآمدها و هزینه ها انجام شده و توسط نمایندگان مجلس کلیات آن تصویب شده است.

,

کسری بودجه در انتظار دولت هایی که چشم امید به درآمدهای نفتی دارند

, کسری بودجه در انتظار دولت هایی که چشم امید به درآمدهای نفتی دارند, کسری بودجه در انتظار دولت هایی که چشم امید به درآمدهای نفتی دارند,

این استاد اقتصاد یادآور شد: به نظر می رسد بسیاری از دولت ها که چشم امیدی به صادرات نفت و محصولات وابسته به آن همچون پتروشیمی داشتند، با کسری بودجه قابل توجهی در سال جاری مواجه می شوند.

,

وی در خصوص راه های تامین این کسری بودجه عنوان کرد: یکی از معمول ترین روش ها برای تامین این کسری بودجه استقراض از بانک مرکزی است که سبب افزایش حجم پول و افزایش نرخ تورم در کشور می شود.

,

اکبری فرد ابراز کرد: دولت می تواند از طریق سیستم بانکی منابع مورد نیاز خود را در قالب دریافت وام تامین کند، البته این منابع محدود هستند به عبارت دیگر منابع بانکی شامل سپرده های بانکی می شود که بیشتر در اختیار مردم قرار می گیرد.

,

دولت می تواند از طریق فروش اوراق مشارکت و عرضه اسناد خزانه، کسری بودجه را تامین کند

, دولت می تواند از طریق فروش اوراق مشارکت و عرضه اسناد خزانه، کسری بودجه را تامین کند, دولت می تواند از طریق فروش اوراق مشارکت و عرضه اسناد خزانه، کسری بودجه را تامین کند,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان استقراض از مردم را یکی دیگر از راه های تامین کسری بودجه دانست و گفت: دولت می تواند از طریق فروش اوراق مشارکت وعرضه اسناد خزانه کسری بودجه خود را تامین کند البته در سال های گذشته هم این روش برای تامین کسری بودجه به کار گرفته شده است.

,

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت عملکردی انبساطی از خود به نمایش گذاشته است بدین معنی که مخارج دولت به شدت افزایش پیدا کرده است، این افزایش مخارج شامل حمایت دولت از کسب و کار، بیمه و مخارج مرتبط با وزارت بهداشت و درمان بیماران کرونایی می شود.

,

اکبری فرد ادامه داد: به دنبال افزایش مخارج دولت، درآمدهای دولت نیز از منابع مختلف شامل فروش نفت کاهش یافته است هر چند که وابستگی ایران به نفت نسبت به برخی کشورها بسیار اندک است چرا که تحریم های نفتی تا حدی ما را از نفت دور کرده و سبب بروز تنوع در صادرات گشته است.

,

صادرات پسته کرمان به علت بروز بحران کرونا با مشکل مواجه شده است

, صادرات پسته کرمان به علت بروز بحران کرونا با مشکل مواجه شده است, صادرات پسته کرمان به علت بروز بحران کرونا با مشکل مواجه شده است,

این استاد اقتصاد اظهار کرد: در شرایط کنونی به دلیل شیوع کرونا صادرات با مشکل مواجه شده است، باید توجه داشت که این مشکلات تنها خاص ایران نیست و در بسیاری کشورها سبب تعلیق صادرات شده است، پسته کرمان که پیش از این به چین و کشورهای اروپایی صادر می شد نیز به دلیل  بروز همین مشکلات، صادرات آن مختل شده است.

,

وی اذعان کرد: باید توجه داشت که شیوع کرونا نه تنها باعث کاهش درآمدهای نفتی شده است بلکه درآمدهای مالیاتی را هم به شکل چشم گیری کاهش داده است چرا که کم شدن تولید سبب کاهش دریافت درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده می شود.

,

کاهش درآمدهای دولت و افزایش مخارج به طور ناگهانی کسری در بودجه را ایجاد می کند

, کاهش درآمدهای دولت و افزایش مخارج به طور ناگهانی کسری در بودجه را ایجاد می کند, کاهش درآمدهای دولت و افزایش مخارج به طور ناگهانی کسری در بودجه را ایجاد می کند,

اکبری فرد یادآور شد: کاهش درآمدهای دولت و افزایش مخارج به طور ناگهانی کسری بودجه ای ایجاد می کند، با توجه به اینکه مجموعه ای از انتظارات تورمی در حال شکل گیری است، به نظر می رسد استقراض از بانک مرکزی راه مناسبی نباشد چرا که آثار زیان باری را بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کند.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: لازم است که مدیریت دخل و خرج توسط دولت از راه استقراض از مردم البته با سود قابل توجهی که بتواند اوراق را به فروش برساند، تامین شود.

,

شکل گیری موج تورمی دیگر به دنبال هدایت سرمایه به سمت بازار طلا و ارز

, شکل گیری موج تورمی دیگر به دنبال هدایت سرمایه به سمت بازار طلا و ارز, شکل گیری موج تورمی دیگر به دنبال هدایت سرمایه به سمت بازار طلا و ارز,

وی تاکید کرد: مردم نقدینگی هایی دارند که اگر درست هدایت نشود به سمت بازارهایی همچون طلا و ارز می رود که در این صورت موج تورمی دیگری در کشور شکل خواهد گرفت از این رو بهترین ابزار تامین کسری بودجه از طریق دارایی های بلا استفاده و قابل فروش و استقراض از مردم است.

,

اکبری فرد در ارتباط با آرام کردن تلاطم های کنونی بازارهای مختلف و برقرای ثبات نسبی در بازار عنوان کرد: مردم سپرده های سرگردانی دارند که به دلیل انتظارات تورمی و ترس از پایین آمدن ارزش دارایی به ویژه طیفی که دارای سپرده های مالی هستند، تلاش می کنند تا این منابع را به دارایی دیگری تبدیل کنند تا از کاهش ارزش آن به دلیل تورم جلوگیری شود.

,

استقراض از مردم بهترین راهکار تامین کسری بودجه دولت

, استقراض از مردم بهترین راهکار تامین کسری بودجه دولت, استقراض از مردم بهترین راهکار تامین کسری بودجه دولت,

این استاد اقتصاد افزود: در این شرایط دولت می تواند با ارائه کردن اوراقی که سود خوبی دارد، منابع مردم را جمع آوری کرده و کاهش ارزش آن ها را با سودی که به این اوراق می دهد، جبران کند در این بین دولت می تواند به بهترین روش کسری خود را از این طریق تامین کند.

,

وی بیان کرد: دولت برای کنترل تورم باید مانع افزوده شدن پول بر حجم نقدینگی کشور شود و حجم پولی که در دست مردم است را به سمت فعالیت هایی که نیازمند صرف هزینه است، هدایت کند.

,

اکبری فرد گفت: سیاست هایی که بانک مرکزی اتخاذ کرده در این زمان نمی تواند چندان راه گشا باشد چرا که بانک مرکزی ابزار لازم برای جمع آوری سپرده های سرگردان را ندارد از این رو نمی تواند در کوتاه مدت فعالیت چندانی انجام دهد.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال جاری به نام جهش تولید نامگذاری شده است و لازم است سیاست هایی در جهت افزایش ظرفیت تولید کشور اجرا شود از این رو امیدواریم هرچه سریع تر از بحران کرونا عبور کرده و ضمن همکاری با کشورهای درگیر کرونا مناقعی در این بین به دست آوریم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه