اخبار داغ

نقد دیدگاه‌های منجمدشده‌ای که هنوز به غرب مرده امید دارد؛

کرونا بت غرب را شکست/ راه نجات کشور قطع امید از خارج و تکیه به توان داخلی است

کرونا بت غرب را شکست/ راه نجات کشور قطع امید از خارج و تکیه به توان داخلی است
با فروپاشی هیمنه پوشالی غرب در مواجهه با ویروس کرونا آیا دیدگاه روحانی در مواجهه به غرب ثابت خواهد ماند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، تصویری که همیشه از غرب، اروپا و آمریکا، برای مردم ما و به طور کلی غیر غربی‌ها، ساخته‌اند کشورهایی پیشرفته و مردمی متمدن که در اوج تکنولوژی زندگی می کنند و با تکیه بر توانایی و عقل خود‌بنیاد با استفاده از ابزارهایی که برای تسلط بر طبیعت ساخته‌اند بر هر مشکلی چیره خواهند شد. از طرفی دیگر تصویری که از ایران و کشورهای غیر غربی نشان داده‌ می‌شود عقب ماندگی، کمبود امکانات، فقر فرهنگی و اقتصادی، توحش و بربریت بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا بار دیگر واقعیت‌های این کشورها خود را نشان داد. با وجود اینکه ویروس کرونا خیلی دیرتر به کشورهای اروپایی و ایالات متحده رسید اما در این کشورها شیوع گسترده ای پیدا کرد به طوری که براساس آمارها تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا از مرز۲۷۰ نفر هم گذشته و از بیست کشوری که بیشترین آمار ابتلا را دارند هیجده کشور در قاره اروپا و آمریکای شمالی قرار دارند.

,

عمق ناتوانی کشورهای غربی در مدیریت بحران کرونا زمانی آشکار شد که خبر اعزام پزشکان کوبایی برای کمک به ایتالیا و همچنین مخالفت وزارت خارجه آمریکا با دریافت کمک پزشکی از کوبا در صدر اخبار جهان قرار گرفت.

,

 

,

, ,

شاید تا قبل از شیوع کرونا کشورهای اروپایی در ذهنیت مردم ایران، دژی فولادین با آخرین تکنولوژی روز دنیا در برابر همه خطرات و آسیب ها بود که حتی بسیاری از نخبگان را هم در خود هضم کرد اما این ریروس ناشناخته از روی دیگر این کشورهای به ظاهر پیشرفته پرده برداشت و مردم تا حد زیادی فهمیدند آن بهشت کذایی خیلی هم قابل اعتماد نیست!

,

اما در این میان در اوج درگیری کشور در مقابله با کرونا و رشد و نمود بسیاری از جلوه های علمی و فرهنگی ملت ایران در این راستا، هنوز عده ای بر کوس ارتباط با غرب می زنند و مسیر رسیدن به آرامش را کشورهای اورپایی می دانند، همانهایی که حتی بعد از دست رد زدن به سینه پزشکان بدون مرز، صلاح مملکت خویش را در 28 تخت و جند عدد ماسک این پزشکان به ظاهر بدون مرز دیدند در حالی که قوی ترین بیمارستان های سیار و صحرایی برای مقابله با این ویروس با ظرفیت های چندهزار تخت خوابی نیروهای مسلح و حتی مردمی چشم بستند.

,

 

,

, ,

حتی عده ای هنوز راه نجات از بحران کرونا را رابطه با غرب و برداشته شدن تحریم ها می دانند!

,

رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۸ در سخنرانی نوروزی در حرم مطهر رضوی، ضمن اشاره به تحریم¬های آمریکا و همراهی غرب با آن، تحریم‌ها را از جنبه‌ای به عنوان فرصت برای اقتصاد دانستند و راه حل اقتصاد ایران را برای چندمین بار معطل نماندن برای کمک اروپایی‌ها برشمردند و در تشریح آن گفتند: «برای اینکه ما در خودمان، این قدرت بازدارندگیِ اقتصادی را به وجود بیاوریم، بکلّی باید از کمک و همراهیِ غربی‌ها چشم بپوشیم، منتظر آنها نباید باشیم. برای خاطر اینکه غربی‌ها نشان دادند که نمیتوان از آنها انتظار کمک داشت؛ انتظار توطئه میشود داشت، انتظار خیانت میشود داشت، انتظار خنجر‌ازپشت‌زدن میتوان داشت، [امّا] انتظار کمک و صداقت و همراهی نمیشود داشت.»

, رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۳۹۸ در سخنرانی نوروزی در حرم مطهر رضوی، ضمن اشاره به تحریم¬های آمریکا و همراهی غرب با آن، تحریم‌ها را از جنبه‌ای به عنوان فرصت برای اقتصاد دانستند و راه حل اقتصاد ایران را برای چندمین بار معطل نماندن برای کمک اروپایی‌ها برشمردند و در تشریح آن گفتند: «برای اینکه ما در خودمان، این قدرت بازدارندگیِ اقتصادی را به وجود بیاوریم، بکلّی باید از کمک و همراهیِ غربی‌ها چشم بپوشیم، منتظر آنها نباید باشیم. برای خاطر اینکه غربی‌ها نشان دادند که نمیتوان از آنها انتظار کمک داشت؛ انتظار توطئه میشود داشت، انتظار خیانت میشود داشت، انتظار خنجر‌ازپشت‌زدن میتوان داشت، [امّا] انتظار کمک و صداقت و همراهی نمیشود داشت.»,

هرچند شیوع ویروس کرونا در اروپا، می تواند سند محکمی از فروپاشی ظاهر آراسته غرب و پوشالی بودن آن برای مردم و مسئولان باشد اما بد نیست غرب را از منظر تاریخ هم بررسی کنیم تا شاید تلنگری برای عده ای باشد که هنوز قوی شدن را در کشتی به گل نشسته غرب جستجو می کنند!

, هرچند شیوع ویروس کرونا در اروپا، می تواند سند محکمی از فروپاشی ظاهر آراسته غرب و پوشالی بودن آن برای مردم و مسئولان باشد اما بد نیست غرب را از منظر تاریخ هم بررسی کنیم تا شاید تلنگری برای عده ای باشد که هنوز قوی شدن را در کشتی به گل نشسته غرب جستجو می کنند!, هرچند شیوع ویروس کرونا در اروپا، می تواند سند محکمی از فروپاشی ظاهر آراسته غرب و پوشالی بودن آن برای مردم و مسئولان باشد اما بد نیست غرب را از منظر تاریخ هم بررسی کنیم تا شاید تلنگری برای عده ای باشد که هنوز قوی شدن را در کشتی به گل نشسته غرب جستجو می کنند!,

***بی اعتباری غرب از مصدق تا دفاع مقدس

, ***بی اعتباری غرب از مصدق تا دفاع مقدس, ***بی اعتباری غرب از مصدق تا دفاع مقدس,

اوایل سالهای ۱۳۳۰ با توجه به کاهش درآمد نفتی دولت ایران و تحریم‌ها، مالیه‌ی دولت به مرز بحرانی‌شدن رسید.

,

دولت سه اقدام اساسی را در دستور کار قرار می‌دهد: انتشار اوراق قرضه‌ی ملی،  چاپ پول و چشم دوختن به کمک‌‌های خارجی دولت آمریکا که کمی پیش‌تر در سفر مصدق به آمریکا از مک‌گی معاون وزیر خارجه آمریکا به نمایندگی دولت آمریکا  قول وام ۱۲۰۰ میلیون دلاری را دریافت کرد. مصدق در سفر ۴۵ روزه به آمریکا در طی دوران ۲۸ ماهه نخست وزیری‌-اش حساب ویژه‌‌ای را برای کمک‌های خارجی باز کرد و تا روزهای آخر نیز چشم به کمک آمریکا دوخت!

,

 

,

, ,

خوی منفعت‌طلبی و خودخواهی غربی البته پرونده‌‌های ۵۰ ساله دادگاه را بعضاً برای ایران باز کرده است. داستان به حوالی سال ۱۳۵۳ برمیگردد. زمانی که ارتش خواهان تانک آینده خود بود، رشوه و اغراض سیاسی تانک چیفتن را در رقایت چند تانک جلو می‌اندازد. بیشترین حجم خریدهای تسلیحاتی ایران در آن سالها از بریتانیا مربوط به دو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن (یکی ۷۶۴ دستگاه و دیگری ۱۵۰۰ دستگاه) روی هم به مبلغ ششصد میلیون پوند بود اما در نهایت، حدود ۵۰۰ دستگاه تانک چیفتن به ایران تحویل داده شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال ۱۹۷۶ کل خرید زرهی ایران از انگلیس به رقم نجومی یک میلیارد پوند می‌رسید. باقی پول را انگلیس مال خود کرد و حتی در زمان جنگ برخی از تانکها را به عراق تحویل داد، این بدهی هم‌اکنون ۴۵۰ میلیون پوند است.

,

, ,

البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کوتاه شدن دست این استعمارگران و در پی آن، کاهش حجم معاملات میان ایران و این کشورها امکان بدعهدی هم کاهش پیدا می‌کند، ولی باز در این دوران هم تقریبا تجربه موفقی و خاطره خوبی از طرف غربی برای ایران باقی نمانده است. نمونه بارز این مسئله بدعهدی کشور فرانسه در دو حوزه عمده تولید خودرو و نفت است.

,

***مردودی غرب در دو امتحان برجامی

, ***مردودی غرب در دو امتحان برجامی, ***مردودی غرب در دو امتحان برجامی,

در مجموع خاطرات تلخی در سپهر روابط ایران و غرب نقش بسته است، در ماجرای برجام غرب چند بار ثابت کرد اگر در بدعهدی هم رده آمریکا نیست، به طور قطع هم پیمان آمریکاست و این موضوع را نه یک بار بلکه چندین بار به اثبات رسانده که اولین آن بی تفاوت و سکوت غرب در خروج آمریکا از برجام بود!

,

امتحان دیگر هم کانال مالی اتحادیه اروپا مشهور به اینستکس است. تاریخچه اینستکس به خروج آمریکا از برجام برمی-گردد.

,

, ,

اروپا جدای از بدعهدی‌هایش از جمله بدعهدی انگلیس در فروش ۹۰۰ تن کیک زرد، پس از خروج آمریکا از برجام در ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷- در مذاکرات تیم کارشناسی با ایران همچنان این روند را ادامه داد؛ همان اروپایی‌ که در بحبوحه سالهای جنگ جهانی اول و در قحطی بزرگ در ایران، دولت انگلیس از پرداختن حق ۲۵ درصدی دولت ایران از فروش نفت طبق قرارداد دارسی سر باز زد و سود گمرکی و بازرگانی قراردادهای قبلی را نیز به دولت ایران پرداخته نکرد!

,

***ردپای غرب در شهادت سردار سلیمانی

, ***ردپای غرب در شهادت سردار سلیمانی, ***ردپای غرب در شهادت سردار سلیمانی,

شهادت سردار سلیمانی را به جرات می توان عالی ترین علت برای بی اعتمادی به آمریکا و غرب دانست و چراکه این جنایت را با هر استدلالی که دولت روحانی برای ادامه روابط و اعتمادسازی با غرب داشته باشد نمی توان سهل و ساده گرفت هر چند که خود مجامع غربی هم دسیسه ها پنهان نکرده اند همانطورکه هشت نفر از نمایندگان حزب چپ در مجلس فدرال آلمان به علت استفاده آمریکا از پایگاه رامشتاین آلمان برای ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی از آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور و اعضای دولت شکایت کردند!

,

***دلیل پرونده خالی دولت روحانی اعتماد به غربی‌هاست

, ***دلیل پرونده خالی دولت روحانی اعتماد به غربی‌هاست, ***دلیل پرونده خالی دولت روحانی اعتماد به غربی‌هاست,

اکبر غفوری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: متأسفانه دیدگاه برخی از مسئولین در قوه مجریه و حتی قوه مقننه این است که حل بسیاری از مشکلات ما به دست بیگانگان است و به همین جهت است که مدام اصرار دارند غرب را برای مردم به گونه ای دیگر تفسیر کنند.

, یزدرسا,

, ,

استاد علوم سیاسی دانشگاه یزد افزود: آقای روحانی در مسند رئیس جمهور در صحبت های اخیر خود گفت «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم»، وی می‌گوید نگاه به بیرون راه حل مشکل است و به‌دلیل اینکه نگذاشتند من در این راه موفق نشدم اما باید به رییس جمهور گفت عدم موفقیت و شکست سیاست‌های اقتصادی دو دولت به دلیل اعتماد به دشمن بود و کسانی که به آن‌ها اعتماد کردید، به شما خیانت کردند.

,

وی گفت: امروز اگر می بینیم پرونده اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم خالی است و دستاوردی برای افتخار ندارد بخاطر این است که بازی به اصطلاح برد برد به یک بازی یک سر باخت تبدیل شده است.

,

غفوری عنوان کرد: روحانی پیش از این نیز در خصوص دستاورد برجام گفته بود افتخار دولت دوازدهم در ماجرای برجام این بود که نگذاشتیم دنیا مارا محکوم کند و امروز همه کشورها آمریکا را مقصر می دانند! در حالی که اصلا هدف برجام این نبود بلکه رفع تحریم ها و گشایش اقتصادی بود تا جایی که رییس جمهور حتی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زد!

,

***دیدگاه منجمد شده روحانی همچنان سمت غرب!

, ***دیدگاه منجمد شده روحانی همچنان سمت غرب!, ***دیدگاه منجمد شده روحانی همچنان سمت غرب!,

کامران غضنفری در گفتگو خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه روحانی در طول دوره هفت ساله ریاست جمهور خود نشان داده که دیدگاهش نسبت به غرب هیچگاه تغییر نکرده است اظهار کرد: هر چقدر ناتوانی اروپا در مقابله با ویروس کرونا و اتفاقات اخیر اقتصادی و سیاسی که روشن و واضح است ولی همچنان نظر دولت در مواجهه با غرب ثابت است.

, یزدرسا,

پژوهشگر سیاسی افزود: در خصوص مقابله با ویروس کرونا به خوبی مشاهده شد تا یک ماه قبل نخست وزیر انگلیس اعتقاد بر قرنطینه و ایجاد محدودیت نداشت و باید روال عادی باشد تا همه مبتلا شوند تا مصونیت جمعی در قبال شیوع کرونا ایجاد شود اما وقتی بعد از دو هفته وضع مملکت انگیس با این سیاست به هم ریخت ، قرنطینه و ایجاد محدودیت را اعمال کرد.

,

, ,

وی ادامه داد:نظر روحانی هم به عنوان رییس ستاد ملی مقابله با کرونا نیزبا تغییر رویه انگلیس عوض شد و این یعنی رییس جمهور نظر خود را از غرب برداشت می کند و سعی می کند مطابق با نظر آن ها اقدامات را عملی کند.

,

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه دیدگاه روحانی در مواجهه به غرب ثابت است تصریح کرد: بعید هم به نظر می رسد علیرغم همه فضاحتی که در اروپا در خصوص مقابله با کرونا دیده شد تغییری در دیدگاه وی صورت پذیرد.

,

***همسویی های مشکوک با پزشکان بدون مرز

, ***همسویی های مشکوک با پزشکان بدون مرز, ***همسویی های مشکوک با پزشکان بدون مرز,

وی با اشاره به فریاد وامصیبتای عده ای از نمایندگان مجلس در منع ورود پزشکان بدون مرز و همنوایی آن ها با اپوزیسیون گفت: رویه پزشکان بدون مرز کاملا مشکوک و قابل تامل بود و جای سوال دارد چرا در جایی که خود فرانسه با معظل پزشکی مواجه است و نمی تواند پاسخگوی مردمش باشد و با کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی روبروست این پزشکان کاسه داغ تر از آش شده و لشان برای مردم ایران شوخته است؟

,

غضنفری اذعان کرد: جای سوال است که چرا این پزشکان به کشورهای همسایه خودشان مثل ایتالیا که به شدت در مضیقه تامین کالهای بهداشتی و پزشکی هستند کمک نمی کنند؟! آن هم تنها با یک پزشک! و امکانات اندک و افرادی که هیچ ربطی به کرونا ویروس ندارند؟!

,

وی تاکید کرد: همه این ها نشان از این است که مسئله پزشکان بدون مرز یاری رساندن به مردم ایران نیست بلکه به بهانه کمک کردن، به دنبال مطالعه و بررسی تاثیر ویروس دست ساز آمریکا بر مردم ایران هستند که متسفانه به نظر وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت هم در این زمینه همسو عمل کرده اند.

,

به هر حال بحران کرونا و ناتوانی کشورهای غربی در کنترل آن زمینه خوبی را برای بازنگری در نوع نگرش مردم ما به غرب و شناخت چهره واقعی بهشت دروغینی که از طریق رسانه و تصویرسازی همواره برای ما تبلیغ می شود فراهم کرده است.

, به هر حال بحران کرونا و ناتوانی کشورهای غربی در کنترل آن زمینه خوبی را برای بازنگری در نوع نگرش مردم ما به غرب و شناخت چهره واقعی بهشت دروغینی که از طریق رسانه و تصویرسازی همواره برای ما تبلیغ می شود فراهم کرده است., به هر حال بحران کرونا و ناتوانی کشورهای غربی در کنترل آن زمینه خوبی را برای بازنگری در نوع نگرش مردم ما به غرب و شناخت چهره واقعی بهشت دروغینی که از طریق رسانه و تصویرسازی همواره برای ما تبلیغ می شود فراهم کرده است.,

امیدواریم شاید با خواندن این گزارش آن دسته از افرادی که به قول جلال آل‌احمد دچار بیماری غرب زدگی و خودتحقیری شده‌اند به خود بیایند و واقعیت‌های دنیای امروز را خارج از سلطه‌ی امپراطوری رسانه‌ای غرب قبول کنند هرچند که بیماری غرب‌زدگی در بعضی افراد آنقدر شدید است که هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد!

, امیدواریم شاید با خواندن این گزارش آن دسته از افرادی که به قول جلال آل‌احمد دچار بیماری غرب زدگی و خودتحقیری شده‌اند به خود بیایند و واقعیت‌های دنیای امروز را خارج از سلطه‌ی امپراطوری رسانه‌ای غرب قبول کنند هرچند که بیماری غرب‌زدگی در بعضی افراد آنقدر شدید است که هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد!, امیدواریم شاید با خواندن این گزارش آن دسته از افرادی که به قول جلال آل‌احمد دچار بیماری غرب زدگی و خودتحقیری شده‌اند به خود بیایند و واقعیت‌های دنیای امروز را خارج از سلطه‌ی امپراطوری رسانه‌ای غرب قبول کنند هرچند که بیماری غرب‌زدگی در بعضی افراد آنقدر شدید است که هیچ راهی برای درمان آن وجود ندارد!,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه