اخبار داغ

آداب و رسوم ترکمنان خراسان شمالی در نیمه شعبان

آداب و رسوم ترکمنان خراسان شمالی در نیمه شعبان
ماه شعبان به دلیل ولادت حضرت مهدی (ع) در این ماه دارای رسومات خاصی در خراسان شمالی است اما در این میان آداب رسوم اهل سنت و ترکمنان جالب توجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، در میان ترکمنها، جشنها اکثراً جنبه مذهبی دارند و به آنها بایرام گفته می‌شود، مانند (قربان بایرام) عید قربان، (اراز بایرام) عید فطر و نیز آخرین چهارشنبه ماه صفر یا چهارشنبه سیاه که در پایان ماهی که در آن بلا زیاد است مراسمی برپا می‌کنند. همچنین جشن رمضان به مناسبت نیمه رمضان و جشن نیمه ماه شعبان و آق‌قویین.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,


این قوم در نیمه شعبان(چهاردهم شعبان) هم که به آن در گویش محلی (مرد عید)  گفته می شود، آداب و رسوم خاصی دارند که کمتر به آن پرداخته شده است.

,
,

 

,

, ,



 ترکمنها چهاردهم ماه شعبان را مرد عید می گویند و به میمنت آن جشن می گیرند،  زنان ترکمن در این روز نان روغنی می پزند و به عنوان صدقه و رفع بلا، در بین همسایه ها تقسیم می کنند.

نانها ” بیشمه” و ” چاپاتی” نام دارد که با شیر خمیر شده و در روغن تفت می خورند و  به عطر دارچین آغشته می شوند .

,
,
, .,
,
,

ترکمن ها معتقدند که در شب 14 شعبان دو فرشته که یکی بر شانه راست (ثواب نویس) و دیگری شانه چب (گناه نویس)، به حساب نیکی ها و بدی های مردم رسیدگی می کند.

, .,

 

,

, ,

, ,

, ,

 

,

در همین شب تاریخ فوت کسانی که مقرر است در طی سال جاری فوت شوند، تعیین می شود، به این جهت این شب را سچیلجگ گیجه یا برائت گیجه می گویند.

, .,

بر اساس اعتقادات فوق هر کس سعی دارد که در تمام طول سال گناه نکند و خانه و لباس و زبان و اعمال خود را از انحرافات محفوظ بدارد.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه