اخبار داغ

به بهانه انتقال عسکری از سمنان به پایتخت؛

بیکاری در استان تهران به صفر خواهد رسید؟

بیکاری در استان تهران به صفر خواهد رسید؟
حشمت‌الله عسکری در حالی استان سمنان را ترک کرده و به سمت معاونت اقتصادی استانداری تهران منصوب شده که وعده‌اش بی‌آنکه توضیحی به مردم داده باشد، رها شده است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، ششم اردیبهشت‌ماه 96 بود که حشمت‌الله عسکری به استان سمنان آمد تا سررشته امور را در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان در دست بگیرد. سیدشهاب‌الدین چاوشی، استاندار وقت، در روز معارفه او گفت:«یکی از وعده‌های عسکری، استانِ بدون بیکار» است! او گفته بود این شعار ظرف دو سال محقق می‌شود! موعد سررسید وعده: اردیبهشت‌ماه 98.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
چاوشی ظاهرا اعتماد وافری به عسکری داشت چرا که سه روز پس از معارفه او در نهم اردیبهشت‌ماه در اظهاراتی عجیب گفت که نرخ بیکاری در استان سمنان در آینده نزدیک به صفر می‌رسد! و دقیقا همین عبارت به تیتر بسیاری از رسانه‌های رسمی تبدیل شد. به عنوان یک عبارت معترضه به یاد آورید که دو ماه پیش از حضور عسکری در سمنان و بیان این اظهارات توسط استاندار سمنان، حسینی شاهرودی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیکاری در شرق استان به ویژه روستاها به معضلی جدی تبدیل شده است.
,
 
,
او یکی از مهم‌ترین عوامل خالی شدن روستاها از جمعیت را بیکاری عنوان کرده بود. حسینی شاهرودی در یکم دی‌ماه 97 نیز در اظهاراتی قابل تأمل گفت که مسئولان استان آمار واقعی اشتغال را اعلام نمی‌کنند!
,
 
,
اما عسکری، چندی پس از بازنشسته شدن چاوشی، در بیست و پنجم دی‌ماه 97، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، اظهارات چاوشی را تلویحا غیرکارشناسی دانست. او گفته بود:«منظور از پایان بیکاری، صفر شدن بیکاری که ادعای غیرکارشناسانه‌ای است، نیست.» وی گفته بود که برآوردهای ما در بدو ورود به استان نشان می‌داد که می‌توان مشکل بیکاری در استان سمنان را ظرف دو سال و تا پایان دولت دوازدهم حل کرد! بنابراین موعد سررسید وعده قدری فراتر رفت و از اردیبهشت‌ماه 98 به اردیبهشت‌ماه 1400 تغییر کرد!
,
 
,
ایسنا در مقدمه مصاحبه با عسکری نوشته بود:«آن‌چه مایه امیدواری است اعتقاد راسخ معاون استاندار به تحقق این شعار در شرایط فعلی و با وجود بازگشت تحریم‌هاست.» این اظهارات در همان زمان در شبکه اطلاع‌رسانی مرآت در بوته نقد قرار گرفت و کارشناسان کشوری و استانی بسیاری اساسا این وعده‌ها را ناشدنی و نوعی بازی زبانی توصیف کردند.
,
 
,
تیتر ایسنا هم البته در جای خود قابل تأمل بود:«مدیری جوان که ادعا می‌کند سمنان استان بدون بیکار می‌شود!» ماجرا از این قرار بود که عسکری می‌کوشید با جانشانی واژه «فرصت شغلی» با «شغل» معضل بیکاری را حل کند. خبرنگار مرآت این موضوع را در یک نشست خبری با چاوشی در میان گذاشته بود و چاوشی ضمن آن که اعلام کرده بود این موضوع از تخصص او خارج است، پاسخ به این مسأله را نیازمند بررسی‌های تخصصی دانسته بود؛ بررسی‌هایی که نتایج آن البته هرگز اعلام نشد.
,
 
,
پرسش اصلی مرآت این بود که اگر قرار است با جانشانی واژه فرصت شغلی به جای شغل، معضل بیکاری را حل کنیم، چرا نباید هم‌اکنون بیکاری را پایان‌یافته تلقی کرد؟ فرصت شغلی به اندازه تمام بیکاران موجود است، در حاشیه برخی از میادین شناخته‌شده سمنان و دیگر شهرها! این فرصت برای بیکاران مهیاست که به مکان‌های مذکور مراجعه کنند و منتظر باشند تا کارفرماها آن‌ها را بر کاری بگمارند و درخواست مرآت این بود که به جای سخنانی که بیشتر جنبه تبلیغاتی-شعاری دارند، بهتر است پروژه‌های اشتغال‌زایی دنبال شوند و به دنبال «نیست در جهان» نباشیم!
,
 
,
دو روز پس از آن که مرآت این پرسش و درخواست را در قالب یادداشتی مطرح کرد، عسکری در جوابیه‌ای گلایه‌آمیز، ضمن ارائه توضیحاتی، اعلام کرد که هدف‌گذاری برای تحقق استان بدون بیکار، طی یک دوره سه‌ساله می‌تواند معقول باشد. یعنی موعد سررسید وعده بار دیگر افزایش یافت و تقریبا به پایان سال 1401 موکول شد. عسکری در جوابیه خود تصریح کرده بود که حتی اگر نتوانیم این وعده را محقق کنیم، دست‌کم به میزان قابل توجهی به آن نزدیک خواهیم شد.
,
 
,
از دیگر نکات مهم جوابیه عسکری این بود که گفته بود تعریف ایده استان بدون بیکار، شامل افرادی که به دلایل تمایل به کار ندارند اما بیکار محسوب می‌شوند، نمی‌شود. این هم یکی از نقاط اختلاف بود چراکه حاکمیت نمی‌تواند به صرف مهیا کردن فرصت شغلی، کار خود را تمام‌شده بپندارد و بگوید من فلان فرصت شغلی را ایجاد کردم، خود بیکاران کار نمی‌کنند!
,
 
,
ضمن آن که مرآت اساسا ضرورت بیان چنین وعده ناشدنی را درک نمی‌کرد و گمان می‌برد که عدم تحقق این وعده در کوتاه‌مدت به ناامیدی دامن می‌زند. به دیدگاه برخی از اساتیدی که مرآت پس از جوابیه عسکری با آن‌ها به گفتگو پرداخت دقت کنید:
,
 
,
رحمان سعادت، استاد دانشگاه سمنان، دوم بهمن 97:«هرچه فرصت شغلی ایجاد شود، بیکاری در استان از میان نخواهد رفت.»
,
 
,
محمد خوش‌چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، سوم بهمن 97:«نسخه فرصت شغلی برای درمان بیکاری، تنها یک مُسکن است. عوارض تجویز این نسخه برای اشتغال دامان کشور را می‌گیرد!»
,
 
,
طغیانی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:«ایجاد فرصت شغلی جدید، اولویت نخست حوزه اشتغال نیست.»
,
 
,
از این‌ها گذشته، هشت‌ماه پس از مصاحبه عسکری، حسینی بار دیگر اعلام کرد که معضل بیکاری در شرق استان همچنان جدی است. دو سه ماه بعد هم مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اعلام کرد که دریافت بیمه بیکاری در استان افزایش یافته است! به هر روی، زمان معمولا سنجه مطلوبی برای ارزیابی این دست وعده‌ها بوده و هست و واقعیت این است که از ابتدا روشن بود که «استان بدون بیکار» برندی نخواهد بود که سمنان را به واسطه آن بشناسند!
,
 
,
حالا حشمت‌الله عسکری در حالی استان سمنان را ترک کرده و به سمت معاونت اقتصادی استانداری تهران منصوب شده است که از موعدی که چاوشی برای رخت بربستن بیکاری از استان تعیین کرده بود یکسال گذشته و وعده خود عسکری هم بی‌آنکه توضیحی به مردم داده باشد، رها شده است! از استان سمنان که گذشت؛ باید دید بیکاری در استان تهران در آینده نزدیک به صفر خواهد رسید؟
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه