اخبار داغ

راهکارهای جهش تولید در صنعت کفش؛

نقدینگی، چالش اصلی صنعت کفش ایران است/ نمک پاشیدن کرونا به زخم تولیدکنندگان

نقدینگی، چالش اصلی صنعت کفش ایران است/ نمک پاشیدن کرونا به زخم تولیدکنندگان
بخش خصوصی توانسته است سالانه نزدیک به 180 هزار جفت کفش به دیگر کشورها صادر کند به همین دلیل با 0.8 درصد تولید در میان کشورهای تولیدکننده جهان مقام دوازدهم را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، تولید کفش در ایران(خصوصا کفش چرم تبریز) از جمله صنعت‌های است که سابقه زیادی در ایران دارد و صاحب نظران معتقدند ظرفیت واقعی این صنعت صادرات 100 میلیون دلاری و اشتغالزایی 500 هزار نفری است اما این مهم به لطف حمایت از این صنعت توسط مسئولین دولتی و افزایش خرید کفش داخلی توسط مردم محقق می شود در غیر این صورت باید منتظر سیطره کالاهای ترک و چینی در این صنعت باشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
ولی با این حال بخش خصوصی توانسته است سالانه نزدیک به 180 هزار جفت کفش به دیگر کشورها صادر کند به همین دلیل با 0.8 درصد تولید در میان کشورهای تولیدکننده جهان مقام دوازدهم را به خود اختصاص داده است.
,
 
,
میزان مصرف کفش در ایران 227 میلیون جفت در سال برآورد شده است که سهم ایران از مصرف جهانی 1.1 درصد بوده و سهم واردات از مصرف نیز 22.4 درصد است. به بیان ساده‌تر، ضریب مصرف کفش در اروپا و آمریکا 7 زوج در سال بوده؛ اما این ضریب در ایران 2 است. یعنی اگر مردم به‌جای مصرف 2 جفت کفش، سه جفت مصرف کنند، صنعت کفش کشور رونق ‌می‌گیرد.
,
 
,
کفش های داخلی عمدتا توسط تولیدکنندگان ماهر در شهر تبریز تولید و از آنجا برای فروش به بازار تبریز و سایر مناطق کشور و حتی کشورهای همسایه خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس فرستاده می شد. اما در دو سال اخیر این بازار روزهای خوبی به خود ندیده است و رکود زیادی بر آن حاکم شده است به طوری که برای حمایت از تولیدکنندگان آن سال گذشته رئیس دو قوه مجریه و قضائیه(روحانی و رئیسی) به این شهر سفر کرده و در بازار تبریز از نزدیک با تولیدکنندگان صحبت  و به آنها وعده های برای حمایت از این صنعت دادند.
,
 
,
, ,
 
,
برخی از مسئولین امر و تولیدکنندگان نشسته که عمدتا از کرونا، گرانی مواد اولیه و رکود در بازار و عدم وجود مشتریان همیشگی خود ناراضی اند، که در ادامه به آنها می پردازیم.
 
خرید و فروش بازار کفش به صفر رسیده است
,
,
, خرید و فروش بازار کفش به صفر رسیده است ,
 
,
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌ دوز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره وضعیت بازار کفش اظهار کرد: هم اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش در بازار کفش به صفر رسیده است.
,
 
,
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌ دوز با ابراز امیدواری در خصوص اختصاص بسته‌های حمایتی به کاسبان، اظهار کرد: امیدواریم که این وعده‌ها هر چه زودتر عملیاتی شود و در حد حرف باقی نماند.
شجری تصریح کرد: هم اکنون وضعیت بازار بحرانی است چرا که کاسبان شرایط مناسبی برای خرید ندارند.
,
,
 
,
نسیه می دهیم، نقد می خریم
, نسیه می دهیم، نقد می خریم ,
 
,
محمدی یکی از فروشندگان کفش چرم نیز در گفتگو با تیتر یک گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور خرید و فروش کفش چرم در وضعیت بدی نبود لکن آن مشکلی که همه تولیدکنندگان با آن مواجه هستند این است که خریداران جنسمان را به صورت نقد خریداری نمی کنند ولی ما مجبوریم مواد اولیه مورد نیاز خودمان برای تولید کفش را به صورت نقد حساب کنیم حتی از تولیدکننده چک هم قبول نمی کنند.
,
 
,
وی افزود: تولیدکنندگان کفش در دو سال گذشته  نه تنها افزایش نیافته بلکه بدتر نیز شده است چون نقدینگی مشکل اساسی تولیدکنندگان بوده و این قشر سرمایه زیادی برای توسعه کار خود ندارند.
,
 
,
, ,
 
,
این تولیدکننده گفت: تولیدکنندگان کفش همگی درخواست دولت برای توسعه این صنعت تسهیلاتی از جمله وام به آنها اعطا کند تا تولید و کسب و کارشان رونق گیرد، از طرف دیگر همه تولیدکنندگان مشکل بیمه ای دارند چون تنها 5 نفر از نیروهای تولیدی در کارگاه را دولت متعهد شده بیمه کند.
,
 
,
کارگران ماهر از این صنعت رفته اند
, کارگران ماهر از این صنعت رفته اند ,
 
,
عباسپور یکی دیگر از تولیدکنندگان کفش گفت:  تا قبل از کرونا بازار کفش نسبت به دو سال قبل  از وضعیت بهتری برخوردار بود و رونق نسبی در آن وجود داشت و اکثر کارگاهها تولید کفش مشغول به کار بودند که به اعتقاد  بنده عدم ورود کفش های چینی و ترک به کشور و قاچاق کم آن نقش گسترده ای در بهبود وضعیت فعلی داشت.
,
 
,
وی افزود: چون قیمت ارز با افزایش محسوسی در دو سال اخیر روبرو بوده است، همین عاملی برای این امر شده بود که بازار کالای داخلی(کفش) رونق گیرد.
,
 
,
عباسپور اذعان داشت: ولی متاسفانه با شیوع بیماری منحوس کرونا بازار شب عید کفش تقریبا رو به نابودی رفت و اکثر کفش های تولیدی کارگاهها در انبارها ماند و به فروش نرسید چون مردم دیگر از حضور در بازار وحشت داشتند که امیدواریم دولت با راهکارهای مناسب از ما حمایت کند.
,
 
,
, ,
 
,
این تولیدکننده کیف و کفش چرم در پایان با اشاره به این که در دو سال گذشته تولید افزایش نیافته است، تصریح کرد: کار کفش بسیار فنی و پیچیده است لذا باید فرد حرفه ای باشد تا در این خصوص به استخدام کارگاهها برسد، این در حالی است که با کسادی بازار در سه سال گذشته تمام کارگران ماهر از این صنعت رخت بربسته اند، و کارگاهها به زور کارگر پیدا می کنند.
,
 
,
وام های 15 میلیون تومانی نیز می تواند دوای درد تولیدکنندگان خرد باشد
, وام های 15 میلیون تومانی نیز می تواند دوای درد تولیدکنندگان خرد باشد ,
 
,
پنجعلی، دیگر تولید کننده کفش چرم نیز در این باره گفت: از لحاظ خرید و فروش بازار کفش اوضاع خوبی ندارد چون فروش به میزان کافی صورت نمی پذیرد، از طرف دیگر پول تمام محصول فروخته شده ما نقدا به دست ما نمی رسد و به صورت چک های بلندمدت می باشد این در حالی است که باید مواد اولیه خود را به صورت نقد از فروشندگان خریداری کنیم.
,
 
,
وی افزود: به همین دلیل اوضاع این بازار برای تولیدکنندگانی که سرمایه کمی دارند زیاد مساعد نیست و با مشکلات عدیده ای روبرو هستند، به طوری که  فروش تولیدکنندگان کفش نسبت به دو سه سال پیش روند کاهشی داشته است و خریداران عمدتا به صورت خرد و تکی از ما خرید می کنند البته ما حق به مردم می دهیم چون در دو سال اخیر با افزایش بیش از 50 درصدی تورم قدرت خریدشان طبیعتا کمتر شده است.
,
 
,
این فعال بازار کفش گفت: از طرف دیگر بیماری کرونا نیز در سطح جامعه رواج داشته و مردم دیگر به بازارها خصوصا بازار کفش مراجعه نمی کنند به همین دلیل تمام تولید شب عید ما روی دستمان مانده و خسارات زیادی به ما تولیدکنندگان رسیده است.
,
 
,
پنجعلی با بیان این که نیروی کار تولیدی ها کیف و کفش روند کاهشی داشته است، اذعان داشت: البته در حالت عادی مشکل اصلی تولیدکنندگان این حرفه، نقدینگی است، از طرف دیگر تولیدکنندگان ضعیف قدرت رقابت با تولیدکنندگان بزرگ را ندارند و پس از اندکی تولید از صحنه خارج می شوند به همین دلیل این تولیدکنندگان  انتظار دارند دولت برای افزایش تولید و گردش مالیشان به آنها وام و تسهیلات دیگری با سود کم اعطا کند به طوری که وام 10 الی 15 میلیون تومانی نیز می توان گره گشای بسیاری از تولیدکنندگان خرد باشد.
,
 
,
این تولید کننده کفش در پایان تصریح کرد: برخی از واحدهای تولید کوچک توان بازپرداخت اجاره خود را نیز ندارند، از طرف دیگر هنوز به صورت کم و بیش کفش چینی و ترک به بازار به صورت قاچاق وارد می شود به همین دلیل نابودی تولیدکنندگان خرد در این صنعت قطعی به نظر می رسد مگر این که مسئولین امر در سال حمایت از تولید حامی آنها باشند.
,
 
,
با بهبود معیشت مردم و ریشه کن شدن کرونا بازار کفش تبریز رونق می گیرد
, با بهبود معیشت مردم و ریشه کن شدن کرونا بازار کفش تبریز رونق می گیرد ,
 
,
احمدی دیگر تولیدکننده کفش چرم تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: رکود بسیار بدی بر این بازار حکمفرماست و متاسفانه کاسبی خوبی نداریم، چون نسبت به سالیان قبل تولیدات ما بسیار کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر حتی تولیدی هایمان در انبارها مانده چون کرونا مردم را برای بیرون رفتن از منزل و حضور در بازارها ترسانده است.
,
 
,
وی افزود: ما تولیدکننده خرد هستیم که تا دو سال پیش روزی 100 جفت کفش تولید می کردیم ولی شرایط به گونه ای دگرگون شده است که هفته ای 50 الی 70 جفت کفش تولید می کنیم که این امر خود نشان دهنده بسیار از واقعیت های بازار کفش در سال جاری می باشد.
,
 
,
این تولیدکننده خرد در ادامه اظهار نمود: در حالت عادی مشکل اصلی بازار کفش به نظر بنده به وضعیت معیشت و جیب مردم  ربط دارد چون در دو سال گذشته  قدرت خرید بسیاری از آنان کاهش پیدا کرده است، ولی در وضعیت فعلی مشکل اصلی رفع کرونا بوده که با رفع آن انتظار می رود دوباره واحدهای تولیدی کار خود را از سر گیرند.
,
 
,
احمدی در پایان یادآور شد: رکود عظیمی بر بازار کفش حاکم است به همین دلیل بهترین حمایتی که دولت می تواند به این قشر بکند این است که درآمد مردم را نرمال کند تا مردم قدرت خرید داشته باشند، صادرات را تسهیل کرده و از آن حمایت کنند. با این حال در وضعیت فعلی بعید می دانم این امر اتفاق بیفتد چون مردم وقتی در مواد خوراکی خانواده خود می مانند چطور ما انتظار داریم آنها روی به خرید کفش و لباس بیاورند.
,
 
,
, ,
 
,
کمبود شدید فروش با سرازیرشدن کفش اسپورت قاچاق به بازار در فصل مدارس و دانشگاهها
, کمبود شدید فروش با سرازیرشدن کفش اسپورت قاچاق به بازار در فصل مدارس و دانشگاهها ,
 
,
 نعمتی، دیگر تولید کننده کیف و کفش چرم نیز گفت: بازار رکود دارد ولی کم بیش به کسب و کارمان ادامه می دهیم از طرف دیگر محصولمان را به دلیل کیفیت بالا مردم کردستان عراق، بصره، و باکو دوست دارند و از آن بسیار استقبال می کنند به همین دلیل به این مناطق محصولمان را صادر می کنیم.
,
 
,
وی در خصوص مشکلات موجود تولیدکنندگان کیف و کفش گفت: مواد اولیه برای تولید خود را 20 روزی هست که سفارش داده ام ولی هنوز به دستم نرسیده، این در حالی است که پولش را نیز نقدا حساب کردیم، از طرف دیگر قیمت مواد اولیه نیز هر از چندگاهی افزایش می یابد به طوری که در حال حاضر به قیمت مقوا و جعبه افزوده شده است و جعبه سازها دیگر از این کار منصرف شده اند.
,
 
,
نعمتی با بیان این که  هر سال تولید کفش روند کاهشی دارند، اذعان داشت: قیمت زیره کفش نیز 4 برابر گران تر شده است و مشکل کمبود صادراتمان نیز به عدم بازاریابی خوب باز می گردد که امیدواریم دولت تصمیمات لازم را بگیرد.
,
 
,
این تولیدکننده کفش در پایان گفت: کسانی که به صورت قاچاق کفش اسپورت به بازار سرازیر کرده اند کاسبی ما را به نابودی خواهند کشید و باعث بیکاری بسیاری از کارگران شده اند به طوری که در سال جاری نیز در فصل مدارس بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به خرید کفش اسپورت مبادرت ورزیده و دیگر جنس ما به فروش نرسید، از طرف دیگر مغازه ها اکثر روی به فروش کفش اسپورت آوردند.
,
 
,
قوانین دست و پاگیر دولتی مانع صادرات می شود
, قوانین دست و پاگیر دولتی مانع صادرات می شود ,
 
,
وحیدزاده، دیگر تولیدکننده کفش تمام چرم تبریز نیز گفت: بازار به عنوان یکی از 5 صنعت مولد کشورمان متاسفانه وضعیت خوبی ندارد و ما تولیدکنندگان با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم که از جمله آنها می توان به قاچاق، کاهش قدرت خرید مردم، قوانین دست و پاگیر دولتی و مالیات و بیمه اشاره کرد.
,
 
,
وی افزود: دولت علی رغم شعارهای که برای حمایت از صنایع مختلف داشته ولی به ما کمکی نکرده است بلکه با تصمیمات اقتصادی غلط نیز به ما ضربه زده، چون به لحاظ فنی چیزی کم نداریم و می توانیم بازارهای جهانی را یکی پس از دیگری به  قبضه خود درآوریم.
,
 
,
این تولید کننده کفش در پایان گفت: همه ما می دانیم اقتصاد کشورمان با مشکلات عدیده ای روبرو بوده که بیماری کرونا بر این مشکلات افزوده، لکن ما انتظار داریم دولت به دادمان برسد تا بتوانیم تولید خودمان را از سر بگیریم.
,
 
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه