اخبار داغ

با صدور بیانه‌ای مطرح شد؛

مطالبه فعالان کشاورزی برای توقف تولید و واردات محصولات ترایخته/ ریشه منفعت‌طلبی کمپانی‌های استعمارگر باید قطع شود

مطالبه فعالان کشاورزی برای توقف تولید و واردات محصولات ترایخته/ ریشه منفعت‌طلبی کمپانی‌های استعمارگر باید قطع شود
جمعی از فعالان حوزه کشاورزی، سلامت و تغذیه سالم کشور در بیانیه‌ای خواستار توقف تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، جمعی از فعالان حوزه کشاورزی، سلامت و تغذیه سالم کشور در بیانیه‌ای خواستار توقف تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
در متن این بیانیه که همزمان با سال جهش تولید و برای نخستین بار در اختیار شبکه خبری تحلیلی تیتریک قرار گرفته، آمده است؛
,
 
گذشت بیش از دو دهه از کشت تجاری محصولات دستکاری شده ژنتیکی با منفعت طلبی کمپانی های استعمارگر بذر همراه بوده و نتیجه ای جز تهدید های محیط زیستی، مخاطرات سلامتی، نابودی کشاورزان خُرد و غارت گنجینه های ژنتیکی ملت ها نداشته است.
,
,
 
بروز بحران های دهه اخیر نظیر مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها، ضعف سیستم ایمنی در برابر ویروس ها، افزایش ناباروری و تولد نوزادان ناقص الخلقه، نظر بسیاری از دولت ها و دانشمندان را به بررسی ابعاد ناشناخته و پیش بینی نشده دستکاری های ژنتیکی در حوزه کشاورزی و غذا رهنمون ساخته است.
,
,
 
,
چنانچه بسیاری از کشورهای اروپایی با اعمال محدودیت و ممنوعیت از طریق قوانین بازدارنده و اطلاع رسانی عمومی، ورود محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) به سفره ها را تقریبا به صفر رسانیده اند.
,

خوشبختانه، رهبر فرزانه جمهوری اسلامی ایران، با بینش والایی که همواره نسبت به مقوله های محیط زیست و سلامت داشته اند، در در بند ۸ سیاست های کلان محیط زیست بر "توسعه محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک" تاکید فرموده اند. همچنین در بند ۶ سیاست های ابلاغی سلامت بر " تأمین امنیت غذایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم" تاکید شده است.
 
با توجه به اهمیت موضوع تهدیدات زیستی و ضرورت حمایت از تولید محصولات سالم و ارگانیک، امضاء کنندگان بیانیه بر رعایت و اجرای موارد زیر تاکید دارند:
,
,
,
,
 
,
۱. ضمن تشکر و قدردانی ویژه از کادر درمانی و نیروهای خدوم بخش سلامت و بهداشت کشور که همواره در مواجهه با بحران های سلامت کشور، به صورت جهادی به میدان آمده و جان نثاری کرده اند، توجه به اسناد بالادستی در خصوص اتخاذ سیاست های پیشگیرانه و ارتقاء آموزش های همگانی را خواستاریم.
,
 
,
۲. خلاء تولید در کشور در بسیاری از موارد معلول ضعف ساختاری در حمایت از تولید و تولیدکننده می باشد. "جهش تولید" در عرصه خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی، با اعتماد، حمایت و اتکا به کشاورزان و دانشمندان ایرانی کاملا مقدور است. لذا تولید محصولات تراریخته، نه تنها کمکی به تولید نخواهد کرد، بلکه عاملی سبب افزایش وابستگی به شرکتهای تولید کننده سموم و بذرهای تراریخته، تهدید تولید ملی و معیشت کشاورزان می باشد.
,
 
,
۳. پیشنهاد می شود طرح "ممنوعیت تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی" توسط مجلس محترم شورای اسلامی، تصویب گردد. طی این طرح دولت محترم باید با یک برنامه ریزی سه ساله، واردات محصولات تراریخته دامی را کاملا قطع نموده و با یک برنامه ۱۰ ساله خودکفایی در تولید داخلی دانه های روغنی و نهاده های دامی از نوع طبیعیِ غیرتراریخته و ارگانیک در دستور کار قرار گیرد.
 
۴. با توجه به بالا بودن سرانه مصرف روغن در کشور، از صدا وسیمای محترم تقاضا می شود تعرفه تبلیغات روغن، چیپس، پفک و سایر محصولات غذایی چرب را، ۲۵ الی ۴۰% افزایش داده و تبلیغ مواد غذایی حاوی محصولات تراریخته، کاملا ممنوع شود.
,
,
,
 
,
۵. از آنجا که مطابق قانون برنامه ششم توسعه کشور"دولت موظف است با اطلاع رسانی، مردم را از مواد غذایی تراریخته با خبر ساخته و خطرات احتمالی این مواد را که بر اساس آزمایشات معتبر معلوم می شود به مردم اعلام نماید"، ضمن تقدیر از عملکرد سازمان صدا و سیما، تقاضا می شود، همچون گذشته این حق شهروندی را با تهیه و تولید برنامه های تلویزیونی و رادیویی پیگیری نماید.
,
 
,
انجمن ارگانیک ایران
,
پرفسور علی کرمی
,
دکتر آزاد عمرانی
,
حجت الاسلام علی ارجمند عین الدین
,
انجمن کشاورزان ایران
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه