اخبار داغ

صریح و صمیمی با رئیس ستاد نماز جمعه شهرستان سمنان(بخش دوم)

امام جمعه باید برای همه، حتی برای اپوزیسیون پدری کند/ اگر رفتار نمازگزاران جمعه اصلاح نشده باشد، امام جمعه نتوانسته یک ساختار اخلاق‌مدارانه بسازد

امام جمعه باید برای همه، حتی برای اپوزیسیون پدری کند/ اگر رفتار نمازگزاران جمعه اصلاح نشده باشد، امام جمعه نتوانسته یک ساختار اخلاق‌مدارانه بسازد
رئیس ستاد نماز جمعه شهرستان سمنان گفت: مسئولان باید از طریق تریبون نماز جمعه پاسخگوی مردم باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در هفته گذشته بخش نخست گفتگوی مرآت با رئیس ستاد نماز جمعه شهرستان سمنان را از نظر گذراندید. حجت‌الاسلام محسن انصاری‌نیا در بخش نخست، بر ضرورت نقش‌آفرینی ائمه جمعه در حل مشکلات مردم تأکید کرد. به گفته او، 60 درصد از جمعیت نمازگزار موقع نماز به نماز جمعه می‌آیند و خطبه‌ها را از دست می‌دهند و این امر دردآور است. حجت‌الاسلام انصاری‌نیا همچنین از منابع مالی برپایی نماز جمعه نیز سخن گفته بود و تأکید کرده بود که منابع پایداری برای برپایی نماز جمعه وجود ندارد. ضمن آن که شما را به مطالعه بخش نخست گفتگو در این‌جا دعوت می‌کنیم، بخش دوم این گفتگو را از نظر می‌گذرانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت, این‌جا,

مرآت: از دیگر تأکیدات رهبر انقلاب به ائمه، نزدیک شدن به مردم و سلوک با آن‌هاست؛ چیزی که شاید اکنون کم‌تر شاهد آن باشیم. تجربه نیز ثابت کرده است که مردم به سرعت به ائمه جمعه‌ای که با آن‌ها بجوشند، اقبال نشان می‌دهند. چه باید کرد که در استان ما نیز ارتباط ائمه جمعه با مردم بیشتر شود؟

,

بحمدالله آیت‌الله شاهچراغی امام جمعه‌ای مردم‌مدار، متقی، اخلاق‌مدار و حلقه وصل بین نیروهای مومن و بین مسئولین و حتی در بین برخی از نیروهای وابسته به جریان رقیب هستند و با انتصاب حقیر به عنوان مسئول ستاد نماز جمعه رویکرد جوان‌گرایانه در نماز جمعه را تقویت کرده‌اند. امام جمعه باید برای همه حتی برای اپوزیسیون پدری کند.

,

باید یک مکانیسم اخلاق‌مدارانه در نماز جمعه وجود داشته باشد که خروجی آن رفتارسازی باشد. اگر دست‌کم کسانی که در نماز جمعه شرکت می‌کنند، رفتارشان نسبت به گذشته اصلاح نشده باشد، امام جمعه نتوانسته یک ساختار اخلاق‌مدارانه را بسازد و تقویت کند.

,

 

,

جوانان می‌توانند از باب «النصیحه لائمه‌المسلمین» ائمه جمعه را نیز نصیحت کنند

, جوانان می‌توانند از باب «النصیحه لائمه‌المسلمین» ائمه جمعه را نیز نصیحت کنند, جوانان می‌توانند از باب «النصیحه لائمه‌المسلمین» ائمه جمعه را نیز نصیحت کنند,

مرآت: برخی از دوستان حزب‌اللهی عنوان می‌کنند که ممکن است برخی از ائمه جمعه به گونه‌ای سخن بگویند که خوراک رسانه‌های بیگانه را تأمین کنند. ما چه باید بکنیم؟

,

این امر بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد اما راهکار این است: جوانان حزب‌اللهی یا با امام جمعه و یا با ستاد نماز جمعه ارتباط بگیرند. سیستم ما چنین پتانسیلی دارد که انتقادها را بشنود و بپذیرد. جوانان باید از باب «النصیحه لائمه‌المسلمین» مسئولان، ائمه جمعه و راهبران جامعه را نصیحت کنند تا در تراز انقلاب بیشتر حرکت و رشد داشته باشند.

,

جوانان باید از ائمه جمعه برای حفظ مسئولان در تراز انقلاب مدد بگیرند و حمایت شوند. اگر ستاد نماز جمعه قرارگاه فرهنگی شود، این اهداف، دست‌یافتنی است. هرچند دیر شده است؛ چهل‌سال از انقلاب گذشته است و این اقدامات باید زودتر انجام می‌شد؛ اما باید این روند را آغاز کرد.

,

مرآت: اگر ائمه جمعه در میان مردم باشند، طبعا بی‌واسطه از دردها و مشکلات آنان آگاه می‌شوند.

,

عده‌ای از ائمه جمعه در دل مشکلات، معضلات، شبهات، دغدغه‌ها، گرفتاری‌ها و سختی‌های مردم هستند اما عده‌ای نیز به طور غیرمستقیم از مشکلات و دردهای مردم مطلع می‌شوند.

,

 

,

امام جمعه باید دادخواه مردم باشد

, امام جمعه باید دادخواه مردم باشد, امام جمعه باید دادخواه مردم باشد,

مرآت: پاسخ شما به کسانی که می‌گویند تریبون نماز جمعه در اختیار یک جناح است؛ چیست؟

,

ما کمتر توانسته‌ایم شرح صدر و ظرفیت ایجاد کنیم تا برخی از مشکلات اساسی و جدی مردم، شفاف اما بدون توهین و تخریب از طریق تریبون نماز جمعه بیان شود. این سعه صدر و ظرفیت‌سازی، ایده‌آل ماست و تا حدودی به این امر نزدیک شده‌ایم. امام جمعه می‌تواند دادخواه تمام مشکلات برای همه آحاد مردم شهر خود باشد. البته در جامعه ما نیز کم‌تر فرهنگ‌سازی نقد سازنده و محترمانه به قصد اصلاح صورت گرفته است.

,

مردم می‌بایست از مسئولان مطالبه کنند و مسئولان هم پاسخگو باشند و از این پاسخگویی هم واهمه‌ای نداشته باشند. تریبون نماز جمعه چنین ظرفیتی دارد و نباید در انحصار یک جناح باشد؛ همانطور که ما چنین اجازه‌ای نداده‌ایم که این تریبون به طیف خاصی انحصار داشته باشد.

,

باید از امثال انصاری‌نیا انتقاد بشود و ما هم موظفیم شرح صدر خویش را بیشتر کنیم. پیش‌تر یکی از مسئولان پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی کرد اما خیلی از دوستان ما انتقاد کردند که چرا تریبون را در اختیار این فرد قرار داده‌اید؟

,

 

,

تریبون نماز جمعه نباید متعلق به یک جریان خاص باشد

, تریبون نماز جمعه نباید متعلق به یک جریان خاص باشد, تریبون نماز جمعه نباید متعلق به یک جریان خاص باشد,

مرآت: آن مسئول چه کسی بود؟

,

آقای دکتر همتی؛ نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی. حتی در خود نماز جمعه هم برخی به من انتقاد کردند که چرا تریبون را در اختیار ایشان گذاشته‌ایم. می‌خواهم بگویم در نماز جمعه با این دست چالش‌ها هم مواجه هستیم و باید به گونه‌ای رفتار کنیم که طیف‌های مختلف دلزده نشوند و حتی افرادی که میانه خوبی با انقلاب ندارند هم در نماز جمعه شرکت کنند.

,

اما از سویی تریبون نماز جمعه هم نباید متعلق به جریان خاصی باشد و همه مسئولان باید بتوانند از طریق این تریبون پاسخگو باشند. البته نباید اجازه داد که مواضع مغایر با اهداف انقلاب از طریق این تریبون بیان شود.

,

 

,

باید در برابر انتقادات رسانه‌ای سعه‌صدر بیشتری داشته باشیم

, باید در برابر انتقادات رسانه‌ای سعه‌صدر بیشتری داشته باشیم, باید در برابر انتقادات رسانه‌ای سعه‌صدر بیشتری داشته باشیم,

مرآت: چه باید کرد که نقد امام جمعه هم‌ارز با نقد دستگاه امامت جمعه تلقی نشود؟ آیا اساسا با پیش‌فرض این پرسش موافقید؟

,

بله موافقم؛ باید شرح صدر بیشتر و دیدگاه بازتری نسبت به انتقادات و پیشنهاداتِ بالاخص جوانان در خودمان ایجاد کنیم. به خود بنده در مقطعی انتقاد شد که ستاد نماز جمعه از رویکرد انقلابی خود عدول کرده است چون مسئولی که به زعم برخی مواضع انقلابی‌اش کمرنگ‌تر بود برای سخنرانی در نماز جمعه حضور یافته بود. اگر در رسانه به من چنین هجمه‌ای می‌شود، من باید نقدها و هجمه‌ها را امری طبیعی بدانم لیکن حساب این نقدها از افترا و توهین و امثالهم جداست.

,

ببینید که رهبر انقلاب در برابر هجمه‌های رسانه‌ای امپراتوری غرب چه آرامشی دارند. بحمدالله آیت‌الله شاهچراغی نیز با اخلاق‌مداری خود، شرح صدر خوبی در مواجهه با انتقادات از خود نشان می‌دهند. اگر امام جمعه‌ای در کشور باشد که ظرفیت نقد دلسوزانه‌ی هرچند نیش‌دار را از سوی مومنین بالاخص جوانان انقلابی ندارد؛ همان بهتر که جای خود را به امام جمعه‌ای با چنین ظرفیت و سعه‌صدری واگذار کند.

,

 

,

اگر امام جمعه‌ای ظرفیت پذیرش انتقادات را ندارد، باید جای خود را به یک امام جمعه دارای سعه‌صدر بدهد

, اگر امام جمعه‌ای ظرفیت پذیرش انتقادات را ندارد، باید جای خود را به یک امام جمعه دارای سعه‌صدر بدهد, اگر امام جمعه‌ای ظرفیت پذیرش انتقادات را ندارد، باید جای خود را به یک امام جمعه دارای سعه‌صدر بدهد,

متأسفانه بعضا مشاهده می‌شود که جوان‌گرایی در ائمه جمعه، ستادهای نماز جمعه و حتی در بین مسئولان کشور تا حدودی، شعاری است و مغالطه می‌کنند که فکر باید جوان باشد؛ در حالی که علاوه بر مولفه‌های جوانی که یکی از آن‌ها فکر است، خود سن جوان هم موضوعیت دارد. ما در قرارگاه امام رضا(ع) 35 جوان دهه هفتادی را به منظور مدیریت این قرارگاه دور هم جمع کردیم. من به آن‌ها گفتم که شما را باور دارم؛ هم در حرف و هم در عمل و واگذاری مدیریت این قرارگاه به شما عزیزان؛ و شما می‌توانید کارهای بزرگی انجام دهید که شاید از امثال بنده هم برنیاید.

,

مرآت: باید اعتراف کنم که پیش از این گفتگو تصور من از مواضع شما متفاوت بود! آن‌چه که بیان کردید، مسئولیت شما را سنگین می‌کند تا در وهله اول، بین جوانان و ائمه جمعه، خط ارتباط موثری ایجاد کنید.

,

ما مسائل را به طور شفاف با خود ائمه جمعه در میان می‌گذاریم. حتی در خصوص مواضع یکی از ائمه جمعه بزرگوار، به ایشان گفتم مواضع شما در فلان موضوع، در ذهن جوانان انقلابی، تناقض ایجاد می‌کند. ایشان هم با آغوش باز پذیرفتند. ما ظرفیتی ایجاد کرده‌ایم که سبب شده، خود ائمه جمعه از ما بخواهند مطالبات را به آنان برسانیم. از طرفی ما خطبه‌های نماز جمعه را گوش می‌دهیم و تحلیل می‌کنیم و احیانا اگر اشکالاتی داشته باشد، نقاط اشکال را به ائمه جمعه منعکس می‌کنیم.

,

 

,

باید به جوانان فرصت آزمون و خطا بدهیم

, باید به جوانان فرصت آزمون و خطا بدهیم, باید به جوانان فرصت آزمون و خطا بدهیم,

مرآت: همه دغدغه ما، حفظ جایگاه امامت جمعه و کارآمدی این دستگاه معنویِ اسلامی است. همان‌طور که شما نیز اشاره کردید، نقد انقلابیون بر نماز جمعه، بر مبنای «النصیحه لائمه‌المسلمین» صورت می‌گیرد.

,

بزرگان ما باید جوانان را باور کنند و آن‌ها را به وسط میدان بکشانند. باور به جوانان نباید فقط در حد حرف باشد بلکه باید این اصل در عمل ثابت شود. خود من کوشیده‌ام که مسئولیت‌های ستاد نماز جمعه را به جوانان واگذار کنم. باید به جوانان فرصت آزمون و خطا کردن بدهیم. باید بگذاریم در کل کشور روحانیون جوان ما هم بیشتر در سمت امامت جمعه و حتی مسئولیت‌های کلیدی حضور پیدا کنند.

,

هرچند با حضور سرور گرانقدر حاج آقا حاج‌علی‌اکبری روند این مهم، سرعت بیشتری به خود گرفته و شاهد جوان‌گرایی در این نهاد مقدس اعم از ائمه جمعه، مدیران، شورای سیاستگذاری استان‌ها و مسئولین ستادهای نماز جمعه هستیم.

,

 

,

رویکرد سال 99 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ توجه هرچه بیشتر به جوانان

, رویکرد سال 99 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ توجه هرچه بیشتر به جوانان, رویکرد سال 99 شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ توجه هرچه بیشتر به جوانان,

حضرت آقا فرمودند پس از اتمام حکم مسئولیت فرماندهان فعلی در نیروهای مسلح، عرصه را به فرماندهان نسل جوان واگذار خواهم کرد. ایشان در انتصابات خود از روحانیون جوان بهره برده‌اند؛ کما این که رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس سازمان تبلیغات، خود ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و امثالهم؛ روحانیون جوان، خوش‌فکر، خوش‌رفتار، مبتکر و انقلابی هستند.

,

بحمدالله رویکرد حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری برای سال 99 واگذاری سمت‌ها و مسئولیت‌ها به جوانان است؛ رویکردی که در خور ستایش است. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری توصیه اکید دارند که دفاتر ائمه جمعه، دفاتر نمایندگی شورای سیاستگذاری و ستادهای نماز جمعه، جناحی نشود که این امر نیز یک تصمیم مناسب از سوی ایشان در راهبری این نهاد محترم است.

,

 

,

روحیه نقادی؛ عاملی برای شتاب دادن به حرکت جریان انقلاب است

, روحیه نقادی؛ عاملی برای شتاب دادن به حرکت جریان انقلاب است, روحیه نقادی؛ عاملی برای شتاب دادن به حرکت جریان انقلاب است,

مرآت: نکته مهم دیگر این است که مردم صرفا رویکرد انتقادی ندارند؛ بلکه کوچک‌ترین اقدامات مثبت ائمه جمعه نیز از نگاه آن‌ها دور نمی‌ماند؛ کما این که وقتی آیت‌الله شاهچراغی در روز انتخابات، در صف مردم ایستادند، این اقدام مورد تجلیل مردم واقع شد.

,

نقد کردن و نقدپذیری مصلحانه و مشفقانه سبب می‌شود تا جامعه زنده و رو به رشد باشد و حرکت جریان انقلابی در تراز خویش محفوظ بماند. نه تنها همه سلیقه‌های انقلابی بلکه همه آحاد مردم باید در نماز جمعه حضور پیدا کنند و با وجود نگاه‌های متفاوتشان مورد استقبال قرار بگیرند.

,

ممکن است افرادی که در نماز جمعه حضور می‌یابند، رویکرد، جهت‌گیری و مواضعی متفاوت و مغایر با ما داشته باشند و حتی انتقاداتی جدی نسبت به امثال بنده داشته باشند لیکن آغوش ما می‌بایست برای همه با هر سلیقه و دیدگاهی باز باشد. البته خود بنده هم سعی می‌کنم به این مطالبی که عرض کردم در حد توانم عمل کنم. هرچند ایده‌آل نبوده و نیاز به نصیحت و مشورت و نقد و پیشنهادات راهگشای شما جوانان دارم.

,

مرآت: نفس وجود این مواضع، یک نقطه امید است. برای شما و همکارانتان در ستاد نماز جمعه آرزوی موفقیت داریم.

,

من هم برای شما جوانان مومن، دلسوز، انقلابی، جسور در عرصه رسانه و دغدغه‌مند؛ و همچنین برای همه عزیزان زحمت‌کش در مجموعه فعال و موثر مرآت آرزوی توفیق و سربلندی و عزت دارم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه