اخبار داغ

جفا به معجزه دوم پیامبر(ص)؛

کرونا مساجد را تعطیل نکرد بلکه کارکردهای مغفول آن را نمایان کرد

کرونا مساجد را تعطیل نکرد بلکه کارکردهای مغفول آن را نمایان کرد
همنوا با دشمن نباشیم که کرونا مساجد را بسته بلکه با آمدن این میهمان ناخوانده کارکرد های اجتماعی این پایگاه های معنوی بیش از پیش برهمگان آشکار شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار سیدالایام بود؛ شبکه استانی ساعت حوالی ۸ و نیم شب؛ کلامی گرم و دلنشین که نماینده رهبر انقلاب در خطه آذربایجان آن را بیان می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

صحبت از هویت مسجد و کارکردهای آن است، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم می گوید: مسجد مرکزِ مردم و نهادِ الهی، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت و پیوند اضلاع مثلث انسان، اجتماع و وحی است از این رو زیباترین و پرمغزترین ابتکارهای اسلام به‏ شمار می‏ آید.

,

امام جمعه شهرمان با بیان اینکه هویت مسجد، معجزه‏ دوم پیامبراعظم است، صحبت های خود را اینگونه ادامه می دهد؛ براساس سند ارزشمند بیانیه‏ گام دوم، ایران اسلامی «وارد دومین مرحله‏ خودسازی و جامعه‏ پردازی و تمدن‏ سازی» شده است. از این منظر شناخت جایگاه مسجد در نسبت با سه مأموریت «خودسازی»، «جامعه‏ پردازی» و «تمدن‏ سازی» بسیار حائز اهمیت است.

,

کمی دقیق تر می شوم تا کارکردهای مسجد را بهتر بشنوم، حاج آقا آل هاشم به همان حلاوتی که در کلامش دارد می گوید: نگاه ایشان به مساجد، از جنس «نگاه تمدنی» است.

,

ادامه صحبت های حاج آقا گریزی به ویروس کرونا و ایفای نقش مساجد در این روزهای کرونایی است! او می گوید: مسجد، متنوع ترین نقش و کارکرد را در بین نهادهای اجتماعی دارد ؛ و مسائل عبادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تربیتی، تبلیغی، بصیرت بخشی، مدیریت، سیاسی ،اجتماعی، قضایی، اقتصادی و مبارزاتی و نظامی جز نقش ها و کارکردهای مساجد ماست.

,

امام جمعه تبریز می گوید: براساس همین کارکردها این روزها که جامعه با بیماری سخت کرونا مواجه شده مساجد هم دیدنی شده و همانند سال های سخت جنگ مردم پشتیبانی خود، از جبهه مدافعان سلامت و همنوعانشان را در این پایگاه ها به منصه ظهور رسانده اند.

,


حاج آقا آل هاشم ادامه می دهد: در این شرایط سخت کمک های خیران مسجد محور شده و مساجد مظهر فداکاری، ایثار و وحدت شده و در واقع این همان رسالتی است که مساجد در طول ۴۰ سال گذشته آن را انجام داده و دوام و قوام بخشیده اند.

,
,


برنامه ای که نماینده رهبر انقلاب در خطه آذربایجان در آن صحبت می کند برنامه  پیام جمعه هفته قبل بود، این صحبت ها را که شنیدم یاد گزارشی از یک رسانه  افتادم که خبرنگاری از درب مسجدی آویزان شده و می گوید شیوع ویروس کرونا مساجد را تعطیل کرده اما واقعیت چیز دیگری است؛ این روزها که کشور به نوعی درگیر جنگ سلامت و بهداشت است باز هم نقش مساجد پر رنگ تر از هر زمان شده و کارهای نیک اندیشانه و خداپسندانه در مساجد بیشتر هم شده است.

,
,

به اذعان برخی فعالان و منتقدان فرهنگی کج سلیقگی همیشگی، کارکردهای مساجد را زیر سوال می برد!!

,

گزارش یاد شده جوری القا می کرد که انگار اقامه نماز های جماعت مانع نقش آفرینی مساجد در کارکردهای اجتماعی و فرهنگی بوده است و امروز تعطیلی فریضه نماز میدان را برای دیگر کارکردهای مساجد باز کرده است.

,

به قول حاج آقا آل هاشم مساجد این روزها دیدنی شده است و تماشای این دیدنی ها زمانی زیباتر می شود که همنوا با دشمن نباشیم که کرونا مساجد را بسته بلکه با آمدن این میهمان ناخوانده کارکرد های اجتماعی این پایگاه های معنوی بیش از پیش برهمگان آشکار شده، درب های مساجد به روی مومنان باز است، این اماکن هر روز ضدعفونی می شود و نماز هم هر چند انفرادی اما هر روز در حال برگزاری است.

,

گلدسته های این اماکن مقدس و متبرکه در این روزهای کرونایی بانگی را زمرمه کردند که چه بیچاره اند آنها مسجد ندارند یا مسجد دارند اما از کارکردهای آن غافل مانده اند، البته شاید ما هم غافل می ماندیم اگر انقلابی به شکوهمندی خیزش مردم ایران در سال ۵۷ به رهبری امام عزیزمان به پیروزی نمی رسید و امام خامنه ای عزیز سکان هدایت نظام مقدس جمهوری اسلامی بر عهده نمی گرفت.

,

شاید برخی رسانه ها از کارکردهای مساجدمان غافل هستند که هم صدا با شبکه های بیگانه، خبر از تعطیلی مساجد می دهند! اما دوستان بدانند و آگاه باشند درب های تمامی مساجد برای انجام فرایض الهی باز است.

,

مسجد مکانی عمومی و صد البته خانه خدا و پناهگاه مسلمانان است، ملجاء مومنانی است که علاوه بر دست نیاز به درگاه الهی، نیازهای معیشتی هم دارند اما حیا و آبرو اجازه نمی دهد آن را پیش هرکسی بازگو کنند و این روزها مساجد ما همچون گذشته دستگیری از خانواده های نیازمند، گره گشایی از مشکلات عمومی جامعه را در اولویت قرار داده است.

,

آری مساجد تعطیل نیستند چون نوعدوستی و دست گیری از خانواده های آبرومند تعطیل نشده است.

,

 این روزها در مساجد طرحی نو در نیانداخته اند بلکه مساجد همه رسالت های گذشته رو به شکلی دیگر به رخ من و تو که از هیچ چیز این جامعه آگاه نیستیم، کشیده اند.

,

همان کارهایی که نسل به نسل منتقل شده و کسی نمی تواند ادعا کند که این کارکرد را من به فعالیت های مسجد اضافه کرده ام! مساجد سنگراند و کارکرد سنگر در جبهه های مختلف مشخص بوده و هست!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه