اخبار داغ

رئیس دانشگاه آزاد استان سمنان:

فعالیت انجمن‌ها و گروه‌های سیاسی را موتور محرکه دانشگاه می‌دانیم/ پژوهش در حوزه «کویر» و «پسته» دو مأموریت دانشگاه آزاد سمنان

فعالیت انجمن‌ها و گروه‌های سیاسی را موتور محرکه دانشگاه می‌دانیم/ پژوهش در حوزه «کویر» و «پسته» دو مأموریت دانشگاه آزاد سمنان
رئیس دانشگاه آزاد استان گفت: دو ماموریت مهم این دانشگاه پژوهش در حوزه «کویر» و «پسته» است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار مرآت، چندی قبل، پس از مدت‌ها فرصت یافتیم تا با رئیس دانشگاه آزاد سمنان به گفتگو بنشینیم. در این گفتگو دکتر خالصی‌دوست، توضیحات مبسوطی را پیرامون رویکردها و آرزوهای دانشگاه آزاد ارائه کرده است. گفتگو را از رویکردهای سیاسی دانشگاه آغاز کرده‌ایم، با پروژه‌هایی که در سال جاری به سرانجام می‌رسند ادامه داده‌ایم و با نشریات علمی که در سال جدید به مجموعه نشریات دانشگاه اضافه می‌شوند، خاتمه داده‌ایم. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت: جناب آقای دکتر خالصی‌دوست! به طور کلی فضای سیاسی دانشگاه آزاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟ و در حوزه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تا کنون چه اقداماتی در مجموعه تحت امر شما به انجام رسیده است؟

, مرآت: جناب آقای دکتر خالصی‌دوست! به طور کلی فضای سیاسی دانشگاه آزاد را چطور ارزیابی می‌کنید؟ و در حوزه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تا کنون چه اقداماتی در مجموعه تحت امر شما به انجام رسیده است؟,

من در ابتدا از کوشش شما برای تقویت ارتباط دانشگاه و جامعه قدردانی می‌کنم. اما در خصوص پرسش شما: استنباط من این است که فضای عمومی و سیاسی دانشگاه آزاد، فضای مناسبی است. دانشگاه آزاد فضای فیزیکی مناسبی نیز دارد. در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بارها بر تشکیل آن تأکید کرده‌اند، دانشگاه آزاد به تبع مسئولیت اجتماعی خود وارد این فضا شده است.

,

برخی تصور می‌کنند که مقصود از کرسی آزاداندیشی، جایی است که هرچه آن‌چه دوست دارند، بیان کنند. این‌گونه نیست. آزادی بیان، موضوعی است و رعایت مقررات و چارچوب‌ها نیز موضوعی دیگر. کرسی‌های آزاداندیشی بی‌تردید در چارچوب مقررات برگزار می‌شود؛ کما این که ما در سال گذشته سه مورد از برگزاری این کرسی‌ها را با حضور افرادی از طیف‌های مختلف و داوران، شاهد بوده‌ایم.

,

مرآت: جناب خالصی‌دوست! بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند در حالی که مهارت انجام کار خاصی را ندارند. شما برای رفع این مشکل چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

, مرآت: جناب خالصی‌دوست! بسیاری از دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌شوند در حالی که مهارت انجام کار خاصی را ندارند. شما برای رفع این مشکل چه تدبیری اندیشیده‌اید؟,

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. دانشگاه آزاد در کنار وظایف آموزشی و پژوهشی خود، به عنوان یک شبکه اجتماعی بزرگ وارد این حوزه شده است. اعتقاد داریم که داشتن مهارت، یکی از نیازهای مهم دانشجویان است. ما دو سال قبل مرکز تحقیقات کارآفرینی و ایده‌پردازی را راه‌اندازی کردیم. من اعتقاد دارم که فعالیت‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد باید با همکاری با دیگر نهادها باشد.

,

دانشگاه آزاد ورود در حوزه مهارت‌آموزی را از رسالت‌های اجتماعی خود می‌داند

, دانشگاه آزاد ورود در حوزه مهارت‌آموزی را از رسالت‌های اجتماعی خود می‌داند, دانشگاه آزاد ورود در حوزه مهارت‌آموزی را از رسالت‌های اجتماعی خود می‌داند,

به همین خاطر، برنامه‌ها و دوره‌هایی که برگزار کرده‌ایم با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره‌کل صنایع و دیگر نهادها بوده تا هم پای آن‌ها را به دانشگاه باز کنیم و هم ارتباط همکارانمان را با آن‌ها برقرار کنیم. دانشگاه آزاد ورود در این حوزه را در زمره رسالت‌های اجتماعی خود می‌داند. شما ملاحظه کرده‌اید که به محض بروز مشکلی در کشور، دانشگاه آزاد فعالیت‌های خود را در جهت رفع مشکل آغاز می‌کند.

,

به طور مثال، پس از وقوع سیل سال گذشته، دانشگاه بلافاصله ستاد تشکیل داد. این اقدامات در راستای تقویت مهارت‌ها در دانشجویان و همکاران هستیم.

,

دانشگاه آزاد امکانات خود را در جهت رفع مشکلات کشور بسیج می‌کند

, دانشگاه آزاد امکانات خود را در جهت رفع مشکلات کشور بسیج می‌کند, دانشگاه آزاد امکانات خود را در جهت رفع مشکلات کشور بسیج می‌کند,

مرآت: فراگیری کرونا این پیام را برای مسئولان کشور داشت که آموزش مجازی نیازمند تقویت است. شما برای بهبود وضعیت آموزش مجازی چه برنامه‌هایی دارید؟

, مرآت: فراگیری کرونا این پیام را برای مسئولان کشور داشت که آموزش مجازی نیازمند تقویت است. شما برای بهبود وضعیت آموزش مجازی چه برنامه‌هایی دارید؟,

شیوع کرونا مضار بسیاری داشت اما یکی از محاسن آن، این بود که در پی آن، یک «جهاد مجازی» در جامعه به راه افتاد و همه ارگان‌ها و نهادها در آن ورود پیدا کردند. با توجه به استقلال مالی دانشگاه آزاد، این دانشگاه، بلافاصله پس از بروز بحران‌ها، مجموعه امکانات خود را در جهت رفع مشکلات بسیج می‌کند. ما پس از گذشت یک هفته از شروع ترم، در هفته اول اسفند، موضوع آموزش مجازی را در دانشگاه دنبال کردیم.

,

دانشگاه آزاد در سازمان مرکزی مجموعه‌ای به نام سیستم آموزش مجازی داشت اما به برخی رشته‌ها محدود بود؛ اکنون کلاس‌های تمامی رشته‌ها در دانشگاه آزاد به صورت مجازی برگزار می‌شوند. طبعا در ابتدا محدودیت‌هایی از جمله محدودیت در پهنای باند و توجیه نبودن برخی دانشجویان و همکاران وجود داشت اما تمامی این مشکلات حل شد. به زودی دو نرم‌افزار جدید دانشگاه به طور رسمی رونمایی خواهد شد تا این کار با فراغ خاطر ادامه پیدا کند.

,

مرآت: یکی از نشانه‌های زنده بودن جریانات دانشجویی در دانشگاه، پررونق بودن نشریات دانشجویی است. ارزیابی شما از وضعیت در این حوزه چیست؟

, مرآت: یکی از نشانه‌های زنده بودن جریانات دانشجویی در دانشگاه، پررونق بودن نشریات دانشجویی است. ارزیابی شما از وضعیت در این حوزه چیست؟,

ما در مجموع، وجود انجمن‌ها، احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی و صنفی را در دانشگاه مفید و آن‌ها را موتور محرکه دانشگاه می‌دانیم. چنان‌که از بیانیه گام دوم برمی‌آید، نسل جوان باید در دانشگاه پویا باشد. رهبر انقلاب در بیانیه مذکور چند توقع را از دانشگاه برشمرده‌اند که افزایش شتاب علمی و فعال و بانشاط نگهداشتن فضا و محیط دانشجویان است.

,

دانشگاه آزاد از نشریات دانشجویی حمایت می‌کند

, دانشگاه آزاد از نشریات دانشجویی حمایت می‌کند, دانشگاه آزاد از نشریات دانشجویی حمایت می‌کند,

نشریات دانشجویی باید گسترش پیدا کنند. ما در دانشگاه آزاد واحد سمنان 6 نشریه دانشجویی داریم و دانشجویان در آن مطالب خود را بیان می‌کنند. دانشگاه تا آن‌جا که توان دارد چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از نشریات حمایت می‌کند. تضارب آراء در این حوزه در دانشگاه وجود دارد. نقدهای دانشجویان سبب می‌شود که امثال من دقیق‌تر به وظایف خود عمل کنند.

,

دانشجویان هم باید نقد کنند و هم نقدها را بپذیرند تا اگر در محیط کاری آینده‌شان نقدی بر آن‌ها وارد شد بتوانند رویه‌ها را اصلاح کنند.

,

تکمیل ساختمان دانشکده علوم پزشکی در سال 99

, تکمیل ساختمان دانشکده علوم پزشکی در سال 99, تکمیل ساختمان دانشکده علوم پزشکی در سال 99,

مرآت: آیا پروژه عمرانی ویژه‌ای در مجموعه دانشگاه آزاد در دست انجام هست؟

, مرآت: آیا پروژه عمرانی ویژه‌ای در مجموعه دانشگاه آزاد در دست انجام هست؟,

محوطه‌سازی یکی از پروژه‌های عمرانی ما در سال 98 بود. از طرفی تا پایان سال 98 بیش از 80 درصد از کار فیزیکی ساختمان دانشکده علوم پزشکی به اتمام رسیده و اگر تأمین اعتبار صورت بگیرد، قطعا کار تکمیل این ساختمان را در سال 99 به اتمام می‌رسانیم. ما در سال 98 عملیات عمرانی ساخت یک آزمایشگاه بتن بزرگ‌مقیاس را با حضور دکتر طهرانچی آغاز کردیم.

,

بخش عمده‌ای از کار احداث این دانشگاه پیش رفته و تجهیزات نیز خریداری شده است. این آزمایشگاه در سال جاری افتتاح خواهد شد. در این آزمایشگاه کامل، ضمن آن که همکاران ما کار علمی انجام خواهند داد، مشکلات بسیاری از صنایع مرتبط با ساختمان را نیز برطرف خواهند کرد. ما برای این آزمایشگاه به حد کافی فضا پیش‌بینی کرده‌ایم تا در آینده یک آزمایشگاه جامع در حوزه‌های سازه، زلزله و ژئوفیزیک ایجاد و بارگذاری‌های استاتیکی، دینامیکی و... انجام شود و بدین واسطه خدمات خوبی به جامعه ارائه خواهد شد.

,

پیگیری برای اخذ مجوز «گروه پژوهشی خانه سبز هوشمند»

, پیگیری برای اخذ مجوز «گروه پژوهشی خانه سبز هوشمند», پیگیری برای اخذ مجوز «گروه پژوهشی خانه سبز هوشمند»,

در مجموع در واحد سمنان 4 مرکز تحقیقاتی داریم. گروه پژوهشی خانه سبز هوشمند هم در حال تشکیل ساختار و ایجاد هسته‌های پژوهشی است. امیدواریم بتوانیم مجوز آن را در سال 99 به طور کامل اخذ کنیم. این آزمایشگاه پژوهش در حوزه مدیریت انرژی ساختمان را به عنوان یک مأموریت دنبال می‌کند. این آزمایشگاه‌ها عضوگیری می‌کنند و وضعیتشان به تدریج بهتر نیز می‌شود.

,

مرکز تحقیقات انرژی ما در سال 98 در سطح کشور رتبه نخست را کسب کرد. یکی از مأموریت‌های سال 99 ما این است که به سمت برند شدن مراکز تحقیقاتی‌مان حرکت کنیم.

,

مرآت: یکی از نگرانی‌هایی که درباره دانشگاه آزاد وجود دارد، کاهش شمار دانشجویان و در نتیجه معطل ماندن ظرفیت‌های ایجادشده است. از ابتدای دهه جاری تا کنون چه میزان از شمار دانشجویان کاسته شده است؟ برای امکانات معطل‌مانده احتمالی چه برنامه‌ای دارید؟

, مرآت: یکی از نگرانی‌هایی که درباره دانشگاه آزاد وجود دارد، کاهش شمار دانشجویان و در نتیجه معطل ماندن ظرفیت‌های ایجادشده است. از ابتدای دهه جاری تا کنون چه میزان از شمار دانشجویان کاسته شده است؟ برای امکانات معطل‌مانده احتمالی چه برنامه‌ای دارید؟,

دانشگاه آزاد مولود انقلاب است و امکانات آن باید در اختیار مردم باشد. اگر دانشجو وجود داشت امکانات در اختیار دانشجویان گذاشته می‌شود و اگر دانشجو نبود، امکانات در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مابین سال‌های 93 تا 97 شمار دانشجویان دانشگاه با توجه به وضعیت کلی جامعه، سیر نزولی داشته است اما با تدابیری که وزارت علوم و مجموعه دانشگاه آزاد اندیشید، در سال 98 رشد منفی نداشتیم و حتی در بهمن‌ماه، شیب مثبت ملایمی هم داشتیم.

,

دانشگاه آزاد در استان سمنان 16 هزار دانشجو دارد

, دانشگاه آزاد در استان سمنان 16 هزار دانشجو دارد, دانشگاه آزاد در استان سمنان 16 هزار دانشجو دارد,

مرآت: شمار دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند را اعلام می‌کنید؟

, مرآت: شمار دانشجویانی که در حال حاضر در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند را اعلام می‌کنید؟,

اکنون در مجموع در دانشگاه آزاد در استان سمنان حدود 16 هزار دانشجو داریم و در واحد سمنان، حدود 4 هزار و 500 دانشجو داریم. این تعداد دانشجو با امکانات موجود کاملا متناسب است. امروز دانشگاه آزاد به لحاظ خوابگاه، سلف‌سرویس و... وضعیت مناسبی دارد. ما دانشجویان موجود را به طرح پایش(پژوهش اثرگذار یکپارچه) که یک مجموعه کشوری است، هدایت می‌کنیم.

,

این اقدام کمک می‌کند که دانشجویان به جای آن که پایان‌نامه‌های موردی تدوین کنند و در کتابخانه‌ها دست نخورده باقی بماند، مأموریت‌محور عمل کنند. در این راستا نقشه راه تدوین کرده‌ایم. بر این اساس چالش‌های کشور شناسایی شده و به هر استان، مأموریتی داده شده است. برای استان سمنان نیز بر اساس طرح توسعه موجود، پژوهش در حوزه کویر به عنوان یک مأموریت تعریف شده است.

,

پژوهش در حوزه «کویر» و «پسته» دو مأموریت دانشگاه آزاد سمنان

, پژوهش در حوزه «کویر» و «پسته» دو مأموریت دانشگاه آزاد سمنان, پژوهش در حوزه «کویر» و «پسته» دو مأموریت دانشگاه آزاد سمنان,

ما پایان‌نامه‌های دانشجویان را به موضوعاتی نظیر انرژی در کویر، گردشگری در کویر، محدودیت‌ها و فرصت‌های کویر و... هدایت می‌کنیم. در واحد دامغان نیز در حوزه محصول استراتژیک پسته کار می‌کنیم. بنابراین ما معضلات جامعه را شناسایی کرده‌ایم و برای هر استان مأموریتی تعریف شده که باید امکانات خود را در آن راستا بسیج کند؛ مثلا استان یزد در حوزه نساجی و استان آذربایجان شرقی در حوزه چرم کار می‌کنند.

,

مرآت: مهم‌ترین آرزوهای شما برای دانشگاه آزاد در سال 99 را می‌شنویم.

, مرآت: مهم‌ترین آرزوهای شما برای دانشگاه آزاد در سال 99 را می‌شنویم.,

چنان‌که اشاره کردم دانشگاه آزاد یک مجموعه غیردولتی و غیرانتفاعی است و بر اساس مشکلات و بحران‌هایی که در جامعه بوجود می‌آید، بلافاصله مسیر خود را اصلاح می‌کند و در این راستا چابکی خاصی دارد. اخیرا نیز با توجه به این که شمار دانشجویان نسبت به سنوات قبل کاهش پیدا کرده، طبیعتا درآمدهای دانشگاه نیز کاهش پیدا کرده و محدودیت‌هایی مالی ایجاد شده است.

,

بر این مبنا ما می‌کوشیم ساختارهای مالی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه را در راستای مأموریت‌های اساسی دانشگاه هدفمند کنیم. در حوزه آموزش، دیگر به دنبال گسترش کمی نخواهیم بود بلکه گسترش کیفی را دنبال می‌کنیم. هرچند ممکن است در برخی حوزه‌های موردنیاز به طور محدود گسترش کمی داشته باشیم اما در مجموع رویکرد ما گسترش کیفی آموزش و تقویت آموزش‌های مهارتی است.

,

 اطلاعات مجموعه آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد را از طریق سامانه ساها در اختیار صنایع قرار داده شده است. از طرفی ارتقاء علمی همکارانمان را نیز در دستور کار داریم. نکته دیگر مربوط به گسترش آموزشگاه‌های سما است. آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی که دارد بی‌تردید مشکلاتی در حوزه توسعه آموزش دارد. در این حوزه ما به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

,

یک دبیرستان پسرانه در سال 99 افتتاح می‌شود

, یک دبیرستان پسرانه در سال 99 افتتاح می‌شود, یک دبیرستان پسرانه در سال 99 افتتاح می‌شود,

همانطور که در سال 98 یک هنرستان دخترانه ورزشی را افتتاح کردیم، برای سال آینده نیز یک دبیرستان پسرانه و مدرسه مهارتی را افتتاح خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم زیرساخت‌های فیزیکی کار جهادی آموزش مجازی را در سال 99 تکمیل کنیم و آموزش‌های لازم در این خصوص نیز به همکارانمان ارائه خواهد شد. ما اضافه کردن حدود 4 نشریه علمی دیگر را در دستور کار داریم.

,

دو مورد از این نشریات در حوزه‌های فقه و حقوق و علوم مهندسی(تحت عنوان مهندسی و مدل‌سازی) انتشار خواهند یافت که مجوز مورد آخر اخذ شده و در حال ابلاغ است. نشریه دیگر در حوزه مدیریت و رهیافت‌های نوین انتشار یافت خواهد. ما در تمامی این رشته‌ها تا مقطع دکتری دانشجو داریم. نشریه چهارم هم در حوزه روان‌شناسی است. این نشریه در مراحل اولیه اخذ مجوز است.

,

امیداریم بتوانیم این 4 نشریه را به مجموعه نشریاتمان اضافه کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیانی نیز به تبع آن‌ها تشکیل می‌شوند تا بتوانیم پژوهش‌های خود را ساماندهی کنیم و خدماتی به جامعه ارائه دهیم.

,

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم و امیدواریم در سال‌های آینده از شما به نیکی یاد شود.

, مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم و امیدواریم در سال‌های آینده از شما به نیکی یاد شود.,

 من هم از شما که سبب می‌شوید مردم در جریان عملکرد دانشگاه قرار بگیرند و آن را ارزیابی کنند، تشکر می‌کنم. امیدواریم که رضایتمندی عمومی از فعالیت‌های همکاران ما حاصل شود. اگر اقدام مثبتی انجام شده، حاصل تلاش همه همکاران ماست و اگر ضعفی بوده، امیدواریم چشمان بینای رسانه‌ها و مردم سبب شوند که ما در کارمان بیشتر دقت کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه