اخبار داغ

بازخوانی پیش‌بینی یک بیماری فراگیر در جهان؛

چرا کرونا که «قابل پیش‌بینی» بود، «قابل پیشگیری» نشد؟

چرا کرونا که «قابل پیش‌بینی» بود، «قابل پیشگیری» نشد؟
روزنامه لس‌آنجلس تایمز روز گذشته سخنان سال 2015 بیل گیتس را بازخوانی کرد؛ بیل گیتس گفته بود باید برای شیوع یک بیماری خطرناک آماده باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پس از گذشت هفته‌ها از فراگیری بیماری کرونا، گویی بشر به تدریج، مجال اندیشیدن می‌یابد! به تازگی پرسش‌هایی عمیق روی میز اندیشه‌ورزی بشر قرار گرفته است که پرداختن به آن‌ها می‌تواند ارزشمند باشد. در اردیبهشت‌ماه سال 1397، بیل گیتس، در سایت اینترنتی خود نوشت که «اپیدمی بعدی در راه است.» این تیتر یک مطلب جالب بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بیل گیتس در آغاز مطلب خود نوشته بود:«چهار سال قبل دنیا از شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا متحیر شد. اضطراب و هراسی ناگهانی، سراسر کره خاکی را فراگرفت. حکومت‌ها دست و پا می‌زدند تا این بیماری عفونی را مهار کنند. تا آن‌گاه که تست واپسین بیماری، منفی شد، شیوع این بیماری جان هزاران نفر را گرفت و باعث میلیاردها دلار خسارت اقتصادی شد.»

,

اگر به جای واژه‌های ابولا و غرب آفریقا، واژه‌های کرونا و نام بسیاری از کشورهای درگیر با آن را قرار دهیم، این تعبیرات بسیار آشنا هستند. در واقع بیل گیتس، حدود دو سال قبل، در چنین زمانی، هشدار داده بود که ابولا تمام شد اما بیماری اپیدمیک بعدی در راه خواهد بود و دولت‌ها بار دیگر برای مهار آن دست و پا خواهند زد و هزاران نفر به کام مرگ کشیده خواهند شد!

,

عجیب‌تر این که بیل گیتس نخستین‌بار در سال 2015 در TED چنین هشداری را مطرح کرده بود. سخنان سال 2015 بیل گیتس، روز گذشته در سایت روزنامه لس‌آنجلس تایمز این‌گونه انتشار یافت:«اگر بنا باشد چیزی بیش از ده میلیون نفر از مردم را به کام مرگ بکشد، احتمال این که آن‌چیز یک ویروس مسری باشد، بیش از جنگ است! موشک نه؛ میکروب آری!»

,

 

,

از TED تا قوی سیاه!

, از TED تا قوی سیاه!, از TED تا قوی سیاه!,

لس‌آنجلس‌تایمز از قول بیل گیتس ادامه داده است: «ما مبالغ سنگینی در حوزه بازدارنده‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما در مقابل سرمایه‌گذاری بسیار ناچیزی بر روی سیستمی کرده‌ایم که بتوانیم از همه‌گیری بیماری جلوگیری کنیم. ما برای همه‌گیری بعدی آماده نیستیم!» اما بیایید باز هم به عقب برگردیم! از این جالب‌تر، سخن نسیم نیکلاس طالب، در کتاب قوی سیاه در سال 2007 است که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و رسانه‌های برجسته جهان نیز همین سخنان را دستمایه گفتگوی دوباره با نسیم طالب قرار داده‌اند.

,

 

,

طالب: هیچ راهی برای تبرئه کردن دولت‌ها وجود ندارد

, طالب: هیچ راهی برای تبرئه کردن دولت‌ها وجود ندارد, طالب: هیچ راهی برای تبرئه کردن دولت‌ها وجود ندارد,

طالب در کتاب قوی سیاه می‌نویسد: «هرچه بیشتر در این سیاره سیر می‌کنیم، درمی‌یابیم که بیماری‌های همه‌گیر حادتر و بحرانی‌تر خواهند بود. قاتلان پیروز، به طور موثری در جهان انتشار خواهند یافت! من احتمال شیوع یک ویروس بسیار نیرومند در سراسر سیاره را مشاهده می‌کنم.» طالب به تازگی با «بلومبرگ» گفتگوی کوتاهی داشت تا درباره شیوع کرونا و اظهارنظرهای پیشین خود، سخن بگوید.

,

او نیز همچون بیل گیتس بر این باور است که پاندمی، قابل پیشگیری بود. پرسش مجری هم در جای خود قابل تأمل بود:«چرا آن‌چه که قابل پیش‌بینی بود، قابل پیشگیری نشد؟» نسیم می‌گوید هیچ راهی برای تبرئه کردن دولت‌ها وجود ندارد؛ چراکه آن‌ها شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را برای رویارویی با پاندمی مهیا نکرده بودند. طالب تأکید می‌کند که پاندمی برای اقتصاد بسیار زیان‌بار خواهد بود.

,

او برخی از سیاست‌های آمریکا را به نقد می‌کشد؛ سیاست‌هایی که بعضا در ایران هم شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. او می‌گوید این غیرمنطقی است که دولت‌ها مردم را به سر کارهایشان برگردانند.

,

اینک مردم جهان، از دولتمردانشان پرسش‌هایی دارند. شاید مهم‌ترین پرسش این پرسش باشد: چرا در حالی که نسیم طالب بیش از 13 سال قبل و بیل گیتس دست‌کم دوبار در 5 و 2 سال قبل، نسبت به بیماری‌های فراگیر هشدار داده بودند، تا پیش از آن که هزاران نفر به واسطه شیوع کرونا به کام مرگ بروند، اقدام پیشگیرانه درخوری برای مهار این بیماری صورت نگرفته بود؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه