اخبار داغ

کرونا در ماه مبارک رمضان؛

روزه گرفتن ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

روزه گرفتن ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟
در حالیکه چند روزی بیشتر به آغاز ماه مبارک رمضان باقی نمانده است برخی شبهات در خصوص روزه‌داری در ایام کرونا مطرح شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، شیوع بیماری کرونا از روزهای اول دغدغه‌های زیادی برای مردم به وجود آورد و سوالات زیادی ایجاد کرده است. در حالیکه دو ماه از شروع شیوع این بیماری در کشورمان می‌گذرد، هنوز شیب نزولی ابتلا کاهش نیافته و بسیاری از مردم در آستانه ماه مبارک رمضان دغدغه نوع روزه‌داری در ایام کرونا را دارند. در فضای مجازی گاهی شبهاتی مطرح می‌شود که مردم را نگران کرده اما بهتر است، ببینیم متخصصین درباره روزه‌داری در ایام کرونا چه می‌گویند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

روزه‌داری و افزایش ایمنی بدن

, روزه‌داری و افزایش ایمنی بدن,

سعید ناطقی، متخصص بیماری‌های قلب و عروق در خصوص تاثیر روزه‌داری در ایام کرونا اظهار داشت: تاکنون مقاله ای که به صورت علمی به این نتیجه رسیده باشد که روزه سیستم ایمنی بدن را پایین می آورد ندیده ام و به عکس معتقدم روزه کاملا می تواند به سود سیستم ایمنی بدن باشد چرا که بنابراین این فرضیه که احتمال ابتلا به کرونا در افراد روزه دار بیشتراز سایر افراد است، مطلبی علمی به نظر نمی رسد. علاوه برا اینکه از منظر اجتماعی نیز روزه از این منظر که از تعاملات انسانی به طور محسوسی می کاهد حتی می تواند در انجام پروتکل های وزارت بهداشت نیز مفید باشد. البته این موضوع در خصوص افرادی است که سالم هستند و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند و یا به جهت سن و یا سایر جهات مستعد این بیماری هستند به طور طبیعی اینگونه نخواهند بود.

,

روزه‌داری در ایام کرونا از نظر فقهی

, روزه‌داری در ایام کرونا از نظر فقهی,

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) درباره روزه در این این ایام عنوان کرده است: کسانی که مریضند و روزه موجب شدت مرض یا تأخیر در سلامتی آنان شود، روزه بر آنان واجب نیست و باید در زمان دیگر روزه‌ بگیرند. کسانی که سالمند، اما احتمال عقلائی مریض شدن به سبب روزه را می‌دهند در این صورت روزه بر آنان واجب نیست و بطلان آن‌هم بعید نیست. در برخی روایات واردشده است: «الصَّائِمُ إِذَا خَافَ عَلَی عَینَیهِ مِنَ الرَّمَدِ أَفْطَرَ؛ روزه‌دار چنانچه خوف درد چشم به سبب روزه داشته باشد باید افطار کند.»

,

وی با اشاره به توصیه‌های پزشکان در این ایام توضیح داده است: چنانچه اهل خبره در امور پزشکی لازم ببینند که هر انسانی برای عدم ابتلا به ویروس کرونا در هر چند دقیقه یک‌بار مقداری آب بنوشند، در این صورت هم وجوب روزه ساقط می‌شود مگر آنکه در اثر ماندن در خانه از ابتلا به آن مصون بمانند که در این صورت ماندن در خانه واجب می‌شود الّا اینکه به جهت کار اَهَم لازم شود که از خانه خارج شوند.

,

توصیه‌های روزه داری در ایام کرونا

, توصیه‌های روزه داری در ایام کرونا,

علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان دانشگاه علوم پزشکی با اعلام نظرات خود به بیوت آیات عظام در خصوص روزه داری در ایام کرونا به توضیحات زیر پرداخته است:

,

روزه داری در بحران ویروس کرونا روزه داری ماه مبارک رمضان یکی از ارکان پنجگانه اسلام است که با قصد قربت و بندگی آفریدگار برای تکامل انسان فریضه واحب برای تمام مسلمانان است. در سال جاری علاوه بر بیماران و مسافرینی که از روزه داری معذورند، با توجه به بحران ویروس کرونا موضوعات خامسی در مورد سلامت انسان در روزه داری ماه مبارک رمضان مطرح می‌شوند که پرداختن به آن‌ها برای امت اسلامی کشور عزیزمان ضروری است.

,

لازم بذکر است تبعیت محض از توصیه‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونا لازم و ضروری است. پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود؛ لذا کلیه افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد زیر می‌توانند روزه بگیرند:

,

۱- رعایت کلیه توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مانند رعایت فاصله‌های اجتماعی، شست‌وشوی مکرر دستها، پرهیز از نزدیک شدن به بیماران کرونایی

,

۲- نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر

,

۳- استفاده از نبولایزر و یا جوشاندن آب در ظروف در باز به منظور مرطوب نگهداشتن نسبی محیط منزل

,

۴- کاهش مصرف چای و قهوه و مواد شیرین و افزایش مصرف سبزیجات و میوه جات در فاصله افطار تا سحر

,

۵- پرهیز از محیط‌های گرم و خشک در افراد سالمند (۶۵ سال و بیشتر)، عوامل مساعد کننده ابتلا به بیماری کرونا به ویژه دیابت قندی، افزایش فشار خون چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی شایع هستند و در صد قابل توجهی از سالمندان به علت کمی مراقبت‌های سلامت، از وجود این بیماری‌ها در خود بی اطلاعند.

,

توصیه‌های لازم برای بیماران زمینه‌ای

, توصیه‌های لازم برای بیماران زمینه‌ای,

از طرف دیگر براساس شناخت کنونی ما از ویروس کرونا به نظر می‌آید که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا، بیماری قلبی، سرطان و با دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به این ویروس هستند. نظر به اینکه در افراد مسن ابتلا به این ویروس ممکن است باعث نوع شدید بیماری شود لذا با احتمال ضرور برای آن‌ها و توصیه می‌شود در صورتی که دسترسی به پزشک ندارند علاوه بر رعایت توصیه‌های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا آن‌هایی که مطمئن نیستند روزه برای آن‌ها ضرر ندارد احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز نموده و آن را پس از اطمینان از اتمام همه گیری این بیماری قضا نمایند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص اطمینان از بی ضرر بودن روزه برای آن‌ها حاصل شود.

,

افراد دچار لاغری بسیار شدید و چاقی مفرط نیز در فاصله گذاری‌ها و رعایت توصیه‌های بهداشتی احتیاط بیشتری نمایند. بیماری دیابت عامل مساعد کننده عمده برای ابتلا به ویروس کرونا است و لذا توصیه می‌شود فقط آن گروه از بیماران دیابتی اقدام به روزه داری نمایند که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت نزدیک پزشک باشند با رژیم غذایی با متفورمین، آکاربوز، گلوتازون، و گروه گلیپتین‌ها (مهار کننده‌های ۴-DDP) بوده، قند خون ناشتای کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و با هموگلوبولین A. ۱ c. کمتر از ۷ دارند) و آموزش پذیر و متعهد به پایش منظم قند خون هستند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونای کشوری را به دقت رعایت می‌نمایند.

,

بیماران دچار فشار خون در صورتی روزه بگیرند که فشار خون آن‌ها در کنترل مطلوبه، یعنی فشار بالا (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و فشار پائین (دیاستولیک) کمتر از ۸۰ میلیمتر جیوه باشد بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند نباید روزه بگیرند، روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است در بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه داری برای آن‌ها منعی نداشته است، روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا متفاوت از سال‌های دیگر نیست و در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام نمایند در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود یافته‌اند توصیه می‌شود حداقل تا ۶ هفته اقدام به روزه داری نکنند.»

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه