اخبار داغ

آشفته‌بازار مسکن در روزهای کرونایی؛

قوطی کبریت‌هایی که 400 میلیون تومان به فروش می‌رسند

قوطی کبریت‌هایی که 400 میلیون تومان به فروش می‌رسند
حال مسکن این روزها چندان خوش نیست و علی‌رغم رکود حاکم بر بازار مسکن جهش‌های قیمتی در این بازار خریداران ملک و مستاجران را سردرگم کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کرونا نه تنها بر سلامت بلکه بر اقتصاد دنیا تاثیر گذاشته و کشور ما نیز از این اثر مصون نمانده است. در حالیکه کرونا بخش عمده‌ای از مشاغل را به رکود برده است بخشی از اقتصاد نیز در سایه همین کرونا رشد داشته است. بازار مسکن از جمله بازارهایی است که علی‌رغم رکود حاکم بر آن جهش‌های قیمتی عجیبی را پشت سر می‌گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

از یک سو قیمت اجاره و خرید مسکن به شدت افزایش داشته و از سوی دیگر مالکین در این روزهای کرونایی تمایلی برای اجاره خانه‌هایشان به دلیل شرایط حاکم ندارند و همین مساله باعث افزایش بی‌دلیل اجاره مسکن شده است.

,

مستاجران به دنبال خانه‌های ارزانتر

, مستاجران به دنبال خانه‌های ارزانتر,

سرایی، یکی از بنگاه‌داران تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار آناج در خصوص وضعیت مسکن عنوان می‌کند:" این روزها بازار مسکن به معنای واقعی رها شده و هیچ نظارت و سختگیری وجود ندارد، همین دلیل باعث شده بسیاری از کسانی که خانه‌هایشان را برای فروش یا اجاره گذاشته‌اند قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی ملک به مشتری بگویند."

,

وی با اشاره به اینکه در شرایط موجود مهلت بسیاری از مستاجران تمام شده است، می‌گوید:" در شرایط فعلی بسیاری از مستاجرها به ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند ملکی برایشان پیدا کنیم که اجاره آن کمتر از خانه فعلی آنها باشد اما باید بگویم نه تنها چنین مواردی پیدا نمی‌کنیم بلکه حتی در مناطق پایین‌تر هم چنین خانه‌هایی وجود ندارد."

,

کاهش تفاوت قیمتی در بالا و پایین شهر

, کاهش تفاوت قیمتی در بالا و پایین شهر,

این بنگاه‌دار تبریزی با بیان اینکه حالا بالا و پایین شهر چندان تفاوتی با هم ندارند، توضیح می‌دهد:" به عنوان مثال اگر کسی تا همین امسال در منطقه‌ای مانند یاغچیان با پول پیش 10 میلیون و اجاره ماهانه یک میلیون زندگی می‌کرد اگر حالا بخواهد به منطقه پایین‌تر برود باید حداقل پول پیش 30 میلیونی و اجاره مثلا 500 هزار تومانی پرداخت کند؛ یعنی عملا کاهشی وجود ندارد."

,

وی کرونا را از دلایل عدم تمایل صاحبان ملک برای اجاره دادن خانه‌هایشان می‌داند و می‌گوید:" بسیاری از صاحب خانه‌های که زمان مستاجرشان تمام شده و به توافق نرسیده‌اند یا از قبل خانه‌هایشان خالی بوده در حال حاضر تمایلی به اجاره ملکشان ندارند تا ببینند شرایط چگونه می‌شود، همین دلیل باعث شده که کسانی هم که خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند قیمت‌ اجاره را بالاتر از حد واقعی اعلام کنند."

,

قوطی کبریت‌های 400 میلیون تومانی!

, قوطی کبریت‌های 400 میلیون تومانی!,

سرایی درباره وضعیت خرید و فروش مسکن در تبریز هم عنوان می‌کند:" رکود کامل بر بازار مسکن حاکم است و تقریبا خرید و فروش‌ها به یک دهم گذشته رسیده اما با این وجود قیمت ملک بالا رفته است. حالا در تبریز یک آپارتمان هفتاد متری سنددار را با قیمت کمتر از 400 میلیون تومان ممکن نیست، پیدا کنید."

,

وی با اشاره به اینکه برخی قیمت‌ها که توسط صاحبان ملک تعیین می‌شود؛ حباب است، می‌گوید:" اگر ملکی که خریداری می‌شود را نتوان به یک هشتم قیمت ملک به رهن کامل داد یعنی این قیمت برای خانه واقعی نیست و حباب خریداری می‌کنیم."

,

رها شدن بازار مسکن در وضعیت کرونایی

, رها شدن بازار مسکن در وضعیت کرونایی,

این بنگاه‌دار با گلایه از وضعیت مسکن و نبود نظارت بر آن توضیح می‌دهد:" اگر وضعیت به این منوال پیش برود رکود کامل همراه با افزایش عجیب و غریب قیمت در خرید و فروش املاک و افزایش قیمت بی‌دلیل در اجاره خانه پیش خواهد آمد. بازار مسکن متاسفانه رها شده و نظارتی برآن وجود ندارد."

,

حسرتِ آرزوی خانه‌دار شدن برای اقشار ضعیف

, حسرتِ آرزوی خانه‌دار شدن برای اقشار ضعیف,

در وضعیت فعلی و باتوجه به جهش قیمتی بازار مسکن در یک سال گذشته تقریبا آرزوی خانه‌دار شدن برای اقشار ضعیف و حتی متوسط تبدیل به حسرت شده است. کارشناسان از طرفی رکود چند سال بر این بازار و از سوی دیگر عدم نظارت را دلیل این جهش‌های قیمتی می‌دانند. با توجه به این وضعیت قیمتی مسکن به نظر می‌رسد تبریز به عنوان یکی از شهرهایی که با بیشترین حاشیه‌نشین سروکار دارد، در سالهای آینده بیش از پیش با این معضل گرفتار خواهد شد و اقشار ضعیفی که درآمد کافی ندارند بیش از پیش به مناطق حاشیه‌ای شهرها گسیل خواهند شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه