شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان کردستان
ساعت: 20:04 منتشر شده در مورخ: 1399/01/31 شناسه خبر: 1600952

هیچ؛ سهم دانش آموزان روستایی از آموزش مجازی/ اپلیکیشن «شاد» فاصله‌های طبقاتی را نمایان‌تر کرد!

هیچ؛ سهم دانش آموزان روستایی از آموزش مجازی/ اپلیکیشن «شاد» فاصله‌های طبقاتی را نمایان‌تر کرد!
عدم دسترسی دانش آموزان برخی از مناطق شهری و به ویژه مناطق روستایی به اینترنت و عدم دسترسی اولیای دانش آموزان به گوشی هوشمند و نداشتن توان مالی کافی برای خرید آن از مهمترین مشکلاتی است که در آموزش از طریق فضای مجازی با آن رو به رو هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، مهمان ناخوانده، ویروس کرونا، نام های آشنای این روزهای زندگی مردم ، زندگی ای که تحت سیطره ویروسی مهلک قرار گرفته است.

ورود مهمان ناخوانده به کشور موجب تعطیلی بی سابقه مدارس کشور شد و موجب بازگشایی فصل جدیدی از آموزش ها برای دانش آموزان و معلمان گردید.

آموزش از راه دور یا از طریق فضای مجازی هر چند در کشورهای دیگر سال هاست که در حال اجرا است اما در کشور ما پدیده ای نو ظهور است که این روزها بسیاری از خانواده ها و معلمان را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

آموزش مجازی به یک سری زیر ساخت ها نیاز دارد که در شرایط کنونی آماده سازی آن زیر ساخت ها امکان پذیر نیست و همین امر موجب بروز مشکلات برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان مناطق روستایی استان کردستان شده است.

قشر ضعیف محروم از عضویت در سامانه جدید وزارت آموزش و پرورش

نصب شبکه «شاد» سامانه جدید آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی در دوران فاصله اجتماعی امروز به دغدغه ای برای خانواده های بی بضاعت و روستایی برای عضویت دانش آموزانشان تبدیل شده است.

عقب ماندگی دانش آموزان از درس و کتاب با تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در روزهای فاصله اجتماعی است که هر روز بر مشکلات آن افزوده می شود.

یکی از مدیران مدارس دولتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: عدم دسترسی دانش آموزان برخی از مناطق شهری و به ویژه مناطق روستایی به اینترنت و عدم دسترسی اولیای دانش آموزان به گوشی هوشمند و نداشتن توان مالی کافی برای خرید آن از مهمترین مشکلات اصلی است که در آموزش فضای مجازی با آن رو به رو هستیم.

وی افزود: استقبال کم اولیای دانش آموزان نسبت به نصب شبکه های اجتماعی داخلی به دلیل حجم اینترنت و نداشتن امکانات لازم به دلیل نداشتن توان مالی کافی از مهمترین مشکلات این روز اولیای دانش آموزان برای استفاده از آموزش های فضای مجازی است.

محمد ولی زاده یکی از اولیای دانش آموزان بیجاری بیان داشت: شبکه شاد کاش مانند نامش موجب ایجاد شادی و شعف در بین خانواده ها و معلمان می شد ، اما ماحصل راه اندازی این شبکه برای اولیاء چیزی بغیر از غصه و غمگینی چیزی به همراه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه عضویت در این سامانه به سختی انجام می‌شود و این یکی از نگرانی خانواده‌ها است، افزود: بسیاری از دانش آموزان شهرستان ما از قشر ضعیف جامعه و دارای مشکلات مالی فراوانی هستند که قطعاً همین مشکلات مانع از دسترسی آنها به این سامانه برای دریافت آموزش‌ها می‌شود.

برنامه ای به نام شاد، جهت غمگین کردن و بازی با احساسات مردم!!

مالکان یکی از فروشگاه های تلفن همراه در شهر بیجار در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: بعد از 25 روز  فاصله اجتماعی یک هفته ای است که مغازه خودم را باز کرده ام و در این چند روز با صحنه های مواجه شده ام که واقعا انسان را به گریه می اندازد.

وی گفت: این چند روز چهره پدرانی که با یک گوشی قدیمی اندروید با ورژن پایین به مغازه می آیند که بعلت قدیمی بودن نسخه اندروید قادر به نصب برنامه شاد نیستند و ورژن گوشی هم قابل ارتقا نیست و شرمنده فرزندان خود شده اند ، بنده واقعا با شنیدن واژه شاد فقط غمگین میشوم.

این فروشنده ادامه داد: چند روز گذشته چند نفر از دانش آموزان روستاهای بیجار همراه پدران خود جهت خریدن ارزانترین گوشی اندروید جهت استفاده از برنامه شاد مراجعه کردند که پس از شنیدن قیمت ها شرمگین از فرزندان خود مغازه را ترک کردند.

این فروشنده عنوان کرد: ای کاش وزارات آموزش و پرورش به جای واژه شاد از یک واژه دیگر برای اپلیکشن خود استفاده می کرد تا حداقل اسم و واژه شاد معنی خود را برای خانواده ها از دست نمی داد.

سهم دانش آموزان روستایی از آموزش فضای مجازی کجاست

دانش‌آموزان ساکن مناطق روستایی و حاشیه شهرها در جریان آموزش مجازی و تلویزیونی با مشکلاتی مواجه هستند، که عدم دسترسی آنها به اینترنت و گاهی حتی شبکه‌های تلویزیونی، نگرانی از یادگیری آنها را دو چندان کرده است و در این میان شاید این گروه از دانش‌آموزان بیشترین ضرر  را از تعطیلات طولانی مدت کرونایی متحمل شده باشند.

این روزها والدین دانش آموزان روستایی علاوه بر استرس ویروس کرونا در عذاب عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان خود به دلیل نداشتن امکانات لازم مانند تبلت ، گوشی هوشمند و اینترنت هستند.

آنطور که مشخص است آموزش و پرورش ما با تصمیم راه اندازی شبکه شاد تمام مشکلات را به دوش مردم انداخته است و خودش از دور فقط نظاره می کند.

آموزش و پرورش رایگان که می گویند این است!!

یکی از والدین دانش آموزان روستایی کردستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسوولین آموزش و پرورش به ما بگویند که در روستاهای که اینترنت ندارند چگونه فرزندانشان از کلاس های آموزش مجازی استفاده کنند ، در حالیکه که اعلام کرده اند برنامه شاد را نصب کنیم که مستلزم هزینه برای قشر کم درآمد است.

وی ادامه داد: در استان محروم کردستان که برخی مردمان آن نان شب ندارند و همه بیکار هستند و برای تامین نان و غذای خود هم عاجزند چطور انتظار دارند در این آشفته بازار قیمت ها گوشی هوشمند و تبلت برای نصب برنامه شاد و استفاده از آموزش فضای مجازی تهیه کنند.

وی تصریح کرد: از همین جا به مسوولان آموزش و پرورش کردستان اعلام می کنیم اکثر دانش آموزان نقاط روستایی این استان به دلیل یاس و ناامیدی و نداشتن امکانات لازم مانند بسته اینترنت و گوشی هوشمند از درس ها عقب افتاده اند و مدیران و معلمان باید جوابگو باشند.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی روستایی کردستان عنوان کرد: آموزش و پرورش چرا فکری به حال دانش آموزان روستایی نمی کند ، برخی از روستاها فقط 4 دانش آموزان دارند چرا معلمان حداقل هفته ای یک بار برای جویای شدن حال دانش آموزان خود به روستا نمی آیند؟

دایر کردن کلاس های مناطق روستایی مستلزم اجازه ستاد ملی کرونا است

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کردتودی اظهار داشت:  معلمان استان کردستان از  آغاز تعطیلات از طریق فضای مجازی و سپس راه اندازی شبکه شاد در حال ارائه آموزش به دانش آموزان خود هستند.

وی با بیان اینکه 70 درصد دانش آموزان از امکانات دسترسی به آموزش فضای مجازی بهره مند هستند ، افزود: دانش آموزان برخی از روستاها بدلیل نداشتن امکانات بویژه در زمینه اینترنت و یا پخش سی‌دی از آموزش عقب افتاده‌اند.

قربانی گفت: برای آموزش به دانش آموزان حواشی شهرها و روستاها که دسترسی به فضای مجازی ندارند از طریق شناسایی معلمان توانمند اقدام به تهیه و توزیع هشت لوح فشرده از تدریس دروس فروردین و اردیبهشت ۶ پایه تحصیلی ابتدایی کردیم.

وی تصریح کرد: تهیه و توزیع همین سی دی ها هم با مشکل مواجه هست زیرا تعداد زیادی از دانش آموزان روستایی از داشتن رایانه یا لب تاب محروم هستند و نمی توانند از این سی دی ها هم استفاده کنند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان تصریح کرد: بازگشایی مدارس روستایی که از نظر بیماری وضعیت سفیدی دارند مستلزم اجازه ستاد ملی کرونا است و با اعلام این ستاد ما می توانیم کلاس های روستایی را دایر کنیم تا عقب افتادگی دانش آموزان این مناطق جبران شود.

تحصیل ۴۵ هزار دانش آموز روستایی در مقطع ابتدایی

بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز کردستانی در سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ در دوره‌های مختلف مشغول به تحصیل و ۲۴ هزار نفر از پرسنل در واحدهای اداری و آموزشی استان مشغول به آموزش و خدمت رسانی به آینده سازان کشور هستند، از این تعداد دانش آموز ۱۵۸ هزار نفر در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند که حدود ۴۵ هزار نفر آنها را دانش آموزان روستایی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1600952
ارسال نظر
نظرات