اخبار داغ

سیل، سوژه جدید افخمی؛

«رعد و برق» افخمی؛ اکشن، حادثه ای و امیدبخش

«رعد و برق» افخمی؛ اکشن، حادثه ای و امیدبخش
بعد از هشت سال دوری از تلویزیون، بهروز افخمی با نگارش و کارگردانی سریال 25 قسمتی «رعد و برق» با موضوع سیل سال اخیر، برای شبکه پنج سیما، دوباره روی به سریال سازی آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مگر می‌شود درباره سیل گفت و مردم به یاد تلخی‌های حوادث اواخر سال 97 و بهار سال 98 نیفتند؛ سیلی که خانه‌ و زندگی خیلی‌ها را ویران کرد. گرچه این اتفاق تلخ بود، اما در کنار آن شاهد همدلی و اتحاد میان مردم هم بودیم، زیرا عده‌ای بدون آن‌که به خطرات این مساله فکر کنند، برای کمک به مناطق سیل‌زده رفتند و حالا بهروز افخمی ‌این موضوع را دستمایه ساخت یک سریال تلویزیونی کرده که هم نگارش را به عهده دارد و هم کارگردانی را. البته افخمی ‌جزو کارگردانان گزیده‌کار در تلویزیون است و تا به امروز سریال‌های کوچک جنگلی و فصل اول سریال عملیات 125 را کارگردانی کرده و از آخرین کارش در تلویزیون هشت سال می‌گذرد. او حالا سریال تلویزیونی رعد و برق را به تهیه‌کنندگی داوود ‌هاشمی ‌تهیه می‌کند که موضوع آن سیلی است که مردم استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان گرفتار آن شده بودند. به گفته نویسنده و کارگردان سریال، بخشی از این سریال تلویزیونی که به سفارش شبکه پنج تولید می‌شود، بهمن و اسفندماه ضبط شده و گروه تعطیلی یک ماهه داشتند تا افخمی ‌فرصت داشته باشد نگارش بقیه فیلمنامه را تکمیل کند و دوباره ضبط سریال از اواسط همین ماه آغاز می‌شود. از نکات قابل تامل در این سریال، تعدد لوکیشن‌ها و بازیگران سریال است که در 25 قسمت تولید می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی شهرام قائدی، مرتضی کاظمی، مهدی زمین‌پرداز، محمد مختاری، مزدک رستمی، حسن اسدی، ویدا موسوی، امیر موسوی، پوریا منجزی و ... بازی می‌کنند. البته تعدادی از بازیگران هم در مرحله نهایی‌شدن برای این سریال هستند. به همین بهانه با او به گفت و گو نشسته ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مگر می‌شود درباره سیل گفت و مردم به یاد تلخی‌های حوادث اواخر سال 97 و بهار سال 98 نیفتند؛ سیلی که خانه‌ و زندگی خیلی‌ها را ویران کرد. گرچه این اتفاق تلخ بود، اما در کنار آن شاهد همدلی و اتحاد میان مردم هم بودیم، زیرا عده‌ای بدون آن‌که به خطرات این مساله فکر کنند، برای کمک به مناطق سیل‌زده رفتند و حالا بهروز افخمی ‌این موضوع را دستمایه ساخت یک سریال تلویزیونی کرده که هم نگارش را به عهده دارد و هم کارگردانی را. البته افخمی ‌جزو کارگردانان گزیده‌کار در تلویزیون است و تا به امروز سریال‌های کوچک جنگلی و فصل اول سریال عملیات 125 را کارگردانی کرده و از آخرین کارش در تلویزیون هشت سال می‌گذرد. او حالا سریال تلویزیونی رعد و برق را به تهیه‌کنندگی داوود ‌هاشمی ‌تهیه می‌کند که موضوع آن سیلی است که مردم استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان گرفتار آن شده بودند. به گفته نویسنده و کارگردان سریال، بخشی از این سریال تلویزیونی که به سفارش شبکه پنج تولید می‌شود، بهمن و اسفندماه ضبط شده و گروه تعطیلی یک ماهه داشتند تا افخمی ‌فرصت داشته باشد نگارش بقیه فیلمنامه را تکمیل کند و دوباره ضبط سریال از اواسط همین ماه آغاز می‌شود. از نکات قابل تامل در این سریال، تعدد لوکیشن‌ها و بازیگران سریال است که در 25 قسمت تولید می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی شهرام قائدی، مرتضی کاظمی، مهدی زمین‌پرداز، محمد مختاری، مزدک رستمی، حسن اسدی، ویدا موسوی، امیر موسوی، پوریا منجزی و ... بازی می‌کنند. البته تعدادی از بازیگران هم در مرحله نهایی‌شدن برای این سریال هستند. به همین بهانه با او به گفت و گو نشسته ایم.,
 آخرین سریال شما، فصل اول سریال عملیات 125 بود که همان زمان هم دست روی موضوع آتش‌نشانان گذاشته بودید که درباره‌شان به این شکل کار نشده بود و حالا سیل را دستمایه قرار داده‌اید، چطور سراغ چنین سوژه‌ای رفتید؟
اواخر سال 97 و اوایل 98 مردم برخی از استان‌ها درگیر ماجرای سیل شدند و می‌توان گفت همه ایران را تحت‌الشعاع قرار داد. البته موضوع سیل به خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان منجر شد، زیرا دریاچه‌ هامون دوباره جان تازه‌ای به خودش گرفت. گرچه موضوع سیل، حوادث خودش را هم در برخی استان‌ها داشت، ولی درمجموع وقتی به همه این موارد فکر کردم، دیدم می‌شود یک سریال حادثه‌ای و پرماجرا نوشت و کارگردانی کرد. سریالی که پر از ماجراها و خطرات و لحظات به‌یادماندنی باشد. به همین دلیل دست به کار شدم و فیلمنامه سریال تلویزیونی رعد و برق را با موضوع سیل نوشتم. البته نباید این مساله را نادیده گرفت که موضوع سیل باعث شد تا شاهد رشد و رونق کشاورزی هم باشیم.
 یعنی شما در سریال رعد و برق نمی‌خواهید به خرابی خانه‌ها که خروجی سیل بی‌امان بود، بپردازید؟
 مگر می‌شود درباره سیل سریال ساخت و به حوادث آن نپرداخت؟! ما از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کردیم و آن هم مساله امید است. گرچه خانه‌ها خراب شدند، اما همین مساله باعث شد دولت را وادار کند تا کاری برای خانه‌های مردم کند؛ خانه‌هایی که بیمه هم نداشتند. برخی خانه‌ها با وام‌های کم‌بهره ساخته شد و بهتر از قبل. کارخانه‌ها فعال شدند، چراکه باید اثاثیه منازل تهیه می‌شد. نگاه من در سریال، مبحث امید و امیدبخشی است. زیرا با وقوع سیل ما شاهد اتفاقات خیلی خوب هم بودیم. عده‌ای بی‌آن‌که کسی آنها را وادار کند به کمک مردم رفتند. همه این موارد انگیزه‌ای برای من شد تا به سمت سریال‌سازی بروم.
,
,
,
,

 اما شما بارها تاکید کرده اید که خیلی علاقه ای به سریال سازی ندارید.
بله، علاقه ای به سریال سازی ندارم، زیرا عمر زیادی از آدم می‌گیرد. گاهی یک تا دو سال باید درگیر بود. اما وقتی با موضوع حادثه‌ای و هیجانی رو به رو می‌شوم که می‌توانم از این طریق جوانان را سرگرم کنم، دیگر طاقت نمی آورم و داوطلبانه این کار را انجام می‌دهم.
 برای به تصویرکشیدن خانه‌هایی که در سیل فرو رفته‌اند، از جلوه های ویژه بهره می برید یا لوکیشن ها را بازسازی کرده‌اید؟
واقعیت این است برای خانه‌های آب گرفته که قهرمانان قصه با آن روبه‌رو می شوند در برخی موارد لوکیشن‌ها را بازسازی کرده‌ایم. در برخی صحنه‌ها کارهای کامپیوتری انجام می‌شود. البته صحنه‌های بزرگ و سنگین در چند لایه کار می‌شوند و ما از فیلم‌های مستند که نشانگر صحنه سیل است، استفاده می‌کنیم و آنها را در لایه‌هایی از کار که با جلوه های ویژه طراحی می‌شود، ترکیب خواهیم کرد. در مجموع از روش‌های جدید کارهای کامپیوتری استفاده می‌کنیم که در سال های اخیر تعداد متخصصان این امر بیشتر شده‌اند. در مجموع علاقه‌مندم مخاطبان را با یک اثر حادثه‌ای و هیجانی رو‌به‌رو کنم.
 شما برای ساخت سریال عملیات 125 به سراغ بازیگرانی رفته بودید که چهره نبودند و از آنها بازی‌های رئال می‌گرفتید. آیا این اتفاق هم در سریال رعد و برق می افتد و سراغ چهره‌هایی می‌روید که دستمالی‌شده نیستند؟
در این سریال هم این کار را انجام می دهم. دلیلش این است که در آثار حادثه‌ای نمی‌توانید از پیرمردهایی که سن شان زیاد شده و همچنان نقش جوان را بازی می کنند، استفاده کنید، به‌خاطر این‌که به لحاظ بدنی آمادگی ندارند و باید از جوانان کم سن و سال استفاده کرد. اما در کنار بهره‌بردن از بازیگران جوان از بازیگران مشهور هم استفاده می‌کنم.
 از هنرمندان استان های گلستان، خوزستان و لرستان هم برای بازی در این سریال دعوت
کرده اید؟
بله، از بچه‌های تئاتر این سه استان استفاده کرده‌ام. در مجموع این سریال پربازیگر و پرلوکیشن است و سراغ بازیگران بااستعداد جوان هم رفته‌ام.
 فکر می‌کنید بتوانید با سریال رعد و برق مخاطبان را غافلگیر کنید؟
تلاشم را می کنم. در ضمن این سریال از این زاویه برای مردم جالب و متفاوت است که بینندگان در آن شاهد کمک مردم به هم هستند و می‌توانند شاهد یک سریال ماجراجویانه و حادثه‌ای باشند که در کنارش هم لحظات کمدی قرار دارد. به هرحال افرادی که از تهران به مناطق سیل زده رفته بودند و این جرات را داشتند تا چنین کار جسورانه‌ای انجام بدهند، قابل تقدیر هستند.
 در آن مقطع که سیل رخ داد، عده ای در فضاهای مجازی حضور مردم تهران و رفتن آنها را به مناطق سیل زده دستمایه شوخی قرار داده بودند. آیا به این مساله هم می‌پردازید؟
بله. ما به چنین اتفاقاتی می پردازیم و اتفاقاً تمسخر هم خواهیم کرد. البته باید به این موضوع اشاره کنم که مردم استان لرستان، پلدختر، ترکمن‌ها، استان گلستان و ... نسبت به مساله سیل بیگانه نیستند و در این زمینه با تجربه هستند و ما به این موارد هم می پردازیم.
 پس فضای رعد و برق برای مخاطبان تلخ نیست؟
نه، فضای حاکم بر کار تلخ نیست و یک سریال حادثه‌ای، هیجان‌انگیز با رگه‌های کمدی است. من برای ساخت این سریال دو مدل فیلم خارجی هم مد نظر
داشتم.
 شرایط کار چطور است، آیا در این روزهای کرونایی هم ضبط می‌کنید؟
ضبط این سریال از بهمن شروع شد و ما در بهمن و اسفند، چهار اپیزود از سریال به مدت 150 دقیقه را ضبط کردیم و کار به مدت یک ماه تعطیل شد تا من روی فیلمنامه کار کنم. از 15 اردیبهشت ضبط شروع می‌شود
و احتمالا با بخش‌های خوزستان شروع می‌کنیم.
, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
منبع:جام جم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه