اخبار داغ

محبوب‌فر مطرح کرد:

اعتماد اجتماعی رکنی مهم در ارتباط مردم با دولت

اعتماد اجتماعی رکنی مهم در ارتباط مردم با دولت
پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی گفت: زمانی که مردم از طریق فضای مجازی از ویروس کرونا اطلاع پیدا کردند، دیگر اقدام و اطلاع رسانی متولیان بهداشت و سلامت مردم به چشم نیامد و کار از کار گذشته بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا محبوب‌فر پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی و عضو انجمن آسیب شناسی ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، در خصوص عدم اعتماد اجتماعی مردم جامعه نسبت به مسئولان در بحران کرونا گفت: اعتماد اجتماعی نرم به طور خاص در موضوع کرونا زمانی از دست رفت که اولین مورد بیماری در تاریخ ۲۹دی ماه در میان مردم رواج یافت و شناسایی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
عضو انجمن آسیب شناسی ایران بیان کرد: افزایش و شدت شیوع بیماری کرونا یک ماه بعد در تاریخ ۲۹بهمن از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی شد.
,
 
,
محبوب‌فر افزود: وقتی از طریق فضای مجازی و نبود رسانه های آزاد و مستقل در کشور مردم از ویروس کرونا اطلاع پیدا کردند، دیگر اقدام و اطلاع رسانی متولیان بهداشت و سلامت مردم به چشم نیامد و کار از کار گذشته بود و این بیماری در سراسر کشور شیوع پیدا کرد.
,
 
,
وی مطرح کرد: زمانی که مسئولین شروع به اطلاع رسانی و گزارش آمار مبتلایان کردند به نظر می‌رسید که تحت تاثیر مصالح سیاست و منافع امنیتی و اطلاعاتی برخی نهادها هستند و در این شرایط وقتی که مردم شاهد ابتلای عزیزانشان به این بیماری و حتی مرگ آنها بودند در کنار اطلاع رسانی مبتلایان و فوت شدگان مردم این اطلاعات را نمی پذیرفتند. زیرا مردم در بطن جامعه هستند و اخبار درست و نادرست را به خوبی تشخیص می‌دهند.
,
 
,
این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: در خصوص عدم اعتماد اجتماعی نکته ای باید بگوییم این است که شرایطی که دولت در بخش اطلاع رسانی در مورد کرونا ایجاد کرده است باید بگوییم وقتی که وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا اقدام به حذف آمار استان ها کردند به نوعی مردم با مشکل مواجه شدند و هیچ آماری در خصوص آمار مبتلایان و فوت شدگان در استان ها و شهرستان ها منتشر نکردند و این آمار هم آمار غیر رسمی است که در میان مردم دهان به دهان می پیچد و در این بین هم عدم اعتماد عمومی به نهاد های اجتماعی که متولی سلامت عمومی مردم هستند، افزایش پیدا کرد.
,
 
,
محبوب‌فر تصریح کرد: نکته دیگر این است که مردم نسبت به آمار منتشر شده از سوی ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت و درمان معترض هستند اما در خصوص اقدامات مقابله ای و اطلاع رسانی در خصوص بهداشت فردی دولت به خوبی انجام وظیفه کرده و مردم نیز از این اقدامات راضی هستند و می توان گفت که در این بخش اعتماد اجتماعی وجود دارد.
,
 
,
وی افزود: مردم بهداشت فردی را رعایت می‌کنند و تنها راه حل  مبارزه با بیماری را ماندن در خانه می‌دانند، اما دولت به اقتصاد و وضعیت معیشتی خانواده ها در دوران قرنطینه توجه کمی دارد در این راستا دولت و مردم با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در مجموع در حال حاضر در میان مردم نسبت به آمار منتشر شده کمترین اعتماد عمومی وجود دارد و در خصوص دستورات بهداشتی که اطلاع رسانی می شود اعتماد عمومی وجود دارد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه