اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد؛

کاهش چشمگیر تعهد اشتغال از ابتدای دهه جاری تاکنون/ دولت خود را متعهد به ایجاد اشتغال نمی‌داند

کاهش چشمگیر تعهد اشتغال از ابتدای دهه جاری تاکنون/ دولت خود را متعهد به ایجاد اشتغال نمی‌داند
ارقام اعلامی از سوی مسئولان نشان می‌دهد، تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان سمنان نسبت به ابتدای دهه جاری، به شدت کاهش یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در شانزدهمین روز از اسفندماه سال 1390، عبدالمجید بامری، با اعلام تحقق 95 درصدی تعهد اشتغال در استان، گفته بود که ایجاد 23 هزار و 669 شغل در این سال در تعهد استان بوده و تا کنون 22 هزار و 475 شغل ایجاد شده است. با این وجود، رهی، استاندار وقت، از فقدان آمار صحیح از وضعیت اشتغال استان سمنان انتقاد کرده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

شش سال بعد، مطابق اعلام اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، 11 هزار شغل به عنوان تعهد اشتغال استان هدف‌گذاری شد که تا نیمه سال، 41 درصد از آن محقق شد؛ این یعنی تعهد اشتغال استان نسبت به سال 90، به میزان حدودا 12 هزار و 700 شغل کاهش یافته بود! در چهارم اسفندماه سال 1397، غنیان اعلام کرد که تا دوم اسفندماه آن سال، 9 هزار و 714 فرصت شغلی تا تاریخ دوم اسفندماه توسط دستگاه‌های اجرایی استان ایجاد و به این واسطه، 90 درصد از تعهد اشتغال استان محقق شده است.

,

برای سال 97 ایجاد حدود 10 هزار شغل به عنوان تعهد اشتغال پیش‌بینی شده بود؛ با این حساب روند کاهشی تعهد اشتغال در سال 97 هم پابرجا بود. در واپسین‌روز از شهریورماه سال 98، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان اعلام کرد که از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه، 30 درصد از تعهد اشتغال استان محقق شده است. وی گفته بود بر اساس زمان‌بندی، باید 50 درصد از تعهد اشتغال محقق می‌شد و تلاش می‌شود که این عقب‌ماندگی در ماه‌های آتی جبران شود.

,

اما در همان روز، عسکری، معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفته بود که دستگاه‌های اجرایی می‌بایست تعهد اشتغال خود را افزایش دهند.

,

تلاش برای تحقق صددرصدی تعهد اشتغال استان

, تلاش برای تحقق صددرصدی تعهد اشتغال استان, تلاش برای تحقق صددرصدی تعهد اشتغال استان,

«تلاش می‌کنیم که تعهد اشتغال را تا پایان سال 100 درصد محقق کنیم.» این وعده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در گفتگو با خبرنگار مرآت است که چند روز پس از اظهارنظر پیش‌گفته و در اوایل مهرماه سال 98 بیان شده بود. تعهد اشتغال استان 10 هزار و 603 شغل بوده که چنان‌که اشاره شد تا نیمه نخست سال، 30 درصد از آن محقق شده بود.

,

غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیش از این از دستگاه‌های اجرایی خواسته بود که ضمن جبران این عقب‌ماندگی، تا پایان سال سهم تعهد اشتغال استان را صددرصد محقق کنند. در بیستم دی‌ماه سال 98، غنیان اعلام کرد که به همت دستگاه‌های اجرایی استان از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه، 5 هزار و 965 شغل ایجاد شده که از تحقق 56 درصدی تعهد اشتغال استان حکایت دارد.

,

 4 روز پس از این اظهارنظر، غنیان در صداوسیمای سمنان حضور یافت و از تحقق 84 درصدی تعهد اشتغال نسبت به سهمیه 9 ماهه سال خبر داد. وی بار دیگر ابراز امیدواری کرد تعهد اشتغال استان تا پایان سال به طور کامل محقق شود. این آمارها در نوزدهم بهمن‌ماه 98 از زبان عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز شنیده شد.

,

پاسخ روابط عمومی اداره‌کل کار با گذشت چند هفته از درخواست مرآت

, پاسخ روابط عمومی اداره‌کل کار با گذشت چند هفته از درخواست مرآت, پاسخ روابط عمومی اداره‌کل کار با گذشت چند هفته از درخواست مرآت,

مرآت موضوع تحقق تعهد اشتغال را از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان جویا شد. سرانجام روابط عمومی اداره‌کل مذکور با گذشت چندین هفته و پس از پیگیری‌های فراوان، پاسخ را از قول غنیان، مدیرکل کار، چنین بیان کرد:«در سال 98 قریب به 9 هزار نفر شاغل شدند و پیش‌بینی، 10 هزار نفر بوده است.»

,

در این‌جا ذکر دو نکته خالی از لطف نیست. نخست آن که تعهد اشتغال استان در سال 98، نسبت به ابتدای دهه جاری به میزان 12 هزار و 669 شغل کاهش یافته و آمار ایجاد اشتغال نیز نسبت به دهه جاری به اندازه 13 هزار و 475 شغل کاهش داشته است. دلایل این امر در گزارشی مستقل قابل بررسی است. از طرفی، مطابق آمار اعلامی اداره‌کل کار، این اداره در سه ماهه پایانی سال که یک‌سوم از آن در تعطیلی ناشی از بیماری کرونا گذشته است، 3 هزار و 35 شغل ایجاد کرده است. مدیرکل کار، پیشتر اعلام کرده بود که بخش قابل توجهی از تحقق تعهد اشتغال در ماه‌های پایانی سال اتفاق می‌افتد اما این موضوع نیز به طور مستقل قابل بررسی است.

,

مرآت در ارتباط با کاهش چشمگیر تعهد اشتغال از ابتدای دهه جاری تاکنون با یک کارشناس اقتصاد به گفتگو نشسته است.

,

عطا بهرامی در این ارتباط، ضمن تأکید بر این که دولت اساسا خود را متعهد به اشتغال نمی‌داند گفت: در سخنان مقامات دولتی این امر به صراحت عنوان شده است؛ این موضوع در مواضع نظری مکتوب آقای روحانی در زمانی که در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص فعالیت داشتند نیز مشهود است.

,

بهرامی با یادآوری سخنان برخی وزرای دولت مبنی بر این که فعالیت‌های عمرانی و مسکن‌سازی کار دولت نیست گفت: دولت خود را متعهد به پیگیری این دست مسائل نمی‌داند؛ ما به لحاظ کنش اقتصادی و سیاست‌گذاری کلان، با یک دولت بسیار بسیار نئولیبرال مواجه هستیم.

,

بدی‌های نظام لیبرال، آری! خوبی‌های نظام لیبرال، نه!

, بدی‌های نظام لیبرال، آری! خوبی‌های نظام لیبرال، نه!, بدی‌های نظام لیبرال، آری! خوبی‌های نظام لیبرال، نه!,

وی با اشاره به یکی از تناقضات رویکرد لیبرالیستی دولت گفت: اگرچه شفافیت و پاسخگویی یکی از مسائل کلیدی مورد تأکید در رویکردهای لیبرال است، اما دولت به این مسأله هم متعهد نیست؛ در واقع دولت بدی‌های یک نظام لیبرال را سرلوحه کار خود قرار داده و از خوبی‌های نظام لیبرال بی‌بهره مانده است.

,

این کارشناس اقتصاد با تأکید بر این که کاهش آمار تعهد اشتغال در حالی صورت گرفته که شاهد کاهش آمار بیکاری نبوده‌ایم گفت: برآوردهایی که برخی نهادها از بیکاری در سال جاری دارند نیز بیش از 15 درصد است؛ بنابراین کاهش تعهد اشتغال با وضعیت آمار بیکاری در تناقض است.

,

بهرامی گفت: دولت از زیر بار اشتغال‌زایی شانه خالی می‌کند و ما سرانجام درنیافته‌ایم که دولت دقیقا چه مسائلی را در شمار وظایف خود می‌داند؟

,

مرآت قضاوت در این ارتباط را به مخاطبان ارجمند واگذار می‌کند و آماده نشر دیدگاه‌های متخصصان است.

, مرآت قضاوت در این ارتباط را به مخاطبان ارجمند واگذار می‌کند و آماده نشر دیدگاه‌های متخصصان است.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه