اخبار داغ

کانون‌های سیار کرونا، سلامت یک شهر را تهدید می‌کند؛

«خیابان‌های خمار»؛ خط قرمز گسترش شیوع کرونا

«خیابان‌های خمار»؛ خط قرمز گسترش شیوع کرونا
جولان معتادان متجاهر با رفتارهای پرخطر و عدم رعایت مسائل بهداشتی در خیابان‌های شهر هشداری جدی برای گسترش پاندمی کرونا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز در این روزهای شیوع کرونا حضور افراد پرخطر در خیابان‌های شهر موجب نگرانی شهروندان شده است؛ یکی از این دسته افراد پرخطر معتادین متجاهری هستند که در شهر رها شده‌اند و سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز ,

رهاسازی این افراد به دلیل اینکه بهداشت فردی و اجتماعی را به درستی رعایت نمی کنند، می‌توانند خطرات زیادی را برای خود و سایر افراد جامعه داشته باشند.

,

از طرف دیگر قرنطینه و نگهداری این افراد مستلزم شرایط و امکاناتی است که باعث خطر برای خود افراد و مراقبان آن‌ ها نشود و به همین دلیل نحوه مدیریت معتادان متجاهر در شرایط پاندمی کرونا بسیار حائز اهمیت است.

,

تعطیلی مراکز ترک اعتیاد اجباری و نپذیرفتن مددجوی جدید در این مراکز در پی شیوع کرونا، معتادان متجاهر را به سطح شهر و مناطق پاکسازی شده کشانده و مشکلات بسیاری را برای آنان و سایر شهروندان ایجاد کرده و حالا ساماندهی معتادان در گرو تصمیم ستاد ملی کروناست.

,

اما در این شرایط به دلیل گسترش این بیماری در مراکز نگهداری این افراد از پذیرش افراد جدید امتناع شد که این موضوع موجب رهاسازی این معتادین متجاهر در سطح خیابان‌ها شده است.

,

شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر: بهزیستی متولی جمع‌آوری معتادین است

, شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر: بهزیستی متولی جمع‌آوری معتادین است,

علی شمشیری، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: مدت نگهداری افرادی که در مراکز ماده ۱۶ به عنوان مراکز اجباری ترک اعتیاد نگهداری می شوند به ۳ تا ۶ ماه رسیده با این حال ستاد مقابله با کرونا اجازه ترخیص این بهبودیافتگان را صادر نمی کند تا بتوانیم با ظرفیت خالی شده، معتادین متجاهر را در این مراکز نگهداری کنیم.

,

وی ظرفیت مرکز ماده ۱۶ کرمانشاه را ۲۵۰ نفر اعلام و عنوان کرد: متولی ساماندهی معتادین متجاهر سازمان بهزیستی است که در این راستا اعتباراتی هم به مراکز اورژانس اجتماعی و سرپناه های شبانه داده شده است.

,

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: در سطح کشور نیز این مشکل دیده می‌شود با توجه به شیوع کرونا معتادینی که در حال حاضر در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند باید ۳ تا ۶ ماه دیگر در این مراکز بمانند در حالی که مدت نگهداری برخی از آنها به ۵ تا ۶ ماه هم رسیده است با این حال جلسه فوق‌العاده ای برگزار و پیشنهادات ارائه شد تا در ستاد مقابله با کرونا استان مطرح شود.

,

شمشیری بیان کرد: بر مبنای این پیشنهاد در صورت امکان، معتادین بهبود یافته ترخیص شوند و معتادان متجاهر جدید جمع‌آوری شوند تا بیش از این موجبات نارضایتی مردم فراهم نشود.

,

وی تصریح کرد: در این راستا باید زیرساخت های لازم فراهم شود که امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب دست یابیم تا کمتر شاهد حضور معتادین متجاهر در ملاءعام باشیم.

,

, ,

بهزیستی: ما متولی ساماندهی معتادین متجاهر نیستیم!

, بهزیستی: ما متولی ساماندهی معتادین متجاهر نیستیم!,

فاطمه رضوان مدنی، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: بهزیستی متولی ساماندهی معتادین متجاهر نیست بلکه در سطح استان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست استاندار و دبیری دبیر شورا و همچنین دیگر دستگاه ها به عنوان عضو، وجود دارد.

,

وی افزود: در سطح استان چندین مرکز ماده ۱۵ و یک مرکز ماده ۱۶ وجود دارد که در مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد به صورت داوطلبانه و اختیاری اما در مرکز ماده ۱۶ که ظرفیت ۲۵۰ نفر را دارد ترک اعتیاد به صورت اجباری انجام می‌شود.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: هر ساله در دو مرحله جمع آوری کلی معتادین متجاهر علاوه بر اجرای طرح‌های مختلف انجام می شود یکی در آستانه نوروز و دیگری در ایام پیاده روی اربعین به خاطر پاک شدن چهره شهر از معتادین اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور مجوز جمع آوری معتادین متجاهر صادر نشد.

,

رضوان مدنی گفت: در مراکز ماده 16 باید معتادین زیر یک سقف زندگی کنند اما با توجه به اینکه فاصله استاندارد بین تختهای مراکز ماده ۱۶ وجود ندارد مجوز جمع آوری معتادین جدید صادر نشده است با این حال از طریق مراکز موبایل ون خدماتی از جمله توزیع بسته های بهداشتی و مواد غذایی بین معتادین و خانواده های آنها انجام شده است.

,

 منتظر جواب پیشنهاد جمع آوری معتادان متجاهر هستیم

,  منتظر جواب پیشنهاد جمع آوری معتادان متجاهر هستیم,

وی افزود: پیشنهاد ترخیص معتادین بهبود یافته  - که در کمپ‌های ماده ۱۶ در حال حاضر نگهداری می شوند و در مدت نگهداری آنها به ۴ و ۵ ماه می رسد - به منظور پذیرش معتادین متجاهر جدید  به ستاد مقابله با کرونا ارائه کردیم و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

,

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: طی روزهای اخیر در یک مرحله طرح جمع آوری معتادین متجاهر در پایتخت اجرا شد و ظرف یکی دو هفته آینده قرار است در استان ها اجرایی شود.

,

رضوان‌مدنی تصریح کرد: جمع‌آوری معتادان در این روزها نیاز به زیرساخت دارد تا منجر به شیوع کرونا نشود و تا زمان صدور مجوز جمع آوری معتادین متجاهر، آنها باید به سمت گرمخانه ها هدایت شوند البته آنها تمایلی به حضور در این مراکز ندارند.

,

وی بیان داشت: پس از فروش مجوز جمع آوری معتادین متجاهر جمع آوری توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود و به بهزیستی برای نگهداری در مراکز ماده ۱۶ سپرده می شوند.

,

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد جمع‌آوری معتادین متجاهر با رعایت موارد و پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند مدیریت شود و بعد از جمع آوری معتادان متجاهر و ارجاع آن‌ها به مراکز ماده ۱۶، آن‌ها در مرکزی به مدت دو هفته نگهداری و غربالگری شوند و از آن‌ها تست کرونا گرفته شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه