اخبار داغ

کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با دانا:

گرانی‌های دوره‌ای مواد غذایی حاصل بی تدبیری در «تنظیم بازار» است/ می‌خواستند با تفکیک بخش بازرگانی بازار را کنترل کنند اما اوضاع بدتر شد

گرانی‌های دوره‌ای مواد غذایی حاصل بی تدبیری در «تنظیم بازار» است/ می‌خواستند با تفکیک بخش بازرگانی بازار را کنترل کنند اما اوضاع بدتر شد
عباس پاپی زاده عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت می خواست با واگذاری بخش بازرگانی به وزارت صمت، بازارها را به یک ثبات قیمت برساند و بازرگانی را به خدمت تولید درآورد اما پس از یک سال از این واگذاری ما شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم که گرانی مرغ تا 20 هزار تومان و یا تخم مرغ شانه ای 22 هزار تومان حاصل بی تدبیری در تنظیم بازار و تفکیک بخش بازرگانی از وزارت کشاورزی است.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روند افزایشی قیمت ها در بازار باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است و ما هر از چندگاهی شاهد گرانی مرغ، گوشت، میوه و یا موارد دیگری هستیم. این نشان دهنده آن است که هیچ نظارتی برای کنترل قیمت ها وجود ندارد. از طرفی در برخی گزارش ها آمده که محصولات کشاورزان روی دست کشاورزان مانده است یعنی اگر منطقی تصور شود نباید با حجم زیادی از محصولات کشاورزی برخی از اقلام مصرفی مردم گران شوند. این درحالی است که علاوه بر گرانی، گاهاْ احتکار هم باعث تشدید این گرانی‌ها شده است و انتظار می رود که وزات صمت به عنوان یک نهاد اجرایی با متخلفان برخورد جدی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

عباس پاپی‌زاده عضو سابق کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به مخالفت‌های نمایندگان در مجلس قبل با واگذاری بخش بازرگانی وزرات جهاد کشاورزی به وزارت صمت گفت: منطق اقتصادی ایجاب می کند تا بخش بازرگانی در خدمت بخش تولید کشور باشد تا با استفاده از کنترل و نظارت در بخش بازرگانی بتوان از بخش های تولیدی حمایت کرد. متاسفانه در تاریخ این کشور ما برای بخش بازرگانی هیچ تدبیری نبوده و همواره بخش های تولیدی از این نظر متضرر شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی در ادامه افزود: الگوهای موجود در 60 ساله گذشته نشان می دهد که ایران همواره به عنوان یک کشور مصرف کننده به حساب می آید نه کشوری تولید کننده لذا همواره سیاست ها بر اساس نظام سرمایه داری شکل می گرفت. شاید نبود تکنولوژی یا بخشی از فرهنگ تولید در این کشور سالیان است که ایران را ملزم به خام فروشی کرده است.

,

این کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی درچند ساله گذشته سعی در اصلاح قانون برای حمایت از بخش کشاورزی داشته است، اظهار کرد: قبل از واگذاری بخش بازرگانی جهاد کشاورزی به وزرات صمت، در سال 91 مجلس شورای اسلامی قانونی با عنوان قانون تمرکز برای بخش های مختلف کشاورزی تصویب کرد. این قانون موجب شد تا شکاف های ایجاد شده در تولیدات کشاورزی بسته شود.

,

پاپی زاده در ادامه افزود: از این قبیل شکاف ها می توان به واردات بی رویه محصولات کشاورزی اشاره کرد که از مهمترین آن ها به شمار می رفت چراکه واردات باعث می شد کشاورز برای تولید ناامید شود و کشور در این بخش آسیب های جبران ناپذیری را تحمل کند.

,

وی با تاکید بر اینکه واگذاری بخش بازرگانی به جهاد کشاورزی هم در همین جهت بود عنوان کرد: دولت می خواست با واگذاری بخش بازرگانی به وزارت صمت، بازارها را به یک ثبات قیمت برساند و بازرگانی را به خدمت تولید درآورد اما پس از یک سال از این واگذاری ما شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم که گرانی مرغ تا 20 هزار تومان و یا تخم مرغ شانه ای 22 هزار تومان حاصل بی تدبیری در تنظیم بازار و تفکیک بخش بازرگانی از وزارت کشاورزی است.

,

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: با تصویب قانون تمرکز در وزارت جهاد کشاورزی، دولت در چند سال گذشته با ادغام بخش بازرگانی با بخش های تولیدی مخالفت کرد و بخش تجاری از تولید فاصله گرفت. آسیب هایی که از جدا سازی این دو بخش ایجاد شد، روند افزایشی در بازار قیمت ها رخ داد که موجب اختلال در نظام بازار شد. این درحالی است که دولت ها سعی می کنند تا با تورم موجود قیمت ها را افزایش دهند اما ما متوجه جهش قیمتی در بازار مصرفی مردم شدیم. عواملی مثل احتکار یا ماندن محصولات کشاورزی روی دست کشاورز و یا عدم صادارت گواه این موضوع خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه