اخبار داغ

بهمن دان در گفت وگو با «دانا»؛

«طوفان شن» برگ درخشان بازیگری من است/ سینمای دفاع مقدس و ملی جایش را به سینمای عشقی و لمپنیسم کمدی داده است

«طوفان شن» برگ درخشان بازیگری من است/ سینمای دفاع مقدس و ملی جایش را به سینمای عشقی و لمپنیسم کمدی داده است
بازیگر فیلم سینمایی «طوفان شن» به بهانه سالگرد این اتفاق، با افتخار از اینکه در این فیلم نفش آفرینی کرده، با اظهار تاسف از سینمای لمپنیسم و کمدی این روزها، از جای خالی سینمای اصیل و ملی برایمان گفت.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هر ساله ۵ اردیبهشت یادآور روزی در تاریخ ۴۱ ساله انقلاب اسلامی ایران است؛ انقلابی که کم برگ زرین در تقویم ۴۰ ساله خود ندارد؛ این روز مصادف است با عملیات طبس که توسط نیروهای تروریستی ارتش آمریکا در خاک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۹ اتفاق افتاد، معجزه طوفان شن نگذاشت که عمر دو ساله انقلاب به این زودی ها تمام شود...

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

یکی از کارکردهای سینما و تئاتر هر کشور، می شود به نحوی روایتگر قهرمانی ها و پیروزی های آن کشور در برابر تجاوز بیگانگان و مزدوران باشد تا به نسل های جدید و آیندگان بفهماند چگونه تاریخ آن کشور شکل گرفته  است و برای حفظ آن چه خون هایی ریخته شده؛ سینمای ایران در دو دهه اول انقلاب نسبتا به این وظیفه عمل کرد و به جرات می توان گفت که ژانر مقاومت یا دفاع مقدس در سینمای جهان از ایران کلید خورد و به ثبات رسید اما مسئله مورد نظر در این گزارش این است که چرا سینمایی که چنین عملکردی در اوایل فعالیت خود داشته اکنون رنگ و بویی از آثار ملی میهنی در آن دیده نمی شود یا بهتر است بگوییم کم‌رنگ شده است.

,

اگر تاریخ چند هزار ساله ایران را مورد بررسی قرار ندهیم و تنها به همین ۴۱ سال که از انقلاب اسلامی می گذرد بپردازیم خواهیم دید اتفاقات ریز و درشت فراوانی وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند سوژه ده ها فیلم و سریال باشد و از جوانب مختلف به آن ها پرداخته شود. بهانه هایی دراماتیک و ملی که هر کدامشان با پرداختی هنرمندانه می تواند در سینما و تلویزیون ما تاریخ ساز شود. رمان ها و کتاب های فراوانی در این سال ها از قهرمانان وطنی به رشته تحریر درآمده ولی متاسفانه اهالی سینما هیچ رغبتی به اقتباس این آثار از خودشان نشان نداده اند تا سهمی اندک در تاریخ سازی تصویری کودکان و فرزندان این سرزمین داشته باشند. نمونه آن ماجرای عملیات طبس است که تا به حال تنها فیلم سینمایی ساخته شده از این حادثه ملی، در زمان سالگرد آن بارها و بارها در تلویزیون بازپخش شده و جا دارد هنرمندان دیگری با نگاه خود چنین حادثه های ملی را جان سینمایی به آن دهند و جاودانه سازند.

,

به بهانه سالگرد عملیات طبس، به سراغ «بهمن دان» بازیگر فیلم سینمایی «طوفان شن» رفتیم تا در این باره نظر او را جویا شویم؛

,

بهمن دان با اشاره به اهمیت این ماجرا گفت: مسئله طوفان شن وقتی که در اوایل انقلاب پیش آمد، در بحبوحه انقلاب بود و تاثیر خودش را به عنوان تجاوز به یک کشور روی تمام آدم ها داشت.

,

وی افزود: تمام هم و غم بازیگران در رابطه با بازی کردن در فیلم یا سریالی فیلمنامه آن است، خوشبختانه خداوند این توفیق را به من داد که بتوانم در چند فیلم و سریال که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده است نقش آفرینی کنم، یکی از آنها همین "طوفان شن" بود.

,

, ,

این بازیگر کشورمان اظهار داشت: طوفان شن به خاطر جذابیتش و نوع داستانی که داشت من را مجاب کرد که بتوانم در این فیلم ورود کنم و بتوانم برای همیشه یک اثر از خودم در این کار به جا بگذارم.

,

بازیگر فیلم های «شیرهای جوان» و «حماسه قهرمانان» در ادامه افزود: متاسفانه سینمای ایران پس از دهه ۶۰ و ۷۰ به موضوعات ملی میهنی کمتر بها داد، جایی که باید فرهنگ سازی کنیم، وزارتخاته ارشاد که باید فرهنگ سازی کند و به بچه ها و جوانان ما بگوید در گذشته چه اتفاقاتی برای کشورمان افتاده و آن اتفاقات را بازی کند، عملا در چنین مواقعی دستش خالی است.

,

دان اذعان داشت: سینمای دفاع مقدس و سینمای ملی جایش را به سینمای عشقی و لمپنیسم کمدی داده است، سینمای ایران تا قبل از دهه ۸۰ یک سینمای اقتدارگرا بود که در دنیا حرفی برای گفتن داشت.

,

 

,

بازیگر فیلم سینمایی «هدف» افزود: زمانی که راجع به سینمای کمدی کشورمان صحبت می کنیم می بینیم که مضحکه کردن دیگران را دستمایه طنز قرار داده اند، پرداختن به شوخی های اروتیک درونمایه اصلی این طنزها را تشکیل می دهد و خیلی اتفاقات دیگر که شرم دارم از آنها چیزی بگویم. چون داریم در مورد سینمایی حرف می زنیم که علمدار سینمای آسیا بود، سینمای ما خودش را گم کرد و از راه اصلی به بیراهه رفت.

,

, ,

این بازیگر پیشکسوت سینما بیان کرد: شاید مدیران ما خودشان خواسته اند که سینما و تلویزیون را به این سمت ببرند یا این که ناخودآگاه از دستشان در رفت و به این سمت و سو رفت ولی این سینما، سینمایی نیست که بتوانیم آن را با سینمای دفاع مقدسمان مقایسه کنیم.

,

وی اظهار داشت: تا دنیا وجود دارد و تا قیامت اگر فیلم در مورد دفاع مقدس ساخته شود باز نمی توانیم آنچه را که شایسته و بایسته آن است به تصویر بکشیم ولی متاسفانه به وفور داریم در رابطه با کارهایی که ارزش ملی ندارند اثر تولید می کنیم.

,

بازیگر سینمایی طوفان شن عنوان کرد: این سینمایی که در حال حاضر وجود دارد سینمایی نیست که جمهوری اسلامی ایران باید داشته باشد، من قاطعانه و مقتدرانه سینمای کمدی و طنز را سینمای بدی می دانم و سینمای غیر از این هم که به سینمای مثلث عشقی و خیانت تبدیل شده است، یعنی داریم سینما و تلویزیون خودمان را به شبکه های ماهواره ای مبتذل تبدیل می کنیم.

,

بهمن دان در پایان گفت: تلویزیون ما قرار بود دانشگاه جمهوری اسلامی ایران باشد، روی سخنم با رئیس صداوسیما است، اگر ما دانشگاهمان را با اساتید خوب اداره نکنیم و تلویزیون را با محتوای خوب پر نکنیم مردم را از آن دور می کنیم و مردم نیز به تلویزیون های معاند روی می آورند؛ ما نباید سنگرمان را خالی کنیم که دیگران و دشمنان برای مردم ما فرهنگ سازی کنند.

,

گفت و گو: احسان رستمیان

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه