اخبار داغ

نقش فضا در عملیات‌های نظامی کشورها؛

"ماهواره نور" قدرت ایران را به رخ دنیا کشید

"ماهواره نور" قدرت ایران را به رخ دنیا کشید
ارسال ماهواره "نور" در شرایط تحریم دلیلی بر اثبات این مدعاست که تکیه بر توان داخلی می‌تواند هر سدی را شکسته و قدرت کشور را به دنیا نشان دهد پس اگر بخواهیم پیشرفت داشته و رشد کنیم نباید از این ظرفیت غافل شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ فضا گستره سه بعدی نامحدودی است که اجسام و رویدادها در آن رخ می‌دهند و مرز نهایی نامیده می‌شود، این محل سالیان سال است که به میدانی برای رقابت‌های اطلاعاتی میان کشورها تبدیل شده و با ماهواره‌های موجود در فضا می‌توان گفت زمانی که در خانه با خیال راحت درحال استراحت یا در محل کار مشغول انجام کارهای خود هستیم توسط ماهواره‌های فضایی و بدون هیچ جلب توجهی رصد می‌شویم.
 
در چهارم اکتبر 1957 اولین ماهواره مصنوعی با نام اسپوتنیک یک به فضا پرتاب شد و از آن زمان به بعد جهان شاهد پرتاب‌های موفق و ناموفق بسیاری بوده است، ماهواره‌ای که به فضا پرتاب می‌شود از مرتفع‌ترین هواپیماها هم بالا تر رفته و مرز آسمان را می‌شکافد، محدوده ماهواره‌های فضایی نظامی از حداقل 150 کیلومتری بالای سطح زمین آغاز می‌شود و این قابل قیاس با 30 کیلومتر ارتفاع یک هواپیما نیست.
 
در حال حاضر فضا نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های نظامی و امنیتی جهان دارد و بیش از 2 هزار ماهواره به دور زمین در گردش هستند که 15 درصد آن‌ها دارای کاربرد نظامی به‌صورت مستقیم و مابقی کاربردهای چندمنظوره با قابلیت‌های نظامی دارند.
 
ماهواره‌های تاسیسات نظامی مشتمل از ماهواره‌های هواشناس، ارتباطی، ردیاب و مشاهده زمین می‌باشند که برای مقاصد نظامی به کار می‌روند، برخی از این ماهواره‌ها که به ماهواره‌های جاسوسی نیز شهرت دارند قادر به تشخیص دقیق پرتاب موشک‌ها، حرکت کشتی‌ها در مسیرهای دریایی و جابجایی تجهیزات نظامی در روی زمین می‌باشند.
 
سران کشورهای ناتو تحت فشار آمریکا، در اجلاس لندن توافق کردند که فضا را "حوزه پنجم عملیات نظامی" اعلام کند، این بدان معنی است که فضای بیرونی  پس از آسمان، زمین، دریا و فضای سایبری به حوزه جدید برای عملیات‌های نظامی تبدیل خواهد شد، در جنگ مدرن فضا به حوزه نظامی اصلی تبدیل شده است که پیروزی و شکست را مشخص می‌کند.
 
پژوهشگران تاکید دارند که در آینده تسلیحات فضایی، کشورها را قادر می‌کند تا علاوه‌بر حفظ امنیت جغرافیایی و سیاسی، دارایی‌‌‌های فضایی خود را محافظت کنند و همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا درصورت لزوم به سرعت، حمله‌هایی به نقاط مختلف زمین در وسعت مکانی گسترده‌ای انجام دهند.
 
با توجه به اهمیت این موضوع ایران از بیست سال پیش فعالیت‌های خود را در بحث فضا آغاز کرده و افت و خیزهای بسیاری را در این مسیر تجربه کرده است، دهه‌های 80 تا 90 را می‌توان به‌عنوان نقطه اوج این فعالیت‌ها نام برد، در این دوره کشور علاوه‌براینکه ماهواره‌هایی را به فضا ارسال کرد برنامه‌هایی نیز برای ارسال انسان به فضا در دستور کار خود داشت که با یک رکود چندساله مواجه شد و در این مدت سپاه نیز به دلیل تغییر دولت و سیاست‌های متفاوت آن برنامه‌های فضایی خود را کاهش داد، اما اخیرا تصمیم بر آن شد تا این برنامه‌ها وارد فاز عملیاتی شود و پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور دستاورد اقدامات و تلاش‌های سپاه در این حوزه است.
 
پرتاب این ماهواره واکنش‌های بسیاری را از سوی مسئولان آمریکایی و صهیونیست به دنبال داشته است و  برخی از آن‌ها مانند ترامپ با عادی نشان دادن اوضاع و برخی دیگر مانند وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با درخواست اعمال تحریم بیشترعلیه ایران ترس و نگرانی خود را نشان داده‌اند اما در این میان شاهد انتشار اظهار نظراتی هم بودیم که گواه قدرتمندی ایران در سایه تحریم بودند و از آن جمله می‌توان به سخنان "کریس مورفی" سناتور کنگره آمریکا اشاره داشت که اقدام ایران در پرتاب ماهواره را دلیلی بر شکست سیاست‌های دونالد ترامپ مقابل ایران و تقویت و تهاجمی‌تر شدن آن دانسته است.
 
ارسال ماهواره "نور" در شرایط تحریم دلیلی بر این مدعاست که تکیه بر توان داخلی می‌تواند هر سدی را شکسته و قدرت کشور را به دنیا نشان دهد پس اگر بخواهیم در شرایط اقتصادی هم پیشرفت داشته و رشد کنیم نباید از این ظرفیت غافل شویم.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه