اخبار داغ

به بهانه «بچه محل»؛

«پورنگ» عموی دوست‌داشتنی بچه ها/ تجربه ای موفق برای برنامه‌سازان کودک و نوجوان

«پورنگ» عموی دوست‌داشتنی بچه ها/ تجربه ای موفق برای برنامه‌سازان کودک و نوجوان
به بهانه «بچه محل» و برنامه جدید عمو پورنگ برای این روزهای شبکه دو، نگاهی گذرا داشتیم به برنامه سازی در حوزه کودک و موفقیت و محبوبیت داریوش فرضیایی در میان کودکان ایران زمین.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دهه شصتی ها در هر چه بدشانس بودند، در این یکی خوش شانس‌تر از بقیه دهه‌ها بودند، هم از دهه‌های قبل و هم بعدشان. کودکی‌شان در روزگاری گذشت که پر بود از کارهای خلاقانه و مبتکرانه در حوزه کودک و نوجوان، از ادبیات و نشر گرفته تا برنامه‌های کودک و نوجوانی که هر چند بیش از یکی دو ساعت در روز از تلویزیون پخش نمی شد، اما آنچنان جذاب و آموزنده بود که امروز همان برنامه‌ها نوستالژیک‌ترین لحظات زندگی‌شان را رقم زده است، از کارتون‌هایی مانند ایکیو-سان و افسانه‌های دوقلوها تا با خانمان و بابالنگ دراز و آنشرلی با موهای قرمز.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته این کل ماجرا نبود، بهترین نمایش‌های عروسکی نیز برای فرزندان این دهه بود، از جمله مدرسه موش‌ها و یا چاق و لاغر و قصه‌های تا به تا.

,

, ,

برنامه‌های خوبی نیز برای دهه 60‌ تولید می‌شد، مانند زیر گنبد کبود یا همان آقای حکایتی، هشیار و بیدار یکی دیگر از برنامه های نوستالژیک دهه 60 است که در سالهای 63 و 64 در شبکه یک سیما ساخته و پخش شد.

,

این برنامه‌ها هر چند کمیت زیادی نداشت اما از کیفیت‌های بالایی برخوردار بود، و واقعا هم در ذهن فرزندان این دهه که امروز مردان و زنان دارای فرزند هستند ماندگار شده است. اما رفته رفته با بالارفتن هر دهه، هر چند کمیت کارهای کودکان و نوجوان بالتبعِ بالا رفتن آمار شبکه‌های سیما بالا رفت اما شاید کیفیت آن طور که باید، نبوده است.

,

اما در این میان برخی نیز بوده اند که نه تنها در حوزه کودک و نوجوان خوش درخشیدند، بلکه آن قدر خوب توانستند در میان خانواده‌های ایرانی جای پای خود را محکم کنند که همان دهه 60‌ای‌ها مانند کودکان خود و در کنار فرزندانشان بیننده پر و پا قرصشان هستند، از جمله آن‌ها، برنامه‌های مختلف «عموپوررنگ» است.

,

عموپوررنگ و برنامه‌هایش را می‌توان از باکیفیت‌ترین و جذاب‌ترین برنامه‌های کودک و نوجوان دو دهه اخیر دانست، عموپوررنگ که نام اصلی‌اش داریوش فرضیایی است ازسال ۷۸ با مجموعه «تورنگ و پورنگ» بین بچه‌ها چهره شد و پس از آن در ماه رمضان سال ۱۳۸۱ با اجرای برنامه کودک و نوجوان و اسم مستعار هنری «عمو پورنگ» بین مخاطبان کودک و بزرگسال محبوبیت یافت، اما این محبوبیت مانند بسیاری از مجریان دیگر صدا و سیما موقتی و زودگذر نبود.

,

, ,

عموپورنگ هر سال سعی کرده است تا برنامه های جذاب و متناسب با ذائقه  کودکان و نوجوانان دهه‌های 80 و 90 را بر روی آنتن شبکه‌های سیما ببرد و هر برنامه‌ای را در قالب ابتکاری زمان خود ارائه دهد؛ جالب تر این است که برنامه‌های داریوش فرضیایی به نام کودکان و به کام بزرگترهاست، به طور مثال همین عید نوروز گذشته بود که عموپوررنگ برنامه ویژه نوروز را با همکاری امیرمحمد متقیان و فرهاد بشارتی و دیگر هنرمندان توانمند به روی آنتن شبکه دو سیما برد و اتفاقا توانست با بسیاری از برنامه‌های ترکیبی و حتی برخی از سریال‌های نوروزی رقابت کرده و گوی این رقابت را نیز از رقبایش برباید و جالب این است که این برنامه مانند دیگر برنامه‌های عمو پوررنگ هم مورد توجه کودکان و نوجوانان و هم مورد استقبال بزرگترها قرار گرفت.

,

ساده و صمیمی، مثل خود کودکان

, ساده و صمیمی، مثل خود کودکان, ساده و صمیمی، مثل خود کودکان,

شاید بتوان اصلی‌ترین خصیصه عمو پوررنگ و برنامه‌هایش را در ساده بودن، در عین شاد بودن دانست، از طرفی هرگز هیچ یک از برنامه‌هایی که تا به حال داریوش فرضیایی اجرای آن را برعهده داشته است، از موضع آموزشی خود خارج نشده و تلاش کرده است تا در قالب برنامه‌ها و اجراهای متفاوت حتی در قالب ترانه‌های کودکانه، مهم ترین نکات اجتماعی و فرهنگی را به بچه‌ها آموزش دهد.

,

در چند سال اخیر نیز، مجموعه تلویزیونی محله گل و بلبل با محوریت داستانی زندگی عمو پوررنگ و در ژانر کمدی درام، به کارگردانی احمد درویشعلی پور توانست مخاطبان زیادی به ویژه کودکان و نوجوانان زیادی راپای تلویزیون بنشاند و در خلالِ داستان‌های جذاب هر قسمت، نکات اخلاقی خوبی را به بچه‌ها تذکر دهد.

,

اما حالا عموپوررنگ مجددا با یک مجموعه تلویزیونی جدید به نام «بچه محل» در غروبهای ماه رمضان مهمان خانه‌های ایرانی شده است، بچه محل به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده و کارگردانی احمد درویشعلی‌پور و نویسندگی محمد درویشعلی‌پور قرار بود از ابتدای نوروز ۹۹ روی آنتن برود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعویق در فیلمبرداری، پخش آن روزهای ابتدایی اردیبهشت موکول شد.

,

این مجموعه تلویزیونی هر روز ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن شبکه دو می رود و چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون و بازیگران شناخته شده کمدی در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

,

این مجموعه تلویزیونی نیز مانند دیگر برنامه‌های با اجرای داریوش فرضیایی از فضایی مفرح و شاد برخوردار است.

,

همان طور که از «بچه محل» نیز پیداست، عمو پوررنگ این بار نیز از موضوع اصلی کشور یا بهتر بگوییم دنیا و اثرات آن بر روی فرزندان این مرز و بوم غافل نشده و در خلاصه ماجراهای این مجموعه آمده است: سه ماه پس از شکست کرونا اهالی محله آرام‌آرام به زندگی عادی شون برگشته‌اند، اما تاثیرات کرونا هنوز در رفتار اجتماعی آنها نمایان است. داداش جان، مرد اسباب بازی فروش که به تازگی به محله نقل مکان کرده، از حامیان سرسخت محیط زیست است. او به اتفاق عمو پورنگ تلاش دارند تا همه اهالی محله را تبدیل به حافظان محیط زیست کنند. آنها در تلاشند تا پویش همیاران محیط زیست را به کمک بچه ها راه اندازی کنند.

,

, ,

داریوش فرضیایی، کمند امیر سلیمانی، نعیمه نظام دوست، نادر سلیمانی، رامین ناصر نصیر، فرهاد بشارتی، آرش میر احمدی، امیر سهیلی، ابراهیم شفیعی، سوسن پرور، ایمان صفا و امیر محمد متقیان و سروش جمشیدی بازیگران این مجموعه هستند.

,

این برنامه تلاش دارد بازهم در قالب برنامه‌ای آموزنده لحظات شادی را برای فرزندان مردم که این روزها از مدرسه و اجتماع دور هستند فراهم آورد.

,

الگویی موفق و قابل مطالعه برای برنامه سازان

, الگویی موفق و قابل مطالعه برای برنامه سازان, الگویی موفق و قابل مطالعه برای برنامه سازان,

مدیران فرهنگی کشور نباید از یاد ببرند، همان طور که دهه 60، دوران طلایی برای کودکان و نوجوانان بوده است، باید تلاش کنند تا برای کودکان و نوجوانان دهه 80 و 90 نیز برنامه‌های مناسبی را تدارک ببینند زیرا در زمانی که فضای مجازی پر است از محتواهای بی ربط با فرهنگ ایرانی که ذهن و روح کودکان و نوجوانان را تسخیر می کند، چنانچه نتوانیم برنامه‌های مفرح، شاداب و آموزنده برای فرزندانمان تولید کنیم، قطعا نباید انتظار داشته باشیم، که فرزندانِ اشباع شده با محتواهای خارج از کشور، در آینده نگاهی متکی به فرهنگ ایرانی و سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی به محیط پیرامونشان داشته باشند. نمونه های موفق و امتحان پس داده ای مانند «عموپورنگ» می تواند هم در فرم و هم در محتوا، الگویی مناسب برای برنامه سازان حوزه کودک و نوجوان باشد.

,

گزارش: نسیم اسدپور

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه