اخبار داغ

در گفت‌وگو با خراسانیان، عضو شورای شهر سمنان مطرح شد؛

تکرار عامدانه یک اشتباه/ بودجه 99 شهرداری سمنان، بادکنکی، تبلیغاتی و تخیلی است!/ رقم تحقق بودجه اعلام شده از سوی رئیس شورا غیرواقعی است

تکرار عامدانه یک اشتباه/ بودجه 99 شهرداری سمنان، بادکنکی، تبلیغاتی و تخیلی است!/ رقم تحقق بودجه اعلام شده از سوی رئیس شورا غیرواقعی است
در حالی که رئیس و سخنگوی شورای شهر سمنان در یک نشست گزینشی، از تحقق صددرصدی بودجه شهرداری خبر داده است، یکی از اعضای شورا می‌گوید ارقام اعلامی از سوی رئیس شورا غیرواقعی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در حالی که امید می‌رفت شورای شهر در آستانه روز شوراها به روند عدم برگزاری نشست خبری آزاد و سکوت 800 روزه خود پایان دهد، روز دوشنبه، سیادتی، سخنگو و رئیس شورای شهر در حضور دو سه رسانه محدود یک «به اصطلاح نشست خبری» برگزار کرد و به امیدواری‌ها برای پاسخگویی شفاف نسبت به عملکرد پرابهام مدیریت شهری خاتمه داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

از این رو، مرآت کوشیده است تا در یک گفتگوی شفاف با خراسانیان، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، پرسش‌های بی‌پاسخ خود را مطرح کند و پاسخ‌ها را به محکمه قضاوت افکار عمومی بسپارد. بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم.

,

مرآت: پیش از آغاز بحث درباره بودجه 99، مایلم به برخی مواضع رئیس و سخنگوی شورای شهر در «نشست گزینشی» روز گذشته اشاره کنم. ایشان روز گذشته شورای فعلی را کارآمدترین شورا در ادوار پنجگانه توصیف کرده، از دو رویکرد نقدی و تعهدی نسبت به بودجه سخن گفته، از تحقق صددرصدی بودجه شهرداری در رویکرد تعهدی خبر داده و شکل‌گیری شوراها را یکی از افتخارات دولت اصلاحات عنوان کرده است!

, مرآت: پیش از آغاز بحث درباره بودجه 99، مایلم به برخی مواضع رئیس و سخنگوی شورای شهر در «نشست گزینشی» روز گذشته اشاره کنم. ایشان روز گذشته شورای فعلی را کارآمدترین شورا در ادوار پنجگانه توصیف کرده، از دو رویکرد نقدی و تعهدی نسبت به بودجه سخن گفته، از تحقق صددرصدی بودجه شهرداری در رویکرد تعهدی خبر داده و شکل‌گیری شوراها را یکی از افتخارات دولت اصلاحات عنوان کرده است!,

به نام خدا و برای خدا؛ حضرت امام خامنه‌ای در جایی فرمودند که: «ما همینطور که داریم حرکت می‌کنیم غالبا از خطای خودمان و تقصیری که می‌کنیم، غفلت می‌کنیم. خطای فردی و هم اجتماعی مثل حزب خودمان یا جناح خودمان...غالبا مورد غفلت قرار می‌گیرد لذا دیگران باید عیب ما را به ما بگویند.» واقعیت این است که ما نمی‌توانیم درباره میزان کارآمدی این دوره شورا نظر بدهیم. دیگران باید نظر بدهند.

,

نمی‌دانم ایشان بر چه اساس و مبنایی چنین اظهارنظری داشته‌اند؟ کلمه «کارآمدترین» که صددرصد غلو است و ظلم در حق گذشتگان. با توجه به این بحث اصلی گفتگو بودجه است، از قضا شورای دوره پنجم به طور خاص در حوزه بودجه یکی از ضعیف‌ترین شوراها در طی ادوار گذشته بوده است. میزان انحراف منفی بودجه نسبت به ادوار گذشته شورا بی‌سابقه بوده است.

,

شتاب در رشد انحراف منفی بودجه؛ خلط مبحث در حسابداری و بودجه!

, شتاب در رشد انحراف منفی بودجه؛ خلط مبحث در حسابداری و بودجه!, شتاب در رشد انحراف منفی بودجه؛ خلط مبحث در حسابداری و بودجه!,

از سال شروع دوره پنجم شورا همه‌ساله دارای شتاب در رشد انحراف منفی بوده‌ایم علاوه بر اینکه میزان این انحراف هم در هیچ دوره‌ای مسبوق به سابقه نیست. قبلا هم اشاره داشته‌ایم که مقصر اصلی شوراست در تصویب و نظارت بر بودجه. اینکه ایشان درصد تحقق بودجه در سال 98 را این‌گونه بیان داشته‌اند نشأت‌گرفته از خلط مبحث حسابداری و بودجه است.

,

حسابداری و روش ثبت حساب‌ها در شهرداری یا نقدی است و یا تعهدی اما بودجه و بودجه‌نویسی یا عملیاتی است و یا برنامه‌ای. این که حسابداری ما تعهدی است یا نقدی، ارتباط مستقیمی با بودجه ندارد. همانطور که قبلا در زمان تصویب بودجه گفته‌ام بودجه صرفا درآمد و هزینه است. یعنی در مقابل درآمد باید هزینه تعریف شود. بنا ندارم در تقابل با سخن ایشان صحبت کنم اما به جهت رفع شبهه باید گفت که اگر 506 میلیارد و 800 میلیون تومان بودجه سال 98 حتی بصورت تعهدی(!) محقق شده باشد بنابراین باید موضوعات 342 ردیف بودجه عمرانی و خدمات شهری و بیش از 400 ردیف موضوع بودجه خدمات اداری و جاری نیز به انجام رسیده و هزینه شده باشد و اگر اینگونه نباشد و این تراز رعایت نشده باشد، به میزان هزینه انجام نشده، مبلغ گمشده داریم!

,

بودجه مصوب 98 و تفریغ بودجه را در خردادماه منتشر کنید

, بودجه مصوب 98 و تفریغ بودجه را در خردادماه منتشر کنید, بودجه مصوب 98 و تفریغ بودجه را در خردادماه منتشر کنید,

متاسفانه دوستان گزارش عملکرد را با گزارش بودجه اشتباه می‌گیرند. من پیشنهاد می‌کنم به جهت اینکه مردم در جریان این تلاش‌ها قرار بگیرند ریاست محترم شورا به این وظیفه قانونی عمل نماید و در ابتدای خردادماه سال جاری تفریغ بودجه سال 98( بودجه محقق شده) و بودجه مصوب سال 98 را انتشار عموم نماید تا مورد تشویق عموم قرار بگیریم!

,

ممکن است چون سیستم حسابداری شهرداری نقدی و نیمه تعهدی است بخشی از فعالیت شهرداری که تبدیل به سرمایه است برای سال‌های آتی، در سیستم حسابداری منعکس نگردد و این ربطی به بودجه ندارد زیرا بودجه برنامه درآمد و هزینه برای یک دوره یک ساله است. در هر سال سرمایه‌هایی ممکن است به شهرداری اضافه شود ولی در همان سال که این سرمایه‌ها فروخته نمی‌شود.

,

مرآت: سخنگوی شورا یکی از دلایل کارآمدی شورا را بهره‌مندی از تخصص‌های مختلف ذکر کرده است؛ دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

, مرآت: سخنگوی شورا یکی از دلایل کارآمدی شورا را بهره‌مندی از تخصص‌های مختلف ذکر کرده است؛ دیدگاه شما در این زمینه چیست؟,

متأسفانه تماما این سخن ریشه در واقعیت ندارد. رویکرد شورا نسبت به مسائل مختلف به هیچ وجه کاملا تخصصی نیست. نمونه بارز این موضوع را نیز باز هم در ماجرای بودجه 97 و بودجه 98 شاهد بودیم. برخی اظهارنظرها و حتی بی‌اطلاعی‌ها از ساختار شورا و شهرداری و کمیسیون‌های ماده پنج و صد و... هم به خوبی نشان داد که تخصص چه نقشی در اتخاذ تصمیمات در شورا دارد؛ تمامیت سخن جای اشکال دارد.

,

افزایش کمیسیون‌های شورا غیرقانونی است

, افزایش کمیسیون‌های شورا غیرقانونی است, افزایش کمیسیون‌های شورا غیرقانونی است,

مرآت: رئیس محترم شورا در نشست با خبرنگاران گزینش شده، افزایش کمیسیون‌های شورا را نمودی از بلوغ پارلمان شهری در مرکز استان عنوان کرده‌اند! نظر شما چیست؟

, مرآت: رئیس محترم شورا در نشست با خبرنگاران گزینش شده، افزایش کمیسیون‌های شورا را نمودی از بلوغ پارلمان شهری در مرکز استان عنوان کرده‌اند! نظر شما چیست؟,

پیشتر نیز در گفتگوها اعلام کردم که افزایش کمیسیون‌های شورا با این ترکیب و ترتیبی که انجام شد اساسا غیرقانونی است و با آیین‌نامه‌ها همخوانی ندارد. کمیسیونی که همه اعضای شورا در این کمیسیونها حضور دارند، نامش کمیسیون نیست همان صحن علنی است. بنابراین تفاوت جلسات این‌گونه کمیسیون‌ها با جلسات صحن شورا چیست؟

,

نهادهای ناظر نیز نسبت به این اقدام مغایر با قانون، واکنشی نشان نداده‌اند. چگونه می‌تواند مصوبه یک کمیسیون به عنوان مصوبه صحن علنی مستقیم به کمیته تطبیق فرمانداری فرستاده شود؟ در بودجه سال 99 این اتفاق افتاده و شروع جلسه با عنوان کمیسیون تخصصی بوده ولی همان مصوبه بدون طرح در صحن علنی(!) به فرمانداری فرستاده شده و این کاملا خلاف ضوابط و آیین‌نامه ابلاغی نحوه اداره جلسات شوراست.

,

رقم تحقق بودجه اعلام شده از سوی رئیس شورا غیرواقعی است

, رقم تحقق بودجه اعلام شده از سوی رئیس شورا غیرواقعی است, رقم تحقق بودجه اعلام شده از سوی رئیس شورا غیرواقعی است,

مرآت: سخنگوی محترم شورا در نشست گزینشی مذکور مدعی تحقق 300 میلیارد تومان از بودجه 98 شده است. آیا این رقم مقرون به صحت است؟

, مرآت: سخنگوی محترم شورا در نشست گزینشی مذکور مدعی تحقق 300 میلیارد تومان از بودجه 98 شده است. آیا این رقم مقرون به صحت است؟,

خیر؛ طبق آمار ارسالی از طرف شهرداری به شورا، این رقم صحیح نیست. رقم قطعی پس از تفریغ بودجه مشخص می‌گردد اما طبق آمار و ارقام ارسال شده در ماه‌های منتهی به پایان سال، بودجه 98 حداکثر بین 200 تا 220 میلیارد تومان محقق شده است. مگر این که آمار و ارقامی غیر از آنچه به شورا فرستاده شده است به ایشان داده باشند. یک راه راستی‌آزمایی عدد مذکور آن است که برای نخستین‌بار به قانون عمل شود و صورت‌های مالی و نیز تفریغ بودجه به طور شفاف در خردادماه برای عموم مردم منتشر شود.

,

البته شهرداری با توجه به مشکلات پیش آمده از شیوع کرونا درخواست تاخیر در تفریغ بودجه را داشته که ممکن است این امر به پایان خرداد منتهی گردد. مردم باید بدانند 300 میلیارد بودجه محقق شده چگونه و در چه پروژه‌هایی هزینه شده است؟ گزارش تفریغ بودجه نیز روشنگر بسیاری از مسائل خواهد بود.

,

مرآت: یکی از نقدهایی که شما در پایان سال 97، بر بودجه 98 وارد می‌کردید، نامنطبق بودن آن با قوانین و بخشنامه‌ها بود. بودجه 99 از این نظر در چه وضعیتی است؟

, مرآت: یکی از نقدهایی که شما در پایان سال 97، بر بودجه 98 وارد می‌کردید، نامنطبق بودن آن با قوانین و بخشنامه‌ها بود. بودجه 99 از این نظر در چه وضعیتی است؟,

بخشنامه‌های مربوط به بودجه نویسی هرسال، تقریبا 6 ماه پیش از موعد تصویب بودجه از وزارت کشور به شهرداری‌ها ابلاغ می‌شود و آن‌ها موظفند بر اساس این بخشنامه‌ها عمل کنند. اما بخشنامه‌ها درباره بودجه 99 هم مثل بودجه 98 رعایت نشده است. همین رویکرد سبب سیر نزولی بی‌سابقه‌ای در تحقق بودجه شهرداری سمنان شده است. از طرفی قانون‌گذار فرمانداری‌ها را ملزم کرده تا مصوبات شورا را با قوانین جاری کشور تطبیق بدهند اما در سمنان درباره تایید این مصوبه شورا این اتفاق نیفتاده است.

,

بودجه 99؛ بادکنکی، تبلیغاتی و تخیلی!

, بودجه 99؛ بادکنکی، تبلیغاتی و تخیلی!, بودجه 99؛ بادکنکی، تبلیغاتی و تخیلی!,

بودجه در شورا به صورت برجامی تصویب شد و فرمانداری هم آن را تأیید کرد. من از استدلال‌های آقایان برای تدوین و تصویب این بودجه تعجب می‌کنم. آن‌ها در توجیه تصویب و تایید بودجه می‌گویند که  بودجه مرکز استان باید یک سر و گردن از بودجه سایر شهرستان‌های استان بالاتر باشد! اگر تصویب بودجه بادکنکی، تبلیغاتی و تخیلی نشان‌دهنده بالاتر بودن است، چرا چند سروگردن بالاتر نباشیم و بودجه را 2 هزار میلیارد تصویب نکنیم؟ این که چهار سرو گردن بالاتر است!

,

ما وقتی یک سروگردن از بقیه شهرها بالاتریم که بودجه ما بیش از دیگر شهرها محقق شود. بودجه 98، در حالت خوشبینانه 50 درصد محقق شده است! من در سال 97، وقتی بودجه 98 مصوب می‌شد، گفتم که این بودجه واقعی نیست و قطعا محقق نخواهد شد. اگر قرار است مرکز استان برای دیگر شهرستان‌ها الگو باشد باید در تحقق بودجه باشد نه در تصویب.

,

تصویب فقط آمال است و شعار و ادعا. زحمات دوستان در شهرداری محفوظ است بلکه این نگاه غلط و غیرقانونی و غیر واقعی ما در تصویب بودجه، به پای آن دوستان نوشته می‌شود.

,

مقایسه روند تدوین بودجه در سمنان و شیراز

, مقایسه روند تدوین بودجه در سمنان و شیراز, مقایسه روند تدوین بودجه در سمنان و شیراز,

شاید ذکر یک مورد به تبیین مطلب بیشتر کمک کند. کلان­شهر شیراز مرکز استان فارس است. یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. بودجه مصوب سال 1397 شیراز 3000 میلیارد تومان بوده است. تفریغ بودجه سال 97 یعنی بودجه محقق شده شهرداری شیراز 2400 میلیارد تومان بوده یعنی 80 درصد تحقق بودجه. شورای شهر شیراز با توجه به واقعیات و عدم تحقق صددرصدی بودجه سال 97، بودجه سال 98 را به میزان بسیار کمی رشد داده و 3228 میلیارد تومان مصوب کرده است.

,

گزارش هشت‌ماهه شهرداری شیراز در سال 98، تحقق 95 درصدی بودجه هشت‌ماهه را نشان می‌دهد. قطعا تفریغ بودجه شیراز برای سال 98 بیش از صددرصد است. با همه این احوالات شورای شهر شیراز برای سال 99 بودجه کلان‌شهر شیراز را فقط 30 درصد نسبت به سال 98 رشد داده و 4200 میلیارد تومان مصوب کرده است. یک سر و گردن بالاتر بودن شهرداری و شورای مرکز استان فارس در تحقق بالای صد درصد بودجه است.

,

یکی از آقایان در سال گذشته گفته بود آن‌هایی که بودجه را چندین برابر مصوب نمی‌کنند شاید به دنبال توسعه نباشند! بد نیست اکنون توسعه در این دو شهر مقایسه شود!

,

مرآت: پیش از ادامه بحث، تحلیل کلی شما از بودجه 99 را میشنویم.

, مرآت: پیش از ادامه بحث، تحلیل کلی شما از بودجه 99 را میشنویم.,

لایحه بودجه 99 اشتباهاتی داشت و ما هم گوشزد کردیم اما تأثیری نداشت! چنانکه اشاره کردم، مهم‌ترین اشکال، منطبق نبودن بودجه با دستورالعمل‌های علمی بودجه‌نویسی است. بودجه مصوب سال 97 کل شهرداری و سازمان‌ها، 270 میلیارد تومان بوده که 220 میلیارد بودجه شهرداری و 50 میلیارد تومان بودجه سازمان‌ها بوده است. محقق شده بودجه شهرداری در سال 97، به میزان 134 میلیارد تومان بوده است‌.

,

برخی ارقام درج‌شده در بودجه 99 غیرواقعی است!

, برخی ارقام درج‌شده در بودجه 99 غیرواقعی است!, برخی ارقام درج‌شده در بودجه 99 غیرواقعی است!,

اگر 100 درصد بودجه سازمان‌ها محقق شده باشد-که قطعا نشده- حداکثر 184 میلیارد تومان از بودجه 97 محقق شده است؛ اما در لایحه بودجه 99، رقم تحقق بودجه 97، 215 میلیارد عنوان شده و علیرغم تذکر، اصلاح نشده است.

,

بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی، بودجه سال 99 شهرداری باید بین 280 تا 300 میلیارد تومان تدوین می‌شد اما بودجه را 515 میلیارد تصویب کردند! دوستان بخش منابع حاصل از  دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، یعنی فروش املاک و اخذ وام را از بودجه جدا کرده‌اند و ضریب رشد پنج ساله را بر درآمدهای عمومی زده‌اند که مخالف با بخشنامه بودجه است.

,

تدوین بودجه سیر قانونی را طی نکرد/ بودجه 99 با کسری شدید همراه خواهد بود

, تدوین بودجه سیر قانونی را طی نکرد/ بودجه 99 با کسری شدید همراه خواهد بود, تدوین بودجه سیر قانونی را طی نکرد/ بودجه 99 با کسری شدید همراه خواهد بود,

کمیسیون تخصصی نیز در بررسی بودجه وارد نشد؛ بنابراین تصویب بودجه، سیر قانونی خود را طی نکرده است. بودجه 99 نیز با کسری شدید و عدم تحقق همراه خواهد بود. دوستان برای تدوین بودجه به صورت غیرکارشناسی، ابتدا هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند؛ سپس با درآمدها­ی تخیلی و غیرواقعی هماهنگ می‌کنند! شاید ما به صورت غیرکارشناسی و بر خلاف ضوابط در تهیه بودجه اولویت را به درآمد نداده باشیم ولی در زمان عمل به بودجه ناچار اولویت با درآمد می‌شود و نتیجه این است که در طول سال، با توجه به عدم تحقق درآمدها، موارد هزینه‌ای، یکی‌یکی حذف میشود!

,

و متأسفانه زمانی که اولویت‌های ما با اولویت نیازهای مردم شکاف چشمگیر داشته باشد به خوبی می‌توان حدس زد که کدام ردیف‌ها در بین سال  حذف می‌شوند . در هیچ دوره‌ای از شورا، با بودجه اینگونه برخورد نشده است.

,

بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.

, بخش دوم این گفتگو به زودی منتشر می‌شود.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه