شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 16:14 منتشر شده در مورخ: 1399/02/10 شناسه خبر: 1604481
یارضوی در گفت و گو با «دانا»؛

نقش شبکه‌های برون‌مرزی در برملا کردن توطئه‌های دشمن غیر قابل انکار است

نقش شبکه‌های برون‌مرزی در برملا کردن توطئه‌های دشمن غیر قابل انکار است
تحلیل گر حوزه سیاسی و بین الملل با تاکید بر اینکه شبکه های غربی در ادامه فعالیت های فتنه جویانه خود قصد دارند ایران را کشور قحطی زده و دچار بحران اقتصادی شدید معرفی کنند، درباره نقش شبکه های برون مرزی کشورمان در مقابله با این جو سازی ها، تشریح کرد: نقش شبکه‌های برون‌مرزی در برملا کردن توطئه‌های دشمن غیر قابل انکار است.

مسعود یارضوی، تحلیل گر حوزه سیاسی و بین الملل در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با تاکید بر اینکه شبکه های غربی در ادامه فعالیت های فتنه جویانه خود قصد دارند ایران را کشور قحطی زده و دچار بحران اقتصادی شدید معرفی کنند تا با این ترفند حوادثی مثل آبان ماه 98 راه اندازی شود، درباره نقش شبکه های برون مرزی کشورمان در مقابله با این جو سازی ها، تشریح کرد:  نقش شبکه‌های برون‌مرزی در برملا کردن توطئه‌های دشمن غیر قابل انکار است.

مسعود یارضوی تحلیلگر حوزه سیاسی و بین الملل با توجه به رفتارهای طعنه آمیز رئیس جمهور آمریکا در کمک به ایران آن هم در شرایطی که خود آمریکا دچار بحران در مدیریت کرونا است، گفت: روش سیاست‌ورزی آقای ترامپ شبیه به اجرای نمایش است، اما از این نکته نباید غافل شد که مدیریت راهبردی کاخ سفید برنامه‌ریزی‌های خاصی برای ایران اسلامی دارد. از جمله اینکه ایالات متحده با شدت هرچه تمام تر پیگیر پروژه براندازی در ایران است و این مقوله را از طریق ایجاد نارضایتی عمومی یا همان «فتنه اقتصادی» در ایران دنبال می‌کند. اظهارات آقای ترامپ مبنی بر کمک‌های کرونایی به ایران نیز صرفا برای القای این مطلب است که ایران در بحث مبارزه با کرونا دچار بحران شده است، همانطور که او چندی قبل نیز در یک توییت مدعی شیوع گرسنگی و بحران نان در ایران شد. البته باید دانست که ظاهر مضحک این جملات و القائات در حالی است که عده‌ای در داخل ایران هم مشغول تکرار روزمره آنها هستند.

وی اصلی ترین عامل بازدارنده در مواجهه با جو سازی شبکه های وابسته به نظام سلطه گر آمریکا و انگلیس از شرایط داخلی کشورمان را مفهوم سازی قلمداد کرد و گفت: اصلی‌ترین عامل بازدارنده در مقابل جوّسازی‌ها «تولید مفهوم» است. تولید مفهومی که البته بایستی بر محمل رسانه، تریبون‌های خواص کشور، محافل دانشجویی و... پرورش داده شود. تولید مفهوم از آن حیث که واقعیت‌های کشور مورد بیان و اقتراح قرار گیرد؛ به طور مثال در حالی که ایران بر اساس شاخص GHI جزو سیرترین کشورهای جهان است، اما چرا رئیس‌جمهور آمریکا به خود جرأت داد از بحران نان در ایران سخن بگوید؟ پاسخ این چرا که بخش اعظمی از آن به کم‌کاری در عرصه تولید مفهوم بازمی‌گردد؛ حل‌المسئله مجهولات بازدارندگی ماست.

یارضوی با تاکید بر اینکه شبکه های غربی در ادامه فعالیت های فتنه جویانه خود قصد دارند ایران را کشور قحطی زده و دچار بحران اقتصادی شدید معرفی کنند تا با این ترفند حوادثی مثل آبان ماه 98 راه اندازی شود، درباره نقش شبکه های برون مرزی رسانه ملی همچون پرس تی وی، الکوثر و .... در مقابله با این جو سازی ها، تشریح کرد:  نقش شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی در نقش بر آب کردن توطئه‌های دشمن، اگر نگوییم نقش اصلی است، اما قطعا غیر قابل انکار است.. دقت شود که اگرچه قرائت مخاطبان خارجی از فضای پیرامون خود با قرائت رسمی کشورهای متبوعشان تفاوت چندانی ندارد اما رسانه‌های برون مرزی ما می‌توانند با هدف گرفتن همان قرائت رسمی و ارسال این فرکانس به دشمن که «متوجه پرژه شما هستیم!» در چارچوب نبرد هیبریدی؛ موجبات واکنش صاحبان قرائت‌های رسمی و بالنتیجه تغییر نگاه مخاطب خارجی خود را فراهم کنند.

وی بر همین اساس افزود: در این زمینه می‌توان به ماساژ رسانه‌ای عملیات دستگیری تفنگداران دریایی آمریکا و یا موشکباران عین‌الأسد توسط سپاه اشاره کرد که چگونه موجب بی‌آبرویی هژمونی آمریکا در ذهن مخاطبان رسانه‌ها در جهان شد. بدیهی است که در چارچوب پروژه نبرد هیبریدی و محمل رسانه‌ای آن که اشاره کردم؛ تولید مفاهیم درست و در رصد داشتن نکات مثبت کشور، خاصّه نقاط قوت اقتصادی ضرورت اول است.

این تحلیل گر روش هایی را که شبکه های برون مرزی رسانه ملی همچون پرس تی وی، هیسپان تی وی و ... در طرح ریزی اقدامات مقابله ای خود با شبکه های معاند باید در دستور کار قرار دهند،  تولید مفهوم دانست و گفت: همانطور که قبلا نیز اشاره کردم، تولید مفهوم را اصلی‌ترین و البته غریب‌ترین وظیفه رسانه‌ها می‌دانم. البته این مقوله لزوما مربوط به داخل کشورمان نیست و در قبال فضای پیرامون جهانی نیز باید به دنبال کشف حقیقت و تولید مفهوم بود. چند سال قبل در نظر سنجی بین‌المللی پیو اعلام می‌شود که 40 درصد فرانسوی‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند و یا به تجربه می‌دانیم که غذا در انگلیس فوق‌العاده گران است. بدیهی است که اگر این مفاهیم را به موقع و با رویکرد مناسب مورد پردازش قرار دهیم؛ آن وقت می‌توانیم در قضایایی مثل تظاهرات جلیقه‌زردها و یا تقلای رسانه‌های انگلیسی برای القای بحران فقر در ایران؛ دست برتر رسانه‌ای را داشته باشیم و حتی در مقام پیش‌بینی هم قرار بگیریم.

وی افزود: به زعم من اصلی‌ترین فاکتور برای یک حضور رسانه‌ای موفق در عرصه بین‌الملل؛ بیان مستدل واقعیت‌های ایران و جهان و پافشاری بر آنهاست. در این زمینه می‌توان به مدل رهبر معظم انقلاب و یا آقای سیدحسن نصرالله در لبنان اشاره کرد که چگونه توانسته‌اند با بیان واقعیت‌ها و با پافشاری بر تحلیل درست؛ بصورت علی‌الرأس در رسانه‌های جهانی دارای جایگاه رفیع و سخنان تأثیرگذار باشند.

 یارضوی درپایان گفت: قدمای ما گفته‌اند: گندم از گندم بروید، جو زِ جو... و این بدان معناست که رسانه‌های برون مرزی ما در آینده صاحب جایگاهی خواهند بود که از امروز برای آن برنامه ریزی کنند. داشتن تحلیل درست از وقایع جهان و شهامت بیان واقعیت‌ها از لوازم این چشم‌انداز مورد انتظار هستند.

https://www.dana.ir/1604481
ارسال نظر
نظرات