اخبار داغ

یک کارشناس تغذیه مطرح کرد؛

بایدها و نبایدهای تغذیه ورزشکاران در ماه تزکیه

بایدها و نبایدهای تغذیه ورزشکاران در ماه تزکیه
مسعود فیروزکوهی گفت: ورزشکاران با رعایت بعضی از اصول تغذیه ای می توانند روزه داری را به نحو بهتری انجام دهند تا مانع از ضعف، تشنگی و گرسنگی بی مورد روزانه آن ها شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: ورزشکاران در ماه مبارک رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئیـن، قند، ویتـامین ها  آب و مایعات دارند و بهتر است که حدود دو تا سه ساعـت بعد از افطار ورزش را شروع کنند تا بدن شان برای غذای مصرف شـده  فرصت هضم و جذب داشته باشد.

وی با بیان این که بین زمان خوردن غذا و شروع ورزش باید فاصله باشد اذعان کرد: این مهم باعث می شود تا جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

 به گفته این کارشناس، در این ماه، بهتر اسـت که تمرینات ورزشی سبک تر باشد، زیرا در حیـن ورزش، بدن نمک و آب زیادی را از دست می دهد که در ورزش های شدید، منجر به ضعف شدید روزه دار می شود.   

فیروزکوهی افزود: ورزشکار باید تا سحر به تدریج مایعات زیادی مصرف کند تا نیاز بدنش تامین شود، مصرف 1.5 تا 2 لیتر آب و مایعات شیرین به جز چای، برای آن ها در این ماه مناسب است.

وی با بیان این که خرما، سوپ، سبزیجات و شیر برای افطار ورزشکاران مطلوب است، اضافه کرد: در صورتی که ورزشکار بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد، بهتـر اسـت هنگام افـطار از گوشـت، زرده تخـم مـرغ یا ماهـی استفاده کند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: مصرف ماکارونی، برنج، عسل، سیب زمینی، شیرینی جات در فاصله بین افطار و سحر در تامین نیاز به مواد قندی ورزشکاران مفید است.  

فیروزکوهی تصریح کرد: ورزشـکاران به منظـور ساخـت عضـله، در کنـار ورزش باید از منابـع غنی پروتئینی استفاده کنند، در ماه رمضان به دلیل شرایط خاص تغذیه ای، امکان رشد عضلانی به حداقل می رسد و افرادی که در این ماه تمرین می کنند  نباید انتظار پیشرفت از بدن خود داشته باشند.

راهکارهای تغذیه ای

به گفته وی، می طلبد ورزشکاران دو تا سه ساعت پس از یک افطاری سبک به تمرین بپردازند، تمرینات کمتر از یک ساعت باشد و از وزنه های سنگین استفاده نکنند.

این کارشناس تغذیه گفت: از نظر دریافت مواد مغذی، ورزشکاران می توانند برای قبل از تمرین، از پروتئین بار (مواد غذایی آماده فشرده)، شیر و خرما و یک ترکیب حاوی پروتئین و کربوهیدرات استفاده کنند.

فیروزکوهی افزود: در حین تمرین نیز از نوشیدنی های ورزشی و برای بعد از تمرین هم شام پروتئینی یا پروتئین وی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر فرصت کافی برای تمرین هست، باید ورزشکاران افطار و شام مناسب استفاده و سه ساعت پس از صرف شام، تمرین را آغاز کنند، در این صورت ذخائر گلیکوژنی کبدی بالاتر می رود و انرژی بیشتری زمان تمرینات در اختیار خواهند داشت.

این کارشناس اضافه کرد: همچنین باید در حین ورزش، نوشیدنی ورزشی استفاده شود، پس از ورزش، استفاده از پروتئین وی و کازئین مناسب و استفاده از شیر و آمینو اسید هم گزینه خوبی است.
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, راهکارهای تغذیه ای,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه