اخبار داغ

تراژدی افت هرساله قیمت:

جولان دلالان پیاز در شرق هرمزگان/ آه بر دل کشاورز؛سود به جیب دلال

جولان دلالان پیاز در شرق هرمزگان/ آه بر دل کشاورز؛سود به جیب دلال
افت هر ساله قیمت محصول گوجه فرنگی در شهرستان میناب حالا به پیاز رسیده و در حالی سود هنگفت به جیب دلالان می‌رود که «آه» نصیب کشاورزان محروم می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از هرمز، شهرستان میناب بعنوان قطب تولید پیاز کشور با اختصاص بیش از۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت پیاز یکی از مراکز صادر کننده این محصول به سایر استان های سیستان وبلوچستان، فارس، اصفهان ، تهران و آذربایجان شرقی  است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

وجود اراضی مستعد و حاصل خیز کشاورزی در هشتبندی، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم محلی منطقه، زمینه ساز اشتغال برای بیکاران شهرستان‌های جنوبی استان کرمان نظیر قلعه گنج، منوجان، کهنوج و افراد جویای کار مناطق شرقی استان نظیر شهرستان بشاگرد، بخش سندرک، بخش مرکزی شهرستان میناب و افراد جویای کار بخش جغین شهرستان رودان شده است.

,

یکی از معضلات مهمی که در سال‌های اخیر دغدغه‌های بسیاری را برای بهره برداران بخش کشاورزی در منطقه هشتبندی ایجاد کرده است نوسان شدید قیمت‌ها و نبود بازار مناسب برای محصولات تولیدی است.

,

در روزهای اخیر بازار محصول پیاز در توکهور و هشتبندی وضعیت بسیار وخیمی پیدا کرده و به دلیل افت شدید قیمت کشاورزان درآستانه ورشکستگی کامل قرار دارند.

,

, ,

دلالان پیاز کیلویی۲۰۰تا ۵۰۰ از ما خریداری می کنند

محمد سالاری یکی از کشاورزان پیاز کار منطقه توکهور و هشتبندی می‌گوید: در ابتدای فصل برداشت قیمت هرکیلو پیاز بین ۴ تا ۵ هزارتومان بود، اما دلالان حالا که همه محصول برداشت شده کیلوی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان از ماخریداری می‌کنند.
علی آخوندی دیگر کشاورز این منطقه می‌گوید با افت شدید قیمت هزینه برداشت این محصول ازروی زمین بیشتر از قیمتی است که دربازار به فروش می‌رسد و ما کشاورزان ناچاریم به دلیل ضرر زیاد محصول را برداشت نکنیم.

, دلالان پیاز کیلویی۲۰۰تا ۵۰۰ از ما خریداری می کنند,
,
,
,

یکی از پیازکاران شرق هرمزگان گفت:سال گذشته دولت تعرفه‌های صادراتی را حذف کرد و کشاورزان با افزایش قیمت مواجه شدند به همین دلیل تعداد قابل توجهی از مردم برای کشت پیاز در سال جاری ترغیب شدند اما در سال جاری با افت قیمت، محصول روی دست مردم مانده است.

,

وی گفت: هزینه کشت پیاز در هر هکتار بسیار بیشتر از سایر محصولات است که هزینه خرید بذر بخش عمده را تکمیل می‌دهد بسیاری از کشاورزان با وام و قرض از دیگران اقدام به کشت محصول کرده‌اند و اگر چاره اندیشی نشود مردم با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

,

, ,

دسترنج کشاورزان در کمین دلالان

, دسترنج کشاورزان در کمین دلالان,

به گفته یک کشاورز مینابی، دلالان قیمت‌های بسیار پایین و زیر هزار تومان پیشنهاد می‌دهند و برخی از کشاورزان هم برای اینکه بتوانند بخشی از قرض‌هایشان را بدهند محصول را می‌فروشند و برخی هم ترجیح می‌دهند محصول را برداشت نکنند و زمین‌ها را شخم بزنند.

,

عباس مؤیدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میناب پیش بینی کرد بیش از ۱۷۰ هزار تن محصول پیاز برداشت شود، اما با این میزان سطح زیر کشت محصول پیاز از کشاورزان کیلویی ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود.

,

, ,

قیمت پیاز جوابگوی هزینه های تولید نمی شود

, قیمت پیاز جوابگوی هزینه های تولید نمی شود,

ابراهیم کمالی رئیس شورای اسلامی مجتمع امام هشتبندی در گفتگویی اظهار کرد: با بالا رفتن نرخ ارز در چند سال اخیر، قیمت نهاده‌های کشاورزی نظیر بذر، کود وسم که بیشتر آنها وارداتی هستند افزایش سرسام‌آوری پیدا کرده و هزینه تولید هر کیلوگرم محصول را برای کشاورزان چندین برابر کرده است.

,

وی افزود: قیمت فعلی محصول پیاز به زیر هزار تومان در هر کیلو رسیده که جوابگوی هزینه‌های سرسام‌آور کشاورزان برای تولید محصول نیست.

,

کمالی ادامه داد: کشاورزان برای تولید محصول پیاز  متحمل هزینه‌های سنگینی از مرحله کاشت، داشت و برداشت می‌شوند.

,

, ,

همزمانی فصل برداشت پیاز در سایر استان‌ها دلیل افت قیمت

, همزمانی فصل برداشت پیاز در سایر استان‌ها دلیل افت قیمت,

عباس مؤیدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میناب اظهار کرد: عمده‌ترین دلیل افت قیمت پیاز در این شهرستان همزمانی فصل برداشت پیاز در سایر استان‌های کشور است.

وی افزود: برای رفع این مشکل کشاورزان مکاتباتی با اداراتی که مسئولیت تنظیم بازار را برعهده دارند انچام شده تاانشالله بزودی این مشکل حل شود.

منطقه توکهور وهشتبندی با ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات سبزی وصیفی بعنوان قطب کشاورزی خارج از فصل هرمزگان به شمار می‌رود.

,
,
,
,
,

بنابر این گزارش،توسعه صنایع فرآوری محصول گوجه فرنگی و پیاز یکی از نیازهای بخش کشاورزی در هشتبندی می‌باشد که با وجود وعده‌های داده شده تاکنون عملی نشده است که در صورت تحقق این مهم بخش مهمی از مشکلات کشاورزان مرتفع می‌شود.

,

در این شرایط پیش آمده که کشاورزان به سمت بدهی و ورشکستگی پیش می‌روند می‌طلبد که مسئولان استان به ویژه شخص استاندار به سرعت وارد عمل شوند و به یاری این کشاورزان زحمتکش بشتابند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه