شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان کردستان
ساعت: 17:58 منتشر شده در مورخ: 1399/02/13 شناسه خبر: 1605224

دردسرهای آموزش مجازی شبکه «شاد»/ اولیاء ‌نگران شرایط نابرابر تحصیل فرزندانشان هستند

دردسرهای آموزش مجازی شبکه «شاد»/ اولیاء ‌نگران شرایط نابرابر تحصیل فرزندانشان هستند
نبود زیرساخت‌ها لازم و ضعف اینترنت دانش‌آموزان را در موضوع آموزش مجازی از طریق شبکه شاد به دردسر انداخته است و اولیای دانش آموزان نیز نگران آینده تحصیل فرزندانشان هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، بحران کرونا، تمام برنامه های آموزشی را به هم ریخته و هنوز مشخص نیست آسیب این بحران به یادگیری بچه ها و وزارت آموزش و پرورش چقدراست.

عقب ماندگی دانش آموزان از درس با تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در روزهای قرنطینه بود که در همان هفته‌های ابتدایی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و رسانه ملی زمینه برای ایجاد فضای مناسب و بهره گیری از ظرفیت‌های تلویزیون برای آموزش مجازی دانش آموزان فراهم شد.

سامانه شاد یا همان شبکه اجتماعی دانش‌ آموزان جهت برگزاری کلاس‌های مجازی دانش‌ آموزان ایجاد شده است این شبکه اجتماعی از طرف مرکز برنامه‌ ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی شده که پاسخگوی حضور دانش‌ آموزان و معلمان باشد.

از ویژگی‌های پیام رسان شبکه شاد، ذخیره برنامه‌ها و فعالیت‌های است که براین اساس اگر دانش‌ آموزی به موقع در کلاس حضور پیدا نکرد می‌تواند محتوای کلاس و همچنین تکالیف را مشاهده کند و سوالات خود را با معلم مطرح و پاسخ خود را دریافت کند

اما نبود زیرساخت‌های لازم، ضعف اینترنت در شهرستان  دهگلان دانش‌ آموزان را به دردسر انداخته به نحوی که مشکل در اینترنت یادگیری با سامانه "شاد" را مختل کرده است

این برنامه که توسط آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان تهیه شده و یک اپلیکیشن نسخه اندرویدی تلفن همراه است و دانش‌آموزان باید برای نصب این برنامه از گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید استفاده نمایند که در این راستا دانش‌آموزان و والدین را با مشکلاتی روبرو کرده که متولیان این برنامه‌ریزی باید برای رفع ابهامات آن تلاش کنند

اعتراض اولیای دانش‌ آموزان

زیرساخت شبکه اجتماعی شاد به شکلی طراحی شده که از طریق برنامه‌های پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند سریع به گروه کلاس درسی خود متصل شوند تا از آموزش‌های درسی بهرمند شوند.

زندی والدین یکی از دانش آموزان روستای چرخه بیان با مراجعه به پست شهر دهگلان از قطعی اینترنت چند روزه در روستا خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان باید از طریق شبکه شاد کلاسهای درس را بگذرانند اما متاسفانه اکثراوقات اینترنت روستا قطع می باشد.

 نگرانی اعضای شورای روستای ابراهیم آباد

قوامی عضو شورا و یکی از والدین دانش‌آموزان روستای ابراهیم آباد که نسبت به این طرح معترض بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سامانه شاد در مجموعه شاید بتواند بخشی از کمبود تحصیلی دانش‌آموزان را برطرف کند هرچند همچون کلاس درس نمی‌شود که دانش‌آموز و معلم مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند.

وی افزود: مشکل قطعی، نبود اینترنت و فراهم نشدن زیرساخت‌ها باعث می شود دانش آموزان به علت عدم دسترسی به شبکه شاد نسبت به یادگیری‌ها ضعیف شوند که نیاز است مسئولان هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنند تا دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری مواجه نشوند.

محمدی والدین یکی از دانش آموزان شهر بلبان آباد اظهار داشت: علاوه برقعطی اینترنت ما مشکل هزینه خرید اینترنت هم داریم که اکثر خانواده ها با این موضوع مواجه هستند زیرا از ابتدا قرار بود به صورت رایگان اینترنت در اختیار دانش آموز قرار گیرد که این قول عملی نشده است.

ناصری یکی از دانش‌ آموزان پایه نهم گفت: سامانه به شکلی طراحی شده که نباید از فیلتر شکن‌ها استفاده کرد و مشکلی که الان این سامانه دارد این است که نمی‌توانیم با دانش‌آموزان دیگر ارتباط داشته باشیم و زمانی که پیامی را ارسال می‌کنیم سامانه با مشکل مواجه شده و اخطار می‌دهد.

عزتی دیگر دانش آموز روستای گردمیران سفلی بیان داشت با توجه به راه اندازی شبکه شاد، تاکنون هیچگونه مطالب درسی  برای ما ارسال نشده است.

وی ضمن اشاره به مشکلات سامانه شاد بیان کرد: لینک‌های درسی را برایمان در سامانه قرار داده‌اند و هنوز نتوانسته‌ایم فعالیت چندانی را در آن انجام دهیم و حتی برای معلم خود نتوانسته‌ام پیامی را ارسال کنم

مشکلات پیوستن به سامانه شاد

با توجه به اضطراری بودن مبنی بر تعطیلی مدارس آموزش و پرورش به ناچار به سمت و سوی فضای مجازی روی آورد و باید قبل از اینکه سامانه شاد طراحی شود شبکه آموزش این مشکل را برطرف می کرد.

 صباح قاسمی مدیر آموزش و پرورش شهرستان دهگلان هم با اشاره به مشکلات موجود شامانه شاد بیان داشت: مشکل اینترنت بزرگترین مشکل شهرستان است که اکثر روستاهای دهگلان و چندین شهرک داخل شهر دهگلان با این مشکل دست به گریبانند.

وی نداشتن گوشی هوشمند را دیگر مشکل دانش آموزان عنوان کرد وگفت: بسیاری از دانش  آموزان  قادر به خرید گوشی نبوده و به آن دسترسی ندارند زیرا دانش‌آموزان برای وارد شدن به این سامانه احتیاج به گوشی‌های تلفن اندرویدی دارند.

قاسمی گفت: حدود 60 درصد دانش آموزان تاکنون توانسته‌اند وارد سامانه شوند و مابقی هم که دارای اینترنت نیستند یا در روستاها و مکان‌هایی که پوشش اینترنت وجود ندارد با مشکل روبرو هستند و دانش‌آموزانی که تلفن اندروید ندارند سعی شده در حوزه ابتدایی دروس با سی دی آموزش به آنان ارائه شود و دربعضی از حوزه ها با در اختیار نهادن درسنامه و با استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی و گروههای آموزشی استفاده شده است.

هر چند اولیای دانش آموزان به پایین بودن سرعت اینترنت اعتراض دارند در حالیکه قرار بر این بود که آموزش و پرورش و ارتباطات اینترنت به شکل رایگان در اختیار دانش‌آموزان قراردهند که تاکنون این اتفاق انجام نشده است

شبکه شاد، فضایی اجتماعی طراحی شده برای آموزش آنلاین دانش آموزان در تمام پایه ها، رشته ها و مقاطع، چقدر توانسته است به اهداف آموزشی برسد.

به نظر می رسد نه آموزش تلویزیونی و نه مجازی هیچ وقت نمی داند جای آموزش سنتی و حضور در کلاس درس فیزیکی را بگیرد زیرا بازده آموزش های مجازی آن چنان بالا نیست که انتظار داشته باشیم امسال، تحصیلات بچه ها با مشکل مواجه نشود.

شبکه شاد و کیفیت گم شده آموزش

از سوی دیگر موضوع تضمین کیفیت آموزش یعنی تضمین این که فرآیند یادگیری در آموزش مجازی از طریق سامانه شاد اتفاق می افتد، در این اپلیکیشن اجرایی نشده است وهیچ کس، از مدیر و ناظر مدرسه گرفته تا معلم ، کارشناسان آموزش و پرورش و حتی پدر ومادری که بالای سر بچه می ایستند تا دانش آموز به صورت آنلاین درس بخواند نمی توانند مطمئن شوند فرآیند یادگیری در ذهن بچه ها در حال اتفاق افتادن است، چون چنین تجربه ای تاکنون انجام نشده است.

قشر ضعیف محروم از عضویت در سامانه جدید وزارت آموزش و پرورش

یکی از معلمان مدارس ابتدایی در خصوص سامانه شبکه شاد به خبرنگار ما گفت: عضویت در این سامانه به سختی انجام می‌شود و این یکی از نگرانی خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه متأسفانه مهم‌ترین دغدغه مدیران، معلمان و برخی از خانواده‌ها عدم دسترسی همه دانش آموزان به تلفن همراه هوشمند است، افزود: بسیاری از دانش آموزان مدرسه ما از قشر ضعیف جامعه و دارای مشکلات مالی و اجتماعی فراوانی هستند که قطعاً همین مشکلات مانع از دسترسی آنها به این سامانه برای دریافت آموزش‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اشکال در نصب این سامانه برای بسیاری از دانش آموزان، افزود: از اول اردیبهشت باید از طریق این سامانه، آموزش به دانش آموزان را آغاز می کردیم در حالی که هنوز بسیاری از آنها یا موفق به نصب سامانه نشده اند یا هنوز درگیر تهیه یک وسیله برای اتصال به این شبکه هستند.

تعدادی از دانش آموزان شهری و روستایی به دلیل مشکلات مالی خانواده‌ها، نبود زیرساخت‌های دیتا و عدم توانایی در تهیه ابزارهای دیجیتال هوشمند نمی‌توانند در این سامانه عضو شوند که باید برای حل این مشکل راهکار مناسب ارائه شود.

با ادامه دار شدن تعطیلی مدارس وزارت آموزش و پرورش بر آن شد تا با ایجاد یک شبکه، فضایی ایجاد کند که از طریق آن دانش آموزان بتوانند دروس را از طریق آموزش توسط معلمان دریافت کنند اما شبکه شاد با وجود چشم انداز خوب برای آموزش از راه دور دانش آموزان، مشکلاتی برای خانواده‌ها و همچنین معلمان ایجاد کرده است از یک طرف نداشتن گوشی‌های هوشمند، عدم بهره مندی ازاینترنت مناسب تنها بخشی از دغدغه این روزهای خانواده‌ها برای پیوستن به شبکه شاد بوده و از سوی دیگر اختلال در نصب و عضو شدن در این شبکه نیز یکی از مشکلاتی است که خانواده‌ها و دانش آموزان با آن مواجه هستند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1605224
ارسال نظر
نظرات