اخبار داغ

پیگیری رسانه‌ای مشکلات مردم

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه؛ ناجی رنج 30 ساله روستاهای هرمزگان

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه؛ ناجی رنج 30 ساله روستاهای هرمزگان
به دنبال پیگیری و رسانه ای شدن مشکلات روستاهای بخش سندرک هرمزگان، قرار گاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام سجاد(ع) استان با اجرای شبکه آبرسانی در روستای نَز ، مشکل آب آشامیدنی اهالی را پس از سی سال مرتفع ساخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ روستای نَز در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهرستان میناب هرمزگان، یکی از محروم ترین روستاهای بخش سندرک با جمعیت بالای ۳۰۰ نفر این روزهادر پس عدم بی توجهی های مسئولان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

روستائیانی که نه تنها با مرکز شهرستان بلکه با نزدیک ترین روستای خود فاصله ۱۵ کیلومتری دارند و حتی برای رسیدن به روستای بعدی باید از جاده های مرگ آور و خطرناک بگذرند روستایی که تا بحال هیچ مسئولی به آنجا نرفته است.

,

چهارم شهریور ماه 96 بود که برای تهیه گزارش ویزیت رایگان تیم پزشکی راهی روستای نَـــز از توابع بخش سندرک شهرستان میناب شدیم، با ورود به روستای نز و پرازن در ابتدا لوله های سیاه رنگی مشاهده کردیم که با مسافت زیادی از دل روستا عبور می کند و با بشکه های سفید رنگ که در محوطه منازل مسکونی تعبیه شده بود، مردمانی که اجباری با بشکه از چشمه پائین دست آب آشامیدنی خود را تامین کنند،معلوم شدکه این روستا با کمبود اب آشامیدنی مواجه است.

,

برای بررسی وضعیت آب آشامیدنی اهالی این روستا به محلی که آب جمع می شد رفتیم، در۳ کیلومتر دورتر از روستای نز و پرازن یک رودخانه بود که اهالی این روستا با لوله کشی آب جمع شده کناره این رودخانه را برای مصارف خانگی و آب شرب استفاده می کردند.

,

, ,

آب ناسالم و غیر بهداشتی از محل انباشت فضولات حیوانی

, آب ناسالم و غیر بهداشتی از محل انباشت فضولات حیوانی,

در بررسی و گفتگو با اهالی این روستا معلوم شد که اهالی این روستا باید ۲ روز منتظر بمانند تا آب باریکه از لوله های انتقال آب عبور کند و به آب انبار برسد،آبی که شاید دیگران از خوردن آن صرفه جویی کنند اما مردم روستای نَــــز ۲۵ سال بود که استفاده می کردند.

,

با گذر مسافت طولانی به کنار سازه آبخیزداری رسیدیم، محلی که آب آشامیدنی این روستا از آنجا تامین می شود، املاح و روسوباتی که همراه آب به درون لوله ها وارد می شود سبب گرفتگی، انباشت روسوب در جان لوله ها می شود بخاطر همین اهالی روستا از چال کندن لوله ها خودداری کرده اند تا هر چند گاهی لوله ها را تکان دهند تا رسوب گیری شود.

,

, ,

فوت دو جوان بخاطر بیماری کلیه

, فوت دو جوان بخاطر بیماری کلیه,

علی عبدالله زاده جوان ساکن روستای نَــــــــز ضمن گلایه از مسئولین گفت: به سبب غیر بهداشتی بودن آب آشامیدنی این روستا تاکنون دو نفر از اهالی بخاطر بیماری کلیوی ناشی از مصرف این آب جان خود را از دست داده اند.

,

این جوان ادامه داد: بیماری های کلیوی، عروق، مجاری ادراری، پروستات، سنگ مثانه شایعترین بیماری در بین اهالی این روستا بوده که می طلبد مسئولین در رفع محرومیت مردم این روستا از حداقل امکانات دریغ نکنند.

,

فقر و محرومیت در این روستا به اندازه ای است که اگر فردی مریض شد تامین هزینه دارو و درمان آن یک مصیبت بزرگ برای آن خانواده محسوب می شود و مجبور می شود تا با بیماری دست و پنجه نرم کنند.

,

پیشنهاد ۸۰۰ میلیونی اداره آب و فاضلاب روستایی برای احداث چاه

, پیشنهاد , ۸۰۰, میلیونی اداره آب و فاضلاب روستایی برای احداث چاه,

ایمان پنجشنبه زاده دهیار روستای نَـــــــز بخش سندرک ضمن گلایه مندی از مسئولان گفت: اهالی این روستا از سال ۱۳۷۰ تاکنون از مشکل بی آبی و خشکسالی رنج می برند و ۲۵ سال است که تنها منبع تامین آب آشامیدنی این روستا آب رودخانه ها در مسیر این روستا بوده است.

,

وی افزود:برای رفع این مشکل چندین بار به فرمانداری و بخشداری شهرستان میناب مراجعه کردیم ولی متاسفانه هیچ جواب درست و قانع کننده ای از سوی مسئولین به ما داده نشده است.

,

پنجشنبه زاده اضافه کرد: طی مکاتبات انجام شده با اداره آب و فاضلات روستایی مرکز استان، برآورد هزینه برای احداث یک حلقه چاه آب ۸۷۰ میلیون تومان پیش بینی کرده اند که با واقعیت خیلی فاصله دارد و اگر این اداره مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای تامین آب شرب این روستا واگذار کندما قادریم مشکل آب روستا را بر طرف کنیم.

,

رفع مشکل آب آشامیدنی روستای نز در دستور کار سپاه قرار گرفت

, رفع مشکل آب آشامیدنی روستای نز در دستور کار سپاه قرار گرفت,

بدنبال رسانه ای کردن مشکلات اهالی روستای نَـــــز در ابتدای بهمن ماه 96 فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه میناب برای بازدید از اجرای طرح های محرومیت زدایی در بخش سندرک برای رفع مشکلات آب آشامیدنی و رسیدگی به وضعیت مردم روستای نَـــــز به این روستا سفر کرد.

,

به دنبال بازدید از طرح های محرومیت زدایی و مطرح شدن مشکل آب آشامیدنی روستای ۳۹۰ نفری روستای نَـــــز و پرازَن به حول و قوه الهی در آینده نزدیک پروژه انتقال آب به روستا قریب به هشت کیلومتر برای تامین آب روستا انجام می شود.

,

فرمانده سپاه میناب در سفر به روستای نز عنوان کرد: مردم این روستا در محرومیت خاصی به سر می برند و آب آشامیدنی سالم حداقل هایی است که می تواند بعنوان یکی از کارهای اولویت دار در بحث محرومیت زدایی در دل روستاهای محروم این شهرستان دنبال شود.

,

وی افزود: آب مصرفی مردم این روستا از حداقل های بهداشتی برخوردار نبوده و کاملا غیر بهداشتی است و متاسفانه مردم مجبور هستند از طریق لوله های تعبیه شده در رودخانه همین آب به مصارف روستا برسانند.

,

, ,

اهالی روستای نَـــــز پس از 30 سال از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند

, اهالی روستای نَـــــز پس از 30 سال از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند,

سرهنگ پاسدار حبیب اله سهرابی فرمانده قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان گفت: این شبکه به طول دو و نیم کیلومتر، آب مصرفی را از چشمه بصورت کاملا بهداشتی به روستا منتقل می کند.

,


سهرابی با بیان اینکه یک حلقه چاه نیز با هزینه 60 میلیون تومان حفر شد تا در صورت نیاز و کمبود احتمالی آب چشمه، نیاز اهالی تامین شود افزود: تا پایان سال دو روستای دیگر نیز از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

,
,

وی ادامه داد: پیش از این اهالی روستای نز، آب آشامیدنی مورد نیاز خود را با ظرف های پلاستیکی و پای پیاده از چشمه تامین می کردند.

,

روستای نز از توابع بخش سندرک با 400 نفر جمعیت در 120 کیلومتری میناب واقع شده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه