شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 12:27 منتشر شده در مورخ: 1399/02/15 شناسه خبر: 1605757
دانا گزارش می دهد؛

عدم نظارت بر vod ها/ از شادمهر و گلشیفته گرفته تا سریال مثلث های عشقی

عدم نظارت بر vod ها/ از شادمهر و گلشیفته گرفته تا سریال مثلث های عشقی
انتشار آخرین فیلم گلشیفته فراهانی، حواشی گل درشت محتوایی سریال ها و فیلم هایی که در چند ماه گذشته از vodها منتشر شده، بار دیگر نشانگر این مسئله است که همچنان «عدم نظارت کافی» حلقه مفقوده این رسانه هاست و همین بهانه ای شد که با همایون طاهری پور، مدیر کل صدور پروانه انتشار و محتوا در ساترا به گفت و گو بپردازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سریال ها و فیلم هایی که در چند ماه گذشته از vodها منتشر شده بار دیگر نشانگر این مسئله است که نظارت درست و کافی بر این رسانه ها وجود ندارد و عدم نظارت بر محتوای این رسانه کاملا مشهود است و همین بهانه ای شد که بار دیگر به این موضوع بپردازیم.

«دل» یکی از سریال هایی است که از شبکه نمایش خانگی فیلیمو در چند ماه گذشته پخش شده  و مهر تاییدی بر این ادعا است که نظارت درستی بر تولید و محتوای این رسانه ها وجود ندارد.

در این سریال ملودرام شاهد حضور پر زرق و برق بازیگران آن هستیم که زندگی هایی بسیار لاکچری دارند و هربار که سریال را می بینیم تمام هوش و حواسمان به ماشین ها، خانه ها و لباس ها پرت می شود؛ این مسئله سطحی ترین ایرادی است که می توان به سریال گرفت اما مسئله مورد توجهی که بسیار حائز اهمیت است داستان عشق و به گند کشیدن مفهوم خانه و خانواده است؛ آن چه که در سریال های ترکیه ای ماهواره وجود دارد را می توان به راحتی در این سریال دید، زمانی که از سریال های ترک سخن می گوییم اولین موردی که به ذهن مخاطب خطور می کند داستان مثلث های عشقی و بی ثباتی در خانواده است.

 

در سریال دل می بینیم که مرد متاهل با زن دیگری در ارتباط است و دل درگرو عشق او دارد، همان زن غیابی از شوهر سابقش جدا شده است و شوهرش از زندان بیرون می آید و به سراغ او می رود، دختر نقش اول داستان هم که رستا نام دارد با آرش قصد عروسی دارد اما می بینیم که قبلا با یک نفر دیگر به نام مهران بوده است و در نهایت با فردی به نام نکسیا ازدواج می کند؛ آرش که قرار بود با رستا ازدواج کند قبل از آن می خواسته با رابی دخترخاله اش ازدواج کند و از هم جدا شده بودند، همزمان با شب عروسی آرش و رستا که بهم خورد، رابی در آلمان قرار بود، درست در همان شب با سیاوش ازدواج کند اما چون متوجه شد عروسی آرش و رستا کنسل شده است او نیز عروسی اش را با سیاوش منحل کرد و بدون خداحافظی فرار کرد و به ایران آمد تا به آرش برسد؛ روابطی که در این سریال می بینیم کمی فراتر از مثلث عشقی است و باید نام دیگری برای آن انتخاب کرد؛ چیزی که در این سریال می بینیم رنگ و بویی از خانواده، فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی ندارد.

کرگدن نام دیگر سریالی است که در فیلیمو هر هفته شنبه ها پخش می شود، سریالی که به گمان می خواهد به مافیای دارو در ایران بپردازد اما این قضیه را بعد از گذشت 20 قسمت از سریال می فهمیم، تا قبل از آن تنها می بینیم که چند دختر و پسر جوان دور هم جمع شده اند و یک گروه را تشکیل داده اند، دختر و پسر ها هر کدام با یکی رابطه دارند، یکی رابطه اش را علنی می کند آن یکی پنهان می کند، یک دختر با چند پسر رابطه دارد، از مجرد گرفته تا متاهل، یک دختر دیگر با پسری رابطه داشته که همان پسر با مادرش ازدواج می کند، یک دختر دو عاشق سینه چاک دارد و آن دو مرد عاشق، دست یاری به هم می دهند و با هم متحد می شوند تا مرد سوم که عاشق دروغین است را نابود کنند؛ تقابل بین رفتارهای انسانی و حیوانی(غریزی) آن قدر زیاد می شود که مخاطب را سردرگم می کند که آیا چنین اتفاقاتی ممکن است یا خیر؟

 

سریال کرگدن ؛ داستان، شخصیت ها، بازیگران، کارگردان و تیزر | پلازامگ

پیش از این ها سریال دیگری به نام مانکن از همین رسانه پخش شد که شباهت مشکل محتوا مانند دو سریال مذکور را داشت، کاوه(امیرحسین آرمان) با همتا(نازنین بیاتی) قرار ازدواج می گذارد، سپس به خاطر بدهی پدرش با کتی(مریلا زارعی) ازدواج می کند که کتی قبلا عاشق پدر کاوه بوده است. کاوه همزمان که کتی را در عقد خود دارد باز به همتا که عاشقش بوده بر می گردد و با او ارتباط برقرار می کند،در این میان افسون(شبنم قلی خانی) که دوست کتی است، به کاوه پیشنهاد می دهد که با او نیز باشد...

فرارو | قسمت بیست و چهارم سریال مانکن+ دانلود قسمت 24

فارغ از هر گونه نگاه فنی و ساختاری به این سریال ها، نکته مهمی که نظر ما را جلب می کند محتوای مشابه آن ها است، محتوایی که بیشتر به این می ماند که هدفی مشترک در میان سازندگان این سریال ها است، همگی کانون خانواده را هدف قرار داده اند و هرکدام به نحوی خواسته یا ناخواسته تلاش می کند تا شاکله و چارچوب خانواده را از هم بگسلاند؛ آزاد کردن روابط بین دختر و پسر اولین ایدئولوژی بود که در سینما و سریال سازی در شبکه نمایش خانگی طراحی شد که گویا به هدف دلخواهشان رسیده اند که الآن به مرحله بعد یعنی روابط ضربدری یا مثلثی شکل بین خانواده‌ها، زنان و مردان متاهل می پردازند.

اتفاق دیگری که در شبکه نمایش خانگی مشاهده می کنیم حضور برخی از فیلم ها و سریال هایی است که به دلیل برخی از حواشی عوامل یا بازیگرانشان، هیچگونه توجیهی برای پخش نمی توانند داشته باشند؛ چند ماه قبل شاهد آن بودیم که فیلیمو فیلم «شب برهنه» با بازی شادمهر عقیلی خواننده لس آنجلسی را برای مخاطبانش قرار داده بود،اکنون هم که فیلم «استخراج» را منتشر کرده است که گلشیفته فراهانی در آن بازی می کند، فراهانی چند سال است که از ایران خارج شده و در فیلم ها و مجله های مختلفی برهنه شده و کارش از کشف حجاب گذشته است، لازم به ذکر است این فیلم جدیدترین فیلم گلشیفته فراهانی است که مربوط به سال های قبل از مهاجرتش نیز نمی شود.

به بهانه موارد فوق الذکر با همایون طاهری پور، مدیر کل صدور پروانه انتشار و محتوا در ساترا تماس گرفتیم و در خصوص عدم نظارت دقیق و مناسب بر تولید محتوا انتشار برخی از vodها از جمله فیلیمو گفتگو کردیم.

 

نظارت بر محتوای vodها به چه شکلی است؟
همایون طاهری پور اظهار داشت: ما خودمان محتوای vodها را به طور مستقیم ممیزی نمی کنیم، ما به 2 شکل این کار را انجام می دهیم یا خودمان نظارت می کنیم یا اینکه به خودشان می سپاریم که بر کارشان نظارت کنند یعنی این که به ما ناظری معرفی کنند به همراه رزومه که ببینیم قبلا چه کارهای نظارتی انجام داده است، اگر نیاز داشته باشد برایشان دوره های آموزشی برگزار می کنیم و به آن ها می گوییم که طبق چه مقرراتی باید ممیزی را رعایت کنند و به خودشان واگذار می کنیم که بر کارشان نظارت کنند.

وی افزود: تعداد مشخصی رسانه را به یک ناظر می سپاریم که بر اساس حجم محتوایشان نظارت کنند، این ناظرین کار vodها را کنترل و نظارت می کنند، بعضی از نظارت ها را هم ماشینی انجام می دهیم، یعنی آن مکانیزم نظارتی و کارهای ممیزی‌شان را باید به ما اعلام کنند، افراد یا مراکزی هم هستند که ما تاییدشان می کنیم و با ما در بخش نظارت و ممیزی همکاری می کنند، تعدادی از دیتاسنترها هم هستند که با ساترا قرارداد دارند و مسئولیت محتوایی را به گردن گرفته اند؛ یک سامانه هم داریم که vodها باید بارگذاری روزانه‎‌شان را به ما اعلام کنند و مواردی را که سانسور کرده اند را به ما اطلاع دهند و ما آن ها را به صورت یک بانک اطلاعاتی جمع آوری می کنیم.

قبول دارید که نظارت بر vodها ضعیف است؟

ساترا تازه راه اندازی شده است، باید کم کم جایگاه خودش را پیدا کند تا بتواند به این رسانه ها نظارت داشته باشد، این رسانه ها چندین سال وجود داشته اند و خودشان کارشان را انجام داده اند، خیلی از این ها کارشان را بلد بوده اند و در جهت قوانین جمهوری اسلامی کار کرده اند و کارشان تخلف نبوده است، همین ها را وقتی صدا می کردیم و تذکری به آن ها می دادیم می پذیرفتند و می گفتند که فلان موارد را نمی دانستیم که مشکل دارند، مثلا همین گلشیفته فراهانی که می گویید در فیلمو است می گویند "اشکال ندارد این پوشیده است"، شاید هنوز معیارها و مقررات را نشناخته اند.

یعنی آن رسانه از حواشی گلشیفته فراهانی بی اطلاع است؟ بعید می دانم و قطعا همه این ها برای جذب بیشتر مخاطب است.  

قبول دارم این ایراد ها وجود دارد، ما کم کم این ها را درست می کنیم، باید کم کم سامان پیدا کنیم و نظارتمان را بیشتر کنیم، رسانه هایی مانند فیلیمو خوب هستند چون خیلی چیزها را رعایت می کنند، رسانه هایی وجود دارد که فیلم ها را بدون هیچ تغییراتی بلافاصله بارگذاری می کنند و آن را پخش می کنند، اولویت ما فعلا آن رسانه هایی هستند که هیچ چارچوبی را رعایت نمی کنند؛ وقتی می خواهیم اجازه بدهیم که فرزندمان در این سایت ها بچرخد نگرانیم چون مشکلات عدیده ای در آن ها وجود دارد که قضیه گلشیفته فراهانی در برابر آن ها به چشم نمی آید، ما تلاشمان را می کنیم که این ها را به خط کنیم و در چارچوب قوانین قرار بگیرند و نمی توانیم به این زودی به آمال و آرزوهایی که داریم برسیم.

نحوه قیمت گذاری فیلم هایی مانند خروج و طلا که اکران آنلاین دارند چگونه است؟

تا جایی که من می دانم ساترا انجام نمی دهد یا حداقل معاونتی که من در آن هستم انجام نمی دهد و نمی دانم که ساترا برای بحث قیمت گذاری در آینده برنامه ای دارد یا نه ولی فکر می کنم در حال حاضر ما فعلا چیزی برای آن نداریم.

چرا رده بندی سنی در این رسانه ها وجود ندارد که کودکان هم به همه موارد دسترسی نداشته باشند؟

در فضای مجازی نمی توانیم اکانتی تعریف کنیم که مثلا زیر 18 سال فلان دسترسی را نداشته باشند یا مثلا برای زیر 12 سال فلان دسترسی ها باشد، این حالتی که ما اجبار می کنیم که باید رسانه ها رده سنی را مشخص کنند بیشتر یک حالت اگاهی دادن به خانواده ها را دارد در واقع خود خانواده باید نظارت داشته باشد که فرزندش چه چیزی را می بیند و متوجه این امر باشد که فلان فیلم رده بندی سنی تعیین کرده است و بچه اش را توجیه کند که مناسب سن او هست یا خیر؟ رده بندی سنی فعلا در این سایت به این شکل است، رده بندی سنی در حال حاضر بیشتر حالت نصیحت به خانواده ها را دارد.

 

گزارش و گفتگو: احسان رستمیان

https://www.dana.ir/1605757
ارسال نظر
نظرات