شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 11:03 منتشر شده در مورخ: 1399/02/15 شناسه خبر: 1605820
الستی در گفت و گو با «دانا»؛

مصلحت سنجی در انتشار اخبار کرونا استراتژی شبکه های برون مرزی باشد

مصلحت سنجی در انتشار اخبار کرونا استراتژی شبکه های برون مرزی باشد
پژوهشگر حوزه ارتباطات، جامعه شناسی و افکار سنجی انتشار اخبار به صورت شفاف و واقعی را یکی از راه های جذب مخاطب دانست و مصلحت سنجی در انتشار اخبار کرونا را استراتژی مهم شبکه های برون مرزی در این ایام عنوان کرد.

محمدعلی الستی پژوهشگر حوزه ارتباطات، جامعه شناسی و افکار سنجی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره بر فعالیت های ایران هراسانه شبکه های معاند بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران، گفت: مسئله رقابت سیاسی مسئله ای است که باعث می شود جناح مقابل ما همیشه از هر عاملی بهره ببرند. درباره شبکه های معاند، رقبا به چند شیوه برای رقابت یا دشمنی عمل می کنند. این شیوه ها باید تقسیم بندی شود؛ یک دسته از آنها شیوه هایی است که از کوتاهی های خودی یعنی از اشتباهاتی که ما کرده ایم استفاده می کنند و در واقع آن ها را برجسته و تبلیغات علیه ما را از این زاویه شروع می کنند؛ مثلا اگر ما خبر آلودگی کرونا را دیر منتشر کرده باشیم این ها با این که این دیر منتشر کردن خبر کرونا در همه کشور ها ممکن است به میزانی وجود داشته باشد آن را داد و فریاد می کنند و درموردش مانور می دهند؛ این یکی از راه های ضربه زدن است که برای سست نشان دادن پایه های نظام از آن بهره می برند.

وی در همین باره افزود: وقتی روی کشور ما تمرکز می کنند این خودش ابزار تبلیغاتی می شود؛ به طور مثال در ایالات متحده امریکا و بسیاری از کشور های اروپایی حمله مردم به سوپر مارکت ها و حمله به مراکز توزیع ماسک و مانند این ها را دیدیم و درگیری که آدم ها با هم داشتند، اما در کشور ما علی رغم اینکه توسعه یافته نیست چنین صحنه هایی مشاهده نشد. حال تصور کنید که اگر این صحنه در کشور ما اتفاق افتاده بود چطور آن را در بوق و کرنا می کردند وگردن حاکمیت می انداختند که نتوانسته امکانات کافی برای مردم فراهم کند.  

الستی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیری جهانی، شبکه های برون مرزی از جمله پرس تی وی ، هیسپان تی وی و العالم در شفاف سازی علل این حوادث چقدر می توانند موثر باشند، خاطر نشان کرد: ما همواره در بحث مدیریت اخبار این مسئله را داریم که باید صداقت تا حد بالایی رعایت شود؛ یعنی نه تنها نباید خبر غیر واقعی منتشر کنیم، اخبار راستی که انتشار آن مصلحت نیست را هم باید در نظر بگیریم؛ ما اگر بیاییم و جدولی رسم کنیم که در این جدول می خواهیم میزان اخباری را که دیگران از ما دارند و خودمان از خودمان منتشر می کنیم در نظر بگیریم باید اخبار منتشر شده از سوی خودمان مصلحت سنجی شود.

این پژوهشگر ارتباطات درباره اهمیت وجود فعالیت رسانه های برون مرزی ایران در چنین شرایطی گفت: شبکه های بین المللی امروز جزو نیازهای هر کشوری هستند، ان هم در شرایطی که همه کشورها امروزه در عصر فراصنعتی، عصر اطلاعات و ارتباطات قرار دارند، قطعا به خاطر نیاز به تبادل بالای اطلاعات ما به این شبکه ها به شدت نیازمند هستیم و شکی در آن وجود ندارد، منتها یک مسئله ای که باید حتما گردانندگان این شبکه ها بدانند و آموزش کافی در این زمینه ببینند این است که ما به جز حوزه خبر در حوزه سیاست، اقتصاد با عینیات و واقعیات سر و کار داریم، عینیت یعنی چیزی که در خارج از ما جریان دارد و عمل می کند و کاری به اراده، خواست و آگاهی ما ندارد؛ به طور عینی دارد کار خودش را انجام می دهد. همه رشته ها جز خبر با عینیات سرو کار دارد اما رشته خبر و رسانه با ذهنیات سر و کار دارد؛ مدیریت در جهان عینیات با مدیریت در جهان ذهنیات زمین تا آسمان فرق دارند .

وی درباره مشکل اصلی رسانه ها در برخورد با موضوع شیوع ویروس کرونا گفت: این شرایط موجود یک شرایط تازه و نویی برای بشر نیست، یعنی ما اساسا به تاریخ انسان که نگاه می کنیم انسان در طول تاریخ خودش همیشه در معرض تهدیدهای مختلفی بوده و باید تلاش می کرده که از پس آن ها برآید و بر مشکلات غلبه کند و دائما یک نگرانی بر بشر حاکم بوده، اتفاقا جوامعی که در آن نگرانی وجود ندارد و آدم ها آرامش زیاد از حد حس می کنند جوامع راکدی هستند. مشکل اصلی ما این است که در عینیت مشکلی به نام ویروس کرونا داریم یعنی این آلودگی اش دارد به سرعت همه جا را می گیرد یعنی ما مشکل شیوع داریم اما در رسانه ما مشکل شایعه داریم حالا این جا یک رقابتی اتفاق افتاده بین شیوع و شایعه یعنی گاهی وقت ها شایعه از شیوع جلو می افتد، قبل از اینکه ما مقدار زیادی آلوده و تلفات داشته باشیم شایعه مقدار خیلی زیاد تری را منتشر می کند.

الستی با انتقاد از استفاده لفظ «فاصله گذاری اجتماعی» عنوان کرد: فاصله گذاری اجتماعی در کشور ما درست معنی نشده، این اصطلاح فاصله گذاری اجتماعی غلط است باید  فاصله گذاری فیزیکی بگوییم، رسانه ها هنوز مفهوم فنی و تخصصی فاصله گذاری را درک نکرده اند برای همین به جای فاصله گذاری فیزیکی از لفظ فاصله گذاری اجتماعی استفاده می کنند و همین در بین مردم هم باب شده است.  

https://www.dana.ir/1605820
ارسال نظر
نظرات