اخبار داغ

یک کارشناس خودرو در گفتگو با دانا:

مقصر اصلی نابسامانی بازار خودرو وزارت صمت است/ دلالی در بازار خودرو از طریق نمایندگی خودروسازان

مقصر اصلی نابسامانی بازار خودرو وزارت صمت است/ دلالی در بازار خودرو از طریق نمایندگی خودروسازان
یک کارشناس حوزه خودرو با بیان اینکه مقصر است ناسامانی بازار خودرو دولت و وزارت صنعت است که بازار را رها کردند؛ گفت: قیمت خودرو باید منطقی شود ولی لازم آن این است که خودروسازان لیست قیمت تمام شده خود را ارائه دهند تا بررسی شود و بر سر مردم منت نگذارند.
[

مرتضی مصطفوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در مورد افزایش قیمت خودرو و وضعیت بازار آن، اظهار کرد: خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند تا آن را بالا ببرند و دلیل آن بالا رفتن هزینه نهادهای خودرو عنوان می‌کنند ولی اینکه قیمت باید چه میزان باید افرایش یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

سود افزایش قیمت خودرو در جیب دلال‌ها/ نمایندگی‌های خودروسازان دلال بازار شدند!

, سود افزایش قیمت خودرو در جیب دلال‌ها/ نمایندگی‌های خودروسازان دلال بازار شدند!,

وی با اشاره به اینکه الان سود افزایش قیمت خودرو را دلال‌ها به جیب می‌زنند؛ افزود: امروز نمایندگی‌های خودرو سازان تبدیل به دلال این بازار تبدیل شدند و حتی قیمت سازی می‌کنند؛ معلوم نیست که خودرو را از کجا تهیه می‌کنند.

,

این کارشناس خودرو با بیان اینکه مشکل بازار بازار خودرو در بخش عرضه است، ادامه داد: شرایط تولید با مشکل مواجه است و از سوی دیگر در بخش نهادهای تولید خودرو  بالا رفته و از سوی دیگر تقاضا در بازار زیاد است.

,

مردم نگاه سرمایه‌ای به خودرو دارند/ تقاضا در بازار زیاد است

, مردم نگاه سرمایه‌ای به خودرو دارند/ تقاضا در بازار زیاد است,

مصطفوی در مورد چرایی افزایش تقاضای خودرو؛ گفت: انتظارات تورمی با توجه به سال آخر دولت و افزایش قیمت‌ها را شاهد هستیم باعث شده مردم خودرو را مانند ارز و طلا نگاه می‌کنند و نگاه سرمایه گذاری به آن دارند و می‌خرند تا برایشان سرمایه شود این در حالی است که عرضه خودرو کمتر شده ولی تقاضا همچنان روبه افزایش است و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

,

وی با تاکید بر اینکه بازار خودرو زها شده است، اضافه کرد: قیمت‌ها در بازار خودرو در حال افزایش است و دولت و وزارت صنعت فقط نقش نظاره‌گر را دارند در حالی که دولت باید بر فرایند تولید نظارت کند و قیمت تمام شده خودرو را محاسبه کند و با تعیین حاشیه سود برای خودروساز قیمت را تعیین کند و از سوی دیگر با مدیریت بخش تقاضا مانع ایجاد سفته بازی شود.

,

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت اگر بخواهد می‌تواند قیمت خودرو را کنترل و مدیریت کند؛ تصریح کرد: یکی از راه‌های مدیریت تقاضا نظارت بر نمایندگی‌های خودروسازان است اینکه خودرو نباید در نمایندگی به مدت زیادی بماند تا عرضه افزایش یابد.

,

 

,

قمیت خودرو باید منطقی شود/ مقصر اصلی وزارت صنعت است

, قمیت خودرو باید منطقی شود/ مقصر اصلی وزارت صنعت است, قمیت خودرو باید منطقی شود/ مقصر اصلی وزارت صنعت است,

مصطفوی در مورد درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه، گفت: قمیت خودرو باید منطقی شود زیرا امروز خودروساز با دلار 15 هزار تومانی قطعه وارد می‌کند و قیمت‌های فعلی برایش صرف ندارد ولی اینکه قیمت چه میزان افزایش یابد را باید با بررسی کارشناسی تعیین کنند و خودروساز باید قیمت تمام شده خودش را اعلام کند و دولت با بررسی آن قیمت را تعیین کند ولی مشکلی اصلی این است که بازار خودرو و خودروساز رها و بی‌صاحب شده است.

,

وی باشاره به نقش نمایندگی در بی‌ثابتی بازار خودرو، بیان کرد: نمایندگی‌ها امروز تبدیل به دلال خودرو شدند و در بازار قیمت سازی می‌کنند و هیچ نظارتی بر آنها نیست و حتی خودرو کارکرده را به عنوان خودرو صفر به مردم می‌فروشند و این‌ها هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارند.

,

این کارشناس خودرو تاکید کرد: خودروسازان عنوان می‌کنند که فروش خودرو با قیمت فعلی کارخانه باعث زیان‌شان می‌شود و درست هم می‌گویند ولی خوشحال است که قیمت در بازار افزایش می‌یابد زیرا از این طریق می‌تواند قیمت کارخانه را بالا ببرد تا از زیان دهی خارج شود ولی اینکه این سود افزایش قیمت به جیب دلال می‌رود ناراحت هستند.

,

مصطفوی ادامه داد: خودروساز تحریم را علت کاهش تولید و عرضه عنوان می‌کند اما این موضوع سوءمدیریت مدیران خودروسازان را نشان می‌دهد که برای تحریم‌ها پیش بینی و برنامه ریزی نداشتند و از سوی دیگر بازار به صورت انحصاری در اخیتار ایران خودرو و سایپا است هیچ برنامه ریزی برای حتی چند سال آینده ندارند و چرا نتواند وضعیت را مدیریت کند اما ا سوی دیگر هم با کمبود قطعه مواجه شدند.

,

وی در مورد اینکه خودرو پراید و پژو جزو اقلام پرسود خودروسازان وطنی است، گفت: مقصر اصلی نابسامانی بازار خودرو وزارت صنعت است.

,

چرا خودروسازان فرمول تعیین قیمت و لیست قیمت تمام شده را چرا نمی‌دهند؟

, چرا خودروسازان فرمول تعیین قیمت و لیست قیمت تمام شده را چرا نمی‌دهند؟,

این کارشناس خودرو در مورد اینکه خودروسازان می‌گویند مثلا قیمت پراید 100 میلیون تومان است که آن را به مردم 80 میلیون تومان می‌دهیم؛ اظهار کرد: این سخنان احساسی و بی‌منطقی است و اگر راست می‌گویند لیست قیمت تمام شده خودرو را ارائه دهند مثلا بگوید پراید این میزان قطعه دارد و هزینه تولید آن فلان عدد است.

,

مصطفوی تصریح کرد: انجمن خودروسازان بهتر است لیست قیمت تمام شده خودرو را برای اثبات سخنان خودشان ارائه دهند نه اینکه بر سر مردم منت بگذارند و همین الان خودروساز بیاید و قیمت و فرمول تعیین قیمت خودش را اعلام کند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه