اخبار داغ

عباسیان در گفتگو با «دانا»؛

هیچگونه ممیزی محتوایی در تولیدات شبکه نمایش خانگی نمی‌شود/ سیاست وزارت ارشاد حمایت چشم‌بسته از VODهاست

هیچگونه ممیزی محتوایی در تولیدات شبکه نمایش خانگی نمی‌شود/ سیاست وزارت ارشاد حمایت چشم‌بسته از VODهاست
محمدرضا عباسیان مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری به بررسی موضوع «شبکه نمایش خانگی» و راهکارهای ساماندهی این حوزه پرداخت و اظهار داشت: این مسئله دو بعد محتوایی و اقتصادی دارد؛ بخش مهم و استراتژیک آن، محتوایی است و بخش بعدی بحث اقتصادی است که اهمیت کمتری دارد.
[

محمدرضا عباسیان مستندساز و مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به بررسی موضوع «شبکه نمایش خانگی» و راهکارهای ساماندهی این حوزه پرداخت و اظهار داشت: این مسئله دو بعد محتوایی و اقتصادی دارد؛ بخش مهم و استراتژیک آن، محتوایی است و بخش بعدی بحث اقتصادی است که اهمیت کمتری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

, ,

حمایت بی‌چون و چرا و چشم بسته ارشاد ازVOD 

, حمایت بی‌چون و چرا و چشم بسته ارشاد ازVOD , حمایت بی‌چون و چرا و چشم بسته ارشاد ازVOD , VOD ,

وی ادامه داد: از لحاظ محتوایی، متاسفانه دولت تصمیم گرفته است رسانه‌هایی را به هر قیمت و به هر شکلی به عنوان VOD راه‌اندازی کند و به زعم خودش اینها رسانه‌هایی باشند که تحت کنترل دولت هستند و احتمالاً ابزار تبلیغاتی دولت هم می‌توانند در زمان مناسب باشند و به یک نحوی آلترناتیو تلویزیون هستند. این سیاست از دولت اول آقای روحانی شروع شد و در این دولت هم ادامه پیدا کرد؛ به معنای حمایت بی‌چون و چرا و چشم بسته از این سامانه‌های عرضه ویدئو یا VOD.

, VOD, VOD,

عباسیان در توضیح این ماجرا افزود: روز اولی که مجوز VODها را دادند، به صورت کاملاً غیرقانونی این پروانه‌ها صادر شد؛ برخلاف اینکه وقتی شما یک موسسه تولید فیلم خیلی سبک ویدئویی می‌خواهید ایجاد کنید، باید در ستاد وزارت ارشاد یک پروسه طولانی را طی کنید، اعم از اینکه در خصوص سابقه حرفه‌ای خود در حوزه تولید را ارائه دهید و سوابق حراستی شما مورد تائید قرار گیرد؛ حالا مجوز VODها در روز اول بدون هیچ یک از این بررسی‌ها، از جمله اینکه این شخصی که می‌خواهد متولی سامانه و محل عرضه مهم‌ترین محتوای فرهنگی شود، چه سوابقی در حوزه فرهنگ دارد، صادر شده است.

, VOD, VOD,

وی تصریح کرد: در صدور مجوز VODها در روز اول و در زمان ریاست آقای ایوبی بر سازمان سینمایی، هیچ یک از اینها متاسفانه لحاظ نشده است. بعداً هم که VODها راه افتاد، وزارت ارشاد چشمش را روی عملکرد اینها بست. عملکرد این سامانه‌ها یک بخشی در آن زمان به صورت مشخص موضوع تولید سریال بود که آرام آرام پیش رفت. تهاجم اصلی فرهنگی که VODها آغاز کردند و هنوز هم ادامه دارد، عرضه هر نوع عنوان خارجی بدون کمترین ممیزی است! یعنی تمام این سامانه‌ها از فیلمهای سینمایی و سریال‌های خارجی پر است اعم از امریکایی، ترکی و یا هر کشور دیگری که کوچک‌ترین موضوع ممیزی در آن رعایت نشده است.

, VOD, VOD, VOD,

, ,

از تبلیغ ارتش آمریکا تا محتوای شیطان‌پرستی و همجنسگرایی

, از تبلیغ ارتش آمریکا تا محتوای شیطان‌پرستی و همجنسگرایی, از تبلیغ ارتش آمریکا تا محتوای شیطان‌پرستی و همجنسگرایی,

این صاحبنظر حوزه فرهنگ و هنر گفت: مشخصاً غالب فیلم‌ها به صورت زیرنویس است. سریال‌هایی که وقتی به کسی که فیلم‌بین و کارشناس حوزه فیلم و سریال است می‌گویید که این محتوا را VOD جمهوری اسلامی گذاشته، کاملاً تعجب می‌کند. یعنی در بخش عرضه محتوای خارجی چه به لحاظ موضوعی، تبلیغ امریکا  و ارتش امریکا و ارزش‌های امریکایی و غربی، بعضاً فیلم‌هایی که تائید رژیم اشغالگر قدس بوده است و فیلم‌هایی که محتوای شیطان‌پرستی و همجنسگرایی ارائه می‌کند تا همان فیلم های معروف امریکایی که متن انگلیسی دارد و پر از واژه‌های نامناسب است، از جمله تولیدات این شبکه در سال های اخیر بوده است.

, VOD,

عباسیان تصریح کرد: کلیه بحث قوانین کپی رایت و چیزی که قبلاً برای موسسه ویدئورسانه در ارشاد ملزم بودند و رعایت می‌شد، همه اینها را به خاطر همان نقشه کلانی که حمایت بی‌چون و چرا از اینها بوده، پشت گوش انداختند و چشم بسته‌اند.

,

, ,

ارتباطات ویژه مدیران سازمان سینمایی با مسئولین VODها

, ارتباطات ویژه مدیران سازمان سینمایی با مسئولین VODها, ارتباطات ویژه مدیران سازمان سینمایی با مسئولین VODها, VOD,

وی به تولید سریال‌های خاص در شبکه نمایش خانگی هم اشاره کرد و افزود: سریال‌هایی در این شبکه تولید شده و می‌شود که واقعاً روی سریال‌های ترکی و سریال‌های جم را سفید کرده و بارها قبلاً در تلویزیون و رادیو و در خبرگزاری‌ها بیان کرده ام که بسیاری از سریال‌های جم به لحاظ ارزش‌های اخلاقی بالاتر از سریال‌هایی است که متاسفانه در شبکه نمایش خانگی می‌سازیم و عرضه می‌کنیم.

,

مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری اظهارداشت: این صراحتاً یک نوع وادادگی فرهنگی در وزارت ارشاد دوره قبلی و فعلی، مدیران قبلی و مدیران فعلی است. ارتباطات ویژه مدیران سازمان سینمایی با مسئولین VODها و حضور مدیران سازمان سینمایی در هیئت مدیره این موسسات و شرکت‌ها، نشان می‌دهد متاسفانه دوستان ما بخاطر اهداف سیاسی، رسما بر تجاوز فرهنگی که به خانواده‌ها می‌شود، چشم بسته‌اند.

, VOD,

مافیای پیچیده اقتصادی در پشت صحنه VOD ها

, مافیای پیچیده اقتصادی در پشت صحنه VOD ها, مافیای پیچیده اقتصادی در پشت صحنه , VOD, VOD, ها,

عباسیان در خصوص بُعد اقتصادی شبکه نمایش خانگی هم گفت: بخش اقتصادی آن فراز و نشیب دارد؛ ظاهرا در VODها برگشت پول تضمین‌شده تر از سینما است. همان طور که در سینما تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌روند و جذب می‌شوند، در حوزه VOD هم این اتفاق افتاده است، اما الان آنقدر VODهای اصلی قدرت گرفته‌اند که نیاز به حضور سرمایه‌گذار خارجی نمی‌بینند و خودشان امروز به قول آقای روحانی در «شرایط پساکرونا»، با 3 ماه یا 6 ماه یا یک سال پیش کاملاً متفاوت هستند و هر روز این بازار شکل جدیدی به خود می‌گیرد.

, VOD, VOD, VOD,

وی ادامه داد: الان انحصار خیلی پیچیده‌تر و بسته‌تر و مافیایی‌تری از حوزه اکران و پخش سینمایی در حوزه VOD اتفاق افتاده است.

, VOD,

مدیرعامل سابق موسسه رسانه‌های تصویری تصریح کرد: امروز یک همکاری مستقیمی فقط بین دو پلت فرم وجود دارد که درواقع این دو را به لحاظ تخصصی جمع می‌کنیم و باید گفت فقط و فقط امروز یک پکیج VOD وجود دارد و انحصار مطلق است که با حمایت صرف مدیران سازمان سینمایی در چند سال گذشته، این انحصار به وجود آمده و هیچ چشم‌انداز روشنی هم برای صنعت تولید فیلم و سریال کشور نمی‌توانیم شاهد باشیم.

, VOD,

عباسیان افزود: این انحصار تولید و عرضه وقتی در اختیار یک مجموعه همکار متشکل از دو پلت فرم خاص باشد، عواقب سخت و تلخ جدی خواهد داشت. آدم‌های خاصی اجازه خواهند داشت برای اینها تولید انجام دهند و گروه‌های خاصی هستند و خروجی نیز به لحاظ محتوایی، صرفا درآمدمحور خواهد بود و طبیعتاً نتیجه این وضعیتی می‌شود که الان شاهد هستیم.

,

گفت و گو: نسیم اسدپور

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه