شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان زنجان
ساعت: 15:03 منتشر شده در مورخ: 1399/02/16 شناسه خبر: 1606291
در گفت و گو با کارشناس تغذیه مطرح شد؛

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان
لاله احرامی کارشناس تغذیه با اشاره به توصیه‌های تغذیه ای ماه مبارک رمضان گفت: موادغذایی در ماه رمضان ترجیها در 4 وعده غذایی مصرف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لاله احرامی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در وعده سحری بهتر است از مصرف غذاهای سرخ‌شده و چرب خودداری شود.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای کم‌چرب‌ و کم ادویه و کم‌نمک در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود که از تشنگی در روز پیشگیری ‌کند، ابراز کرد: در وعده سحر از مصرف مواد قندی خیلی شیرین استفاده نشود چراکه این مواد غذایی در طول روز موجب نوسانات قند خون می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تأکید به مصرف آب کافی از زمان افطار تا سحری، تصریح کرد: در صورت مصرف آب کافی از بروز مشکلات ناخواسته کم‌آبی بدن جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه افت فشارخون و قند خون یکی از مشکلاتی است که مردم در ماه مبارک رمضان از آن‌ها شاکی می‌شوند، عنوان کرد: اگر تغذیه این افراد اصولی باشد از بروز مشکلات مشابه بسیار زیاد پیشگیری می‌شود.

احرامی با بیان اینکه در وعده سحر مردم از کربوهیدرات‌های پیچیده و نان‌های تهیه‌شده از آرد کامل و سبوس دار استفاده کنند، افزود: در وعده سحر به گونه ای مواد غذایی مصرف شود تا انرژی در طول روز به‌صورت مستمر آزاد شود.

وی با بیان اینکه مصرف سبزی‌های سالم و ضد عفونی‌شده و تمیز در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود، ابراز کرد: در این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا مصرف مواد غذایی ایمن و سالم بسیار مهم است.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ارتقا و حفظ ایمنی بدن در صورت مصرف سبزیجات، تصریح کرد: در این روزها باید ایمنی بدن را ارتقا داد و مصرف سبزیجات و میوه سالم و سایر مواد معدنی و مغذی برای این امر توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر مصرف تمامی گروه‌های غذایی را در طول ماه مبارک رمضان رعایت کنیم به طور یقین موارد موردنیاز جهت ارتقا و حفظ سیستم ایمنی بدن ناخواسته کسب می‌شود.

احرامی با بیان اینکه وعده‌های غذایی در بین ساعات غیر روزه‌داری یعنی افطار تا سحر تقسیم شود، عنوان کرد: به خوردن دو وعد غذایی افطار و سحر اکتفا نشود و افطار، شام، ترجیحاً وعده غذایی قبل از خواب و سحر از وعده‌هایی غذایی است که مردم به آن‌ها توجه کنند.

وی با بیان اینکه به هر میزان که بتوانیم دریافت مواد غذایی را در بین افطار تا سحر تقسیم کنیم به همان میزان به نفع بدن است، خاطرنشان کرد: یکی از توصیه‌های مهم در ماه مبارک رمضان عدم مصرف مواد غذایی به‌یک‌باره است و مردم باید از مصرف یک‌باره غذا خودداری کنند.

این مشاوره تغذیه با بیان اینکه مردم در ماه رمضان به میزان مصرف مواد غذایی و کالری توجه داشته باشند، افزود: مردم توجه داشته باشند که از ورود بیش‌ازاندازه مواد غذایی و کالری به بدن و مصرف مواد غذایی پرهیز شود و به همان میزان روزهای عادی مواد غذایی مصرف شود. 

وی با تأکید به رعایت اصول کلی در مصرف مواد غذایی، ابراز کرد: مصرف از تمامی گروه‌های غذایی به‌صورت روزانه شامل گروه نان و غلات، گوشت، حبوبات و تخم و مرغ، میوه و سبزیجات، شیر و لبنیات و آب از این گروه‌ها توصیه می‌شود.

احرامی تصریح کرد: اگر مصرف مواد غذایی از تمامی گروه‌های رعایت شود آب و املاح، مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و انرژی که مواد اصلی موردنیاز سلامت بدن است به بدن انسان می‌رسد.

وی بیان کرد: در حالت کلی برای پیشگیری از کمبود مواد مغذی و بشقاب سلامت توصیه‌ای، سازمان های سلامت‌محور، مصرف روزانه سه عدد میوه سالم و تازه توصیه می‌شود.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه مصرف یک عدد میوه در کنار هر وعده غذایی اصلی توصیه می‌شود، عنوان کرد: مصرف روزانه سه واحد سبزیجات در گروه‌های مختلف توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه توصیه مصرف سبزیجات به معنی توصیه به مصرف سبزیجات خام نیست، افزود: مصرف سبزی‌های پخته‌شده از گروه‌های مختلف مانند کرفس نیز به منزله مصرف سبزیجات است.

احرامی با توصیه مصرف لبنیات در طول ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: مردم در حد توان از لبنیات کم چرب و با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مردم به مصرف روزانه حبوبات توجه کنند، ابراز کرد: مصرف غلات کامل و نان‌های کامل و مغزهای آجیلی مانند بادام و پسته و.. توصیه می‌شود.

این مشاور تغذیه با بیان اینکه مصرف مغزهای آجیلی به حفظ و ارتقا سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، تصریح کرد: انتخاب سبزیجات در رنگ‌های متفاوت برای مصرف در ماه مبارک رمضان به‌نوبه خود بسیار مهم است.

وی بیان کرد: سبزیجات در رنگ‌های متفاوت سرشار از ویتامین ث و پیش ساز ویتامین آ هستند که مصرف این مواد به‌صورت ناخواسته موجب تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری‌های عفونی می شود.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1606291
ارسال نظر
نظرات